Viime aikoina on ollut aika paljon kaikenlaisia ongelmia Nets/Luottokunnan maksupäätejuttujen kanssa. Firma myytiin viime vuonna tanskalaisille, ja nämä alensivat huomattavasti palvelutasoa ja tuen porukkaa, mutta samalla kaikkia hintoja nostettiin ylös.
Aikaisemmin puhelinneuvonta sisältyi maksupäätteen kk-veloitukseen. Jos laite lakkasi toimimasta, sai uuden laitteen vuokrasopimukseen kuuluvana postitse ilman veloitusta. Nyt Netsin puhelu maksaa 1.31 e/min alv, ja vioittuneen laitteen takuuvaihdosta peritään 50 e alv.
http://www.nets.fi/tm/Asiakaspalvelu/
Uusien Lumo-laitteiden kanssa joutuu soittelemaan tämän tästä, koska ne toimivat epäloogisesti ja epäluotettavasti. Puhelinlaskua kertyy ihan toiseen malliin kuin Luottokunnan edellisen EmvCard -järjestelmän aikana.
Molemmissa myymälöissämme on XP-koneet. Toisessa myymälässä korttimaksamiset takkuili koko joulumyynnin ajan. Laite ei lukenut toisinaan sirukorttia lainkaan. Netsin tuki ei pystynyt useallakaan etäyhteydellä ratkaisemaan, että miksi Pinpad-laite toisinaan lukee kortit Ok, mutta aika usein lukeminen myös epäonnistuu.
Koska eivät osanneet asiaa ratkaista, niin Netsin tuki otti sen kannan että he eivät aio enää yrittääkään tehdä asialle mitään, koska vika ei kuulemma ole heidän syynsä. Syylliseksi he sanoivat kassakäytössä olevan Win-XP-koneemme, koska he eivät enää tue XP:tä Netsillä.
Microsoftilla XP-koneiden versiopäivitykset ja tuli loppuu vasta huhtikuussa 2014, mutta Netsillä se on loppunut jo nyt.
http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/end-support-help
Toisen liikkeemme kassalla XP-kone on toiminut koko ajan täysin OK ja toimi tällä ongelmallisellakin kassalla toimi vielä viime syksynä. Samoin kävin hiukan kyselemässä naapurien kauppiailta, eikä heidänkään XP-koneissa ja Netsin maksamisissa ole ollut mitään ongelmia. Siksi tekosyyltä vaikuttaa koko vetoaminen XP:hen
Meille Nets ilmoittu että vika on nyt heidän kannaltaan ei-tuetussa XP-koneessa. Eivätkä he siksi voi eivätkä aio tehdä yhtään mitään tuon vian korjaamiseksi, ellemme hanki jotakin uudempaa Windows-versiota. Alan olla suht koht kypsä tähän maksupääteasian pyörittelyyn.
Vähän luulen että tanskalaiselle Netsille tulee käymään samalla tavoin kuin kävi tanskalaiselle Sampo/Danske Bankillekin. http://www.talouselama.fi/uutiset/danske vuotaa verta/a2214330
Tänä vuonna jo 94.000 asiakasta lähtenyt Danskelta, ja alkaa lähteä Netsiltäkin tätä menoa.
Nets/Luottokunnan maksupäätteen XP-ongelma
17
3261
Vastaukset
- kyllästynyt paskaan
Meillä on ollut NETSin kanssa vähän vastaava ongelma eli maksupääte pimeni 23.11 ja sen piti ruveta toimimaan viimeistään viikossa. olemme vieläkin ilman maksupäätettä Netsin takia.
Olemme koittaneet useampaankin kertaan olla yhteydessä Netsin asiakastukeen mutta toistaiseksi ihan tuloksettomasti eli ensi viikolla rupeaa koneet vaihtumaan johonkin luotettavampaan toimijaan. Onneksi Maksupääteongelma ei koske kuin noin 10-15% asiakkaistamme mutta tietysti maine tästäkin kärsii.
Nets on paskin tietotekniikan toimittaja meillä firman historian 20v taipaleella - kjklökölk
Kannattaa kysellä maksupääteratkaisuja suoraan pankeilta. Itse hankin osuuspankin kautta maksupäätteen ja tilityspalvelut, nyt kustannuksetkin putosi puoleen.
- Kassäjärjestelmät
Itse työskentelen kassajärjestelmien kanssa, jotka olen integroinut Emv-komponentin kautta yli 30 kassajärjestelmää. Kaikki ovat toimineet loistavasti ja kaikilla käyttöjärjestelmillä. Nykyisin Nets pyrkii siihen, että laitteisto tulee kassatoimittajan kautta ja juuri sen takia, että kaikki toimisi moitteettomasti. Minulla EI ole kokemusta uusista Lumo-laitteista, mutta tiedän, että Netsin varastossa on vielä laitetta Ingnico 3380. Kysy heiltä, jos suostuisivat vaihtamaan tuohon laitteeseen. Se toimii moitteettomasti, laite on testattu myös Windows 7 alustalla. Käsittääkseni tuossa on tapahtunut virhe, koska Lumo ei edes tue Windows xp:tä.
- Panee miettimään nää
>>Nykyisin Nets pyrkii siihen, että laitteisto tulee kassatoimittajan kautta ja juuri sen takia, että kaikki toimisi moitteettomasti.
Meilläkin jotain noiden kassojen kanssa on puuhailtu, aika monen vuoden ajalla.
En oikein ymmärrä mistä "laitteistosta" puhut, tarkoitatko tuolla Netsin Pinpad-laitetta vai PC-konetta? Kassatoimittajallaa ei ole käsissään sen laajempia moitteettoman Win-PC toiminnan taikavoimia ja mahdollisuuksia, kuin myydä ihan tavallisia, vakioita HP, Dell jne. PC-koneita.
Mallit ja käyttikset niissäkin vaihtuu koko ajan. Kaikissa niissä on samanlaisia, ajoittaisia mystisiä NtDLL-virheilmoituksia, joihin ei suomalainen ohjelmantekijä mitenkään pääse käsiksi.
Tuo edellä kuvattu XP-juttu oli aika yllättävä ja outo. Jälleenmyyjäpuolelle ei ole kuulunut Netsin informaatiota, että XP-tuki olisi loppunut. Monissa valmiissa integroiduissa PC-kassakonepaketeissa tulee edelleen joko XP-WePos tai normaali XP OEM-käyttis.
>>Minulla EI ole kokemusta uusista Lumo-laitteista, mutta tiedän, että Netsin varastossa on vielä laitetta Ingnico 3380.
Alkuperäistä viestiä lukemalla käsitän että käytössä on ollut juuri noita 3380-laitteita. Koska kerta ovat olleet eri liikkeissä käytössä jo pitkään. Nets oli viime vuonna ikävän välinpitämätön asiakkaiden suuntaan. Palauteltiin postitse laitevaihtoina asiakkaille likaisia ja lukupäiltään täysin puhdistamattomia ja huoltamattomia 3380-laitteita. Se edelläkin mainittu ylimääräinen 50 euron toimitusmaksu tuli tosiaan Netsin myötä.
Täysin yllättävää on että myös noilta 3380-laitteiden Win-XP asiakkailta Netsin tekninen tuki olisi nyt noin vaan loppunut.
>> Käsittääkseni tuossa on tapahtunut virhe, koska Lumo ei edes tue Windows xp:tä.
Tämän suhteen joudut kyllä päivittämään tietojasi, sillä Lumo toimii Win-XP:ssä aivan normaalisti. Siis samalla lailla "normaalisti" kuin Win7 ja 8 koneissakin. Pitkähköltä tuntuvia odotteluaikoja (30..60 sek) tulee kassalla päivittäin, ennenkuin Lumo taas suostuu ottamaan maksuja vastaan. Laite myös latailee itseään kesken päivän, ja alkaa kesken kaiken hakemaan jotakin päivityksiä Netsin serveriltä.
Netsin suunnalta jm-puolen tuki ja palvelu koko vuoden aikana oli todella heikkoa. Kaikkiaanhan tämä panee kyllä miettimään että mihinkä tässä nyt pitää alkaa suuntautumaan. - XP virusturva jatkuu
Nyt alkaa näyttää että ei tuo XP:n tuki tulekaan loppumaan 8.4.2014 kuin veitsellä leikaten.
Suomen Microsoftin sivulla sanotaan edelleen näin:
"Tärkeää: Microsoft lopettaa Windows XP:n tuen 8.4.2014. Tämä
koskee myös tietokonetta suojaavia suojauspäivityksiä.
Microsoft lopettaa myös Microsoft Security Essentialsin tarjoamisen
Windows XP -koneille samana päivänä.
Jos jatkat Windows XP:n käyttöä, tietokoneesi saattaa altistua
entistä helpommin viruksilla ja muille tietoturvauhille."
http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows/security-essentials-download
Tuoreemmat uutiset maailmalta kertovat että virusturvaa jatketaan yli vuodella eteenpäin, 14.7.2015 saakka.
"Microsoft will continue to provide updates to our antimalware signatures
and engine for Windows XP users through July 14, 2015."
http://blogs.technet.com/b/mmpc/archive/2014/01/15/microsoft-antimalware-support-for-windows-xp.aspx
Eipä tässä siis ole mitään hätää alkaa häslääämään sen kanssa että kassan XP-kone pitää nyt pikapikaa vaihtaa.
Jos Nets Oy ilmoittaa että eivät enää lainkaan tue EmvCard-maksupääteintegraatiotansa XP:llä, niin silloin pitää sopimusrikkona sanoa sopimus irti välittömästi, ja pitää siirtyä asiakkaana toisaalle. - wintoosaxp
Kannattaa kuitenkin ennen sopimuksen irtisanomista tutustua huolella mitä oikeastaan tapahtuu, kun käyttöjärjestelmän ylläpito lakkaa, kyseessä kun ei ole pelkkä virustorjunta.
- W2000 toimi edelleen
No mitä kamalaa siinä sitten tarkalleen tapahtuu? Meillä on edelleen täyspäiväisesä käytössä kaksi konetta joissa on Windows-2000 käyttöjärjestelmä. Noiden erillinen, maksettukin tuki Microsoftilla on loppunut 4 vuotta sitten http://support.microsoft.com/gp/lifean35
Kumpikin kone toimii erinomaisesti. Ne eivät kaatuile, ohjelmat toimivat nopeasti eikä viruksista ole ollut koko aikana minkäänlaista haittaa.
Aikamoisen turhaa höpötystä tuo, että XP-koneet nyt muuttuvat yön yli ensi huhtikuussa turvattomiksi, eikä niillä voi mitään ohjelmia enää ajaa. Aika monella on muutenkin ollut XP:ssään käännettynä automaattiset Microsoft-päivitykset pois päältä vuosikausia. Yön aikana tulevista, tuntemattomia lieveilmiöitä aiheuttavista päivityksistä kun tuppasi monesti olemaan enemmän haittaa kuin hyötyä.
- Windows
Nythän ei ole siitä kysymys toimiiko kone, vaiko ei. Windows 3.1 toimii vielä täysin moitteettomasti, mutta saako siihen kiinnittää luottokortinlukijan, vastaus on ei saa.
Kannattaa tutustua http://www.luottokunta.fi/Kaupoille/Korttimaksamisen_turvallisuus/Tietoturvaopas/- W2000 toimii edelleen
>> Kannattaa tutustua, Tietoturvaopas >>
Nets/Luottokunnan tietoturvaoppaassa ei ole sanallakaan mainintaa käyttöjärjestelmän versiovaatimuksesta. Esim. siitä että W2000 tai Win-XP eivät "vanhuutensa" vuoksi kävisi.
Ainoa turvaoppaassa esitetty vaatimus on tämä:
"Asenna käyttöjärjestelmiin ja sovellusohjelmiin
kaikki tietoturvapäivitykset valmistajalta."
Tuollaiset kun asentaa MS:n saitilta W2k:hon tai Win-XP koneeseensa, niin silloin on täysin Netsin turvamääritysten mukainen kone kyseessä. Kunhan vaan Nets vain saisi ne maksuohjelmistonsa toimimaan takkuamatta ja luotettavasti.
__
>> Windows 3.1 toimii vielä täysin moitteettomasti, mutta saako siihen kiinnittää luottokortinlukijan, vastaus on ei saa.>>
No mutta kyllä vain saa, koska ei sitä ole missään Netsin ohjeissa kiellettykään. Se että Win 3.1:ssä ei ole WinAPI 32:ta, eikä se niin muodoin myöskään pyösitä mitään korttimaksamisen ohjelmistoja, se on ihan toista asiaa.
Mutta sopimusjuridiikan ja sääntöjen mukaan, saa kyllä ihan vapaasti käytellä myös Win 3.1 versiota Netsin maksupäätteiden kanssa, jos niin haluaa.
- Arvaus vikojen syistä
Meillä on ollut joulukuulta saakka Netsille vikaraportti toistuvista LumoEMV:n TCP-liikenteen yhteyskatkoista. Ja pyyntönä että milloin asia tutkitaan ja sille löytyisi jotakin korjausta. Vastaus on jatkuvasti, että nyt on ollut niin kiirettä muiden vikaselvitysten kanssa, ja tähän tullaan palaamaan myöhemmin.
Todellisia syitä takkuamiseen ei tiedä, koska eivät kerro halaistua sanaa. Eikä edes sitä että onko samaa vikaa ollut muilla asiakkailla, ja onko asia tutkittavana.
Ohjelmankehittäjänä arvelen että Lumon TCP-platformiksi valittu Microsoftin NET Framework 2.0 ei oikein taida olla oikea ja luotettava väline tällaiseen toteutukseen. Eri windowsit, XP, Vista, W7, W8 ja W8.1 ilmeisesti käyttäytyvät softaversioineen hiukan eri tavalla. Nyt eivät tiedä Netsillä mitä laittaa Win-toteutuksensa tilallekaan. Eivätkä pysty jossakin MS-Frameworkin DLL:ien kätköissä piilevää bugia paikallistamaan.
On mahdollista että Linux-pohjaisissa Netsin toteutuksissa tätä vikaa ei ilmene, koska kehitysvälineen siellä ovat hiukan erilaiset. Tai sitten ilmenee sielläkin, jos joku tietää Linuxin puolelta kertoa? - Onko Netsin menoa?
Mahtaako tuosta nykyisestä tanskalaisten Netsistä ja sen maksupäätetoiminnasta lopulta jäädä jäljelle yhtään mitään? Firmaa näämmä paloitellaan ja kovassa rahapulassa myydään pala kerrallaan lihoina pois.
Eurocard korttiliiketoiminta myytiin jo SEB-bankille.
http://www.luottokunta.fi/Palvelut/Uutiset/2014/Nets-myy-Suomen-Business-Eurocard-liiketoimintansa-SEBlle-/
Samoin Lounasseteli liiketoiminta myytiin pois.
http://www.luottokunta.fi/Palvelut/Uutiset/2013/Nets-myy-Suomen-prepaid-liiketoimintansa-Edenredille-1/
Isoja asiakkaita on jo lähtenyt Netsin järjestelmien sekasotkua karkuun jo yli vuoden ajan, Kesko, S-ryhmä, Winpos jne. ja siirtynyt Pointin asiakkaiksi. Lisäetuna Point tarjoaa sitä, että heidän kauttaan toimiessa kauppiaalla ei ole Netsin välistä vetämä pakkoprovisiota maksettavana. Kauppias voi itse valita mitä edullisinta reittiä pitkin rahat ja provisooveloitus kulkee.
Vaikuttaa siltä että firman suunnitelmat on sellaiset, että kaupan maksupäätteiden myynti loppuu Netsiltä 2..3 vuodessa kokonaan. Ulos automaattikäyttöön tuleviakaan uusia maksupäätteitä ei ole saatu vieläkään toimituskuntoon. Eikä kuulemma antaa edes testattavaksi, projekti on jo yli vuoden myöhässä.
Tämä nyt on tällainen yhden huolissaan olevan pienasiakkaan viimeinen hätähuuto Netsin suuntaan. Että aika pahalta näyttää tilanne juuri nyt, jos mitään ei siellä tehdä.
Entinen Luottokunnan edullisempien hintojen kautta ollut hintakilpailuetu ja kohtuuhyvin toiminut Asiakaspalvelu ja myynnin tekninen tuki Pointiin verrattuna on jo menetetty. Joka risaus ja puhelinsoitto on nyt Netsillä raskaasti maksullista.
Saattaa vaan tulla pakko nostaa itsekin kytkintä. Siltikin vaikka järjestelmien integrointi uusiin rajapintoihin teettää useiden kuukausien lisätyöt. - Hintanostotkin jurppii
Kirjoitin tämän viestiketjun avauksen tammikuussa, näköjään on tullut muiltakin samanlaisia kokemuksia.
Meillä asia eteni niin, että pyysimme Netsiä vaihtamaan 3380-laitteemme uuteen, koska olimme melko varmoja itsekin että vika liittyi laitteeseen, korttien lukeminen ei aina onnistunut, toisessa myymälässä samoilla laitteilla ja ohjelmilla kaikki toimi koko ajan. Nets oli jo joulukuulla pariin kertaan etäyhteydessä diagnosoimassa vikaa. He sanoivat että järjestelmässä ei ole mitään vikaa. Vika on koneen XP-käyttöjärjestelmässä, eikä siksi 3380-lukijan vaihtamisessa olisi mitään mieltä.
Kehoitettiin olemaan yhteydessä kassaohjelman toimittajaan. Vika todennäköisesti voi olla myös heidän järjestelmässään ja he vastaavat siitä puolesta. Nestsiltä sanottiin että XP-käyttistä ei heiltä enää tueta eikä uutta etätukea tähän kyseiseen XP-koneeseen enää siksi heiltä tule.
Kun kassaohjelman toimittaja kuuli kuvauksen viasta, he sanoivat heti paikalla että vika on 3380-lukulaitteessa. Kehoitettiin soittamaan Netsille ja pyytämään laitepalvelun hintaan kuuluvana ehjä laite tilalle. Nets ei suostunut edelleenkään antamaan uutta lukulaitetta, ei vaikka kassaohjelman toimittajakin sitä pyysi.
Lopulta oli pakko hankkia uusi kassakone, ja siihen Windows-7 käyttöjärjestelmä. Kuten ennalta jo arvasin, kortinlukemisen ongelmat pysyivät täysin ennallaan, ei mitään muutosta. Taas piti soittaa Netsille. Nyt Nets armollisesti suostui lähettämään postissa uuden 3380-laitteen. Se laitettiin kiinni, ja korttien lukemisen vika poistui heti.
Piti siis ostaa kokonaan uusi Win-7 kone, ja kaveri päiväksi asentamaan sitä ja siirtämään ohjelmia ja kytkemään laitteita, lähes 2.600€ meni tähän. Rahaa paloi myös Netsin maksullisen puhelintuen kanssa asioimisessa ainakin 150..200 € alv verran. Puhumattakaan takkuilevan kortinlukijan kanssa kassalla turattu monien viikkojen ajanjakso.
Minkäänlaista hyvää en voi tällä hetkellä sanoa tanskalaisten Nets Oy:stä. Kiertäkää kaukaa, jos on mahdollista ostaa korttimaksupalvelunne joltakin muulta. - Verkkokauppias Pien
Kokeilimmepa Netsin mainostamaa "helppoa ja luotettavaa" Netaxept -palvelua. Menemättä tarkemmin vielä yksityiskohtiin, kun asia on kesken, täytyy vaan varoittaa, että asiakaspalvelu vastasi 3 kuukauden päästä reklamaatiosta, kun kaikki ei mennytkään niin kuin firmassa oli alunperin lupailtu. Jokaikiseen viestiin vastaa hätäisesti kunnolla edes viestejä lukematta aina jokin uusi tyyppi, joka ei tiedä asioista mitään, ja ongelma sen kuin jatkaa kasvamistaan. Ilmeisesti on organisaatiomuutos kusahtanut oikein pahemman kerran, ja palveluhalukkuus pienyrittäjän suuntaan on nolla. Välttäkää, onhan noita palveluntarjoajia.
- Vartoillaan suviaika
Thanksit varoituksesta, vaikka en olekaan ko. Netaxeptiin törmännyt.
http://m.suomi24.fi/node/11969772
Me olemme Netsin jälleenmyyjä. Olemme nyt viikon odotellut e-mailiin vastausta. Kysymys oli aivan yksinkertainen, emme löytäneet "uudistettuilta" sivuilta millään keinolla aikaisemmin helposti saatavilla olevia jm:ien tarvitsemia perustietoja.
Tähän mennessä on tullut 2 vastausta, 2 eri Case-numeroa. Meileissä sanotaan että "kysymykseenne vastataan niin pian kuin mahdollista" Hoh-hoijaa, joo..
Käsittämättömäksi moskaksi muuttui luotettava vanha Luottokunta, tuon taannoisen ulkomaille myynnin jälkeen. - Copytys sekosi
Vartoillaan suviaika kirjoitti:
Thanksit varoituksesta, vaikka en olekaan ko. Netaxeptiin törmännyt.
http://m.suomi24.fi/node/11969772
Me olemme Netsin jälleenmyyjä. Olemme nyt viikon odotellut e-mailiin vastausta. Kysymys oli aivan yksinkertainen, emme löytäneet "uudistettuilta" sivuilta millään keinolla aikaisemmin helposti saatavilla olevia jm:ien tarvitsemia perustietoja.
Tähän mennessä on tullut 2 vastausta, 2 eri Case-numeroa. Meileissä sanotaan että "kysymykseenne vastataan niin pian kuin mahdollista" Hoh-hoijaa, joo..
Käsittämättömäksi moskaksi muuttui luotettava vanha Luottokunta, tuon taannoisen ulkomaille myynnin jälkeen.Netaxept-linkki piti tietenkin olla tämä
http://www.nets.eu/fi-fi/tuotteet-ja-palvelut/verkkomaksaminen/netaxept/Pages/default.aspx
- Exasiakas
Otetaas esille vanha ketju. Minulla on käytössäni Netsin ns. miehittämättömälle asemalle tarkoitettu maksupääte ja kortinlukija. Laitteet toimivat parin vuoden ajan ihan ok, mutta jossain vaiheessa Pinpad sanoi työsopimuksensa irti ja sain vaihtolaitteet sopimuksen mukaisesti Netsiltä. Tästä on alkanut jatkuva kierre jossa laitteet eivät kestä muutamaa kuukautta pidempään, nyt esim. hajosi kortinlukija toistamiseen kuukauden sisällä. Edellisen kerran lähettivät vielä valmiiksi viallisen päätteen joka ei toiminut minuuttiakaan ja silloinkin meni ylimääräinen myyntipäivä hukkaan. Olen tiedustellut Netsiltä laitteiden huonosta kestosta ja vastaus oli että ne nyt on käytettyjä laitteita ja huollon kautta tulleita joten ovat vähän epäluotettavia.
Nyt on reilun kuukauden sisään tullut myyntipäivän menetyksiä yhteensä 8 päivää, koska laitteet ovat sattuneet hajoamaan aina kesken perjantaipäivää, ja vaihtolaitteet ovat saapuneet myöhään maanantai-iltana.
Nyt on pakko vaihtaa Verifoneen, ikävä kyllä automaattibisneksessä maksujärjestelmä on niin oleellinen osa että näihin ei ole varaa. - Huonoksi-mennyt-ala
>>Tästä on alkanut jatkuva kierre jossa laitteet eivät kestä muutamaa kuukautta pidempään, nyt esim. hajosi kortinlukija toistamiseen kuukauden sisällä. >>
Kyseessä ovat Netsin myymät Verifone 9500 sarjan EMV-sirulukijat, jotka on tarkoitettu esim. bensamyyntiautomaateissa käytettäväksi. Tehdas ei ole Suomesta tulleista pyynnöistä huolimatta valmistanut noita laitteita yli 2.5 vuoteen. Korvaavaa, ja toimivaa laitetta ei toisaalta ole ollut tarjolla.
Eli aika, aika pitkään on mennä keploteltu just noilla risakuntoisilla 9500-vaihtokonelaitteilla. Niille Nets ei ole tehnyt käytännössä minkäänlaista huoltoa laitteen tultua edelliseltä asiakkaalta.
____
Nets on menettänyt jälleenmyyjiensä ja kassaintegraattoreiden suuntaan luottamuksensa jo pitkän aikaa sitten. Nets suosittelee integroituja kassaoja käyttäneille asiakkailleen siirtymistä erillisiin maksupäätteisiin, joka on aivan kuollut idea.
Todella persiilleen mennyt on Nets Oy maksupäätepuolella Suomessa. Toisaalta Point Oy on likimain yhtä ylimielinen firma, ei sieltäkään saa vastausta edes laitteiden hintoihin tai todella yksinkertaisiinkaan kysymyksiin.
Noiden kahden paskapääfirman lisäksi ei ketään kolmatta maksupäätefirmaa Suomen markkinoilla käytännössä enää ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1105168Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi202927Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242804Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441916- 251896
- 1411773
- 1581656
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1131581Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2821509Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.961433