Ensimmäinen vuosipäivä

Kurjat fiilikset

Meillä tuli miesystävän kanssa vuosi täyteen lauantaina. Uudenvuoden päivän riidan seurauksena olimme olleet mykkäkoulussa siihen saakka, ja vuosipäivä tulikin vietettyä erillään. Mies laittoi iltapäivällä viestin, missä ilmaisi kaipuutaan. Lisäksi ilmeni, että hän oli lähtenyt perheensä mökille monen sadan kilometrin päähän.

Vähän tyhjä olo. Emme saa enää koskaan tuota päivää takaisin. Toisaalta ainakaan omat fiilikseni koko parisuhteesta eivät ole tällä hetkellä hyvät. Ristiriitoja on ollut jo kesästä lähtien. Toisaalta taas olisi yksi suuri syy saada suhde toimimaan: meille on tulossa yhteinen lapsi (ei suunniteltu sellainen).

En tiedä, mitä tehdä jatkon suhteen. Lapsen kautta tulen joka tapauksessa olemaan sidoksissa mieheen, halusin tai en. Joinain päivinä haluan, joinain en. Yhteinen elämä tuntuu kuitenkin mahdottomalta.

15

3376

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja ikää oli?

Mites olisi puhuminen mykkyyden sijasta? Puhumalla asiat selviää paremmin, mykkyydellä ei ollenkaan. Tietääkö mies tulevasta lapsesta?

• Kurjat fiilikset

Aikuisia olemme, /- 40. Mies tietää lapsesta. Minulla on taipumus vetäytyä siinä vaiheessa, kun koen, etten tule kuulluksi ja ymmärretyksi. Mies taas antaa silloin minun olla. Siitä johtui se parin päivän puhumattomuus ennen vuosipäivää. On vain jäänyt harmittamaan, miten se meni. Mieli tietysti erityisen herkällä raskauden takia.

• simppeliä

Ehtisitkö vielä tehdä abortin? Ei tuollaseen parisuhteeseen kannata lapsia tehdä.

• Kurjat fiilikset

Harkitsin aborttia juuri heikoissa kantimissa olevan parisuhteen vuoksi, mutta en pystynyt siihen. Nyt sitä ei voi enää miettiäkään, kun raskaus on jo niin pitkällä. Parisuhteen tilasta huolimatta olen ensijärkytyksen jälkeen onnellinen lapsesta ja valmis ottamaan hänet vastaan tähän elämään. Miehen kanssa tulemme yhdessä kantamaan vastuun hänestä. Se on sitten eri asia, missä muodossa meidän suhteemme jatkuu.

• teinimeininkiä?

Mun mielestä tuollaiset vuosipäivien viettämiset on ihan teinien hommaa. Ei aikuiset ihmiset sellaisia vietä. Hääpäivien viettämisen jotenkin ymmärrän.
      Kun jo aikuinen nainen olet, niin keskity nyt siihen lapsen odotukseen. Hän tarvitsee itselleen tasapainoisen äidin. Ja opetelkaa puhumaan.
      Jos mies pakenee paikalta aina kun teille tulee riita, niin sinuna en jatkaisi suhdetta.

• Kurjat fiilikset

Minulle se ensimmäinen vuosipäivä olisi ollut merkityksellinen. Meidän suhteemme alku oli kaunis ja mieleenpainuva. Toisaalta osaksi oma vikani, miten se meni. Minähän se olin, joka sitä etäisyyttä otti riidan jälkeen.

• miesvm_1967x

Millä tavalla vuosipäivän viettäminen, sen merkiksi että esim. keski-ikäisellä parilla on ensimmäinen yhteinen vuosi takanaan, olisi teinimeininkiä?

Ennemminkin kännitappelut, mykkäkoulut ja vastuunpakoilu edustavat sitä teinimeininkiä.

Vuosipäivä merkitsee keskittymistä kumppaniin, otetaan aikuisille ihan oma päivä jolloin voidaan hetkeksi unohtaa lapset ja kotieläimet ja keskitytään puhtaasti siihen kumppaniin, parisuhteeseen ja yhteisen tulevaisuuden suunnittelemiseen, rakentamiseen, rentoutumiseen.

Jopa kaikissa parisuhdeohjeissa neuvotaan tekemään näin enkä ihmettele miksi, kyllä siitä virtaa saa vaikka olisi vain yksi ainoa päivä kyseessä. Sehän vain osoittaa välittämistä jos viitsii vaivautua sen verran että venyy johonkin spesiaalisuoritukseen toisen takia. Se kertoo välittämisestä ja halusta jatkaa eteenpäin.

Tässä iässä ymmärtää toki ettei niitä vuosipäiviä ole enää niin paljon jäljellä joten kannattaa ottaa ilo irti joistakin tietyistä hetkistä joilla on vaikkapa ajallisesti jokin merkitys, vuosipäivä on mielestäni ihan hyvä.

Hääpäiväkin on ihan hyvä mutta ikäiseni ihmiset eivät useinkaan avioidu vielä yhden vuoden seurustelun jälkeen joten vuosipäivä paikkaa tuon puutteen suhteessa. Enkä edes suosittele ketään avioitumaan ja tekemään lasta alle vuoden suhteessa. Omat lapset on jo tehty että sen puolesta asia on kohdaltani käsitelty ;)

• mä vaan

Mennyttä mikä mennyttä. Jos vuosipäivä on sulle tärkeä, pidä huoli tulevista vuosipäivistä, äläkä jää piehtaroimaan harmitukseen.

"Yhteinen elämä tuntuu kuitenkin mahdottomalta."
      Millä tavalla? Onko kyse erimielisyyksistä vai erilaisista tavoista ratkoa (= olla ratkomatta) niitä?

• skorppijon89

Voisiko olla, että raskaus saa sinu käymään ylikierroksilla ja ajattelemaan asioita yli-tunteellisesti? kannattaisiko eroa miettiä vasta lapsen synnyttyä ja yrittää pelastaa se suhde jos suinkin mahdollisuuksia... Ei ainakaan kovin helposti kannata antaa periksi, sen olette syntyvälle lapselle velkaa että edes yritätte parhaanne korjata tuon suhteen...

• Aloittaja tässä..

Löytyihän tämä aloittamani ketju täältä vielä. Tuon vuosipäivän murehtiminen on jo ollutta ja mennyttä, mutta parisuhteen tila ja tämä elämäntilanne painaa mieltä edelleen. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Nyt enemmän.

Olen kadottanut parisuhdetunteeni tulevan lapseni isää kohtaan. En halua hänen kanssaan läheisyyttä enää. Se johtuu osaksi siitä, että hän haisee mielestäni epämiellyttävälle, mikä on raskauteni aikana alkanut häiritä. Häiritsee edelleen, vaikka alkuraskauteen liittynyt pahoinvointi ja hajuherkkyys ovatkin pääasiassa helpottaneet. Muutoinkin koen hänet enimmäkseen ärsyttävänä nykyään.

Hän on monella tavalla hyvä mies, kiltti, fiksu ja kunnollinen, mutta jotenkin olen vain kadottanut tunteeni häntä kohtaan, ja lähinnä vain ärsyynnyn hänestä. Emme kuitenkaan juuri riitele, kun olen vain lakannut välittämästä, ja pitänyt etäisyyttä mahdollisimman paljon. Näennäisesti olemme kuitenkin suhteessa edelleen.

Tämä tilanne kuitenkin häiritsee. Olen todella onnellinen tulevasta vauvasta, mutta tämä ristiriitainen parisuhdetilanne häiritsee sitä onnea. En ole onnellinen siitä, että juuri hän on lapsen isä. En tiedä, haluanko häntä synnytykseen mukaan. Hän kuitenkin tulee väistämättä kuulumaan elämääni lapsen kautta, mikä sekin tällä hetkellä lähinnä ärsyttää. Välillä mietin, että olisi pitänyt pystyä tekemään se abortti, mutta en pystynyt. Ja olen onnellinen, etten pystynyt, koska rakkauden tunne tätä vatsassani potkivaa vauvaa kohtaan on valtava.

Mutta kaikista näistä tunteista koen valtavaa ristiriitaa ja syyllisyyttä. Mies on omien sanojensa mukaan edelleen hyvin rakastunut minuun, mikä saa minut tuntemaan surua, kun en pysty vastaamaan hänen tunteisiinsa, enkä antamaan itsestäni mitään hyvää hänelle. Enkä pysty tarjoamaan tälle tulevalle lapselle ehjää perhettä hänen syntymästään alkaen. Toisaalta lapsi varmasti sopeutuu tilanteeseen, mihin syntyy, eikä hänen ainakaan tarvitse kokea perheen hajoamista sitten myöhemmässä vaiheessa.

En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Olen elänyt päivä kerrallaan omaa elämääni. Yhteyttä pidämme miehen kanssa päivittäin, mutta tapaamme harvoin. Suhteemme tilasta emme juuri keskustele.

Nyt on taas sellainen hetki, että tämä tilanne painaa mieltä, vaikka enimmäkseen olen ajattelematta koko asiaa.

• 14+4

Ehkä teidän pitäisi oikeasti keskustella, avautua ahdistavista aiheista ja purkaa asiat mielenpäältä.

Jos puhuminen on vaikeaa, niin kirjoittaa asiat paperille ja antaa toisen lukea, ja vastailla kysymyksiin.

Elämäähän on elettävä päivä kerrallaan ei sitä muuten voi elää

Voimia ja tsemppiä

• uusi ajatustapa

Anna ajatuksillesi tilaa hyväksyä mies lapsesi isänä ja perheesi jäsenenä.

Hänellä on yhtä paljon oikeuksia lapseen isänä kuin sinullakin. Mutta tuonhan sinä jo tiedostatkin.
        Raskausaikana hormoonit tekevät jatkuvaa kuperkeikkaa, lapsen syntymän jälkeen saat huomata että isän tarjoama apu on enemmän kuin tervetullutta. Ellei muuten niin saat nukkua ainakin 4 kokonaista tuntia välillä heräämättä kun vuoron perään hoidatte pienokaista.

Kuulostaa kuin miehesi olis vakavissaan yrittämässä yhteistä sopulinjaa. Hyväksy se. Oikein tietoisesti ajattele miestäsi positiivisesti, hänellä on tunteet aivan kuin sinullakin!
        Te tarvitsette toinen toisianne ja mikä kaikista tärkein:

Lapsenne tarvitsee kumpaakin vanhempaansa.

Asioista joista et pidä miehessäsi, yritä varovasti ja huumorilla saada ne muuttumaan. (esim. hajusta: uusi saippua suihkuun ja tarjoudu pesemään hänen selkänsä joka päivä ; palkkioksi hän pesee sinun jalat, koska nyt niin tukevana sinun on vaikea kumartua . Hanki uusi hammasharja ja erilaista tahnaa; kysy mitä hän pitää parempana edellistä vai tuota uutta jne)

• aloittaja taas

Keskustelua kyllä jossain vaiheessa yritettiin, mutta ei se johtanut mihinkään. On kuin emme puhuisi samaa kieltä ollenkaan. Itse en ainakaan koe tulevani ymmärretyksi ja kuulluksi. Se johti vetäytymiseen ja keskusteluyhteyden katkeamiseen. Tai keskustelemme kyllä, mutta arkipäiväisistä asioista. Emme suhteestamme ja sen kannalta tärkeistä asioista.

Miesystäväni ei siis käytä saippuaa lainkaan peseytymiseen, eikä myöskään deodoranttia sen jälkeen. Hiuksensa hän pesee tervashampoolla. Olimme kerran kaupassa yhdessä, ja menin hakemaan itselleni suihkusaippuaa. Kyseisessä tuotemerkissä oli joku tarjous (tyyliin 3 hintaan se ja se), jolloin kysyin mieheltä, että ottaisiko hän yhden tuotteen. No ei halunnut ottaa, kun hänen ihonsa on kuulemma herkkä, eikä kestä pesuaineita ja haluaa olla luonnonmukainen. Tuossa yhteydessä mainitsin melko suoraan, että toivoisin hänen pitävän parempaa huolta hygieniastaan. Hän ei reagoinut siihen mitenkään, eikä ole tehnyt asialle mitään. Olen myös noista hygienia-asioista puhunut omasta näkökulmastani, kun itselläni on hikoiluongelma, ja saan todella tehdä työtä, ettei se haise. Olen toivonut asiasta keskustelemalla hänen alkavan miettiä omaa hygieniaansa, mutta eipä ole alkanut. Hän käy kyllä joka päivä suihkussa, mutta kun ei pese saippualla, ei käytä deodoranttia, eikä vaihda paitaa kovin usein (kalsarit ja sukat sentään vaihtaa), niin hänessä on se pinttyneen hien haju jatkuvasti. Ja muutenkin sellainen likainen haju. Suhteemme alkuaikoina se ei minua ilmeisesti rakkauden alkuhuumasta johtuen häirinnyt, vaikka asian silloinkin tiedostin, mutta nykyään häiritsee, enkä yksinkertaisesti sen hajun takia halua enkä pysty enää olla hänen lähellään.

Lähinnä ottaa päähän, että tuon miehen kanssa olen saamassa lapsen. Mutta sitä ei voi perua enää, ja sen asian kanssa on elettävä. Enkä kuitenkaan halua riistää lapseltani oikeutta isäänsä, enkä mieheltä oikeutta lapseensa. Samassa osoitteessa emme kuitenkaan tule asumaan. Eiköhän asiat kuitenkin lapsen näkökulmasta tule sujumaan, kun muutoin tulemme ihan hyvin toimeen.

• 3+9

Hassua kun toi epähygieenisyys ei haitannut aiemmin. Itse en pystyisi edes samaan huoneeseen ihmisen kanssa joka haisee hiellä, likaiselle.

Joillakin ihmisille toisen tuoku on tärkeä. Kävin joskus treffeillä miehen kanssa jonka ominaistuoku oli ihan kamala. Haisi mun mielestä happamalle maidolle yök.

Mutta hän on kuitenkin lapsen isä, voitte asua erillään ja alkuun mies käy luonasi hoitamassa vauvaa sitten myöhemmin ottaa myös luoksensa.

• aloittaja...

No vähän sama juttu. Autossa hänen vieressään istuminenkin on tukalaa, ja kyllähän sen hajun huomaa samassa huoneessakin. En tiedä, mikä osuus raskaushormoneilla on siinä, että olen herkistynyt hänen hajuilleen. Alkuraskauden esim. ruoka-aineisiin liittyvä hajuherkkyys on kyllä helpottanut. Toivon, että "normalisoidun" synnytyksen jälkeen. Onhan miehen hajuongelmakin saattanut pahentua suhteemme aikana. Hän on työnsä takia ollut viime syksystä lähtien aiempaa stressaantuneempi, ja stressin erittämä kortisoli-hormonihan pahentaa hien hajua.

Minulla on käynyt kerran aiemmin elämässä niin yhdessä suhteessa, että suhteen alkuhuuman laannuttua en yhtäkkiä sietänytkään miehen hajua. Oli pakko lopettaa se suhde. Tuntuu vaan, että rakastumismekanismissani on joku vika, kun törmään tällaisiin ongelmiin toistuvasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      18
      2592
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      209
      1931
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1649
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1531
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1456
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      202
      1313
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1226
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1127
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1025
    10. Rääkyvä nainen

Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      13
      907
    Aihe