Heipat vain täältä pohjanmaalta

kui22

..ja..koko joukolle iloisen räiskyvän kuplivaa uutta vuotta 2014 ! muutoinkin kaikkea hyvää ja onnellista koko elämää kaikille!

t, (Kui) kui22

19

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kastuuko nyt munat kun tarkastaa tiluksia?

      • kui22

        Ei tiluksia valitettavasti., paljasjalkainen kaupunkilainen..


      • kui22
        kui22 kirjoitti:

        Ei tiluksia valitettavasti., paljasjalkainen kaupunkilainen..

        lisään että ei ole muuten niitä muniakaan;)..


      • kui22 kirjoitti:

        lisään että ei ole muuten niitä muniakaan;)..

        Kaikilla pohjalaisilla on tiluksia. Onhan siellä aakeeta ja laakeeta. Ja munat on kai akoillakin, jokaisen miehen takana on nainen sanotaan ainakin Etelä-Pohjanmaalla.

        No kurinvartahat kätehen ja keinulavittaan kutomahan. Menikö oikein? En osaa oikein murretta mutta kesäpaikka on siellä. No, uuren puukoon sain lahajaksi.


      • a-teisti kirjoitti:

        Kaikilla pohjalaisilla on tiluksia. Onhan siellä aakeeta ja laakeeta. Ja munat on kai akoillakin, jokaisen miehen takana on nainen sanotaan ainakin Etelä-Pohjanmaalla.

        No kurinvartahat kätehen ja keinulavittaan kutomahan. Menikö oikein? En osaa oikein murretta mutta kesäpaikka on siellä. No, uuren puukoon sain lahajaksi.

        Olisiko pitänyt olla "keinulavittahan"?

        Murre kyllä vaihtelee pohjanmaalla, keskipohjanmaalla on jo eri murre ja vaihtelee ihan pitäjittäinkin.


      • a-teisti kirjoitti:

        Kaikilla pohjalaisilla on tiluksia. Onhan siellä aakeeta ja laakeeta. Ja munat on kai akoillakin, jokaisen miehen takana on nainen sanotaan ainakin Etelä-Pohjanmaalla.

        No kurinvartahat kätehen ja keinulavittaan kutomahan. Menikö oikein? En osaa oikein murretta mutta kesäpaikka on siellä. No, uuren puukoon sain lahajaksi.

        Tarkootin, tuolla, että naisillakin on munat sitä kuinka aivan oikeasti siellä puhutaan varsin kunnioittavaan sävyyn naisista jotka ovat pitäneet tilan pystyssä kun mies on ollut vähän lammas ja nahjus.


      • kui22
        a-teisti kirjoitti:

        Tarkootin, tuolla, että naisillakin on munat sitä kuinka aivan oikeasti siellä puhutaan varsin kunnioittavaan sävyyn naisista jotka ovat pitäneet tilan pystyssä kun mies on ollut vähän lammas ja nahjus.

        Juu Pohojanmaata, riittäähän sitä niin kaupunkilaasille ja maalaasille että tilaallisille ja on tosi aakeeta ja laakeeta pitkin tätä rannikkoa..Itse en puhu tuota murretta vaikka syntyjäni täältä olenkin, heh..


      • kui22 kirjoitti:

        Juu Pohojanmaata, riittäähän sitä niin kaupunkilaasille ja maalaasille että tilaallisille ja on tosi aakeeta ja laakeeta pitkin tätä rannikkoa..Itse en puhu tuota murretta vaikka syntyjäni täältä olenkin, heh..

        Musta hauskoja pohjalaisia sanoja on köppäänen, hehtokeltaasen viheriä, räpäskä, rääkkökin tuli tuosta mieleen (en muista mitä tarkoittaa), rasat käres, moikuliaaninen.Sitten on sellainen tosi pitkä ja hassu sana mitä en nyt saa mieleeni. Se olikin kyllä mieletön.


      • kui22 kirjoitti:

        Juu Pohojanmaata, riittäähän sitä niin kaupunkilaasille ja maalaasille että tilaallisille ja on tosi aakeeta ja laakeeta pitkin tätä rannikkoa..Itse en puhu tuota murretta vaikka syntyjäni täältä olenkin, heh..

        Sitten tuli mieleen tokerotie, tokero oli jotakin nälkävelliä, vettä ruisjauhoja (?) jota saadakseen varattomomat rakensivat tietä. Sitä tietä sanotaan edellen tokerotieksi.


      • toist puolt jokke
        kui22 kirjoitti:

        Ei tiluksia valitettavasti., paljasjalkainen kaupunkilainen..

        Kui, pohojanmaal sanotahan KUI ?


    • kui22

      Köppäänen tai köppänen ja räpäskä ja rasat käres tai vanttuut ta vanttuhut
      ovat tuttuja. näläkävellistä onn tainnut kuulla vaan en tiedä, lienee se jotain litkuu ollut..

      Äntiin saaminenkin on tuttu ja kropsua eväsnä.. Närpes svenskakin on tuttua jopa ymmärrän, mutta sitä en ossaa kirjottaa

      • mur retta

        Mitä tarkottaa köppänen? Mun yks tuttu on Etelä-Pohjanmaalta ja se on käyttänyt toisinaan tuota sanaa puheensa seassa, vaan en ole tullut kysyneeksi sen merkitystä.
        Jotain vähän kielteistä ja vähättelevää se selvästi kumminkin tarkoittaa.


      • kui22
        mur retta kirjoitti:

        Mitä tarkottaa köppänen? Mun yks tuttu on Etelä-Pohjanmaalta ja se on käyttänyt toisinaan tuota sanaa puheensa seassa, vaan en ole tullut kysyneeksi sen merkitystä.
        Jotain vähän kielteistä ja vähättelevää se selvästi kumminkin tarkoittaa.

        Esim. No onpa nyt köppänen talvi, sataa lituutta vettä vain! Talveksi ei voi kutsua tätä - köppänen on.

        Eli jollain lailla kehnoa asiaa, mitä milloinkin..


      • kui22
        kui22 kirjoitti:

        Esim. No onpa nyt köppänen talvi, sataa lituutta vettä vain! Talveksi ei voi kutsua tätä - köppänen on.

        Eli jollain lailla kehnoa asiaa, mitä milloinkin..

        myös ihminen voi olla köppänen - voi älä nyt oo köppänen ja oletpas nyt köppääseellä päällä.


      • mur retta
        kui22 kirjoitti:

        myös ihminen voi olla köppänen - voi älä nyt oo köppänen ja oletpas nyt köppääseellä päällä.

        Kiitos! Joo tuon kaltaisissa yhteyksissä se sana on vilahtanut.


      • mur retta kirjoitti:

        Kiitos! Joo tuon kaltaisissa yhteyksissä se sana on vilahtanut.

        Köppäänen ihminen voi olla myös puolijauhoonen tai vaivainen muutoin. Sana käy oikeastaan mihin vain kun on tarkoitus ilmaista, että jokin asia jollakin tavalla huono.

        "Köppäästä sun sielä on orpokurkeloosna olla, tuu tänne pöllääleen."


      • :-DD
        a-teisti kirjoitti:

        Köppäänen ihminen voi olla myös puolijauhoonen tai vaivainen muutoin. Sana käy oikeastaan mihin vain kun on tarkoitus ilmaista, että jokin asia jollakin tavalla huono.

        "Köppäästä sun sielä on orpokurkeloosna olla, tuu tänne pöllääleen."

        Puolijauhoonen, orpokurkeloosna, pölläileen, hehtokeltaasen viheriä, moikuliaaninen... Ihanaa, mitä luovuutta!


      • :-DD kirjoitti:

        Puolijauhoonen, orpokurkeloosna, pölläileen, hehtokeltaasen viheriä, moikuliaaninen... Ihanaa, mitä luovuutta!

        Onhan noita:

        Piskotikku = sateenvarjo (piskottaa = sataa)

        Emännänjatkos = taloustikkaat

        Putukiffeli = rikkalapio

        Päässilimänen = holtiton

        Vihalaanen = muurahainen

        Pluutoovarata = tinkiä

        Ei lakkaa tuo veren tulo = sade ei lopu.


    • Kiitos! Samaa sinne lakeuden laidalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1728
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1079
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe