Nissan qashqai 2.0 ja RE85

*datsuni*

Olen ajanat ko. autolla (tai siis eihän tuo ikään auto ole) erilaisilla sekoitussuhteilla E10 ja RE85. Aluksi E10 70% ja RE85 30%, sitten 50/50 suhteella ja jopa E10 10% ja RE85 90 %.

Aluksi nissan nyki jonkin verran, mutta nykiminen hävisi ajon myötä. Nyt kilometrejä takana erilaisilla ja vaihtuvilla sekoitussuhteilla noin 10 000 km, en ole pitänyt tarkkaa kirjaa siitä kuinka paljon mitäkin litkua tankissa on.

Mut nyt datsuni teki sen että moottorin merkkivalo syttyi suhteella 10/90, ajoin kuitenkin autolla jonkun verran.
Tankkasinin sekaan E10:ä, en osaa sanoa tarkemmin mikä oli suhde tankkaamisen jälkeen. Mutta jonkun aikaa ajettuani merkkivalo sammui, testimielessä tein tämän uudestaan ja sama juttu.

Kysymys kuuluukin, jos jollain on oikeaa tietoa asiasta ko. autosta. Saanko vankkurini hajalle vielä tuolla kikkailulla?

Kilometrejä tuleen sen verran paljon että rahallista säästöä polttoaineissa kaipaisi.

3

3289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iutrew

Tiedäpä tuosta, mutta ainakin omassa autossani paras säästö tuntuisi tulevan n.30/70-suhteella, joten en viitsisi varoitusvaloa uhmaten ajaa vahvemmalla viinaseoksella.

• sekoitan

Siis kummin päin? itse oon ajanut nyt muutaman tuhat suhteella 70-70% 95e ja 25-30% re85, eikä ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia, auto on vm 2011, sen nyt ainakin aavistelisin että 90% re85 on liikaa, en usko että moottorinohjaus osaisi rikastaa seosta tarpeeksi vaan menee liian laihalle. Täytyis jo olla isommat suuttimet tai pidentää suuttimien aukioloaikaa ohjelmallisesti.

Siis taustalla se että, bensiini tarvitsee oikeaan lambda suhteeseen 1kilo polttoainetta 14,7 kiloa ilmaa ja etanoli jotain 1 kilo polttoainetta 9,7 kiloa ilmaa, eli etanolia tarvitsee enemmän kuin bensaa. oktaanilukuhan re85 on yli sata

• prollu
        sekoitan kirjoitti:

Siis kummin päin? itse oon ajanut nyt muutaman tuhat suhteella 70-70% 95e ja 25-30% re85, eikä ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia, auto on vm 2011, sen nyt ainakin aavistelisin että 90% re85 on liikaa, en usko että moottorinohjaus osaisi rikastaa seosta tarpeeksi vaan menee liian laihalle. Täytyis jo olla isommat suuttimet tai pidentää suuttimien aukioloaikaa ohjelmallisesti.

Siis taustalla se että, bensiini tarvitsee oikeaan lambda suhteeseen 1kilo polttoainetta 14,7 kiloa ilmaa ja etanoli jotain 1 kilo polttoainetta 9,7 kiloa ilmaa, eli etanolia tarvitsee enemmän kuin bensaa. oktaanilukuhan re85 on yli sata

Aika monta tankillista tullut ajettua 70-95% re85-seoksella (eli 5-30% normibensaa), eikä vanhassa Volkkarissa ole ilmennyt muuta ongelmaa kuin kylmäkäynnistys pakkasrajalla tai kylmemmässä. Mutta ainakin kerran kulutus nousi vahvalla viinaseoksella niin paljon, että uskon olevan taloudellisinta tankata max 70-75% re85:tä. Loput olen usein tankannut 98e5:ttä, jolla saa etanolimäärän vähän alemmas.

Kylmäkäynnistystysongelman takia näin talvella käytän vain vähän etanolia, mutta pidemmille matkoille sitä voi tankata talvellakin esimerkiksi Hki-Oulu pätkän alussa voi tankata vaikka 30 litraa re85:ttä, kunhan perillä ennen yöksi parkkeerausta tankkaa taas 95/98:a, jotta aamulla pääsee liikkeelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1341
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      996
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe