Mikko Alatalo tivaa ministeriltä:

Mikko Alatalo tivaa ministeriltä:
Miksi liikennevalot ohjataan "punaiseksi aalloksi"?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013121117821866_uu.shtml

Kaikki olemme saaneet tuon todeta, että nykyään on vain punainen aalto kuin kommunismissa pahimmillaan. Ei ole enää toimivaa vihreää aaltoa kuin oli muinoin hyvinä aikoina.

Nyt on kansanedustaja Mikko Alatalo puuttunut asiaan mikä on oikein hyvä asia.

Liikennevaloja säädetään tahallaan niin, että autoilijat jumittuvat toistuvasti punaisiin, epäilee kansanedustaja Mikko Alatalo.
Punaiset valot sapettavat Mikko Alataloa.
Punaiset valot sapettavat Mikko Alataloa. (MATTI MATIKAINEN)

Alatalo (kesk) aikoo jättää tänään aiheesta eduskunnalle ja erityisesti liikenneministerille osoitetun kirjallisen kysymyksen, joka alkaa seuraavasti: "Liikennevalot on monin paikoin säädetty siten, että kulkuvälineet joutuvat pysähtymään lähes jokaisessa valoristeyksessä punaisiin valoihin. Ilmiö on niin selvä, että se ei voi olla sattumaa."

Alatalo kertoo Iltalehdelle, ettei hänellä ole väitteidensä tueksi varsinaista tieteellistä näyttöä, vaan ne pohjaavat omiin ja ammattiautoilijoiden kokemuksiin. Teoria onkin tuttu jokaiselle, joka on joskus sattunut kaupunkialueella taksin kyytiin:

- En väitä, että näin olisi, mutta jotenkin tuntuu siltä, että liikennesuunnittelijat ovat tarkoituksella vaikeuttamassa autoliikennettä, Alatalo kertoo.

- Kun tulee esimerkiksi Ruskeasuolta kohti keskustaa, joutuu koko ajan pysähtymään valoissa, vaikka olisi melkein tyhjä tie. Jos tämän tarkoitus on maailman pelastaminen, niin tämä ei ole mielestäni kauhean kivaa. Aika jesuiittamaista moraalia, että tarkoitus pyhittää keinot.

Innostaa ylinopeuteen?

Alatalon mielestä vihreän aallon sävyttäminen punaiseen päin ei missään nimessä ole ympäristöteko, sillä toistuvat jarrutukset, kaasutukset ja tyhjäkäynti lisäävät päästöjä. Hän uskoo, että nykyaikaisella tietotekniikalla vihreän aallon toteuttaminen myös ruuhkahuiput huomioiden olisi mahdollista.

- Autoliikennettä vaikeuttavat poliitikot ja liikennesuunnittelijat tulevat tahtomattaan suosineeksi automarkettikulttuuria. Osa keskustaliikkeistä kuihtuu, Alatalo arvostelee.


Kirjallisessa kysymyksessään hän mainitsee "punaisen aallon" haitoiksi myös kasvaneiden polttoainekulujen lyömän loven perheiden ostovoimaan sekä vaarallisen kaahauskulttuurin: "Nykytilanne on vaarallinen monella tavalla. Pääväylillä on havaittu, että jopa joukkoliikennevälineet kiihdyttävät ylinopeuteen ehtiäkseen liikennevaloista ennen kuin valot muuttuvat punaisiksi. --- On väitetty, että vihreistä valoista kyllä ehtii 40- ja 50 km/h -rajoitusalueilla, kun ajaa 80 km/h nopeudella", Alatalo kirjoittaa.

14

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelle olet

      Helevetin vanha juttu, siis todella vanha. Taas jälleen typeryytesi kukkii.

    • Täyttä totta!

      Esimerkiksi sunnuntaiyönä täysin tyhjän kaupungin läpi ajettaessa ajoaika vähintäänkin tuplaantuu tyhjissä risteyksissä ja turhissa punaisissa odottaessa! Vaikka liikennettä ei olisi yhtään ja ajettaisiin päätietä on erittäin epätodennäköistä että edes puolet risteyksistä pystyisi ajamaan pysähtymättä. Ei mikään ihme ettei autoilijoiden asenne liikennevaloihin ole sitä mitä pitäisi!

      • ....,,,,

        Pitää vaan osata ajaa. Olen kymmenet kerrat ajanut lähikaupunkini läpi kertaakaan pysähtymättä eka valojen jälkeen. Valoja on tuolla matkalla ehkä 7-8.
        Toki olen kokeillut toista ajotapaa, ja ehtinyt kaikissa valoissa punaiselle.


      • Ehkä maalla?
        ....,,,, kirjoitti:

        Pitää vaan osata ajaa. Olen kymmenet kerrat ajanut lähikaupunkini läpi kertaakaan pysähtymättä eka valojen jälkeen. Valoja on tuolla matkalla ehkä 7-8.
        Toki olen kokeillut toista ajotapaa, ja ehtinyt kaikissa valoissa punaiselle.

        Tervetuloa stadiin yrittämään!


      • ....,,,,
        Ehkä maalla? kirjoitti:

        Tervetuloa stadiin yrittämään!

        On silläkin seudulla tullut ajeltua 24 vuotta. Samoin siellä pääsi yöllä melko hyvin etenemään, pysähtymättä. Vaatii vain osaamista.


      • ....,,,, kirjoitti:

        Pitää vaan osata ajaa. Olen kymmenet kerrat ajanut lähikaupunkini läpi kertaakaan pysähtymättä eka valojen jälkeen. Valoja on tuolla matkalla ehkä 7-8.
        Toki olen kokeillut toista ajotapaa, ja ehtinyt kaikissa valoissa punaiselle.

        Sinun pitää ajaa sitten oikein hiljaa tai super nopeutta ei muuten sovi vihreäaalto.


      • pelle olet
        autoilija kirjoitti:

        Sinun pitää ajaa sitten oikein hiljaa tai super nopeutta ei muuten sovi vihreäaalto.

        Pelle täällä taas vinkuu.


      • Ehkä maalla? kirjoitti:

        Tervetuloa stadiin yrittämään!

        Vielä 10-15 vuotta sitten pääsi Helsingissä pitkän matkaa tasaista nopeutta ajamalla, mutta nyt tuosta ajasta on vain muisto jäljellä. Nyt on hyvä jos valoista pääsee läpi enemmän kuin kaksi autoa. Ja seuraaviin ja sitä seuraaviin joudut kyllä pysähtymään vaikka ajaisit millaista nopeutta tahansa.


        Tämä minua erityisesti suututtaa, että miksi pitää kaikkiin suuntiin palaa yhtäaikaa punainen pitkään eli kaikista suunnista tulevat seisovat.


      • Ei haittaa mitään!
        autoilija kirjoitti:

        Vielä 10-15 vuotta sitten pääsi Helsingissä pitkän matkaa tasaista nopeutta ajamalla, mutta nyt tuosta ajasta on vain muisto jäljellä. Nyt on hyvä jos valoista pääsee läpi enemmän kuin kaksi autoa. Ja seuraaviin ja sitä seuraaviin joudut kyllä pysähtymään vaikka ajaisit millaista nopeutta tahansa.


        Tämä minua erityisesti suututtaa, että miksi pitää kaikkiin suuntiin palaa yhtäaikaa punainen pitkään eli kaikista suunnista tulevat seisovat.

        Punaiset palaa hetken joka suuntaan yhtäaikaa siksi että risteys saataisiin tyhjäksi ennenkuin suurimmat hosupellet lähtevät suditellen liikkeelle kiirehtien hampaat irvessä seuraaviin valoihin seisoskelemaan! Hyvä systeemi jonka itse olemme omalla typerällä toiminnalla aikaan saaneet!


      • Supernopeus??????
        autoilija kirjoitti:

        Sinun pitää ajaa sitten oikein hiljaa tai super nopeutta ei muuten sovi vihreäaalto.

        Mikä on SUPERNOPEUS?? Missä ja/tai sellaista pystyy ajamaan ja millä? Avaruudessa? Onko lähelläkään valon nopeutta?


      • Siiv Ari
        autoilija kirjoitti:

        Sinun pitää ajaa sitten oikein hiljaa tai super nopeutta ei muuten sovi vihreäaalto.

        Penis.


      • Kävisit joskus stadissa
        Ei haittaa mitään! kirjoitti:

        Punaiset palaa hetken joka suuntaan yhtäaikaa siksi että risteys saataisiin tyhjäksi ennenkuin suurimmat hosupellet lähtevät suditellen liikkeelle kiirehtien hampaat irvessä seuraaviin valoihin seisoskelemaan! Hyvä systeemi jonka itse olemme omalla typerällä toiminnalla aikaan saaneet!

        Nyt puhut asiasta mistä et mitään tiedä! Helsingissä yöllä lähes kaikissa risteyksissä palaa joka suuntaan punaiset. Tätä ollaan älyvapaasti puolusteltu keskinopeuksien laskemisella. Älykääpiöt ei vain halua myöntää että se kasvattaa taas huippunopeuksia kun yritetään ehtiä vihreistä mitkä ei vaihdu mitenkään liikennevirtaa sujuvoittaen ja aiheuttaa turhautumista sekä kunnioituksen puutetta koko järjestelmää kohtaan!


      • Ei haittaa mitään! kirjoitti:

        Punaiset palaa hetken joka suuntaan yhtäaikaa siksi että risteys saataisiin tyhjäksi ennenkuin suurimmat hosupellet lähtevät suditellen liikkeelle kiirehtien hampaat irvessä seuraaviin valoihin seisoskelemaan! Hyvä systeemi jonka itse olemme omalla typerällä toiminnalla aikaan saaneet!

        Eiköhän siinä ole mennyt varmuuden maksimointi ammuttu yli!!!

        Kun valot palaa pitkään kaikkiin suuntiin punaisena se vain houkuttaa ajamaan päin punaisia, kun on tiedossa, ettei vihreä syty vielä pitkään risteävälle kadulle.


      • Kolotuhkelo
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity asiaan millään tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1964
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1663
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      245
      1570
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1534
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      17
      1250
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1187
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1172
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      34
      987
    Aihe