Nissan qashqai 2.0 ja RE85

*datsuni*

Olen ajanat ko. autolla (tai siis eihän tuo ikään auto ole) erilaisilla sekoitussuhteilla E10 ja RE85. Aluksi E10 70% ja RE85 30%, sitten 50/50 suhteella ja jopa E10 10% ja RE85 90 %.

Aluksi nissan nyki jonkin verran, mutta nykiminen hävisi ajon myötä. Nyt kilometrejä takana erilaisilla ja vaihtuvilla sekoitussuhteilla noin 10 000 km, en ole pitänyt tarkkaa kirjaa siitä kuinka paljon mitäkin litkua tankissa on.

Mut nyt datsuni teki sen että moottorin merkkivalo syttyi suhteella 10/90, ajoin kuitenkin autolla jonkun verran.
Tankkasinin sekaan E10:ä, en osaa sanoa tarkemmin mikä oli suhde tankkaamisen jälkeen. Mutta jonkun aikaa ajettuani merkkivalo sammui, testimielessä tein tämän uudestaan ja sama juttu.

Kysymys kuuluukin, jos jollain on oikeaa tietoa asiasta ko. autosta. Saanko vankkurini hajalle vielä tuolla kikkailulla?

Kilometrejä tuleen sen verran paljon että rahallista säästöä polttoaineissa kaipaisi.

3

3085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iutrew

      Tiedäpä tuosta, mutta ainakin omassa autossani paras säästö tuntuisi tulevan n.30/70-suhteella, joten en viitsisi varoitusvaloa uhmaten ajaa vahvemmalla viinaseoksella.

      • sekoitan

        Siis kummin päin? itse oon ajanut nyt muutaman tuhat suhteella 70-70% 95e ja 25-30% re85, eikä ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia, auto on vm 2011, sen nyt ainakin aavistelisin että 90% re85 on liikaa, en usko että moottorinohjaus osaisi rikastaa seosta tarpeeksi vaan menee liian laihalle. Täytyis jo olla isommat suuttimet tai pidentää suuttimien aukioloaikaa ohjelmallisesti.

        Siis taustalla se että, bensiini tarvitsee oikeaan lambda suhteeseen 1kilo polttoainetta 14,7 kiloa ilmaa ja etanoli jotain 1 kilo polttoainetta 9,7 kiloa ilmaa, eli etanolia tarvitsee enemmän kuin bensaa. oktaanilukuhan re85 on yli sata


      • prollu
        sekoitan kirjoitti:

        Siis kummin päin? itse oon ajanut nyt muutaman tuhat suhteella 70-70% 95e ja 25-30% re85, eikä ole ilmaantunut minkäänlaisia ongelmia, auto on vm 2011, sen nyt ainakin aavistelisin että 90% re85 on liikaa, en usko että moottorinohjaus osaisi rikastaa seosta tarpeeksi vaan menee liian laihalle. Täytyis jo olla isommat suuttimet tai pidentää suuttimien aukioloaikaa ohjelmallisesti.

        Siis taustalla se että, bensiini tarvitsee oikeaan lambda suhteeseen 1kilo polttoainetta 14,7 kiloa ilmaa ja etanoli jotain 1 kilo polttoainetta 9,7 kiloa ilmaa, eli etanolia tarvitsee enemmän kuin bensaa. oktaanilukuhan re85 on yli sata

        Aika monta tankillista tullut ajettua 70-95% re85-seoksella (eli 5-30% normibensaa), eikä vanhassa Volkkarissa ole ilmennyt muuta ongelmaa kuin kylmäkäynnistys pakkasrajalla tai kylmemmässä. Mutta ainakin kerran kulutus nousi vahvalla viinaseoksella niin paljon, että uskon olevan taloudellisinta tankata max 70-75% re85:tä. Loput olen usein tankannut 98e5:ttä, jolla saa etanolimäärän vähän alemmas.

        Kylmäkäynnistystysongelman takia näin talvella käytän vain vähän etanolia, mutta pidemmille matkoille sitä voi tankata talvellakin esimerkiksi Hki-Oulu pätkän alussa voi tankata vaikka 30 litraa re85:ttä, kunhan perillä ennen yöksi parkkeerausta tankkaa taas 95/98:a, jotta aamulla pääsee liikkeelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe