Kaksiteräinen miekka

muuttis

Hepr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Hepr. 4:13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

Meille tuttu sanonta saarnoissa on, että aina tulee julistaa sanaa niin että molemmat terät ovat käytössä.

Onko ne terät laki ja evankeliumi?
Kuuluuko laki kristitylle?

Kuuluuko parannussaarna kristitylle?
Mikä on parannussaarnan ja lain ero ja onko eroa?

Ja lopuksi, millainen tulisi parannussaarnan olla?

Niinkuin tiedämme, evankeliumi on ilosanoma.

46

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yht.lasku

"...ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija"

Raamattua tutkiessa törmää tähän - on kysymys sydämestä, ihmisen sisimmästä! Parannussaarna kuuluu varmasti kaikille eli siis myös kristityille.

Eikö ongelma ole siinä, minkä sitä katsotaan olevan?

Tyhmelin kertoili jossain keskusteluketjussa nuoruudestaan 80 -luvulla. Itse olin nuori yli kymmenen vuotta aikaisemmin. Muistan, että en silloin jaksanut kuunnella opillisia saarnoja. Mutta kun tulivat kysymykseen näkyvät asiat - silloin valpastuin. Mutta en oikein tiedä, oliko kysymys sydämestä ollenkaan ja sen ajatuksista ja aivoituksista...

Luulen, että tuntui hyvältä se, jos huomasin olevani aika lailla siellä oikealla puolella. Hame oli sellainen ja hiukset olivat tällaiset. Oli upeaa olla hyväksyttävä ja raamien sisällä. Sen saarnan ymmärsin hyvin.

Mitä sitten kertoo ihmisestä pukeutuminen ja esim. hiusten kampaustyyli? Eiköhän se jotain kerro. Muistan nuoruudestani senkin, että olin aika ailahteleva. Joskus teki mieleni pukeutua yleisen muodin mukaisesti, joskus taas sain "hurskauspuuskan" ja kampasin hiukseni takanutturalle. Hamekin oli silloin alle polven - niistä hameista puhuttiin saarnoissa aina, kun oli se minimuoti maailmassa. (Ja kun muoti muuttui, pitenivät hameet ilman saarnojakin ja hiukset voi kammata ilman valkkeja, niin ettei nuttura ollut puolen pään kokoinen.)

Nykyisin minusta ylipäätään hiukset ovat esikoisten seurakunnassa aika lailla "esimerkillisiä", jos nyt sellaista on edes tarpeen sanoa.

Mutta kyllä ajatukset ja aivoitukset olivat niiden "parannussaarnojen" myötä aika ulkokohtaisia. Ja kun elämä ei sitten vastannutkaan odotuksia - kun "esimerkillisyyteni" ei tuottanutkaan toivottua tulosta, vaan tuli kaikenlaisia ongelmia ja vaikeuksia elämässä - silloin oli pakko pysähtyä. Mikä on se evankeliumin ydin? Mistä siinä on kysymys? Mitä uskon? Uskonko mitään? Millä tavoin sen osoitan?

Silloin tuli pieneksi kasvamisen aika. Vaikka se nyt näyttääkin joiden mielestä päinvastaiselta - mikä tuntuu minusta itsestäni merkilliseltä.

Ehkä esikoislestadiolaisuus ei todella ole muuttunut.

Minä olen.

• muuttis

Ehkä esikoislestadiolaisuus ei todella ole muuttunut.

Minä olen. -yhteenlasku-

;D Tuo oli niin osuvasti ilmoitettu ja totta myös itselleni että sai naurahtamaan.

Esikoisuus ei ole muuttunut, näin voi kyllä nykyään sanoa. Nythän on palattu takaisin siihen moodiin kuinka se oli 60 - 70 luvuilla, jolloin itse olin nuori. Tämän palautuksen saivat wanhimmat aikaan ja sitähän osa kristityistä juuri halusivatkin. Välissä oli vallalla ihana evankeelinen aika, jolloin ihmisiä kiinnitettiin uskolla yksin Jeesukseen Kristukseen.

Parannussaarna on tärkeä osa saarnoja mielestäni. Mutta jos se koskee vain ulkokuorta ja muuta ulkonaista härpäkettä, eikö se kasvata pahimmillaan muotokristillisyyttä, eli tulee hyväksytyksi kun usko näkyy "ulospäin" hedelmänä? Niinkuin juuri saimme kuulla, että ulkonainen esikuva, ymmärtäväisten määrittelemä, on uskon hedelmää?

• teu,

"yht. lasku "

Olenko minä väärässä , kun muista asioita -53 ->ja mopni asia oli erilainen ,
        ja nyt tarkoitan Kristrillisyyden asioita .
        KL:llä , KT,, UT olivat silloiset kylän saarnaajat ja jälestäkin päin keskustelin
        heidä'n kanssa ,,Joskus lapissakin tapahtuneista .
        No ehkä aluksi oli kysymys vain sainko uskoa synnit anteeksi , ja siihen malliin
        mutta, oli sellaisiakin keskusteluja muistan kuin lapin lähetys oli - 53 ja- 62
        (virallisia ) olihan meilla AI ainakin joka toinen vuosi ..eikä kukaan tiennyt miksi

Sehän selvis sitten 65 miksi , Satakunnan kaappauksena ,
        oledn paljon kirjoittanút näistä ajoista , Ja huntteerannut mik'ä
        pistää ihmisen tekemä'än tuota työtä toisten parissa, siis kuin olisi
        täysin sokeita sellaiset ihmiset, Ja vieläkin sitä tehdään koko lapin
        konklaavi ... ei Jeesuksen nimeä juuri kuule ..

Mutta kristillisyys , äitiseurakunta ,,,kertokaa minulle miksi niitä mainitaan
        Kun selvästi on näkyvissä, ettei kukaan ole noilla nimillä pelastuneet vaan
        JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMISSÄ ,,Ja JUMALAN NIMEEN ,,eiköä tät
        kukaan hiffaa ,,miten on ................................................................................

• teu,

" yht Lasku "

Kun sanot että ehkä ei ES/lesta ole muuttunut , ja sanot .
        minä Siis sinä oletr , kerro mitä tarkoitat , jos ehdit ..

• yht.lasku
        teu, kirjoitti:

" yht Lasku "

Kun sanot että ehkä ei ES/lesta ole muuttunut , ja sanot .
        minä Siis sinä oletr , kerro mitä tarkoitat , jos ehdit ..

Teu, nuorena uskoin sokeasti kaiken, mitä saarnattiin. Uskoin, että siinä on kaikki. Uskoin jopa, että saarnaajat ovat meidän tavisten yläpuolella ja että heillä on jotain aivan merkillistä viisautta.

Varmaan niin onkin - mutta näen nykyään muutakin. Enkä voi uskoa enää, että ainoastaan esikoislestadiolaiset tulevat autuaaksi, että vain heillä on kaikki tämän universumin viisaus hengellisissä asioissa.

En ole ahkera seuroissa kävijä. Siksi olen kyllä jäävi sanomaan mitään kenestäkään, mutta olen kuitenkin kuullut niitä samoja vanhoja äänenpainoja mitä kuulin jo nuorena. Tosin on toisenlaistakin sanaa julistettu. Siitä olen kiitollinen.

Tunnen kuitenkin, että olen jossain laitapuolella, koska en voi yhtyä naulaamaan saman naulan päälle - enkä käsitä, miksi puhujien niin pitäisi tehdä. Jos jonkun huomataan puhuvan vastoin Raamatun sanaa, on väärin julistaa se oikeaksi. Joskus on ollut puhujia, jotka ovat uskaltaneet tarttua suoraan edellisen sunnuntain puheen sisältöön. Nykyään ei kai sellaisia ole tai en ole kuullut heitä.

Jotenkin tuntuu siltä, että pitäisi tehdä selväksi kaikille, mitä ajattelen. Siis omalla paikkakunnallani - etten tuntisi olevani valheellinen ja kiero, koska ajattelen kuten ajattelen. Mutta olisiko se järkevää. En tiedä. Ehkä pysyttelen kotonani ja olen tekemisissä vain muutamien ystävieni kanssa.

En tiedä, teu, selvisikö sinulle, mitä tarkoitan. Toivottavasti!

• teu,
        yht.lasku kirjoitti:

Teu, nuorena uskoin sokeasti kaiken, mitä saarnattiin. Uskoin, että siinä on kaikki. Uskoin jopa, että saarnaajat ovat meidän tavisten yläpuolella ja että heillä on jotain aivan merkillistä viisautta.

Varmaan niin onkin - mutta näen nykyään muutakin. Enkä voi uskoa enää, että ainoastaan esikoislestadiolaiset tulevat autuaaksi, että vain heillä on kaikki tämän universumin viisaus hengellisissä asioissa.

En ole ahkera seuroissa kävijä. Siksi olen kyllä jäävi sanomaan mitään kenestäkään, mutta olen kuitenkin kuullut niitä samoja vanhoja äänenpainoja mitä kuulin jo nuorena. Tosin on toisenlaistakin sanaa julistettu. Siitä olen kiitollinen.

Tunnen kuitenkin, että olen jossain laitapuolella, koska en voi yhtyä naulaamaan saman naulan päälle - enkä käsitä, miksi puhujien niin pitäisi tehdä. Jos jonkun huomataan puhuvan vastoin Raamatun sanaa, on väärin julistaa se oikeaksi. Joskus on ollut puhujia, jotka ovat uskaltaneet tarttua suoraan edellisen sunnuntain puheen sisältöön. Nykyään ei kai sellaisia ole tai en ole kuullut heitä.

Jotenkin tuntuu siltä, että pitäisi tehdä selväksi kaikille, mitä ajattelen. Siis omalla paikkakunnallani - etten tuntisi olevani valheellinen ja kiero, koska ajattelen kuten ajattelen. Mutta olisiko se järkevää. En tiedä. Ehkä pysyttelen kotonani ja olen tekemisissä vain muutamien ystävieni kanssa.

# yht Lasku #

kiitos kun jaksoit tehdä selkoa tietyistä asioista , minä taas olen ahkera seuroissa kävijä, vaikka en siitä voikkaan ottaa mitään kunniaa, enkä haluaisikaan .
        Jos kuulemme saman äänenpainon se kertoo vain pienen totuuden syystä että ,
        silloin oli sellaisia syntejä ,jotka ei olleeetkaan syntiä mutyta puhutytiin tietylla äänen painolla , oltan yhden esimerekin Peili josta pidettiin -20 luvulla palausta , Peili levitköön peili senkkeihin ja sen erilaisiin sijoitus muotoihin, Kun minä olen syntynyt
        1945 se /siitä taistelu on jo ollut ohi , koskapa turun kristityt oli olivat ostaneet Äidi
        ja isän Häihin -42 /43 jonkinkokoisen seinä peilin , ja sitä sai jo pitää .
        tästä peilistä oli varemaankin moni saanutg pisksia ,(miksi kun se yht äkkiä olikin
        EI SYNTIÄ , minä tärkoitan tällä kertomuksella , että kukä määröäsi pielin
        siihen listaan EI Jumala hän ei ole määrännyt mitään synti'ä jälkeen 1447eKr.
        Miksei ? Siksei koska hän on määrittänyt kaiken kerralla ..

No kuka sitten noita määrityksiä tekee , Lapin maan poppoo siellä on konklaavi
        joka niitä määrittelee .. miksi ? siksi kun kun heluulee että heillä on joku valta
        meihin , ja että he haluavat ihmismääritystä joka on kauhistus Jumalan silmään
        mutta he ei tunnista sitä ..

Ä*lä tunne yhtään olevasi Laitapuolella , EN minäkään yhdy saman naulan iskemiseen , minä en ymmärrä ,kuinka huonoja timpureita ovat edttä yhtä
        naulaa pitää iskeä monta timpuria ,,ei kai he enää Jeesusta naulkaa
        ristille varmaan en tajunnut tuota kysymystä ..

Aivan jos huomataan Raamattua julistettavan väärin , julistaaa sitä oikeaksi
        Sinä ymmärät hyvin , joskus on ollut toisin , nykyään kai ei ole , Olen samaa mielt.
        Olen kyllä muutenkin sitä mieltä että etsinä ole lainkaan valheellinen , ja jotekin
        tuntuu että sinun pitää mennä , entarkoita tuulettumaan ,vaan väkijoukkoon .
        olen nyt kettanut saada selvää ,on selvä kirjoitus tyyli , että sen takia
        ainakin poitäisi minun in saada selvää . . öitä,

• vähennyslasku
        teu, kirjoitti:

# yht Lasku #

kiitos kun jaksoit tehdä selkoa tietyistä asioista , minä taas olen ahkera seuroissa kävijä, vaikka en siitä voikkaan ottaa mitään kunniaa, enkä haluaisikaan .
        Jos kuulemme saman äänenpainon se kertoo vain pienen totuuden syystä että ,
        silloin oli sellaisia syntejä ,jotka ei olleeetkaan syntiä mutyta puhutytiin tietylla äänen painolla , oltan yhden esimerekin Peili josta pidettiin -20 luvulla palausta , Peili levitköön peili senkkeihin ja sen erilaisiin sijoitus muotoihin, Kun minä olen syntynyt
        1945 se /siitä taistelu on jo ollut ohi , koskapa turun kristityt oli olivat ostaneet Äidi
        ja isän Häihin -42 /43 jonkinkokoisen seinä peilin , ja sitä sai jo pitää .
        tästä peilistä oli varemaankin moni saanutg pisksia ,(miksi kun se yht äkkiä olikin
        EI SYNTIÄ , minä tärkoitan tällä kertomuksella , että kukä määröäsi pielin
        siihen listaan EI Jumala hän ei ole määrännyt mitään synti'ä jälkeen 1447eKr.
        Miksei ? Siksei koska hän on määrittänyt kaiken kerralla ..

No kuka sitten noita määrityksiä tekee , Lapin maan poppoo siellä on konklaavi
        joka niitä määrittelee .. miksi ? siksi kun kun heluulee että heillä on joku valta
        meihin , ja että he haluavat ihmismääritystä joka on kauhistus Jumalan silmään
        mutta he ei tunnista sitä ..

Ä*lä tunne yhtään olevasi Laitapuolella , EN minäkään yhdy saman naulan iskemiseen , minä en ymmärrä ,kuinka huonoja timpureita ovat edttä yhtä
        naulaa pitää iskeä monta timpuria ,,ei kai he enää Jeesusta naulkaa
        ristille varmaan en tajunnut tuota kysymystä ..

Aivan jos huomataan Raamattua julistettavan väärin , julistaaa sitä oikeaksi
        Sinä ymmärät hyvin , joskus on ollut toisin , nykyään kai ei ole , Olen samaa mielt.
        Olen kyllä muutenkin sitä mieltä että etsinä ole lainkaan valheellinen , ja jotekin
        tuntuu että sinun pitää mennä , entarkoita tuulettumaan ,vaan väkijoukkoon .
        olen nyt kettanut saada selvää ,on selvä kirjoitus tyyli , että sen takia
        ainakin poitäisi minun in saada selvää . . öitä,

teussakin taitaa asua pieni lappalainen. Naisten pitkät housut eivät käyneet sinulle. Niillä ei taivaaseen kävellä, joten ei lapinmaan poppoo yksinään, vaan kaikki pienet ja suuret perässä, kukin mieltymyksensä mukaan.

Vai erehtyikö tämä lukijaparka ymmärtämään väärin?

• muuttis
        yht.lasku kirjoitti:

Jotenkin tuntuu siltä, että pitäisi tehdä selväksi kaikille, mitä ajattelen. Siis omalla paikkakunnallani - etten tuntisi olevani valheellinen ja kiero, koska ajattelen kuten ajattelen. Mutta olisiko se järkevää. En tiedä. Ehkä pysyttelen kotonani ja olen tekemisissä vain muutamien ystävieni kanssa. Näin kirjoitti nimim yhteenlasku.

Kiemurtelin aikani tuon saman tunteen kanssa, eli tunsin itseni valheelliseksi istuessani seuroissa, kun monista asioista olin uskomassa eri tavalla. Niinpä kun sain voimaa, tein tiettäväksi nuo, mistä uskoin toisin. Tuli kevyt olo sen tehtyäni.

Sama lopputulos seuraa puhumisesta avoimesti kuin sitä että vetäytyy taaemmaksi ja pitää erimielisyytensä vain itsellään. Ympärillä oleva ystäväjoukko harvenee. Plussaksi jää kevyempi mieli ja rauha siltä osin.

• vähennyslasku
        vähennyslasku kirjoitti:

teussakin taitaa asua pieni lappalainen. Naisten pitkät housut eivät käyneet sinulle. Niillä ei taivaaseen kävellä, joten ei lapinmaan poppoo yksinään, vaan kaikki pienet ja suuret perässä, kukin mieltymyksensä mukaan.

Vai erehtyikö tämä lukijaparka ymmärtämään väärin?

Teu, et ole vielä kommentoinut tätä. Yleensä ehdit kommentoimaan.

• jotaki tästä

Eero Halme sanoi aikanaan että raskain parannussaarna kuuluu ristiltä Golgatalta.

Tuolla oli puhetta siitä että remmillä hakaten ei kukaan pelastu. Parannus tulee siitä kun ihminen itse huomaa hakkaavansa hyvää Jeesusta ja järkyttyy teostaan.

Mainitsemasi Raamatun paikka puhuu Jumalan sanan voimasta, ja kyvystä erottaa
      tarkasti mikä tulee lihasta, ja mikä on Hengen hedelmää.

Ihmisliha on kuulu siitä, että sen suurin himo ja halu on tulla pyhäksi, kaiken yläpuolella olevaksi ja kaiken tietäväksi, eli Jumalan kaltaiseksi. Kaikki uskonnollisuus lepää tämän himon voimassa, eli omassa vanhurskaudessa.
      Kun Jeesus tulee hän sanoo myy pois tuo paketti kokonaan, tule sinä ja seuraa minua. Jeesuksen seuraajan tie on ristin ja itsensä kieltämisen tie. Jeesus asettui aina kaikista huonoimpien asemaan. Hän kulkee laumassa niin että näkee heikoimpienkin lampaidensa hädän ja nostaa heitä olalleen.

Oma langennut liha on vaarallinen viettelijä. Ei liha itsessään, mutta sen taipumus olla aina altis vihollisen eksytettäväksi.

Raamattu ei puhu tässä kaksiteräisestä miekasta, vaan Jumalan sanasta joka on TERÄVÄMPI, kuin yksikään tällainen sotilaiden käyttämä tehokas taisteluväline.

Laki osoittaa meille synnin, edellyttäen että lain sana otetaan vastaan. Jos lain sana otetaan vastaan, osoittaa se meille sen, ettei ole kuin yksi mahdollisuus pelastua. USKO HERRAAN JEESUKSEEN.

Eivät Jeesukseen uskovatkaan ole ilman lakia, heitä ohjaa HENGEN laki joka eläväksi tekee.

Annamme veljemme Herran apostolin Paavalin nyt selittää meille mistä tässä on kysymys:

Room. 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Room. 8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille,
      ***) ... jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

Room. 8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
      ***) ... on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Room. 8:3-4 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
      ***) ... että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

Room. 8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on

.... mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, ...

Room. 8:6 Sillä lihan mieli on kuolema,
      mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

Room. 8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan,
      sillä se ei alistu Jumalan lain alle, ...

Room. 8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

Room. 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
      jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.

Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

Room. 8:10 Mutta jos Kristus on teissä, ...

1. niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden,
      2. mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.

Room. 8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, ...

***) ... niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen,
      on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.

Room. 8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa,
      mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
      Room. 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte,
      pitää teidän kuoleman;

mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Room. 8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

• Ero tekopyhyyteen

LIhan kuolettaminen on omavanhurskauden perkeleelle oikein himokas valvomapaikka.

Se valehtelee sokealle ressukalle, että kun sinä oikein ruoskit lihaasi, ja puet sen näkyvästi maailman edessä säkkiin, niin silloin sinä kuoletat lihaa.

Tosiasiassa juuri silloin hiotaan lihaa maailman edessä oikein hurskaaksi, josta Jeesus suuttuu kaikista eniten, tekopyhyydestä nimittäin. Juuri tähän fariseuusten vanhurskaus perustuu ,ulkoiseen merkkien näyttämiseen ja kehonsa kurittamiseen.

MIten sitten kreistityn pitää näyttäytyä maailman edessä. Siten että kun jumalattomalla on nälkä niin taittaa hänelle palan leivästään ja kun hänen on jano antaa hänelle hänen tarvitsemaansa vettä.

Ruksalla keskustelin erään uskonsisaren kanssa, jonka vävy ei ole uskova.
        Tämä vävy on kertonut heille että teillä on niin erikoinen rauha kun teille tullaan.
        Sisar kysyi voisitko kuvata sitä, millaista se on? En osaa sanoin kuvata totesi vävy, se vaan on. Kristityillä on siis merkki otsissaan ja rauha heidän lähellään, jonka aistii kaikenlaiset ihmiset.

Itsensä kiduttaja pyörii vain oman napansa ympärillä itsekeskeistä kehää, ja pelkää.

• muuttis
        Ero tekopyhyyteen kirjoitti:

LIhan kuolettaminen on omavanhurskauden perkeleelle oikein himokas valvomapaikka.

Se valehtelee sokealle ressukalle, että kun sinä oikein ruoskit lihaasi, ja puet sen näkyvästi maailman edessä säkkiin, niin silloin sinä kuoletat lihaa.

Tosiasiassa juuri silloin hiotaan lihaa maailman edessä oikein hurskaaksi, josta Jeesus suuttuu kaikista eniten, tekopyhyydestä nimittäin. Juuri tähän fariseuusten vanhurskaus perustuu ,ulkoiseen merkkien näyttämiseen ja kehonsa kurittamiseen.

MIten sitten kreistityn pitää näyttäytyä maailman edessä. Siten että kun jumalattomalla on nälkä niin taittaa hänelle palan leivästään ja kun hänen on jano antaa hänelle hänen tarvitsemaansa vettä.

Ruksalla keskustelin erään uskonsisaren kanssa, jonka vävy ei ole uskova.
        Tämä vävy on kertonut heille että teillä on niin erikoinen rauha kun teille tullaan.
        Sisar kysyi voisitko kuvata sitä, millaista se on? En osaa sanoin kuvata totesi vävy, se vaan on. Kristityillä on siis merkki otsissaan ja rauha heidän lähellään, jonka aistii kaikenlaiset ihmiset.

Itsensä kiduttaja pyörii vain oman napansa ympärillä itsekeskeistä kehää, ja pelkää.

Aivan niin. Mutta osaatko sanoa, tarkoittavatko saarnaajat kaksiteräisellä miekalla juuri kuvaamaasi asiaa ja lainaamaani raamatun kohtaa?

Täällä uskaltaa kysellä tyhmiäkin :-)

• Ikävä kyllä eivät
        muuttis kirjoitti:

Aivan niin. Mutta osaatko sanoa, tarkoittavatko saarnaajat kaksiteräisellä miekalla juuri kuvaamaasi asiaa ja lainaamaani raamatun kohtaa?

Useimmat saarnaajistamme eivät ymmärrä. Uskallan väittää.

Syy on varmaan siinä, että heille on pantu useamman edeltäneen sukupolven ajan perinteen yllätoon tavittavat sanat, - valmiina suuhun. Ei tarvitse tutkia Raamattua, ei tarvitse lukea oppiakseen ja ymmärtääkseen, koska kaikki on ymmärretty puhujan puolesta jo lopullisesti valmiiksi 1800 luvun puolivälissä, ja niitti pitää.

Kun joku keksi, että tässähän puhutaan Jumalan sanasta miekkana jossa on kaksi terää, niin hän keksi että laki ja evankeliumihan ne terät on.

Raamattu ei puhu kuitenkaan miekasta mitään, vaan kertoo että Jumalan sana on monin verroin terävämpi ase, kun to vertailun vuoksi mainittu kaksiteräinen miekka.

• teu,

"jotakii tästä. "

Vaikka Paavali on Raamattunsa , tuntenut ja taitanut , selitys on toinen.
        Room . 7.25. / /Tässä taistelussa jkoutuu joutuu huokailemaan vapautusta
        itsestään olevasta syntiturmeluksesta ja Rukoillen etsimään Jumalan Hengen
        apua sen voittamiseksi ..

8:1-14. LIHAN ;MIELI(6-7) JAKEISSA . voi ilmetä JOKO Joko Jumalan sanan
        ja käskyjen ja maailman tapojen noudattamisena ,TAI pyrkimyksenä kelvata Jumalalle omilla saavutuksilla ja ansioilla lain noudattamisyritysten tiellä.
        Tehden tämän kuitenkin ilman sydämen Rakkautta , ja halua.
        Hengen mieli : on sitä että ihminen Pyhän Hengedn vaikutuksesta uskoo evankeliumin lupaukset Armosta Kreistuksessa sekä tämän armon vaikutuk-
        sesta ja< voimin kilvoittelee kokosydämiseen Jumalan sanan kuuliaisuuteen .

LAIN VAATIMA VANHURSKAUS TULEE HÄNESSÄ TÄYTETYKSI VANHUR-
        KKAUTTAMISEN KANNALTA siten.että Jumala tulee hänen hyväkseen Kristuk-
        sen kuuliaisuuden ja sovitustyön : PYHITYKSEN KANNAZLTA se tulee hänessä täytetyksi Pyhän Hengen vaikututtamassa halukkaassa kuuliaisuudessa Jumalan
        tahdolle , tosin vielä vajaavaisesti :

Luther. sanoo:"Kristus ...tehtii uhriksi synnin tähden , että näin täytettäisiin
        lain (vaatima) vanhurskaus :Ensiksi siten , että syntiä ei lueta (inpulatriive)
        sitten myös todellisesti (formalitere) ...(sitten , että). Hän antaa uskoville lahjaksi Hengen , niin että he alkavat sydämestään vihata syntiä ...kiittää,,,Rakasta Jumalaa , palvella ja huutaa Häntä avuksi , WA,39, I, 383.

• Ikävä kyllä eivät kirjoitti:

Syy on varmaan siinä, että heille on pantu useamman edeltäneen sukupolven ajan perinteen yllätoon tavittavat sanat, - valmiina suuhun. Ei tarvitse tutkia Raamattua, ei tarvitse lukea oppiakseen ja ymmärtääkseen, koska kaikki on ymmärretty puhujan puolesta jo lopullisesti valmiiksi 1800 luvun puolivälissä, ja niitti pitää.

Kun joku keksi, että tässähän puhutaan Jumalan sanasta miekkana jossa on kaksi terää, niin hän keksi että laki ja evankeliumihan ne terät on.

Raamattu ei puhu kuitenkaan miekasta mitään, vaan kertoo että Jumalan sana on monin verroin terävämpi ase, kun to vertailun vuoksi mainittu kaksiteräinen miekka.

Mielestäni voidaan puhua Sanan kaksiteräisestä miekasta (laki ja evankeliumi). Kyseessä on Kristuksen ja kristittyjen suussa oleva hengellinen miekka, kuten Luther opettaa.

Ilm. 1:16 Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko

Ilm. 2:12 "Pergamonin seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo hän, jolla on kaksiteräinen, terävä miekka

Jes. 49:2 2 Hän antoi minulle suun kuin terävän miekan, kätensä varjoon hän minut kätki, hän teroitti minut kuin nuolen, viineensä hän minut talletti.

Ps. 149:6 Heillä on huulillaan Jumalan ylistys, heillä on kädessään kaksiteräinen miekka,

Jes 51:16 Minä olen pannut sanani sinun suuhusi ja kätkenyt sinut kätteni suojaan. Minä, joka levitin auki taivaan ja laskin maan perustukset, minä sanon Siionille: "Sinä olet minun kansani."

• Pysytään sanassa
        Ikävä kyllä eivät kirjoitti:

Jos koko Raamatun sanoma pultataan kiinni 1800 luvun lestadiolaisen herätyksen tarpeisiin, niin patsaaksi se muuttuu.

Varoituksena meille lestadiolaisille on Vaskikäärme jonka Mooses Jumalan käskystä Negevin autuiomaassa valmisti, johon katsomalla käärmeenmyrkystä sairastunut parani.

Mitä teki kansa tällä pronssisella vaskikäärmeellä, myöhemmin Nehustaniksi nimitetyllä, joka oli valmistushetkellä kaukainen esikuva Kristuksesta Jeesuksesta?

SE kulkeutui mukana, ja ajan oloon sitä PRONSSIPATSASTA ALETTIIN PALVOA JUMALANA. Vasta kuningas Hiskia tuhosi tuon epäjumalaksi muuttuneen esikuvan.

Samoin rovasti Lestadiuksesta ja muutamasta muusta alkuhertyksen henkilöstä on valettu Nehustanit, muisto-patsaat, joita monet esikoislestadiolaiset kumartavat edelleen, mukamas pelastuksen tuojina ja Kristuksina, joilla on viimeinen sana aina hallussaan. Usko rehtymättömyyteen ja kaikkitietävyyteen on suurin harha herätysliikkeessämme

Usein näemme kirjoituksia tai kuulemme puheissa lauseen: Olemme hengen ja elämän saaneet Jellivaarasta. Tämä on epäjumalien palvontaa. Emme ole saaneet mitään Henkeä Jellivaarasta, emmekä lestadiolaisuudestakaan, sillä kaikki olemme saaneet Jumalalta Kristuksen sanan kautta. - Niin Jellivaaralaiset kuin muissakin maissa asuvat Jeesusta seuraavat Jumalan lapset. Jeesus on tie.

xxxxxxxxxxx

2. Kun. 18:1 Israelin kuninkaan Hoosean, Eelan pojan, kolmantena hallitusvuotena tuli Hiskia, Juudan kuninkaan Aahaan poika, kuninkaaksi.
        2. Kun. 18:2 Hän oli kahdenkymmenen viiden vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa kaksikymmentä yhdeksän vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Abi, Sakarjan tytär.

2. Kun. 18:3 Hän teki sitä, mikä on oikein Herran silmissä, aivan niinkuin hänen isänsä Daavid oli tehnyt.
        2. Kun. 18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ...

2. Kun. 18:5 Hän *** turvasi Herraan ***, Israelin Jumalaan, niin ettei kukaan ollut hänen kaltaisensa kaikista hänen jälkeisistään Juudan kuninkaista eikä niistä, jotka olivat olleet ennen häntä.

2. Kun. 18:6 Hän *** riippui Herrassa kiinni *** eikä luopunut hänestä, vaan noudatti hänen käskyjänsä, jotka Herra oli antanut Moosekselle.

• VAROITUKSEN SANA
        Pysytään sanassa kirjoitti:

Jos koko Raamatun sanoma pultataan kiinni 1800 luvun lestadiolaisen herätyksen tarpeisiin, niin patsaaksi se muuttuu.

Varoituksena meille lestadiolaisille on Vaskikäärme jonka Mooses Jumalan käskystä Negevin autuiomaassa valmisti, johon katsomalla käärmeenmyrkystä sairastunut parani.

Mitä teki kansa tällä pronssisella vaskikäärmeellä, myöhemmin Nehustaniksi nimitetyllä, joka oli valmistushetkellä kaukainen esikuva Kristuksesta Jeesuksesta?

SE kulkeutui mukana, ja ajan oloon sitä PRONSSIPATSASTA ALETTIIN PALVOA JUMALANA. Vasta kuningas Hiskia tuhosi tuon epäjumalaksi muuttuneen esikuvan.

Samoin rovasti Lestadiuksesta ja muutamasta muusta alkuhertyksen henkilöstä on valettu Nehustanit, muisto-patsaat, joita monet esikoislestadiolaiset kumartavat edelleen, mukamas pelastuksen tuojina ja Kristuksina, joilla on viimeinen sana aina hallussaan. Usko rehtymättömyyteen ja kaikkitietävyyteen on suurin harha herätysliikkeessämme

Usein näemme kirjoituksia tai kuulemme puheissa lauseen: Olemme hengen ja elämän saaneet Jellivaarasta. Tämä on epäjumalien palvontaa. Emme ole saaneet mitään Henkeä Jellivaarasta, emmekä lestadiolaisuudestakaan, sillä kaikki olemme saaneet Jumalalta Kristuksen sanan kautta. - Niin Jellivaaralaiset kuin muissakin maissa asuvat Jeesusta seuraavat Jumalan lapset. Jeesus on tie.

xxxxxxxxxxx

2. Kun. 18:1 Israelin kuninkaan Hoosean, Eelan pojan, kolmantena hallitusvuotena tuli Hiskia, Juudan kuninkaan Aahaan poika, kuninkaaksi.
        2. Kun. 18:2 Hän oli kahdenkymmenen viiden vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa kaksikymmentä yhdeksän vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Abi, Sakarjan tytär.

2. Kun. 18:3 Hän teki sitä, mikä on oikein Herran silmissä, aivan niinkuin hänen isänsä Daavid oli tehnyt.
        2. Kun. 18:4 Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ...

2. Kun. 18:5 Hän *** turvasi Herraan ***, Israelin Jumalaan, niin ettei kukaan ollut hänen kaltaisensa kaikista hänen jälkeisistään Juudan kuninkaista eikä niistä, jotka olivat olleet ennen häntä.

2. Kun. 18:6 Hän *** riippui Herrassa kiinni *** eikä luopunut hänestä, vaan noudatti hänen käskyjänsä, jotka Herra oli antanut Moosekselle.

Eivät alkuherätyksen lestadiolaiset mitään jumalan palvelemiseksi tarkoitettu TAPOJA opettaneet ja niitä perinnöksi liikkeele tyrkyttäneen.

JEESUKSESTA HE TODISTIVAT AINOANA TIENÄ PELASTUKSEEN. OMASTA USKOSTAAN HE TODISTIVAT JOSTA ME VOIMME LUKEA HEIDÄN KIRJOITUKSISTAAN. MUTTA HEIDÄN USKONSA JA KIRJOITUKSENSA EI OLE MEILLE ESIKUVANA, EIKÄ HEIDÄN KILVOITUKSENSAKAAN AIKANAAN, VAAN MEIDÄNB ESIKUVAMME ON JEESUS KRISTUS

• mariia2
        muuttis kirjoitti:

Jumalansana on terävämpi,kuin mikään kaksiteräinen miekka.Ja sellainen sana kuuluu vain ja ainoastaan Getsemanesta ja Golgatalta.Siinä on laki ja evankejiumi ja parannussaarna,kaikille,´katumattomille laki,heränneille armo ja uskoville valtava parannussaarna.Piikkikruunu on painettu niin syvälle,siihenkin aivonystyrään,joka laittaa omat huoramaiset ajatuksensa Luojan luoman naisen synniksi.
        Epäusko on suurin synti Raamatun mukaan ja jos me sen joka hetki uskomme, että Vapahtajamme on maksanut minunkin syntini syntymästä kuolemaan asti,se mikä minulta puuttuu se USKOSTA puuttuu.Tämä rakkauden laki ainoastaan tuottaa oikeita hedelmiä,joita ei itse edes tunnista.
        Rakkauden hedelmät on lueteltu Raamatussa.Tälläisia omakohtaisia kokemuksia on itse päässyt kokemaan ja tyrmistyy ja vihastuu sellaiselle opille jota joidenkin taholta syötetään ihmisille ja lapsillemme.HUUTAKAA KAIKKIVALTIAAN puoleen,että tällaiset saarnamiehet saisivat sen oikean nöyryyden ja voiman,silloin alkaisi sydämestä lähtevät kiitosäänet kuulua seurakunnassa.

• kuules nyt teu
        teu, kirjoitti:

"jotakii tästä. "

Vaikka Paavali on Raamattunsa , tuntenut ja taitanut , selitys on toinen.
        Room . 7.25. / /Tässä taistelussa jkoutuu joutuu huokailemaan vapautusta
        itsestään olevasta syntiturmeluksesta ja Rukoillen etsimään Jumalan Hengen
        apua sen voittamiseksi ..

8:1-14. LIHAN ;MIELI(6-7) JAKEISSA . voi ilmetä JOKO Joko Jumalan sanan
        ja käskyjen ja maailman tapojen noudattamisena ,TAI pyrkimyksenä kelvata Jumalalle omilla saavutuksilla ja ansioilla lain noudattamisyritysten tiellä.
        Tehden tämän kuitenkin ilman sydämen Rakkautta , ja halua.
        Hengen mieli : on sitä että ihminen Pyhän Hengedn vaikutuksesta uskoo evankeliumin lupaukset Armosta Kreistuksessa sekä tämän armon vaikutuk-
        sesta ja< voimin kilvoittelee kokosydämiseen Jumalan sanan kuuliaisuuteen .

LAIN VAATIMA VANHURSKAUS TULEE HÄNESSÄ TÄYTETYKSI VANHUR-
        KKAUTTAMISEN KANNALTA siten.että Jumala tulee hänen hyväkseen Kristuk-
        sen kuuliaisuuden ja sovitustyön : PYHITYKSEN KANNAZLTA se tulee hänessä täytetyksi Pyhän Hengen vaikututtamassa halukkaassa kuuliaisuudessa Jumalan
        tahdolle , tosin vielä vajaavaisesti :

Luther. sanoo:"Kristus ...tehtii uhriksi synnin tähden , että näin täytettäisiin
        lain (vaatima) vanhurskaus :Ensiksi siten , että syntiä ei lueta (inpulatriive)
        sitten myös todellisesti (formalitere) ...(sitten , että). Hän antaa uskoville lahjaksi Hengen , niin että he alkavat sydämestään vihata syntiä ...kiittää,,,Rakasta Jumalaa , palvella ja huutaa Häntä avuksi , WA,39, I, 383.

RAAMATTUA EI PAAVALIN AIKANA OLLUT OLEMASSAKAAN. Tämä teulle tiedoksi.
        Pyhistä kirjotuksista muodostuva Toora oli.

LIha ei turmeluksesta vapaudu ennen viimeistä sydämen lyöntiä. Joka muuta väittää on valehtelija. Ainoa mahdollisuus pelastua on uskoa Jeesukseen.
        Kristuksen Hengestä syntyneillä on HENGEN MIELI joka Hengen ja Sanan voimasta käsin ohjaa toimintojamme Jumalan tahtomaan suuntaan, vaihtelevassa määrin, ..

... mutta liha on lihaa, ja lihana pysyy. Tämä on juuri tuo mainittu ahdas portti. uskoa syntisena itsensä Jumalan suuresta armosta autuaaksi

• tyhmelin kirjoitti:

Mielestäni voidaan puhua Sanan kaksiteräisestä miekasta (laki ja evankeliumi). Kyseessä on Kristuksen ja kristittyjen suussa oleva hengellinen miekka, kuten Luther opettaa.

Ilm. 1:16 Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat kuin loistava keskipäivän aurinko

Ilm. 2:12 "Pergamonin seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo hän, jolla on kaksiteräinen, terävä miekka

Jes. 49:2 2 Hän antoi minulle suun kuin terävän miekan, kätensä varjoon hän minut kätki, hän teroitti minut kuin nuolen, viineensä hän minut talletti.

Ps. 149:6 Heillä on huulillaan Jumalan ylistys, heillä on kädessään kaksiteräinen miekka,

Jes 51:16 Minä olen pannut sanani sinun suuhusi ja kätkenyt sinut kätteni suojaan. Minä, joka levitin auki taivaan ja laskin maan perustukset, minä sanon Siionille: "Sinä olet minun kansani."

Kaksiteräinen miekka voi olla myös sitominen ja päästäminen. Eli toisin sanoen laki ja evankeliumi.

• muuttis
        tyhmelin kirjoitti:

Kiitos tyhmelin, asia tuli selvitetyksi. On siis oikein sanoa Jumalan Sanaa kaksiteräiseksi miekaksi. Jumalan, ei ihmisen sanoja.

Ongelmana on, että aivan kaikki minkä saarnaaja sanoo, tulee ottaa uskolla vastaan, koska Pyhä Henki puhuu hänen suunsa kautta. Tämä opetus on aivan selkäytimessä esikoisuudessa. Täytyy olla ihmeellisellä rohkeudella varustettuna, jotta sitä uskaltaa lähteä kyseenalaistamaan. Edes kysymään, nytkin sanottiin, että kysyminenkin osoittaa eriseuraisuuden henkeä kristityssä.

• muuttis
        mariia2 kirjoitti:

Jumalansana on terävämpi,kuin mikään kaksiteräinen miekka.Ja sellainen sana kuuluu vain ja ainoastaan Getsemanesta ja Golgatalta.Siinä on laki ja evankejiumi ja parannussaarna,kaikille,´katumattomille laki,heränneille armo ja uskoville valtava parannussaarna.Piikkikruunu on painettu niin syvälle,siihenkin aivonystyrään,joka laittaa omat huoramaiset ajatuksensa Luojan luoman naisen synniksi.
        Epäusko on suurin synti Raamatun mukaan ja jos me sen joka hetki uskomme, että Vapahtajamme on maksanut minunkin syntini syntymästä kuolemaan asti,se mikä minulta puuttuu se USKOSTA puuttuu.Tämä rakkauden laki ainoastaan tuottaa oikeita hedelmiä,joita ei itse edes tunnista.
        Rakkauden hedelmät on lueteltu Raamatussa.Tälläisia omakohtaisia kokemuksia on itse päässyt kokemaan ja tyrmistyy ja vihastuu sellaiselle opille jota joidenkin taholta syötetään ihmisille ja lapsillemme.HUUTAKAA KAIKKIVALTIAAN puoleen,että tällaiset saarnamiehet saisivat sen oikean nöyryyden ja voiman,silloin alkaisi sydämestä lähtevät kiitosäänet kuulua seurakunnassa.

Aamen mariia!!

Sanoit totuuden. Oikeaa hedelmää ei ole kuuliaisuus ihmiselle tai ryhmälle erehtymättömiä saarnaajia vaan Jumalan sanalle= Jeesukselle Kristukselle! Saarnaajien tulee todistaa Kristuksesta ja Hänen teoistaan, ylösnousemuksestaan ja voimastaan, elämme ylösnousemususkossa. Emmekä jää Golgatan kummulle itkemään vaan saamme elää Hänen voittovoimastaan ja odottaa omaa ylösnousuamme Hänen, joka kaiken on tehnyt edestämme, luokseen.

• muuttis
        VAROITUKSEN SANA kirjoitti:

Eivät alkuherätyksen lestadiolaiset mitään jumalan palvelemiseksi tarkoitettu TAPOJA opettaneet ja niitä perinnöksi liikkeele tyrkyttäneen.

JEESUKSESTA HE TODISTIVAT AINOANA TIENÄ PELASTUKSEEN. OMASTA USKOSTAAN HE TODISTIVAT JOSTA ME VOIMME LUKEA HEIDÄN KIRJOITUKSISTAAN. MUTTA HEIDÄN USKONSA JA KIRJOITUKSENSA EI OLE MEILLE ESIKUVANA, EIKÄ HEIDÄN KILVOITUKSENSAKAAN AIKANAAN, VAAN MEIDÄNB ESIKUVAMME ON JEESUS KRISTUS

VAROITUKSEN SANA
        3.1.2014 14:35

Nimenomaan ja aamen.

• Pysytään sanassa kirjoitti:

xxxxxxxxxxx

Jellivaaran vaskikäärme ja käärmeenlumoojat. Kuvaava vertaus.

Esikoisten seurakunnan "brändin" varastajat ja tahallaan väärinselittäjät. Raattamaa oli tässä valitettavasti etunenässä, kuten kasteopin lopullisessa sotkemisessakin. Maallikko kun oli, ei ottanut riittävästi selvää Lutherin opetuksista vaan alkoi pilkkaamaan sitä. Tästä synnytettiin Nehustan - ikuisesti erehtymätön Lapinmaan seurakunta.

Esikoinen on Kristus. Raamatun ensimmäinen sana, 'bereshiit' tarkoittaa "alussa" tai "esikoista". Esikoisen kautta Jumala loi maailman - on myös toimiva käännös 1 Moos 1:1.

"Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on." (Joh. 1:3)

Aamen tarkoittaa myös Kristusta. Se on yksi Kristuksen nimistä. Tämä sana on Raamatun viimeinen sana.

Kristus on alku ja loppu. Alfa ja omega.

Raamattua, Jumalan Sanaa, Kristuksen yhtä olomuotoa, ei saa mennä vääristelemään. Raamatun Sana on pyhä ja jumalallinen. Sitä on luettava ja tulkittava niin, etteivät tulkinnat polje muita raamatunpaikkoja. Raamattua on selitettävä Raamatulla. Epäselvät kohdat on selitettävä selvillä kohdilla.

• kuules nyt teu kirjoitti:

LIha ei turmeluksesta vapaudu ennen viimeistä sydämen lyöntiä. Joka muuta väittää on valehtelija. Ainoa mahdollisuus pelastua on uskoa Jeesukseen.
        Kristuksen Hengestä syntyneillä on HENGEN MIELI joka Hengen ja Sanan voimasta käsin ohjaa toimintojamme Jumalan tahtomaan suuntaan, vaihtelevassa määrin, ..

... mutta liha on lihaa, ja lihana pysyy. Tämä on juuri tuo mainittu ahdas portti. uskoa syntisena itsensä Jumalan suuresta armosta autuaaksi

Paavalin Raamattu oli sama kuin Jeesuksen Raamattu, Tanak.
        Tanak on suurin piirtein sama kuin Vanha Testamentti, eikä vain Toora (Mooseksen kirjat). Tanak = Toora, profeetat ja kirjoitukset.

• mariia2
        muuttis kirjoitti:

Aamen mariia!!

Sanoit totuuden. Oikeaa hedelmää ei ole kuuliaisuus ihmiselle tai ryhmälle erehtymättömiä saarnaajia vaan Jumalan sanalle= Jeesukselle Kristukselle! Saarnaajien tulee todistaa Kristuksesta ja Hänen teoistaan, ylösnousemuksestaan ja voimastaan, elämme ylösnousemususkossa. Emmekä jää Golgatan kummulle itkemään vaan saamme elää Hänen voittovoimastaan ja odottaa omaa ylösnousuamme Hänen, joka kaiken on tehnyt edestämme, luokseen.

Tarpeellinen jatko tähän,kiitos!

• lain sotkua riittää
        muuttis kirjoitti:

Kiitos tyhmelin, asia tuli selvitetyksi. On siis oikein sanoa Jumalan Sanaa kaksiteräiseksi miekaksi. Jumalan, ei ihmisen sanoja.

Ongelmana on, että aivan kaikki minkä saarnaaja sanoo, tulee ottaa uskolla vastaan, koska Pyhä Henki puhuu hänen suunsa kautta. Tämä opetus on aivan selkäytimessä esikoisuudessa. Täytyy olla ihmeellisellä rohkeudella varustettuna, jotta sitä uskaltaa lähteä kyseenalaistamaan. Edes kysymään, nytkin sanottiin, että kysyminenkin osoittaa eriseuraisuuden henkeä kristityssä.

Terävämpi kuin kaksiteräinen miekka. Kaksiteränen Jumalan sana merkitsee ainoastaan vertauskuvaa tuon ajan tehokkaampaan sotilaan aseseen. Kristus on SEBAOT, eli sotaväen päällikkö.
        '
        Mutta Jumalan sanalla on KAKSI selvää tehtavää.

1. TUOMIO
        2. VANHURSKAUS

Me tiedämme että lain kautta tulee synnin tunto. Mutta lakia ei julisteta pelastukseksi, vaan se on JÄLJESTÄ päin annettu, vain TIETTYYN AIKAAN
        ASTI OLEMAAN. Niin kuin Raamattu meille todistaa. JUdaismista on jäänyt kristinuskoon vääriä lain korostuksia, koska tuomiota ei todellakaan anneta lain kautta sitäkään vaan tuomiokin tulee Kristuksen sanan kautta, samoin kun pelastuskin. Lukekaa tarkoin seuraava jae, jotta ymmärtäsitte Mooseksen kautta annetun lain merkityksen oikein.

Gal. 3:19 Mitä varten sitten on laki?

***) Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty ...

***) ... olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu;

***) ... ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Pelastus tulee LUPAUKSESTA. siis Kristuksen sanan kautta, niille jotka sen USKOVAT

TUOMIO TULEE myös KRISTUKSEN SANAN KAUTTA (ei siis lain kautta) jokaiselle joka ei usko.

Joh. 12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi:

"Joka uskoo minuun, se ei usko minuun,
        vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
        xxxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:45 Ja joka näkee minut,
        näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
        xxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan,
        ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
        xxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata,
        niin häntä en minä tuomitse;
        sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan,
        vaan pelastamaan maailman.
        xxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani,
        - hänellä on tuomitsijansa:

xxxxxxxxxxxxxxxxx
        ***) ... se sana, jonka minä olen puhunut,
        se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
        xxxxxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

***) Joh. 12:50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on
        - iankaikkinen elämä.

Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

• lain sotkua riittää kirjoitti:

Terävämpi kuin kaksiteräinen miekka. Kaksiteränen Jumalan sana merkitsee ainoastaan vertauskuvaa tuon ajan tehokkaampaan sotilaan aseseen. Kristus on SEBAOT, eli sotaväen päällikkö.
        '
        Mutta Jumalan sanalla on KAKSI selvää tehtavää.

1. TUOMIO
        2. VANHURSKAUS

Me tiedämme että lain kautta tulee synnin tunto. Mutta lakia ei julisteta pelastukseksi, vaan se on JÄLJESTÄ päin annettu, vain TIETTYYN AIKAAN
        ASTI OLEMAAN. Niin kuin Raamattu meille todistaa. JUdaismista on jäänyt kristinuskoon vääriä lain korostuksia, koska tuomiota ei todellakaan anneta lain kautta sitäkään vaan tuomiokin tulee Kristuksen sanan kautta, samoin kun pelastuskin. Lukekaa tarkoin seuraava jae, jotta ymmärtäsitte Mooseksen kautta annetun lain merkityksen oikein.

Gal. 3:19 Mitä varten sitten on laki?

***) Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty ...

***) ... olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu;

***) ... ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Pelastus tulee LUPAUKSESTA. siis Kristuksen sanan kautta, niille jotka sen USKOVAT

TUOMIO TULEE myös KRISTUKSEN SANAN KAUTTA (ei siis lain kautta) jokaiselle joka ei usko.

Joh. 12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi:

"Joka uskoo minuun, se ei usko minuun,
        vaan häneen, joka on minut lähettänyt.
        xxxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:45 Ja joka näkee minut,
        näkee hänet, joka on minut lähettänyt.
        xxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan,
        ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
        xxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata,
        niin häntä en minä tuomitse;
        sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan,
        vaan pelastamaan maailman.
        xxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani,
        - hänellä on tuomitsijansa:

xxxxxxxxxxxxxxxxx
        ***) ... se sana, jonka minä olen puhunut,
        se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
        xxxxxxxxxxxxxxxxx

Joh. 12:49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.

***) Joh. 12:50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on
        - iankaikkinen elämä.

Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

Vertauskuvapa hyvinnii.

Lupaus => kristuksen evankeliumi
        Tuomio => kristuksen laki

Kai olet huomannut, että Mooseksen laissa on verhottuna myös Kristuksen evankeliumi !

• Maranata
        tyhmelin kirjoitti:

Tanak on suurin piirtein sama kuin Vanha Testamentti, eikä vain Toora (Mooseksen kirjat). Tanak = Toora, profeetat ja kirjoitukset.

Juuri näin, kun tarkensit.

Tässä tullaan taas kokonaan uudelle portaalle.

Kristus ilmestyi rakkalle veljellemme Pavalille voimakkaassa näyssä ja antoi hänelle yhden kristinuskon vaativimmista tehtävistä. Tämä Kristuksen Henki joka Paavalia kuljetti on palavana kaikissa hänen kirjoituksissaan. Me jjotka Jeesuksessa kristuksessa elämme ja olemme, me nautimme suunnattomasti veljemme Paavalin todistuksista, ne KAIKKI vastaavat henkemme kanssa 1:1

Kiitos Jeesus.

Olemme ikäväksemme lukeneet palstallamme muutamien herjaajien puheita Herran apostoli Paavalista. Näille veijareille on tulossa hirvittävä loppu, jos kääntymystä ja parannusta ei tule ennen kuolemaa.

• lex onTulevain varjo
        tyhmelin kirjoitti:

Vertauskuvapa hyvinnii.

Lupaus => kristuksen evankeliumi
        Tuomio => kristuksen laki

Kai olet huomannut, että Mooseksen laissa on verhottuna myös Kristuksen evankeliumi !

Niin, laki annettiin israelin kansalle Kooseksen kautta, olemaan voimassa siihen saakka kunnes tuli hän jolle lupaus oli annettu, Jeesus Kristus.

Jumalan antamalla lailla on siis tärkeä tehtävä, kunhan se ymmärretään oikein. Laki sulkee tien taivaaseen, osoittaa syyn miksi taivas pysyy suljettuna, ilman uskoa Kristukseen.

Ongelmaksi muodostuu lain väärä tulkitseminen, (siisvosyntisyys eli omavanhurskaus).

Tutustumalla tarkoin alkukirkon toimintaan, apostolien työhön ja julistukseen, nuomaamme että suurin uhka kristinuskolle oli lain täyttämisiin turvautuvat judaistit, ympärileikkauksineen. He kiersivät oppeineen kristittyjä, kuin peiru molskihousuissa.

• lex onTulevain varjo
        lex onTulevain varjo kirjoitti:

Niin, laki annettiin israelin kansalle Kooseksen kautta, olemaan voimassa siihen saakka kunnes tuli hän jolle lupaus oli annettu, Jeesus Kristus.

Jumalan antamalla lailla on siis tärkeä tehtävä, kunhan se ymmärretään oikein. Laki sulkee tien taivaaseen, osoittaa syyn miksi taivas pysyy suljettuna, ilman uskoa Kristukseen.

Ongelmaksi muodostuu lain väärä tulkitseminen, (siisvosyntisyys eli omavanhurskaus).

Tutustumalla tarkoin alkukirkon toimintaan, apostolien työhön ja julistukseen, nuomaamme että suurin uhka kristinuskolle oli lain täyttämisiin turvautuvat judaistit, ympärileikkauksineen. He kiersivät oppeineen kristittyjä, kuin peiru molskihousuissa.

Mooseksesta tuli edellisessä Kooses, näitä sattuu mutta asia ei muutu. :-)

Room. 7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        Room. 7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

xxxxxxxxxxxxxxxx

Kaksiteräisessä miekassa oli suuri vaara!!! Jos miekka pomppasi lyödessä takaisin jostakin kovasta, niin toisen puolen terä saattoi viiltää lyöjän hengiltä.

Lain kanssa ei ole leikkimistä, sen käyttö vaatii Kristuksen rakkauden omakohtaista tuntemista ja siinä elämistä. Lain kanssa heiluessaan kanssa
        huhtoessaan on moni tappanut itsensä, jäämällä saa'tanan vangiksi kuolemaasna saakka.

• valvokaa siis
        lex onTulevain varjo kirjoitti:

Mooseksesta tuli edellisessä Kooses, näitä sattuu mutta asia ei muutu. :-)

Room. 7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        Room. 7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

xxxxxxxxxxxxxxxx

Kaksiteräisessä miekassa oli suuri vaara!!! Jos miekka pomppasi lyödessä takaisin jostakin kovasta, niin toisen puolen terä saattoi viiltää lyöjän hengiltä.

Lain kanssa ei ole leikkimistä, sen käyttö vaatii Kristuksen rakkauden omakohtaista tuntemista ja siinä elämistä. Lain kanssa heiluessaan kanssa
        huhtoessaan on moni tappanut itsensä, jäämällä saa'tanan vangiksi kuolemaasna saakka.

Lain kanssa Kristukselle kihlattuja huitoessaan on moni tappanut itsensä, jäämällä saa'tanan vangiksi kuolemaasna saakka.

• muuttis
        tyhmelin kirjoitti:

Tanak on minulle aivan uusi sana. Mistä tyhmelin löytyi tämä sana?

• kyä löytyy
        muuttis kirjoitti:

Tanak on minulle aivan uusi sana. Mistä tyhmelin löytyi tämä sana?

Tanak (hepreaksi ‏תנ״ך‎) on juutalaisuuden Raamatun kaanon eli ohjeellinen tekstikokoelma.

Kristinuskon Raamatusta poiketen se ei sisällä Uutta testamenttia eikä Apokryfisiä kirjoja. Nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä (heprealaisista kirjaimista): Toora [תורה], Nevi'im [נביאים], Ketuvim [כתובים] eli "toora, profeetat ja kirjoitukset".

Tanakista käytetään myös nimitystä heprealainen Raamattu. Juutalaisuus ei käytä sanaa Vanha testamentti, vaan se voi tuntua jopa loukkaavalta. Juutalaista raamatuntulkintaa ohjaavat rabbien opetuksista kootut selitysteokset (midrash) sekä Talmud, joka koostuu Mišnasta ja sitä selittävä gemarasta.

• muuttis
        kyä löytyy kirjoitti:

Tanak (hepreaksi ‏תנ״ך‎) on juutalaisuuden Raamatun kaanon eli ohjeellinen tekstikokoelma.

Kristinuskon Raamatusta poiketen se ei sisällä Uutta testamenttia eikä Apokryfisiä kirjoja. Nimi on akronyymi heprealaisen Raamatun kolmen osan nimistä (heprealaisista kirjaimista): Toora [תורה], Nevi'im [נביאים], Ketuvim [כתובים] eli "toora, profeetat ja kirjoitukset".

Tanakista käytetään myös nimitystä heprealainen Raamattu. Juutalaisuus ei käytä sanaa Vanha testamentti, vaan se voi tuntua jopa loukkaavalta. Juutalaista raamatuntulkintaa ohjaavat rabbien opetuksista kootut selitysteokset (midrash) sekä Talmud, joka koostuu Mišnasta ja sitä selittävä gemarasta.

Kiitos vastauksesta. Tanakista.

Apostoli Paavali oli minulle käsittämätön tiukkis, siis ahdistava ennen kuin tulin Jeesuksen uskoon. Pidin häntä jopa naisvihaajana. Parhaan ponnistelunkaan jälkeen en kyennyt suoriutumaan synnittömänä. Muistan hyvin kun aloin lukea Lutherin postilloja, kun arvelin että jospa essuissa kiristetään Paavalilla liiaksi. Lutherkin avautui minulle tiukkana ja tuomitsevana.Mutta kun sain syntien kuomittamana ja epätoivoisena tulla Jeesuksen parannettavaksi, alkoivat Paavalin opetukset näyttääkin ihanalta evankeliumilta ja hänestä tuli rakastettu pakanan :-) apostoli. Enkä ollenkaan ymmärrä miksi ymmärsin Lutherin saarnat tuomiona. Sielun vihollinen käänsi silmäni nurin, jotta uskoisin hänen valheensa ja hylkäisin kokonaan kaikki mikä liittyy uskon asioihin. Meinasi mokoma onnistua. Mutta Jumala kuuli hätäni ja pyyntöni ja vastasi siihen ihanalla tavalla!

Iankaikkinen kiitos Jumalalle, Jeesukselle Kristukselle!

Omalla kokemuksellani voin jotenkin ymmärtää vihan ja pilkan Apostoli Paavalia kohtaan sellaisen ihmisen taholta, jolle evankeliumi Jeesuksesta ei ole ollenkaan auennut. He eivät ymmärrä mitä tekevät.

• Oma Viisaus Suuri
        tyhmelin kirjoitti:

Jellivaaran vaskikäärme ja käärmeenlumoojat. Kuvaava vertaus.

Esikoisten seurakunnan "brändin" varastajat ja tahallaan väärinselittäjät. Raattamaa oli tässä valitettavasti etunenässä, kuten kasteopin lopullisessa sotkemisessakin. Maallikko kun oli, ei ottanut riittävästi selvää Lutherin opetuksista vaan alkoi pilkkaamaan sitä. Tästä synnytettiin Nehustan - ikuisesti erehtymätön Lapinmaan seurakunta.

Esikoinen on Kristus. Raamatun ensimmäinen sana, 'bereshiit' tarkoittaa "alussa" tai "esikoista". Esikoisen kautta Jumala loi maailman - on myös toimiva käännös 1 Moos 1:1.

"Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on." (Joh. 1:3)

Aamen tarkoittaa myös Kristusta. Se on yksi Kristuksen nimistä. Tämä sana on Raamatun viimeinen sana.

Kristus on alku ja loppu. Alfa ja omega.

Raamattua, Jumalan Sanaa, Kristuksen yhtä olomuotoa, ei saa mennä vääristelemään. Raamatun Sana on pyhä ja jumalallinen. Sitä on luettava ja tulkittava niin, etteivät tulkinnat polje muita raamatunpaikkoja. Raamattua on selitettävä Raamatulla. Epäselvät kohdat on selitettävä selvillä kohdilla.

Heitetään nyt sitten Lestaadiuskin roskikseen kun hänelle Kelpasi Raattamaan juhani. Kyllä nyt menee yli äyräitten.

• Oma Viisaus Suuri kirjoitti:

Heitetään nyt sitten Lestaadiuskin roskikseen kun hänelle Kelpasi Raattamaan juhani. Kyllä nyt menee yli äyräitten.

Heitetään vaan, mutta vain siltä osin kuin LLL saarnasi raamatun vastaisesti. Eikä LLL monessa paikassa niin tehnyt, mutta teki kuitennii..

• onko jumala
        tyhmelin kirjoitti:

Heitetään vaan, mutta vain siltä osin kuin LLL saarnasi raamatun vastaisesti. Eikä LLL monessa paikassa niin tehnyt, mutta teki kuitennii..

Eiköpä tehdä Lutherille samat?

• Eihän se
        onko jumala kirjoitti:

Eiköpä tehdä Lutherille samat?

Tehdään. Ehkäisyvastaisuus, ei perusteita, vain Onanin tarinaan nojautuminen.

• majesteettirikos
        tyhmelin kirjoitti:

kauheaa. pyhäin häväistystä.

• teu,
        kuules nyt teu kirjoitti:

" kkules nyt teu "

Nyt kun sinäkin tiedä't , enemmän Raamatusta , niin mitä nyt sanot

Nimittäin kun Raamatua alettiin kirjoittaa jo Aadamista asti ....

Vaikka Pyhä Henki ja Kooses sen saivat valmiiksi , se on ollut kulloisina
        aikoina eri suuri , mutta aina oikea .

1 KIRJA on kirjoitettu PYHÄN HENGEN kanssa ja sen historiaallinen aika
        on 4195 vuotta jossa on kaikki tapahtumat ALUSTA siihen asti kun Mooses
        Vapa

• hyväthyssykät
        tyhmelin kirjoitti:

Tyhmeliinille:Tuomitset LL:n osittain, niin tekee Rauhanyhdistyskin, siellä ollaan "virallisesti" sitä mieltä että LLL oli uskoon tulonsa ja kuolemansa välisenä aikana vuosikaupalla lain alla.
        Tuomitset Raattamaan. Tätä ei muissa lestadiolaissuunnissa tohdita tehdä.
        Tuomitset Ruotsin Lapin seurakunnan ja sen kanssa uskollisuudessa olevat kristityt . Näin tekevät wanhat eriseurat myös, ehkä nykyisin asia ei heitä kiinnosta paljoakaan.
        Leeviläiset ovat korvanneet Lapin seurakunnan omalla väellään.
        Tuomiosi pasuuna soi. En tiedä mitä tuumaat omista kavereistasi, niitäkin kai omaat. Olen muiden kohdalla hämmästellyt sitä että jos vaihtaa kristillisyydestä muualle niin kritiikki loppuu kuin seinään, omaa nykyistä porukkaa ei kritisoida vaan kaikki kelpaa. Nyt ajattelen tällä mielellä leeveihin menneitä ja joskus mietityttää se, kun kirahvi joi Bysantin syvistä kaivoista vettä niin eikö haittaa kun kaivoon kannetaan koko ajan saastunutta vettä.

• hyväthyssykät kirjoitti:

Tyhmeliinille:Tuomitset LL:n osittain, niin tekee Rauhanyhdistyskin, siellä ollaan "virallisesti" sitä mieltä että LLL oli uskoon tulonsa ja kuolemansa välisenä aikana vuosikaupalla lain alla.
        Tuomitset Raattamaan. Tätä ei muissa lestadiolaissuunnissa tohdita tehdä.
        Tuomitset Ruotsin Lapin seurakunnan ja sen kanssa uskollisuudessa olevat kristityt . Näin tekevät wanhat eriseurat myös, ehkä nykyisin asia ei heitä kiinnosta paljoakaan.
        Leeviläiset ovat korvanneet Lapin seurakunnan omalla väellään.
        Tuomiosi pasuuna soi. En tiedä mitä tuumaat omista kavereistasi, niitäkin kai omaat. Olen muiden kohdalla hämmästellyt sitä että jos vaihtaa kristillisyydestä muualle niin kritiikki loppuu kuin seinään, omaa nykyistä porukkaa ei kritisoida vaan kaikki kelpaa. Nyt ajattelen tällä mielellä leeveihin menneitä ja joskus mietityttää se, kun kirahvi joi Bysantin syvistä kaivoista vettä niin eikö haittaa kun kaivoon kannetaan koko ajan saastunutta vettä.

hyväthyssykät, eipäs hermostuta. Pysytään asiassa. En tuomitse lestadiolaisuuden perustajia henkilöinä. Kaikki olivat Jumalan miehiä. Lapinmaa-kultin tuomitsen, se on syntiä. Enkä pidä lainkaan esikoisuudessa vallitsevista luterilaisuudesta poikkeavista näkemyksistä.

Tutkitaan asia kerrallaan. Minä tuon asioita esiin omalta osaltani, ja muut korjatkoon jos kehtaavat, osaavat ja viitsivät. Perustelut tarvitaan.

En pidä ketään yksittäistä henkilöä tai yhteisöä erehtymättömänä, en edes Lutheria. Kaikista vähiten pidän itseäni erehtymättömänä. Raamattu on erehtymätön Jumalan ilmoitus. Sen päälle ei saa olla muita ilmoituksia.

Ota opillisista asioista selvää. Tiedä, äläkä vain luule tietäväsi. Tule sitten keskustelemaan foorumille.

• niitä näitä
        teu, kirjoitti:

" kkules nyt teu "

Nyt kun sinäkin tiedä't , enemmän Raamatusta , niin mitä nyt sanot

Nimittäin kun Raamatua alettiin kirjoittaa jo Aadamista asti ....

Vaikka Pyhä Henki ja Kooses sen saivat valmiiksi , se on ollut kulloisina
        aikoina eri suuri , mutta aina oikea .

1 KIRJA on kirjoitettu PYHÄN HENGEN kanssa ja sen historiaallinen aika
        on 4195 vuotta jossa on kaikki tapahtumat ALUSTA siihen asti kun Mooses
        Vapa

Niin vanhassa liitossa pelstus tulee LUPAUKSEN kautta, ei suinkaan lain kautta.
        Aabrahan pelastui uskomalla lupauksen VAIMON siemenestä, joka murskaa käärmeen pään.

Hepr. 11:8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.

Hepr. 11:9-10 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä; sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.
        xxxxxxxxxxxxxxx

Abraham (myös Aabraham, hepreaksi ‏אברהם‎, Avraham ”monien isä/johtaja”, Tiberian hepreaksi ʾAḇrāhām; arab. ابراهيم‎, Ibrāhīm) on juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon patriarkka. Hänestä kerrotaan Raamatussa, Ensimmäisen Mooseksen kirjan 11.-25. luvuissa.

Abrahamista ei ole muuta tietoa kuin Raamatun kertomukset.
        Teologi Aapeli Saarisalo kuitenkin mainitsee Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14. luvussa kuvattujen tapahtumien saaneen muinaistutkimuksesta ja nuolenpääkirjoituksista vahvistuksen. Luvussa kerrotaan muun muassa Kedorlaomerin, kanssaan olleiden kuninkaiden ja Abrahamin välisestä taistelusta.

Abraham oli alun perin nimeltään Abram. Abraham kuului Seemin kautta kymmenenteen sukupolveen Nooasta.

Abraham oli Terahin poika ja lähtöisin Kaldean Urista muinaisesta Babyloniasta.Vaikka Abraham mainitaankin 1. Mooseksen kirjan 11:26:ssa ensimmäisenä Terahin kolmesta pojasta, hän ei ollut esikoin. Abraham luetellaan ensimmäisenä isänsä pojista ilmeisesti huomattavan uskollisuutensa ja sen merkittävän aseman vuoksi, joka hänellä on Raamatussa. Hänen vaimonsa oli nimeltään Sarai, myöhemmin Saara. Saara oli myös Abrahamin sisarpuoli, koska heillä oli sama isä. Jumalalta saamansa neuvon mukaisesti Abraham muutti Kanaanin maahan ja asettui Mamren tammiston lähelle asumaan. Abraham oli noin 75-vuotias, ja hän järjesti huonekuntansa matkalle Haranista kohti Kanaanin maata, jossa hän asui elämänsä jäljellä olevat vuodet vaeltavana muukalaisasukkaana teltoissa.

Abraham lähti Haranista isänsä Terahin kuoltua. Jumalan ja Abrahamin välinen liitto astui voimaan juuri tähän aikaan.

• tiatua teullen
        niitä näitä kirjoitti:

Niin vanhassa liitossa pelstus tulee LUPAUKSEN kautta, ei suinkaan lain kautta.
        Aabrahan pelastui uskomalla lupauksen VAIMON siemenestä, joka murskaa käärmeen pään.

Hepr. 11:8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.

Hepr. 11:9-10 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä; sillä hän odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.
        xxxxxxxxxxxxxxx

Abraham (myös Aabraham, hepreaksi ‏אברהם‎, Avraham ”monien isä/johtaja”, Tiberian hepreaksi ʾAḇrāhām; arab. ابراهيم‎, Ibrāhīm) on juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon patriarkka. Hänestä kerrotaan Raamatussa, Ensimmäisen Mooseksen kirjan 11.-25. luvuissa.

Abrahamista ei ole muuta tietoa kuin Raamatun kertomukset.
        Teologi Aapeli Saarisalo kuitenkin mainitsee Ensimmäisen Mooseksen kirjan 14. luvussa kuvattujen tapahtumien saaneen muinaistutkimuksesta ja nuolenpääkirjoituksista vahvistuksen. Luvussa kerrotaan muun muassa Kedorlaomerin, kanssaan olleiden kuninkaiden ja Abrahamin välisestä taistelusta.

Abraham oli alun perin nimeltään Abram. Abraham kuului Seemin kautta kymmenenteen sukupolveen Nooasta.

Abraham oli Terahin poika ja lähtöisin Kaldean Urista muinaisesta Babyloniasta.Vaikka Abraham mainitaankin 1. Mooseksen kirjan 11:26:ssa ensimmäisenä Terahin kolmesta pojasta, hän ei ollut esikoin. Abraham luetellaan ensimmäisenä isänsä pojista ilmeisesti huomattavan uskollisuutensa ja sen merkittävän aseman vuoksi, joka hänellä on Raamatussa. Hänen vaimonsa oli nimeltään Sarai, myöhemmin Saara. Saara oli myös Abrahamin sisarpuoli, koska heillä oli sama isä. Jumalalta saamansa neuvon mukaisesti Abraham muutti Kanaanin maahan ja asettui Mamren tammiston lähelle asumaan. Abraham oli noin 75-vuotias, ja hän järjesti huonekuntansa matkalle Haranista kohti Kanaanin maata, jossa hän asui elämänsä jäljellä olevat vuodet vaeltavana muukalaisasukkaana teltoissa.

Abraham lähti Haranista isänsä Terahin kuoltua. Jumalan ja Abrahamin välinen liitto astui voimaan juuri tähän aikaan.

.Kun Saara kuoli Hebronissa 1881 eaa. 127-vuotiaana, Abrahamin täytyi ostaa hautapaikka, sillä hän oli tosiaan vain muukalaisasukas, joka ei omistanut maata Kanaanissa. Niinpä hän osti Heetin pojilta kedon ja luolan Makpelasta läheltä Mamrea. Kolme vuotta myöhemmin, kun Iisak täytti 40 vuotta, Abraham lähetti vanhimman palvelijansa, todennäköisesti Elieserin, takaisin Mesopotamiaan etsimään Iisakille sopivaa vaimoa. Jumalan valinnaksi osoittautui Abrahamin veljenpojan tytär Rebekka[18]. Seuraavassa sukupolvessa vanhin poika oli Eesau, mutta nuorempi veli Jaakob hankki isältään Iisakilta esikoisoikeuden. Abraham otti toisen vaimon Keturahin Saaran kuoleman jälkeen. Keturah synnytti kuusi poikaa: Simranin, Joksanin, Medanin, Jisbakin, Shuahin ja Midian.

Lopulta Abraham kuoli hyvin iäkkäänä, 175-vuotiaana, ja hänen poikansa Iisak ja Ismael hautasivat hänet Makpelan luolaan. Ennen kuolemaansa Abraham antoi lahjoja sivuvaimojensa pojille ja lähetti heidät pois, jotta Iisak perisi yksin kaiken hänen omistamansa.

Sekä juutalaiset, kristityt että muslimit kunnioittavat Abrahamia uskovaisten esikuvana. Lisäksi juutalaiset ja osittain muslimitkin uskovat olevansa hänen suoranaisia jälkeläisiään. Raamatun mukaan juutalaiset polveutuvat Jaakobista, Abrahamin pojanpojasta.

Vanhalla ajalla ismaelilaiset olivat Arabian niemimaan pohjoisosassa asunut kansa, jota pidettiin Ismaelin, Abrahamin vanhimman pojan jälkeläisinä. Heidät mainitaan useita kertoja Raamatussakin. Nykyistenkin arabien uskotaan polveutuvan ainakin osittain heistä. Koraanin mukaan myös Muhammad oli Ismaelin jälkeläinen.

Kristityille Abraham edustaa Jeesukseen uskovien isää, jonka kuuliaisuus Jumalan tahdolle on esikuvallista.

Abraham, Iisak ja Jaakob ovat patriarkkoja eli kantaisiä. Vanhan testamentin tunnustavina juutalaisia, kristittyjä ja muslimeita pidetään Kirjan kansoina.

Abrahamin on väitetty eläneen vuosien 2200 eaa ja 1900 eaa välillä.

• tyhmelin kirjoitti:

hyväthyssykät, eipäs hermostuta. Pysytään asiassa. En tuomitse lestadiolaisuuden perustajia henkilöinä. Kaikki olivat Jumalan miehiä. Lapinmaa-kultin tuomitsen, se on syntiä. Enkä pidä lainkaan esikoisuudessa vallitsevista luterilaisuudesta poikkeavista näkemyksistä.

Tutkitaan asia kerrallaan. Minä tuon asioita esiin omalta osaltani, ja muut korjatkoon jos kehtaavat, osaavat ja viitsivät. Perustelut tarvitaan.

En pidä ketään yksittäistä henkilöä tai yhteisöä erehtymättömänä, en edes Lutheria. Kaikista vähiten pidän itseäni erehtymättömänä. Raamattu on erehtymätön Jumalan ilmoitus. Sen päälle ei saa olla muita ilmoituksia.

Ota opillisista asioista selvää. Tiedä, äläkä vain luule tietäväsi. Tule sitten keskustelemaan foorumille.

Yksi asia vielä: en ole vaihtanut kristillisyydestä muualle. Tulen jatkossakin ilahduttamaan kaikkia kommenteillani. Aina silloin kun siltä tuntuu ja aihetta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17053
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4794
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      144
      2006
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1597
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      397
      1530
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1497
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      22
      1306
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1203
    Aihe