Keltavadelma kukkii

RaijaH1

Apua, se kukkii siis tämän vuoden versoilla.
Istutettu syksyllä 2002 ja pari pikkusatoa jo saatu. Tämän vuoden versot ovat erityisen reheviä ja nyt ainakin puolessa on kukat.
Leikkaanko nuppuiset versot tylysti alas? Juuresta?

6

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eii

      minun pitäisi olla hortonomi vastakseni töhön-mutta jos ne alkavat kasvunsa syksyllä, niin kyse voi olla lannoituksesta-ei enää kevään, please. Myöhemmin lannoitettu vai estää talveen valmistautumista eli tuleentumista. Oliko tässä kyse tällaisesta?

      • RaijaH1

        Eipä ole lannoitettu koko kesänä - kevään jälkeen. Huomasinkin koko homman kun olin laittamasa pk-lannoitusta niille. Asuvat kasvihuoneen itäseinustalla eli hyvässä paikassa - imevätköhän juurillaan lannoitteet huoneen puolelta ;=)))

        Mutta edelleen ne kukkivat, varmaan 80% versoista.


      • siis
        RaijaH1 kirjoitti:

        Eipä ole lannoitettu koko kesänä - kevään jälkeen. Huomasinkin koko homman kun olin laittamasa pk-lannoitusta niille. Asuvat kasvihuoneen itäseinustalla eli hyvässä paikassa - imevätköhän juurillaan lannoitteet huoneen puolelta ;=)))

        Mutta edelleen ne kukkivat, varmaan 80% versoista.

        jonkin verran talvituhoja-ne eivät ehdi valmistautua talveen enää. Leikatakaan ei ehkä kannta sillä ne tekevät marjoja vasta toisen vuoden versoilla. Eli samalla voi mennä myös marjovia versoja. Odottele kevääseen ja leikkaa sitten kuolleet versot pois.


    • ohjeita

      löytyy esim. www.puutarha.net tai esim www.kauppila.fi, hoito-ohjeet. Ikävä että näin pääsi tapahtumaan. Muuten, jos olet Etelä-Suomessa, voisit harkita ns. syysvadelmien hankintaa, es. Kauppila, jotka ovat YKSIVUOTISIA eli marjovat saman vuoden versoilla, jotka voi syksyllä sitten vain niittää pois. Myöhäisestä kukinnasta johtuen ei tautivaaraakaan ole.

    • siementaimi

      Minun tietääkseni vadelmalla saattaa olla luonnostaan varastossa useita kukka-aiheita. Jos esimerkiksi halla vie kaikki kukat keväällä, niin kasvi voi hyvinkin kasvattaa uudet kukat myöhemmin kesällä. Joten ainakaan minä en leikkaisi syksyllä kukkimaan alkaneita versoja alas - en edes vaikka versot eivät olisi ehtineet tuleentuakaan. Leikkaisin vain keväällä selvästi kuolleet versot pois - ja poistaisin normaalin tavan mukaan liian heikot versot kokonaan.

      • RaijaH1

        Noh, minäpä tein testin. Leikkasin osan kukkivista versoista syksyllä poikki siitä kohtaa, mistä kukinta alkoi. Osan jätin leikkaamatta.
        Jännä nähdä keväällä/kesällä, mitä tapahtuu.
        Lupaan kertoa sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe