Pitääkö reserviläisen ottaa itse selvää

fghcvn

omista kertausajankohdista, vai tuleeko kutsu joskus postitse? Ainakin meille intissä v. 2000 kerrottiin jotain, että sotilasesikunnasta pitäisi tiedustella millon omat kertausharjoitukset tulevat ajankohtaiseksi ja sen laiminlyönnistä seuraa rangaistus.

12

1115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rerereserviläinen

      kyllä sieltä tulee kutsu, jos on tullakseen, että ei siitä tarvi itse huolehtia. mutta ei niillä ole varaa pitää kertausharjoituksia, siksi sieltä ei ole kutsua kuulunut.

    • vääpeli

      Kertausharjoituksiin tulee KÄSKY postitse muutama kuukausi ennen harjoitusta. Nykyään niitä on niin vähän, että todennäköisesti säästyt kokonaan niiltä, jos ei nyt 14 vuoden aikana ole käskyä tullut.

      Nykyisin kertausharjoitukset ovat lyhyitä, muutaman päivän juttuja. Sellaisia 2-3 viikon keikkoja ei liene ollenkaan nykyaikana? Itse pääsin intistä 1982 tammikuussa (Sodankylä) ja jouduin n. 2 viikon kertaukseen jo 1984 ja saman pituinen oli 1988 ja 1992. Työn takia sain vapautuksen aseellisesta palveluksesta (rauhan aikana), joten viimeinen metsäkeikka oli tuo 1992.

      Kertausharjoituksista yksi Jääkäriprikaatin tapaus vuodelta 1983. Kuljetuskomppanian 11 kuukauden pojat pääsivät siviiliin syyskuun alussa. Kertausharjoituskäsky tuli jo intin aikana eli heinäkuussa. Kertaus oli syyskuun lopussa-lokakuun alussa ja pojat oli melko kypsiä siinä vaiheessa. Ehtivät olla siviilissä pari viikkoa ja sitten pariksi viikoksi kertaamaan. Kertauksen aikana Lappia koetteli ns. Mauri-myrsky eli puuta lakosi kuin heinää. Oli kerta kaikkiaan ihme, ettei kukaan telonut itseään myrskyn aikana.

      • enappa

        Hah hah, että oikein käsky. Jätin menemättä kun kerran anelivat, eivät voineet yhtään mitään. Sittemmin eivät ole enää anelleet osallistumaan sotaleikkeihin, enkä kyllä menisikään. Useampien pitäisi alkaa skippaamaan koko asevelvolisuus ylipäätään, niin orjuuteen perustuvaa systeemiä ei voitaisi enää ylläpitää.


    • Mavys

      Meikäläiselle on helppoa Komentajakapteeni sanoi 2003 ettei tarvitse tulla ikinä ei meidän säkkijengi kuulemma ollut tervetulleita takaisin :)

    • cjlkf

      Niin itse 5 kertaa kertaamassa ja joka kerta ihan samaa mitäänsanomatonta ja typerää.

      Minusta kertaamisesta täytyy olla hyötyä jokaiselle ei pienelle eliitille.

      Ihan samoja vaikutelmia on pilvin pimeihin tuttavapiirissäni.

      Jos eivät kykene järjestämään mielekkäitä harjoituksia joss jokainen saa jotain niin on parasta olla järjestämättä

      • mitäs_läksit

        Ei tuo tyhjänpäiväinen pelleily lopu niin kauan kun tahdottomat lampaat tekevät aina mitä käsketään. Jo 5% kategorinen kieltäytyminen tekisi vankeusrangaistukset orjatyöstä kieltäytymisestä mahdottomiksi... Paskahousuja ja selkärangattomia komennellaan, eikä se lopu niin kauan kuin paskahousut vain nöyrästi tottelevat.


      • Alialokas

        Olen seurannut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana sitä miten nuorten miesten keskuudessa on levinnyt sellainen Pullamössö-lapamato-lullukka-akka-virus, mikä oireilee kaikenlaisena turhanpäiväisenä seinien töhertelemisenä, amfetamiinin vetämisenä, Audien liisaamisena, kaikenlaisena auktoritettikammona ja muuna määrittelemättömänä kermaperseisyytenä. Se näkyy varsin hyvin armeijan keskeyttäjien ja välttelijöiden suurena määränä.

        Säälittää vähän lukea tollasia lapsellisia kommentteja asevelvollisuuden skippaamisesta ja muusta lusmuilusta, että sotikoon ne jotka haluaa. Ei kai kukaan halua sotia vapaaehtoisesti. Mitä "orjuuteen" armeijassa tulee, niin en tiedä yhtään armeijaa, joka olisi toiminut demokratialla ja huutoäänestyksellä. Joo..sitähän se armeija ja sota yleensäkin on, että odotellaan jotakin tapahtuvaksi ja kellään ei ole yhtään kivaa ja on ihan tylsääkin. Armeija ja sen toimintakyky perustuu kokonaisuuteen, johon tarvitaan kaikkia sotilaita. Tarvitaan sitä "Eliittiä" tekemään niitä ihan "Paskoja" päätöksiä ja ylempiä- ja alempia-upseereita käskemään niitä aliarvostettuja sotilaita.

        Suomessa armeijan tärkein rooli on olla olemassa. Siellä myös kaikki aliarvostetut rivimiehet on tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Kriisitilanteessa jokainen suomalainen voi vaikuttaa olemalla mukana joukkona, ei yksilönä. Mielestäni ei ole keltään liikaa vaadittu, että käy armeijan ja kertaukset niin kuin laissa ja asetuksessa sanotaan. Sellainen akkamainen ruikutus, ettei ole aikaa ja ettei vaan halua, kun se ei tunnu kivalta ei ole mikään syy kieltäytymiseen. Ja mitä tulee paskahousuisuuteen ja selkärangattomuuteen, niin hmm... pikkusen se taitaa paremmin kuvata sitä porukkaa, mitkä ei viitsi armeijaa käydä tai kertauksiin osallistua. Suosittelen pientä ryhtiliikettä ja miehistymistä.

        Itse en ole mikään militantti sotahullu "elitisti", vaan realisti. Paremminkin rauhaan mieltynyt, konflikteja välttävä, sotahistoriaan ja rauhan tekemiseen/ylläpitämiseen perehtynyt, maalaisjärjellä varustettu urbaanissa ympäristössä asusteleva perus-reserviläinen. Kerran olen käynyt kertaamassakin ja ihan hyvin se työnantaja pärjäsi sen hetken kun olin poissa. Saman palkankin siltä ajalta sai.

        Ei tässä sitten muuta.


      • Upseerisukko
        Alialokas kirjoitti:

        Olen seurannut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana sitä miten nuorten miesten keskuudessa on levinnyt sellainen Pullamössö-lapamato-lullukka-akka-virus, mikä oireilee kaikenlaisena turhanpäiväisenä seinien töhertelemisenä, amfetamiinin vetämisenä, Audien liisaamisena, kaikenlaisena auktoritettikammona ja muuna määrittelemättömänä kermaperseisyytenä. Se näkyy varsin hyvin armeijan keskeyttäjien ja välttelijöiden suurena määränä.

        Säälittää vähän lukea tollasia lapsellisia kommentteja asevelvollisuuden skippaamisesta ja muusta lusmuilusta, että sotikoon ne jotka haluaa. Ei kai kukaan halua sotia vapaaehtoisesti. Mitä "orjuuteen" armeijassa tulee, niin en tiedä yhtään armeijaa, joka olisi toiminut demokratialla ja huutoäänestyksellä. Joo..sitähän se armeija ja sota yleensäkin on, että odotellaan jotakin tapahtuvaksi ja kellään ei ole yhtään kivaa ja on ihan tylsääkin. Armeija ja sen toimintakyky perustuu kokonaisuuteen, johon tarvitaan kaikkia sotilaita. Tarvitaan sitä "Eliittiä" tekemään niitä ihan "Paskoja" päätöksiä ja ylempiä- ja alempia-upseereita käskemään niitä aliarvostettuja sotilaita.

        Suomessa armeijan tärkein rooli on olla olemassa. Siellä myös kaikki aliarvostetut rivimiehet on tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Kriisitilanteessa jokainen suomalainen voi vaikuttaa olemalla mukana joukkona, ei yksilönä. Mielestäni ei ole keltään liikaa vaadittu, että käy armeijan ja kertaukset niin kuin laissa ja asetuksessa sanotaan. Sellainen akkamainen ruikutus, ettei ole aikaa ja ettei vaan halua, kun se ei tunnu kivalta ei ole mikään syy kieltäytymiseen. Ja mitä tulee paskahousuisuuteen ja selkärangattomuuteen, niin hmm... pikkusen se taitaa paremmin kuvata sitä porukkaa, mitkä ei viitsi armeijaa käydä tai kertauksiin osallistua. Suosittelen pientä ryhtiliikettä ja miehistymistä.

        Itse en ole mikään militantti sotahullu "elitisti", vaan realisti. Paremminkin rauhaan mieltynyt, konflikteja välttävä, sotahistoriaan ja rauhan tekemiseen/ylläpitämiseen perehtynyt, maalaisjärjellä varustettu urbaanissa ympäristössä asusteleva perus-reserviläinen. Kerran olen käynyt kertaamassakin ja ihan hyvin se työnantaja pärjäsi sen hetken kun olin poissa. Saman palkankin siltä ajalta sai.

        Ei tässä sitten muuta.

        Älyttömän fiksu kommentti. Sinulla on jalat tukevasti maassa. Itse olen kertaillut 80 päivän edestä ja jonkun mielestä olen varmasti ns. sotahullu, koska ikinä ei ole mielessä ollut poisjäänti, kun käsky on tullut. Lomaa tuon kh:n voi tavallaan ottaa, työasiat saa mielestä, vaikka toisaalta stressiä saa sotahommien hoitamisesta.
        Mutta tunnen kyllä hengenheimolaisuutta alialokkaan kanssa, sillä tämä vetelä lullukkasukupolvi ottaa pattiin. Miten ihmeessä jotakin voi ahdistaa se minimaalinen käskyttäminen, mitä kertausharjoituksissa tulee vastaan? Miten voi olla liian rankkaa tehdä jotakin toisen käskyjen mukaan?
        Lisäksi kertaamisessa on sekin hyvä puoli, että pääsee olemaan irti kotirutiineista, kuulee hyviä juttuja ja ihan oikeasti voi jopa rentoutua. Sen maanpuolustuksellisen hyvän ohella.


      • gtrsrtrthr
        Alialokas kirjoitti:

        Olen seurannut viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana sitä miten nuorten miesten keskuudessa on levinnyt sellainen Pullamössö-lapamato-lullukka-akka-virus, mikä oireilee kaikenlaisena turhanpäiväisenä seinien töhertelemisenä, amfetamiinin vetämisenä, Audien liisaamisena, kaikenlaisena auktoritettikammona ja muuna määrittelemättömänä kermaperseisyytenä. Se näkyy varsin hyvin armeijan keskeyttäjien ja välttelijöiden suurena määränä.

        Säälittää vähän lukea tollasia lapsellisia kommentteja asevelvollisuuden skippaamisesta ja muusta lusmuilusta, että sotikoon ne jotka haluaa. Ei kai kukaan halua sotia vapaaehtoisesti. Mitä "orjuuteen" armeijassa tulee, niin en tiedä yhtään armeijaa, joka olisi toiminut demokratialla ja huutoäänestyksellä. Joo..sitähän se armeija ja sota yleensäkin on, että odotellaan jotakin tapahtuvaksi ja kellään ei ole yhtään kivaa ja on ihan tylsääkin. Armeija ja sen toimintakyky perustuu kokonaisuuteen, johon tarvitaan kaikkia sotilaita. Tarvitaan sitä "Eliittiä" tekemään niitä ihan "Paskoja" päätöksiä ja ylempiä- ja alempia-upseereita käskemään niitä aliarvostettuja sotilaita.

        Suomessa armeijan tärkein rooli on olla olemassa. Siellä myös kaikki aliarvostetut rivimiehet on tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Kriisitilanteessa jokainen suomalainen voi vaikuttaa olemalla mukana joukkona, ei yksilönä. Mielestäni ei ole keltään liikaa vaadittu, että käy armeijan ja kertaukset niin kuin laissa ja asetuksessa sanotaan. Sellainen akkamainen ruikutus, ettei ole aikaa ja ettei vaan halua, kun se ei tunnu kivalta ei ole mikään syy kieltäytymiseen. Ja mitä tulee paskahousuisuuteen ja selkärangattomuuteen, niin hmm... pikkusen se taitaa paremmin kuvata sitä porukkaa, mitkä ei viitsi armeijaa käydä tai kertauksiin osallistua. Suosittelen pientä ryhtiliikettä ja miehistymistä.

        Itse en ole mikään militantti sotahullu "elitisti", vaan realisti. Paremminkin rauhaan mieltynyt, konflikteja välttävä, sotahistoriaan ja rauhan tekemiseen/ylläpitämiseen perehtynyt, maalaisjärjellä varustettu urbaanissa ympäristössä asusteleva perus-reserviläinen. Kerran olen käynyt kertaamassakin ja ihan hyvin se työnantaja pärjäsi sen hetken kun olin poissa. Saman palkankin siltä ajalta sai.

        Ei tässä sitten muuta.

        Välttelen kaltaisiasi troglodyyttejä kuin ruttoa. Pieni todellisuuden palautus: pahalle haiseminen ja lapselliset larppileikit metsässä eivät ole "miehekkyyttä", vaan alistumista hallintoalamaisen asemaan. Huomaa, että armeijafaneilla on takki tyhjä, kun mitään muuta ei ole esittää kuin tunteellisia itkupotkuraivareita. Armeija on sentimentaalisia hölmöjä varten. Olette siis tunteellista porukkaa, niin kuin mainitsemanne "akat". Reservinkieltäytyminen on laillinen teko.


      • Upseerisukko
        gtrsrtrthr kirjoitti:

        Välttelen kaltaisiasi troglodyyttejä kuin ruttoa. Pieni todellisuuden palautus: pahalle haiseminen ja lapselliset larppileikit metsässä eivät ole "miehekkyyttä", vaan alistumista hallintoalamaisen asemaan. Huomaa, että armeijafaneilla on takki tyhjä, kun mitään muuta ei ole esittää kuin tunteellisia itkupotkuraivareita. Armeija on sentimentaalisia hölmöjä varten. Olette siis tunteellista porukkaa, niin kuin mainitsemanne "akat". Reservinkieltäytyminen on laillinen teko.

        Eihän tässä siitä ole kyse, että onko jokin miehekästä vai ei. Kyse on siitä, että armeijassa ja kertausharjoitusten aikana saa edes jonkinlaisen kuvan siitä mitä tositilanteen tullessa voisi olla. Ja kyllä se maanpuolusvelvollisuus koskee sinuakin reservin kieltäytyjä. Tai sitten olet sellainen vätys, että jos kriisi tulee, pakenet maasta. Näitä tyyppejä, jotka huutavat kurkku suorana oikeuksien perään, mutta joita ei muka mitkään velvollisuudet koske, on nykyään ihan liikaa. Aina vain pitäisi saada tehdä mitä haluaa, mutta koskaan ei voisi tehdä mitään toisen käskyvallan alla. Onneksi nämä tyypit eivät edes pääse töihin pilaamaan muiden työntekoa.


      • efwefwefwe
        Upseerisukko kirjoitti:

        Eihän tässä siitä ole kyse, että onko jokin miehekästä vai ei. Kyse on siitä, että armeijassa ja kertausharjoitusten aikana saa edes jonkinlaisen kuvan siitä mitä tositilanteen tullessa voisi olla. Ja kyllä se maanpuolusvelvollisuus koskee sinuakin reservin kieltäytyjä. Tai sitten olet sellainen vätys, että jos kriisi tulee, pakenet maasta. Näitä tyyppejä, jotka huutavat kurkku suorana oikeuksien perään, mutta joita ei muka mitkään velvollisuudet koske, on nykyään ihan liikaa. Aina vain pitäisi saada tehdä mitä haluaa, mutta koskaan ei voisi tehdä mitään toisen käskyvallan alla. Onneksi nämä tyypit eivät edes pääse töihin pilaamaan muiden työntekoa.

        Maanpuolustusvelvollisuus koskee minuakin, mutta mitään määrättyä tehtävää ei ole. Ks. Siviilipalvelustyöryhmä 2020. Kriisin aikana homoarmeija ei minua komentele, vaan työ- ja elinkeinoministeriö.

        Kurkku suorana huutelet poikarakkauttasi sinne pj-telttaan, mutta persettä et saa.

        Reservinkieltäytyminen on oikeus, vitun idiootti.
        Sodan aikana nussin tyttäriäsi ja vaimoasi ja kiristän heiltä pillua ruokapakettien avulla.


    • Jgjgugijoj

      Mistä näitä puupää idiootteja löytyy kuten tämän keskustelun aloittaja. Oletko automyyjä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe