Keltavadelma kukkii

RaijaH1

Apua, se kukkii siis tämän vuoden versoilla.
Istutettu syksyllä 2002 ja pari pikkusatoa jo saatu. Tämän vuoden versot ovat erityisen reheviä ja nyt ainakin puolessa on kukat.
Leikkaanko nuppuiset versot tylysti alas? Juuresta?

6

674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eii

minun pitäisi olla hortonomi vastakseni töhön-mutta jos ne alkavat kasvunsa syksyllä, niin kyse voi olla lannoituksesta-ei enää kevään, please. Myöhemmin lannoitettu vai estää talveen valmistautumista eli tuleentumista. Oliko tässä kyse tällaisesta?

• RaijaH1

Eipä ole lannoitettu koko kesänä - kevään jälkeen. Huomasinkin koko homman kun olin laittamasa pk-lannoitusta niille. Asuvat kasvihuoneen itäseinustalla eli hyvässä paikassa - imevätköhän juurillaan lannoitteet huoneen puolelta ;=)))

Mutta edelleen ne kukkivat, varmaan 80% versoista.

• siis
        RaijaH1 kirjoitti:

Eipä ole lannoitettu koko kesänä - kevään jälkeen. Huomasinkin koko homman kun olin laittamasa pk-lannoitusta niille. Asuvat kasvihuoneen itäseinustalla eli hyvässä paikassa - imevätköhän juurillaan lannoitteet huoneen puolelta ;=)))

Mutta edelleen ne kukkivat, varmaan 80% versoista.

jonkin verran talvituhoja-ne eivät ehdi valmistautua talveen enää. Leikatakaan ei ehkä kannta sillä ne tekevät marjoja vasta toisen vuoden versoilla. Eli samalla voi mennä myös marjovia versoja. Odottele kevääseen ja leikkaa sitten kuolleet versot pois.

• ohjeita

löytyy esim. www.puutarha.net tai esim www.kauppila.fi, hoito-ohjeet. Ikävä että näin pääsi tapahtumaan. Muuten, jos olet Etelä-Suomessa, voisit harkita ns. syysvadelmien hankintaa, es. Kauppila, jotka ovat YKSIVUOTISIA eli marjovat saman vuoden versoilla, jotka voi syksyllä sitten vain niittää pois. Myöhäisestä kukinnasta johtuen ei tautivaaraakaan ole.

• siementaimi

Minun tietääkseni vadelmalla saattaa olla luonnostaan varastossa useita kukka-aiheita. Jos esimerkiksi halla vie kaikki kukat keväällä, niin kasvi voi hyvinkin kasvattaa uudet kukat myöhemmin kesällä. Joten ainakaan minä en leikkaisi syksyllä kukkimaan alkaneita versoja alas - en edes vaikka versot eivät olisi ehtineet tuleentuakaan. Leikkaisin vain keväällä selvästi kuolleet versot pois - ja poistaisin normaalin tavan mukaan liian heikot versot kokonaan.

• RaijaH1

Noh, minäpä tein testin. Leikkasin osan kukkivista versoista syksyllä poikki siitä kohtaa, mistä kukinta alkoi. Osan jätin leikkaamatta.
        Jännä nähdä keväällä/kesällä, mitä tapahtuu.
        Lupaan kertoa sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe