Lämppärin paikka O29

vanha ohlson

Jos sattuu palstan lukijoina olemaan Ohlson 29 omistajia,niin kysyisin minne olette lämppärin asentaneet/asennettu ja mahdolliset perustelut.

Tuli hankituksi em vene, jossa ei ole ollut lämppäriä ja pähkin sijoittelua.

Asiallisista vastauksista etukäteen kiittäen ja hyvää uutta vuotta toivottaen !

15

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Isälläni oli aikanaan O29 ja Wallas 1800 petroolilämppäri oli takana. Nokesi, ulvoi ja toimi huonosti. Teoriani oli, ettei niin pienellä teholla toimi kun ilmapitket ovat pitkät. Vaihdettiin lopulta maston kohdalle laipioon ja putket lyhennettiin olemattomiksi. Ongelmat loppuivat.

      • FF 27 Charlotta

        Miten tuloilma oli tuossa ensimmäisessä asennuksessa hoidettu? Itselläni on wanha Wallas 2400 FF 27:ssa asennettuna anopinlaatikkoon. Piippu näkyy kuvassa: http://tinyurl.com/p7ucxvr. Ollut varmasti hankala paikka asentaa, mutta ei juurikaan vie tilaa ja on poissa silmistä. Lokakuun lämpimässä yössä (10 deg C) riitti puoliteho pitämään veneen lämpimänä. Malleissa 1800 ja 2400 pitäisi puolitehon olla sama 950 W. Manuaalin mukaan tuloilma pitäisi järjestää niin, että kylmällä ilmalla sen saa otettua kajuutasta. Ts. kierrätetään lämmintä ilmaa eikä kokoajan oteta uutta ulkoa. Muut tulo- ja poistoventtiilit pitää tietysti olla järjestettynä niin, että happea riittää hyvään nukkumiseen. Anopinlaatikoasennuksessa lämmitintä voidaan käyttää tarvittaessa tuloilmalaitteena (pelkkä puhallus) tehostamaan tuuletusta esim. matalapaineen aikana.


      • Kuivattaja
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Miten tuloilma oli tuossa ensimmäisessä asennuksessa hoidettu? Itselläni on wanha Wallas 2400 FF 27:ssa asennettuna anopinlaatikkoon. Piippu näkyy kuvassa: http://tinyurl.com/p7ucxvr. Ollut varmasti hankala paikka asentaa, mutta ei juurikaan vie tilaa ja on poissa silmistä. Lokakuun lämpimässä yössä (10 deg C) riitti puoliteho pitämään veneen lämpimänä. Malleissa 1800 ja 2400 pitäisi puolitehon olla sama 950 W. Manuaalin mukaan tuloilma pitäisi järjestää niin, että kylmällä ilmalla sen saa otettua kajuutasta. Ts. kierrätetään lämmintä ilmaa eikä kokoajan oteta uutta ulkoa. Muut tulo- ja poistoventtiilit pitää tietysti olla järjestettynä niin, että happea riittää hyvään nukkumiseen. Anopinlaatikoasennuksessa lämmitintä voidaan käyttää tarvittaessa tuloilmalaitteena (pelkkä puhallus) tehostamaan tuuletusta esim. matalapaineen aikana.

        Siis ei ikinä tommosta saman ilman kierrättämistä! Jos et muuten saa venettä homeeseen, niin tee toki noin. Itse käytän lämppäriä enimmäkseen veneen kuivaamiseen. Pukeutumisella ratkaistaan paleluongelma.

        Ihmiset ovat tuhonneet myös asuntojaan lopettamalla ilmanvaihdon energiansäästösyistä.


      • Ex-Ohlson
        Kuivattaja kirjoitti:

        Siis ei ikinä tommosta saman ilman kierrättämistä! Jos et muuten saa venettä homeeseen, niin tee toki noin. Itse käytän lämppäriä enimmäkseen veneen kuivaamiseen. Pukeutumisella ratkaistaan paleluongelma.

        Ihmiset ovat tuhonneet myös asuntojaan lopettamalla ilmanvaihdon energiansäästösyistä.

        Vaatii useamman jälkiasennus ilmaventtiilin, jos aikoo ottaa ilman sisältä. Ulkoa vaan raikasta ilmaa! Meillä oli O 29:ssä vanha lämmitin vaatekomeron reunassa. Pidettiin ongelmallisena paikkana, eikä paljoa käytetty. Onneksi 90% runkopinnasta oli lämpöeristetty 15 mm solumuovilevyllä. Öljylamppu ja oma lämpö riitti useimmiten. Yöksi makuupussiin!

        Kyllä lämmöt riittää, jos saa putkille luontevat reitit. Olemme sittemmin ratkaisseet uuden lämmittimen paikan vanhan asennuksen savupiipun perusteella, eli samaan paikkaan, jos kansiliitos hyvässä kunnossa/mukailtavissa.


      • vanha ohlson
        Ex-Ohlson kirjoitti:

        Vaatii useamman jälkiasennus ilmaventtiilin, jos aikoo ottaa ilman sisältä. Ulkoa vaan raikasta ilmaa! Meillä oli O 29:ssä vanha lämmitin vaatekomeron reunassa. Pidettiin ongelmallisena paikkana, eikä paljoa käytetty. Onneksi 90% runkopinnasta oli lämpöeristetty 15 mm solumuovilevyllä. Öljylamppu ja oma lämpö riitti useimmiten. Yöksi makuupussiin!

        Kyllä lämmöt riittää, jos saa putkille luontevat reitit. Olemme sittemmin ratkaisseet uuden lämmittimen paikan vanhan asennuksen savupiipun perusteella, eli samaan paikkaan, jos kansiliitos hyvässä kunnossa/mukailtavissa.

        Käytettävissäni on uudehko pikku Safire ja sen sijoittamisessa em vaihtoehdot ovat pyörineet mielessä.

        Muistan miten Safiren myyjä suositteli asennusta perän sijasta toilettiin,josta lyhyemmät putkivedot ja huolto helppoa. Hyvät argumentit mutta raitisilman hallittu tuonti välttämätöntä,jottei "huussinraikasta" ilmaa lämmitetä ja jaeta, eikö ?


      • FF 27 Charlotta
        vanha ohlson kirjoitti:

        Käytettävissäni on uudehko pikku Safire ja sen sijoittamisessa em vaihtoehdot ovat pyörineet mielessä.

        Muistan miten Safiren myyjä suositteli asennusta perän sijasta toilettiin,josta lyhyemmät putkivedot ja huolto helppoa. Hyvät argumentit mutta raitisilman hallittu tuonti välttämätöntä,jottei "huussinraikasta" ilmaa lämmitetä ja jaeta, eikö ?

        Niinhän tuossa käy, että suljetun wc:n poistoilmaventtiilistä tulee tuloilmaventtiili ja wc:n ilma jaetaan kajuuttoihin. Tuossa homeasiassa on kuitenkin huomioitava, että asiassa on hyvin paljon muuttujia (montako nukkujaa, tuuleeko, lämpötilaero jne.). Home tarvitsee kosteutta ja kosteusprosentti pitää luonnollisesti pitää riittävän alhaisena sisätiloissa. Kosteus siirtyy kuitenkin lämpimämmästä kylmempään. Siksi mainitsinkin nuo muut venttiilit. Mielestäni mittailemisen arvoinen asia. Pienessä veneessä voi todellakin käyttää lämmitintä vaan kuivattamiseen. Ikeasta saa halvalla untuvapeittoja ja viileässä on mukava nukkua.


      • S/y Möwe
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Niinhän tuossa käy, että suljetun wc:n poistoilmaventtiilistä tulee tuloilmaventtiili ja wc:n ilma jaetaan kajuuttoihin. Tuossa homeasiassa on kuitenkin huomioitava, että asiassa on hyvin paljon muuttujia (montako nukkujaa, tuuleeko, lämpötilaero jne.). Home tarvitsee kosteutta ja kosteusprosentti pitää luonnollisesti pitää riittävän alhaisena sisätiloissa. Kosteus siirtyy kuitenkin lämpimämmästä kylmempään. Siksi mainitsinkin nuo muut venttiilit. Mielestäni mittailemisen arvoinen asia. Pienessä veneessä voi todellakin käyttää lämmitintä vaan kuivattamiseen. Ikeasta saa halvalla untuvapeittoja ja viileässä on mukava nukkua.

        Pohdintoja ilman kierrosta. Mielestäni lämmitin pitäisi saada asennettua mahdollisiman kauas nukkumatiloista - vert. Webasto ST 2000 - pitää sen verran ääntä ettei sen vieressä ole kiva nukkua.
        Minulla on lämmitin takatavaratilassa ja 90 mm putkisto, jotta vastus olisi mahdollisimman pieni. Paloilma otetaan tavaratilasta - aika iso n.200 l - ja lämmitysilma siten että osa ulkoa ja osa sisältä.
        Olisi mielenkiintoista tietää onko sisäilman täyskierto lämpötaloudellisesti kannattavaa? Ainakin Webaston ohjeiden mukaan sen saisi asentaa siten.
        Erikoista ko. lämmittimessä on lähtöilmaputken läpimitta 60 mm. Sillä eii pitkiä vetoja voi tehdä.
        Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi minulla ei ole sama vene mutta jos näistä mietteistä olisi vaikka jotain apua.
        Uskoisin että putkiston asennus ja viritys on a ja o kunnon tulokseen.


    • -Mika-

      Ei mullakaan ole Ohlsonia, mutta 29 jalkainen kuitenkin. Ja lämppärinä on Wallas 1800 sail. Nykyinen sijoituspaikka on päälaipion yhteydessä oleva vaatekaappi. Ja se on ehdottomasti väärä paikka. Jo pitkään olen suunnitellut lämppärin siirtoa takaboxiin.

      Perusteita:
      -Nykyinen sijoituspaikka tekee sen, että laite vaan kierrättää sisäilmaa, ei ota uutta ulkoa. Näin ollen "tuuletustoiminto" on turhana jäänyt käyttämättä. -Keulakajuuttaa käytän makuuhuoneena ja korvan vieressä humiseva ja naksuttava lämppäri häiritsee öisin.
      -Mutta tärkeimpänä syynä pidän kuitenkin sitä, että nykyisessä paikassaan lämppäri on liian tehokas! Jo pikkuteholla puhaltaessaaan tulee keulasta sauna alta aikayksikön.

      Jos lämppärin vie takaboxiin niin teho alenee sopivalle tasolle, koska putket on pidempiä ja keulaan virtaa viilempää ilmaa. Ja ulkoa otettu ilma on muutenkin viielää jo valmiiksi. Ajatuksena on laittaa heti lämppärin jälkeen Y-haara josta toinen keulaan ja toinen salonkiin, ja lämppäristä lähtevä toinen putki kokonaan salonkiin. Tuo Wallas on siis kahdella lähdöllä.

      • O29

        Mulla on Safire 1300 sitlooran boksissa, kiinnitettynä sitlooran ja pentterin väliseen laipioon. Lämmitysilman otto on sitloorasta. Lämppäri on jo itsessään hiljainen eikä sisään kuulu oikeastaan mitään.

        Lämminilmaputket (kaksi haaraa) kulkevat salongin etu- ja takaosaan. Suunnitelmissa on haaroittaa velä salogin etuosaan tuleva putki ja jatkaa sitä keulapiikkiin. Ongelmana on vaan se, että tuo veto on valnyt melkoisen pitkä ja suurin osa ilmaa tuntuu kulkevan lyhkäisemmän putken kautta, joten keulapiikkiin ei tule paljon ilmaa. Voisi kuitenkin tuosta pikkuisestakin lämmöstä olla apua....


      • FF 27 Charlotta

        Wallas 2400:n manuaalin mukaan toinen lähdöistä on tehokkaampi kuin toinen. Ts. ajateltukin että heikkotehoisempi vedetään keulakajuuttaan. Mutta tuo haaroitus voi olla varsin hyvä idea, jos laitat tuohon salonkikakkosen päähän säädettävän tuloilmaventtiilin. Silloin saa säädettyä keulakajuuttaan tulevaa lämpömäärää.


      • vanha ohlson
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Wallas 2400:n manuaalin mukaan toinen lähdöistä on tehokkaampi kuin toinen. Ts. ajateltukin että heikkotehoisempi vedetään keulakajuuttaan. Mutta tuo haaroitus voi olla varsin hyvä idea, jos laitat tuohon salonkikakkosen päähän säädettävän tuloilmaventtiilin. Silloin saa säädettyä keulakajuuttaan tulevaa lämpömäärää.

        Kiitos tähänastisista kommenteista. Päätös pitää tehdä lähikuukausina.


      • 1800 Sail

        Wallaksen alempaa rööriä ei saa sulkea kuten ei vanhan peltiwallaksenkaan - kuumenee liikaa.

        Ei mullakaan ole O29, mutta aikalaisensa 30jalkainen.

        Alkuperäisasennuksena on peltiwallas takalootassa, josta röörit takahyttiin ja salonkiin. Ilmanotto takalootasta jossa tuuletusventtiilit. Entinen omistaja purki pois salongin putkiston, kun sinne asti ei lämpö koskaan ehtinyt, takahytissä tarkenee! Lisäsin uuden 1800Sailin salongin kaappiin, josta lämmitin kiskoo ilmansa keittiön kaapiston alta ja pilssin kautta takalootasta asti. Lämmittää salongin ja koko etupään mukavasti eikäpä äänikään ole häirinnyt. Puoliteho tavallisesti riittää, takatuupparia tulee yleensä vaan koitettua, vieläkö on hengissä.

        Edellisen omistajan havaintojen uskossa luulen että noin viiden-kuuden metrin putki sekä tekee aikamoisen virtausvastuksen mutkineen että hankkii aikamoisen lämmönhukan matkalla kun todennäköisesti joutuu asentamaan vesirajan alla laitaa myöten tai pilssissä. Riittävän läpimittainen ja hyvin lämmöneristetty putki taas pienessä veneessä on aika mahdoton käärme.


    • Tuossa on yksi asennus Albin Balladiin. Ei nyt sama vene, mutta aika lähellä.

      http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/artikkelit-ja-ohjeet/safire-2100d-asennus-3

      Tässä otettiin osa ilmasta pistobunkan perältä, toinen lyhyt rööri sitten suoraan ulos. Veneessä oli muuten hoidettu ilman kierrätykset ihan asiallisesti. Yleisohjeena sanon aina, että kannattaa miettiä se lämmittimen asennuspaikka huolellisesti, mutta ei miettiä päätänsä puhki ja vetämällä monia ylimääräisiä putkia sinne ja tänne . Sitten jos tarvii vetää myöhemmin joku ilmanottoputki lisää tai lisätä vaikka yksi suulake, on se suhteellisen helppoa puuhaa. KISS metodi pätee tässäkin hommassa.

    • Ohlsonisti stadista

      Omassa Ohlsonissani asia toteutettiin seuraavasti:

      - Lämppäri sijoitettiin vasemman puoleíseen avotilan luukkuun. Laitaan sialla puulevy kiinni ja siihen sitte Eberi. Itselläni aukon keskiosasta hiukan taaksepäin ja aika ylhäälle kiinni.
      - Pakoputkelle reikä peräpeiliin.
      - Raitisilmanottoon n. 20x10 cm reikä ylös peräpeiliin ja siisti tuuletusritilä päälle.
      - Avotilan jalkatilaan vasemmalle pienempi vastaava.
      - Lämppäristä kaapelit akulle jne..sulakerasia on samassa luukussa keittiön puoleisessa laipiossa siten, että siihen ulottuu kutakuinkin mukavasti.
      - Kauko-ohjainyksikön jokainen laittaa sisälle itselleen sopivaan paikkaan.
      - Polttoaine tulee keulan dieseltankista. Muista ripustaa pumppu vapaasti kumitelineellä, jonka nimeä en nyt muista. Näin vältät resonointiäänet. Pa-letku kulkee vasenta puolta vaatekaapin ja sohvan sekä hellan alta lämppärille.
      - Lämmitysletkut laitteelta sisälle samaa reittiä kuin pa-letku. Em. keittiön ja luukun väliseen laipioon pistosahalla sopiva reikä. Letkut ovat palamattomalla eristeellä suojattuja ekalle suulakkeelle asti lämpöhäviön minimoimiseksi.
      - Lämpösuulakkeita esim. vas. sohvan alle kaksi ja yksi keulakajuuttaan.
      - Lämmitysletkut vievät tilaa sohvanaluslaatikosta. Laitoin laatikon yläreunaan laidan puolelle sialla vaneriliuskoja, joihin pikku koukkúja ja ripustin letkut näihin nippusiteillä. Letkut ovat täysin pois tieltä eivätkä vie tilaa tai haittaa laatikon käyttöä. Itse asiassa sähkövedot ja koneen sekä lämppärin pa-letkut ovat samassa nipussa.
      - Tässä mitä ekaksi tuli mieleen. Kysele lisää, jos jäi jotain askarruttamaan. Projektikuvia saat halutessasi laittamalla e-mail-osoitteesi.

      • vanha ohlson

        Kiitos seikkaperäisestä kuvauksesta stadin Ohlsonistille ja muille kommentoijille myös !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe