Kaikilla on etsikkoaika??

vai onko?

Seuroissa puhutaan, että kaikilla ihmisillä on etsikkoaika. Lapsi syntyessään on uskovainen, mutta menettää uskonsa nuoruuden jälkeen syntielämän seurauksena. Mistä nuori tietää, mitä synti on, jos epäuskoisessa kodissa ei puhuta Jumalasta eikä synnistä.

Joskus parannuksen tekijä on kuitenkin juuri sieltä julkijumalattomasta perheestä. Hänellä on etsikkoaika. Hän pelkää kuolemaa, on hätä synneistä.

Varmasti näitä synninhädässä olevia ihmisiä on ympäri maailmaa. Kuitenkin Jumalan valtakunta on vain hyvin harvoilla paikoilla. Suomesta uskovaisia ihmisiä löytyy lähes koko maasta, mutta tilanne ei ole sama jokapuolella maailmaa.

Seuroissa on sanottu, että mikäli ihminen on synninhädässä, Jumala johdattaa hänet uskovaisen ihmisen luo. Mutta maailmassa uskovaisia on vain muutama; varmasti löytyy niitä hädässä olevia ihmisiä, joille se uskovainen ihminen on liian kaukana. Hän ei koskaan tapaa sitä ihmistä, joka saarnaisi synnit anteeksi. Jumala on kuitenkin luvannut huolehtia jokaisesta ihmisestä. Eikö tässä ole liian suuri ristiriita.

Näitä miettiessä tulee mieleen, että onko tämä se ainut oikea usko....
Olen tätä pohtinut usein....tuntuu, että uskomisessa on liian monta asiaa, joille ei löydy selitystä...

11

1373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Larssi

Monet ovat kutsutut, harvat valitut sanotaan...

Itse en näe tossa ongelmaa. Minusta ei kaikilla ole etsikkoaikaa, esim. pakanamaissa ei ole aina kuultukkaan Jesuksesta, sillä heillä on epäjumalansa...

• toiseen kertaan

os olette lukeneet raamattua konaisuutena, vanhan testamentin aikana monien esimerkkien kohdalla on yhtenäinen loppu.

Suurinosa kyseisesta kansasta/ joukosta luopui ja vain pieni osa uskoi ja jaksoi elää Jumalalle kuuliaisina, Jumalaa tyydyttävällä tavalla.

Ja luopuneille luvattiin, minä kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen...

..tai minä rankaisen heitä antamalla ruttoa ja nälkää...

joku laittakoon raamatunkohdat, joka ne tietää.

Monien isojen uskontojen alkukertomukset on samanlaisia kun Raamatussa, Islamin uskossakin taitaa olla joka on selkeästi "nuori uskonto" syntynyt 600 jälkeen kristuksen.

Myös tieteen mukaan ensinmäiset ihmiset syntyivät sinne missä Raamatunkin mukaan. Voi vain kuvitella miten ihmisten lisääntyessä ja kulkeutuessa ympäri maapalloa mukana kulkeutui myös alkukertomukset ja mitä varhemmin erkaantunutse on mennyt, eikä voi tietysti tietääkkään myöhempiä tapahtumia. Ja "pahat teot todella kostautuu" lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Vanhan testamentin mukaan epäjumalien palvelu on ollut aina hyvin lähellä ihmistä ja ihmisten on ollut aina ollut helpompi lähteä palvelemaan jumalia, jotka ovat itse tehtyjä itselle sopiviksi.

Vakuuttavampia todistuksia Raamatun todenmukaisuudesta on Raamatussa, kun Jesaja noin 600 vuotta ennen Jeesuksen syntymää sen ennustaa hyvin tarkkaan. (Lukekaa Jesajan kirja). Ja tämä ennustus oli Jumalan sanaan, pyhiin kirjoituksiin uskovien tiedossa niin Juudaan maalla kuin siellä kaukaisella itäisellä maalla josta itämaan tietäjät tulivat Jeesus-lasta kumartamaan.

Yleisesti monet niistäkin jotka eivät pidä Raamattua Jumalan Sanana pitvät sitä kuitenkin tarkkana ja luotettavana historiankirjana.

• van.lest

Mitään ei tapahdu sattumalta. Ihmiset ja kokonaiset kansakunnat ovat hylänneet itse ensin Jumalan.
      Voi voi joka hylkää Jumalan sanoo Raamttu mutta; Se sanoo 2x; voi voi jonka Jumala hylkää.
      Jumala on siis hylännyt ihmiset jotka ovat olleet kovakorvaisia uskon saarnalle, siis Jumalan sanalle ensin. Onko Jumala väärä, ei ole.
      Jumala sanoo Raamatussa: En minä iankaiken ihmistä nuhtele... Siis taas päädymme siihen että nämä ihmiset ovat kulkeneet etsikkoajan ohi.
      Juamala armahtaa kenet hän tahtoo, sanoo Raamattu.
      Onko kovaa tekstiä??? Tämä on totuus kuitenkin , Raamattu ei valehtele, koska se on Jumalan sanaa. Nyt ei kuitenkaan kaikkein tärkeintä ole toiset ihmiset. Ensin omat asiat ja sitten muut.Rukoile sinä siis, että itse et kadotetuksi tulisi. Ensin pitää olla huoli omista asioista ja siitä että pääsenkö juuri minä taivaaseen. Ja onko minulla oikea usko sydämmellä ja taivsosuus, sitten vasta huoli toisten asioista ja kokonaisista kansakunnista.
      Emme me kuitenkaan ihmisinä voi näille asioille mitään, me vaan itsemme väsytämme näillä pohdiskeluilla. Kaikki tulee Jumalalta, myös ymmärrys näihin asioihin.
      Sitäpaitsi onhan Afrikassakin käynyt vl saarnamiehiä ja siellä on ollut parnnuksen tekijöitäkin.
      Siis kyllä asia on niinkin, että niin kauan kuin päivä on tulee evankeliumin saralla työtä tehdä. Sitten kun etsikon aika loppuu ihmisiltä kokonaan, kukaan ei voi enää työtä tehdä. Siis silloin ei voi enää kukaan saarnata, kun ovet Jumalan valtakuntaan suljetaan. Tämäkin, näin kauhea asia on Raamtun sanaa....Vaikka ihmiset haluaisivatkin senjälkeen että heille puhuttais Jumalan sanaa , he eivät sitä enää kuule. Koska Juamalan työn aika on loppunut. Eikö ole vakavia asioita, näillä uskon asioilla ei pitäsi koskaan leikkiä, siitä voi olla kamala seuraus.
      Mitä se auttaa jos nämä ihmiset josta puhut pääsisikin taivaaseen jos omalle sielullesi saisit iankaikkisen vahingon ja helvetin tulessa poltetaan, siis kun tulee viimeine tuomio.
      Ei niin eikö me vl uskovaiset olisi valmiita auttamaan toisia mutta jos ihminen ja kokonainen kansakunta on kulkenut oman etsikkoaikansa ohi ja se on Jumala joka on sulkenut ihmisten ymmärrksen sitä ei yksikään avaa. Vaikka me silloin kuinka yrittäisimme puhua ja siunata syntejä anteeksi he eivät jaksa uskoa.
      Eräs esim. omasta sukulaisestani. 20 vuotias nuori mies. Oli ollut ennen uskovainen siis vl. mutta jätti tämän uskon. Ja sanoi vielä; mitä minä tuollaisella uskolla teen. Hän eli 2 vuotta senjälkeen. Hänet pahoinpideltiin , sai niin pahan aivotäräyksen ja kallonmurtuman, että kuoli.
      Kun häntä tutkittiin yliopistollisessa sairaalassa: Uskovaisia oli oven takana odottamassa,että saisi puhua uskosta. Omaiseni ei koskaan tullut tajuihin vaan menetti tajun tutkimuksissa.
      Mutta me rakastimme uskovaiset sekä epäuskoiset omaiset häntä ja minäkin kävin katsomassa häntä. Kun näin mikä on tilanne sain 2-3 x sydänkohtauksen. Vaikka sydämmessä ei olisi pitänyt olla mitään vikaa. Siis näin kamalaa minusta oli nähdä omaiseni kuolemassa epäuskoisella sieluntilalla.
      Ja kun hän sitten ennen kuolemaa sanoi hädissään: Eikö tämä ole väärä tie??? Ei ollut ketään uskovaista juuri sillä hetkellä auttamassa. Oli eräs epäuskoinen omainen, hänen veli, mutta ei voinut autta koska oli itse osaton uskosta.
      Tällä nuorella miehellä oli etsikkoaika ohi, jos hänellä olisi ollut etsikkoaika ja oikea sydämmen tila, Jumala olisi johdattanut silloin sinne jonkun uskovaisen silloin vielä kun hän tuli tajuihin sen verran että pysyti puhumaan. Ennen kuolemaa hän hädissään sanoi. Esko, esko, eikö tämä ole väärä tie???
      Todella kamalaa: HÄNELLE NÄYTETTIIN ENNEN KUOLEMAA, ETTÄ HÄN MENI KADOTUKSEEN!!!
      Ollaanko me uskovaiset siis kaiken takana??? Ei vaan Jumalan johdatus määrää ihmisen kohtalon. Jumala armahtaa kenet hän tahtoo, sanoo Iso Kirja .
      Rukoile ja valovo siis että et sinä myös kadotetuksi tulisi vaan pääsisit sinäkin osalliseksi tästä uskosta jos et sitä olevielä. Raamatun kohdat ei ole tyhjän takia kirjoitettu , vaan ne on opiksi ja ohjeeksi kirjoitettu, ja sitä varten että ihmiset ottaisivat vaarin näistä kirjoituksista./ Viisas ihmine ottaa näistä asioista vaarin/ Tyhmä hylkää ne.
      Kun Jeesus tulee toisen kerran on Jumalan valtkunnassa sekä viisaita että tyhmiä neitsyitä. Siis uskovaistenkin seassa. Ja jotka olivat viisaita neitsyitä oli Pyhän Hengen öljyä astioissa... mutta tyhmillä ei sitä ollut.
      Ystävyydellä eräs vl.

• Jere M

Niin, Jumalalle ei tule erehdystä, mutta ihmiselle voi tulla, kun hän kertoo omia näkemyksiään Jumalasta Totuutena!

• ex-les. etelä-suomesta

Minusta olennainen kysymys on se, kuka on lähimmäisemme? Vastaus on yksinkertainen: jokainen. Meidän tulisi muistaa, että niin ärsyttävä ja ylpeilevä naapurisi kuin haiseva alkoholistikin tai sattumalta vastaan tuleva tuntematon apua tarvitseva ihminen hädän hetkellä on lähimmäisesi ihonväristä ja uskonnosta riippumatta. Jokainen on Jumalalle yhtä tärkeä. Jokaiseen meidän tulisi suhtauutua samalla nöyryydellä jaottelematta ihmsiä enemmän tai vähemmän syntisiin tai oikea/vääräuskoisiin. Ei Jeesuskaan tullut maan päälle mitään poistamaan vaan täyttämään sen tehtävän, joka hänelle on annettu. Vanhoillislestadiolaisuudessa on valitettavan tyypillistä (tiedän, koska olin aikoinaan liikkeessä lähes 30 vuotta mukana) selittää asioita kuin savolainen, eli vastuu jää aina kuulijalle. VL-väki ei uskalla kohdata asioita suoraan, vastuuta paetaan. Toisaalta puhutaan toista, mitä oikeasti tarkoitetaan. Kun ityse vapaudun tuosta liikkeestä noin 8 vuotta sitten, huomasin, että kokemus oli hyvin kokonaisvaltainen ja konkreettisesti todennettavissa. Astmaoireet poistuivat ja minun oli paljon parempi hengittää. Jokaisen tapaamani ihmisen voin kohdata persoonana ja omalla tavallaan ainutkertaisena yksilönä rajaviivoja asettamatta. Se on ollut mielenkiintoinen ja avartava kokemus.

• Risto Nurkkala

Jumalalle ei tule erehdystä
        Kirjoittanut: van.lest, 21.9.2004 klo 19.33

Mitään ei tapahdu sattumalta. Ihmiset ja kokonaiset kansakunnat ovat hylänneet itse ensin Jumalan.
        Voi voi joka hylkää Jumalan sanoo Raamttu mutta; Se sanoo 2x; voi voi jonka Jumala hylkää.
        Jumala on siis hylännyt ihmiset jotka ovat olleet kovakorvaisia uskon saarnalle, siis Jumalan sanalle ensin. Onko Jumala väärä, ei ole.
        Jumala sanoo Raamatussa: En minä iankaiken ihmistä nuhtele... Siis taas päädymme siihen että nämä ihmiset ovat kulkeneet etsikkoajan ohi.
        Juamala armahtaa kenet hän tahtoo, sanoo Raamattu.

Kiitos jo etukäteen arvokkaasta työstä.

• Jere M

Samaa asiaa käsiteltiin täällä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000004644725

Nimimerkki van.lest puhui suunsa puhtaaksi. Tuollainen kuva ankarasta Jumalasta minullekin vl-ajastani jäi. Se sisälsi niin tuttua varmuudella lausuttua pelottelua! Eipä siis ihme, että lapsena välillä vähän pelotti.

Niin, yksi väittää, että Jumala on tällainen ja toinen väittää että Jumala onkin tuollainen. Jumala on kuitenkin juuri sellainen kuin Jumala on. Ei ihmisten väitteet tai vakuuttelutkaan sitä muuksi muuta.

Se vaan ei mulle mene läpi kun noita erilaisia omia Jumala-käsityksiä puhutaan ihmisille Totuutena. Tämä ei tietenkään koske ainoastaan vl-liikettä. Se on AIVAN yhtä ominaista kaikille ääri- ja vähän lievemmillekin uskonsuunnille. Heillä kaikilla on AIVAN yhtä suuri usko omaan oikeellisuuteensa. Suhteellisuudentaju ei kuulu näihin ääriliikkeisiin lainkaan. On täysin mahdoton ajatus, että joku toisin uskova voisi jostain tietää! Ei, ei, ei! Pöyristyttävä väite! Toinen on tottakai ja automaattisesti väärässä ja MINÄ oikeassa! Minä! Minä! Minä! - Se on tietysti ymmärrettävää: jos sitä suhteellisuudentajua olisi, koko oma ajatusrakennelma romahtaisi.

Eri uskonsuuntien ihmiset ovat kuin asuisivat tynnyrissä ja näkevät siellä istuessaan ainoastaan oman tynnyrinsä sisäseinät ja he kaikki yhtä väkevällä paatoksella väittävät, että oman tynnyrin sisäseinissä kulkee se maailman raja. Kun on kuullut erilaisten tynnyri-ihmisten vakuutteluja oman tynnyrinsä ainutlaatuisuudesta, alkaa nuo vakuuttelut vähitellen kuulostaa aika surkuhupaisilta.

Eri tynnyri-ihmiset eivät ensinnäkään näe kuin sen oman tynnyrinsä sisäseinät. Toisekseen he kuvittelevat, että heidän vakuuttelunsa oman tynnyrinsä paremmuudesta on jollain tavalla uskottavampaa kuin toisessa tynnyrissä olevan ihmisen. He eivät myöskään voi mitenkään käsittää sitä, että toisessa tynnyrissä asuvat ihmiset ovat täsmälleen yhtä vakuuttuneita oman tynnyrinsä paremmuudesta kuin he omastaan. Heillä on kuvitelma, että ne toisen tynnyrin asukkaat kuitenkin vähän epäilevät, että olisi ehkä sittenkin parempi asua naapurin tynnyrissä. Mutta voin paljastaa salaisuuden: eivät he epäile! He ovat oman tynnyrinsä paremmuudesta aivan yhtä varmoja kuin toisenkin tynnyrin asukkaat omastaan. Ja koska he ovat siitä niin vakuuttuneita, he eivät voi edes kuvitella asuvansa naapurin tynnyrissä. Kuitenkin he haluaisivat, että naapuri tulisi asumaan heidän omaan tynnyriinsä, koska se on paras!

Kun minä olen tavannut niin monenlaisen tynnyrin asukkaita, minun täytyy nostaa Jumalalle hattua, kun se jaksaa pitää huolta näistä kaikista tynnyri-ihmisistä ja sitten vielä meikäläisestäkin, joka asuu veneen alla! Täytyy se olla lempeä mies! - Niin, mieshän se on! ;-)

• luet

raamattua, joudut kyllä toteamaan, että alkuperäinen kirjoittaja puhui Raamatun mukaisesta uskosta ja sen antamasta jumalakuvasta.

Muunlainen Jumala ei ole Raamatun Jumala, vaan on ihmisen itsensä luoma itselle sopiva epäjumala.

..eikö meitä siellä opeteta, sekä pelkäämään, että kunnioittamaan Jumalaa

• Jere M
        luet kirjoitti:

raamattua, joudut kyllä toteamaan, että alkuperäinen kirjoittaja puhui Raamatun mukaisesta uskosta ja sen antamasta jumalakuvasta.

Muunlainen Jumala ei ole Raamatun Jumala, vaan on ihmisen itsensä luoma itselle sopiva epäjumala.

..eikö meitä siellä opeteta, sekä pelkäämään, että kunnioittamaan Jumalaa

Minä aiemmin: "Se vaan ei mulle mene läpi kun noita erilaisia omia Jumala-käsityksiä puhutaan ihmisille Totuutena."

Sinä: "Jos luet raamattua, joudut kyllä toteamaan, että alkuperäinen kirjoittaja puhui Raamatun mukaisesta uskosta ja sen antamasta jumalakuvasta."

Eipäs! Se oli hänen OMA käsityksensä Raamatun mukaisesta uskosta.

Jatkat: "Muunlainen Jumala ei ole Raamatun Jumala, vaan on ihmisen itsensä luoma itselle sopiva epäjumala."

Tämäkin on SINUN MIELIPITEESI asiasta.

Osoitit jälleen kerran kuinka helppoa on pitää OMIA ajatuksia ja käsityksiä Totuutena isolla T:llä.

• van. lest

Kaikille asioille on selitys, mitä on Raamattuun kirjoitettu. Ja ne aukeaa silloin kun Jumalan aika on ja Hän katsoo ne tarpeelliseksi.
      Me ihmiset emme ymmärrä kuin vähän laidasta näitä Pyhiä asioita. Mutta ei se sitä tarkoita jos itse ei ymmärrä että kukaan toinenkaan ei ymmärrä. Sitä voi myös tuntea väärin.
      Sitä pitää etsiä vaan oikeasta paikasta, siellä missä on ainoa oikea Raamatun mukanen usko.
      Tutkikaa Raamatuita jos ne oikeita ovat:
      on siis olemasssa 1 oikea Raamattu ja muut ovat vääriä.
      Toisekseen näitä asioita on turha pohtia jos ei ole itse siinä ainoassa oikeassa uskossa...siis mikä on Raamatun mukainen. Jos ulkopuolelta oikean uskon näitä pohtii, ne ei kuitenkaan avaudu... Ei ainakaan oikein....

• vl.

sanoit:" varmasti löytyy niitä hädässä olevia ihmisiä, joille se uskovainen ihminen on liian kaukana."
      Muista, että Jumalalle mikään ei ole mahdontonta, miksi Jumala ei voisi muka ohjata tälläista ihmistä uskovaisten pariin. Tämä saattaa tuntua meidän järjelle mahdottomalta, mutta se itse asiassa ei olekkaan yhtään mahdotonta. Olisitko koskaan voinut kuvitella, että joku alku kantainen intiaani joukko jossain equadorin perä vuorilla, voisi koskaan kuulla Jumalan sanasta. Mutta niin se vaan on, että siellä on nykyään monia uskovaisia intiaaneja.

Voit ajatella, että miten on esimerkiksi ennen Amerikan löytämistä. Emme voi tietää, oliko siellä silloin ihmisiä, jotka olisivat todella halunneet löytää kristuksen. Emmekä voi tietää, olisiko heille annettu mahdollisuus tehdä parannusta.
      Mutta jos Jumala haluaa viedä evankeliumin jollekkin heränneelle, ei se ole hänelle ongelma, vaikka se ihminen olisi kuussa.

Käytät nyt väärään tarkoitukseen aivojasi, on sama asia, kun yrittäisit tyhjäntää valtameren hiekkalapiolla, kun että ratkoa nämä ongelmat aivoillasi. Vaihda työkalua. Usko uskonasiat ja järkeile järjen asiat joita ovat mm. kuinka saisin pesukoneen päälle. Kun taas jos raamatussa lukee, että Jumalalle mikään ei ole mahdotonta, usko se.

Kyllä näille on selitys, mutta niitä ei voi ymmärtää järjellä, ne voi vain silloin ymmärtää, jos Jumala tahtoo niitä kirkastaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7385
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3927
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2683
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2423
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2359
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2145
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1932
    Aihe