Audi A3 FSI moottorivika?

MissäVika?

Mikähän voisi olla vikana kun tyhjäkäynnillä moottori ei meinaa pysyä käynnissä ja käy epätasaisesti?

Kierrokset vaihtelevat nopealla vauhdilla jotain 500-1500 rpm ja ainoa keino pitää moottori käynnissä on painaa kaasua.

Kytkimen kun painaa pohjaan niin moottori usein sammuu esim. liikennevaloissa.

Onko kyseessä auton tyyppivika ja saisiko sen korjattua takuuseen?

6

4228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et silleen

      Uusissa a3:ssa moottori sammuu esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä ja käynnistyy kytkintä tai kaasua painamalla.

    • Krkxien

      Voi olla että mosa karstoittunut jos käytät 95-bensaa. Käytä vain 98ia.

      Egr-venttiili saattaa olla vaihtokunnossa, helppo vaihtaa mutta teetettynä maksaa kohtuu paljon.

      N205 venttiili saattaa olla vaihtokunnossa.

      Luetuta vikakoodit niin tiedät enemmän.

      • Ap..

        Kiitos vastauksesta. Ostin OBD-mittarin ja luin koodeja. Muutama vikakoodi oli tunnistamaton koodi ja sitten oli pari coolant temperature sender ja fuel gauge sender tyyppisiä vikoja. Selvää syytä ei oikein löytynyt.

        Tankkasin 98-bensiiniä tankillisen ja laitoin sekaan jotain "moottorinhuuhteluainetta" jonka jälkeen auto toimii hieman paremmin ennen kuin lämpiää. Vikakoodit ja moottorivian hälytysvalo ovat nollaamisen jälkeen poissa mutta auto ei ole kunnossa.

        Audin self study programmesta (volkspage.net) löytyy aika hyvin tietoa moottorin toiminnasta ja netistä muutenkin. EGR-venttiili ei käsittääkseni toimi matalilla kierroksilla joten siinä tuskin vikaa on. Juuri EGR-venttiilin vuoksi saattaa kaasuläppäkotelo olla karstoittunut joten seuraavaksi on tarkoitus puhdistaa tämä kun sen ei pitäisi olla iso homma. Epätodennäköisenä pidän imupuolen vuotoa.


      • Ap..
        Ap.. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ostin OBD-mittarin ja luin koodeja. Muutama vikakoodi oli tunnistamaton koodi ja sitten oli pari coolant temperature sender ja fuel gauge sender tyyppisiä vikoja. Selvää syytä ei oikein löytynyt.

        Tankkasin 98-bensiiniä tankillisen ja laitoin sekaan jotain "moottorinhuuhteluainetta" jonka jälkeen auto toimii hieman paremmin ennen kuin lämpiää. Vikakoodit ja moottorivian hälytysvalo ovat nollaamisen jälkeen poissa mutta auto ei ole kunnossa.

        Audin self study programmesta (volkspage.net) löytyy aika hyvin tietoa moottorin toiminnasta ja netistä muutenkin. EGR-venttiili ei käsittääkseni toimi matalilla kierroksilla joten siinä tuskin vikaa on. Juuri EGR-venttiilin vuoksi saattaa kaasuläppäkotelo olla karstoittunut joten seuraavaksi on tarkoitus puhdistaa tämä kun sen ei pitäisi olla iso homma. Epätodennäköisenä pidän imupuolen vuotoa.

        Puhdistin kaasuläppäkotelon ja yritin sopeuttaa kaasuläppäkotelon OBD-laitteella tai mikä se nyt on. Moottori vaikuttaa nyt selvästi vireämmältä mutta edelleen on epätasaista tyhjäkäyntiä sekä kierrosten heijaamista ajoittain. Moottori näyttäisi nyt pysyvän käynnissä tyhjäkäynnillä ilman ongelmia. Vikakoodit tulivat kertaalleen takaisin mutta ovat nyt pysyneet jonkin aikaa poissa.

        Kokonaisuutena selvä parannus auton toiminnassa karstojen poiston jälkeen mutta jotain pientä vikaa vielä on jäljellä. Joko kaasuläppäkotelon sopeutus ei onnistunut tai sitten vuoto jossain imupuolella... Pitänee seuraavaksi vielä asiantuntijalle jos apuja löytyisi.


      • Ap..
        Ap.. kirjoitti:

        Puhdistin kaasuläppäkotelon ja yritin sopeuttaa kaasuläppäkotelon OBD-laitteella tai mikä se nyt on. Moottori vaikuttaa nyt selvästi vireämmältä mutta edelleen on epätasaista tyhjäkäyntiä sekä kierrosten heijaamista ajoittain. Moottori näyttäisi nyt pysyvän käynnissä tyhjäkäynnillä ilman ongelmia. Vikakoodit tulivat kertaalleen takaisin mutta ovat nyt pysyneet jonkin aikaa poissa.

        Kokonaisuutena selvä parannus auton toiminnassa karstojen poiston jälkeen mutta jotain pientä vikaa vielä on jäljellä. Joko kaasuläppäkotelon sopeutus ei onnistunut tai sitten vuoto jossain imupuolella... Pitänee seuraavaksi vielä asiantuntijalle jos apuja löytyisi.

        Väliaikatietoja korjauspuuhista. Vaihdoin sitten jäähdytysnesteen lämpötilanturin (G62) kun netin perusteella tämä voisi aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia (linkki vaihtamiseen http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-sportback-8p-chassis/159072-2-0-fsi-engine-coolant-temperature-sensor-location.html)).

        Moottori käy nyt hyvin tasaisesti mutta vielä on hyvin harvakseltaan kierrosluvun vaihtelua tyhjäkäynnillä eli anturissa varmasti oli jotain vikaa. Auto on hyvä ajaa mutta taas ajoittain on päällä moottorivalo ja vikakoodeissa on taas EGR-venttiilissä jotain häikkää. Kun on aikaa niin pitänee taas puhdistaa vielä kertaalleen ja laittaa auto sitten vaihtoon.

        Moottorin eri osissa näkyy karstoittumista mihin syynä voi olla matalaoktaaninen polttoaine 95E. Aiemmin ei tullut mietittyä että tällä voisi olla niin suuri merkitys.


      • Ap..
        Ap.. kirjoitti:

        Väliaikatietoja korjauspuuhista. Vaihdoin sitten jäähdytysnesteen lämpötilanturin (G62) kun netin perusteella tämä voisi aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia (linkki vaihtamiseen http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-sportback-8p-chassis/159072-2-0-fsi-engine-coolant-temperature-sensor-location.html)).

        Moottori käy nyt hyvin tasaisesti mutta vielä on hyvin harvakseltaan kierrosluvun vaihtelua tyhjäkäynnillä eli anturissa varmasti oli jotain vikaa. Auto on hyvä ajaa mutta taas ajoittain on päällä moottorivalo ja vikakoodeissa on taas EGR-venttiilissä jotain häikkää. Kun on aikaa niin pitänee taas puhdistaa vielä kertaalleen ja laittaa auto sitten vaihtoon.

        Moottorin eri osissa näkyy karstoittumista mihin syynä voi olla matalaoktaaninen polttoaine 95E. Aiemmin ei tullut mietittyä että tällä voisi olla niin suuri merkitys.

        Nyt on EGR-venttiiliä puhdistettu ja sopeutettu. Viat on nyt saatu nollattua ja käynti vaikuttaa tasaiselta.

        Seuraavaksi pitää ehostaa auto niin ulkoa kuin sisältä ja sitten vain myyntiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2254
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1028
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      962
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      873
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe