Mikähän voisi olla vikana kun tyhjäkäynnillä moottori ei meinaa pysyä käynnissä ja käy epätasaisesti?
Kierrokset vaihtelevat nopealla vauhdilla jotain 500-1500 rpm ja ainoa keino pitää moottori käynnissä on painaa kaasua.
Kytkimen kun painaa pohjaan niin moottori usein sammuu esim. liikennevaloissa.
Onko kyseessä auton tyyppivika ja saisiko sen korjattua takuuseen?
Audi A3 FSI moottorivika?
6
4146
Vastaukset
- et silleen
Uusissa a3:ssa moottori sammuu esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä ja käynnistyy kytkintä tai kaasua painamalla.
- Krkxien
Voi olla että mosa karstoittunut jos käytät 95-bensaa. Käytä vain 98ia.
Egr-venttiili saattaa olla vaihtokunnossa, helppo vaihtaa mutta teetettynä maksaa kohtuu paljon.
N205 venttiili saattaa olla vaihtokunnossa.
Luetuta vikakoodit niin tiedät enemmän.- Ap..
Kiitos vastauksesta. Ostin OBD-mittarin ja luin koodeja. Muutama vikakoodi oli tunnistamaton koodi ja sitten oli pari coolant temperature sender ja fuel gauge sender tyyppisiä vikoja. Selvää syytä ei oikein löytynyt.
Tankkasin 98-bensiiniä tankillisen ja laitoin sekaan jotain "moottorinhuuhteluainetta" jonka jälkeen auto toimii hieman paremmin ennen kuin lämpiää. Vikakoodit ja moottorivian hälytysvalo ovat nollaamisen jälkeen poissa mutta auto ei ole kunnossa.
Audin self study programmesta (volkspage.net) löytyy aika hyvin tietoa moottorin toiminnasta ja netistä muutenkin. EGR-venttiili ei käsittääkseni toimi matalilla kierroksilla joten siinä tuskin vikaa on. Juuri EGR-venttiilin vuoksi saattaa kaasuläppäkotelo olla karstoittunut joten seuraavaksi on tarkoitus puhdistaa tämä kun sen ei pitäisi olla iso homma. Epätodennäköisenä pidän imupuolen vuotoa. - Ap..
Ap.. kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Ostin OBD-mittarin ja luin koodeja. Muutama vikakoodi oli tunnistamaton koodi ja sitten oli pari coolant temperature sender ja fuel gauge sender tyyppisiä vikoja. Selvää syytä ei oikein löytynyt.
Tankkasin 98-bensiiniä tankillisen ja laitoin sekaan jotain "moottorinhuuhteluainetta" jonka jälkeen auto toimii hieman paremmin ennen kuin lämpiää. Vikakoodit ja moottorivian hälytysvalo ovat nollaamisen jälkeen poissa mutta auto ei ole kunnossa.
Audin self study programmesta (volkspage.net) löytyy aika hyvin tietoa moottorin toiminnasta ja netistä muutenkin. EGR-venttiili ei käsittääkseni toimi matalilla kierroksilla joten siinä tuskin vikaa on. Juuri EGR-venttiilin vuoksi saattaa kaasuläppäkotelo olla karstoittunut joten seuraavaksi on tarkoitus puhdistaa tämä kun sen ei pitäisi olla iso homma. Epätodennäköisenä pidän imupuolen vuotoa.Puhdistin kaasuläppäkotelon ja yritin sopeuttaa kaasuläppäkotelon OBD-laitteella tai mikä se nyt on. Moottori vaikuttaa nyt selvästi vireämmältä mutta edelleen on epätasaista tyhjäkäyntiä sekä kierrosten heijaamista ajoittain. Moottori näyttäisi nyt pysyvän käynnissä tyhjäkäynnillä ilman ongelmia. Vikakoodit tulivat kertaalleen takaisin mutta ovat nyt pysyneet jonkin aikaa poissa.
Kokonaisuutena selvä parannus auton toiminnassa karstojen poiston jälkeen mutta jotain pientä vikaa vielä on jäljellä. Joko kaasuläppäkotelon sopeutus ei onnistunut tai sitten vuoto jossain imupuolella... Pitänee seuraavaksi vielä asiantuntijalle jos apuja löytyisi. - Ap..
Ap.. kirjoitti:
Puhdistin kaasuläppäkotelon ja yritin sopeuttaa kaasuläppäkotelon OBD-laitteella tai mikä se nyt on. Moottori vaikuttaa nyt selvästi vireämmältä mutta edelleen on epätasaista tyhjäkäyntiä sekä kierrosten heijaamista ajoittain. Moottori näyttäisi nyt pysyvän käynnissä tyhjäkäynnillä ilman ongelmia. Vikakoodit tulivat kertaalleen takaisin mutta ovat nyt pysyneet jonkin aikaa poissa.
Kokonaisuutena selvä parannus auton toiminnassa karstojen poiston jälkeen mutta jotain pientä vikaa vielä on jäljellä. Joko kaasuläppäkotelon sopeutus ei onnistunut tai sitten vuoto jossain imupuolella... Pitänee seuraavaksi vielä asiantuntijalle jos apuja löytyisi.Väliaikatietoja korjauspuuhista. Vaihdoin sitten jäähdytysnesteen lämpötilanturin (G62) kun netin perusteella tämä voisi aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia (linkki vaihtamiseen http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-sportback-8p-chassis/159072-2-0-fsi-engine-coolant-temperature-sensor-location.html)).
Moottori käy nyt hyvin tasaisesti mutta vielä on hyvin harvakseltaan kierrosluvun vaihtelua tyhjäkäynnillä eli anturissa varmasti oli jotain vikaa. Auto on hyvä ajaa mutta taas ajoittain on päällä moottorivalo ja vikakoodeissa on taas EGR-venttiilissä jotain häikkää. Kun on aikaa niin pitänee taas puhdistaa vielä kertaalleen ja laittaa auto sitten vaihtoon.
Moottorin eri osissa näkyy karstoittumista mihin syynä voi olla matalaoktaaninen polttoaine 95E. Aiemmin ei tullut mietittyä että tällä voisi olla niin suuri merkitys. - Ap..
Ap.. kirjoitti:
Väliaikatietoja korjauspuuhista. Vaihdoin sitten jäähdytysnesteen lämpötilanturin (G62) kun netin perusteella tämä voisi aiheuttaa tyhjäkäyntiongelmia (linkki vaihtamiseen http://www.audi-sport.net/vb/a3-s3-sportback-8p-chassis/159072-2-0-fsi-engine-coolant-temperature-sensor-location.html)).
Moottori käy nyt hyvin tasaisesti mutta vielä on hyvin harvakseltaan kierrosluvun vaihtelua tyhjäkäynnillä eli anturissa varmasti oli jotain vikaa. Auto on hyvä ajaa mutta taas ajoittain on päällä moottorivalo ja vikakoodeissa on taas EGR-venttiilissä jotain häikkää. Kun on aikaa niin pitänee taas puhdistaa vielä kertaalleen ja laittaa auto sitten vaihtoon.
Moottorin eri osissa näkyy karstoittumista mihin syynä voi olla matalaoktaaninen polttoaine 95E. Aiemmin ei tullut mietittyä että tällä voisi olla niin suuri merkitys.Nyt on EGR-venttiiliä puhdistettu ja sopeutettu. Viat on nyt saatu nollattua ja käynti vaikuttaa tasaiselta.
Seuraavaksi pitää ehostaa auto niin ulkoa kuin sisältä ja sitten vain myyntiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693