Lapsen hiustenlähtö

19+14

Hei, minulla on 18-vuotias tytär joka on kärsinyt hiustenlähdöstä jo pidemmän aikaa. Vaiva alkoi vähitellen muistaakseni joskus 11-vuotiaana kun tytön hiukset ja päänahka rupesi rasvottumaan kovasti ja sitten sitä tukkaa irtosi aina vetämällä paljon, ei mitään tuppoja mutta useita hiuksia kuitenkin. Itse olin vähän huolissani lapsen hiustenlähdöstä mutta lapsi ei jaksanut itse ottaa siitä paineita, joten lääkäriin ei sitten menty ja toivottiin että tilanne paranee ajan kanssa. Luultiin sen liittyvän myös normaaliin murrosiän rasvottumiseen sillä tytöllä oli alkanut jo kuukautiset 10-vuotiaana. Hän oli myös niihin aikoihin 10-12vuotiaana vähän huono syömään ja laihduttikin salaa, vaikka ylipainoa ei ollut kauheesti, pientä pyöreyttä vain mutta sain sitten lapsen kiinni asiasta ja pakotin itseasiassa syömään paremmin, muuten me oltaisiin oltu tipassa joten ajattelin myös että hiustenlähtö saattaa johtua ravinnon ja vitamiinien puutteesta, joten rupesimme santsaamaan sitten niihin.

13-vuotiaana lapselle puhkesi kova stressitilanne jota kesti useamman vuoden ajan. Sitä en nyt halua lähteä tässä purkamaan mitä se oli, mutta hän oli kovassa stressissä ihan muutaman vuoden ajan, mikä sairastutti tytön myös sitten muuten. Samalla alkoi pahemmat päänahkaongelmat, varmaan siitä stressistä johtuen. Tukkaa rupesi irtoamaan enemmän ja sitten lapsen päänahkaan alkoi kertyä sellasta valkeeta paksua mömmöä... kynnellä kun raaputti niin kynnen alle aina jäi sitä. Lapsi oli myös tuohon aikaan kova käsittelemään hiuksia, värjäsi hiuksiaan, tupeerasi, käytti useita muotoilutuotteita jne. Mitkä ei tietysti tehneet hyvää hiuksille ja päänahalle kun oli ongelmia jo muutenkin, mutta sanoppa murrosikäselle se.

16-vuotiaana rupesi se stressitilanne sitten purkautumaan ja tyttö muutenkin aikuistui, ensimmäisen kerran ja elämänasenne ja vähän kaikki muuttuivat. Siitä lähtien ei ole enää asioihin reagoinut stressillä tai jännittämisellä vaan enemmin henkisellä ahdistuksella, paineilla, epämukaviin tilanteisiin. Päänahkakin vähän siinä sitten parani ja ehkä myös hiustenlähtö kun tytön vointi kohentui kokonaisvaltasesti, rupesi myös enemmän kiinittämään huomiota hyvään ruokavalioon, liikuntaan ja uneen. Lopetti myös hiustenvärjäämisen ja lakkojen sun muiden muotoilutuotteiden käytön ja vaihtoi silikoonivapaisiin hellävaraisiin suomalaisiin pesutuotteisiin, mikä oli kanssa tosi hyvä juttu.

Nyt 18-vuotiaana lapselle tuli viime kesänä sit taas vähän paineita ja oli henkisesti hyvin hermostunut, ahdistunut niin jotenkin se henkinen hermostuneisuus ja ahdistus tila laukas tonne päänahkaan pahemman sairauden. Voi kun tietäisimme mikä se on. Sillon kun se puhkes niin tytön päänahka ois ihan kun ollut tulessa! ja tyttö huusi ja itki kivusta. Sitten se rauhottu siitä.

Sitten tyttö sai jonkun ajan kuluessa huomata että hänen hiustenlähtönsä oli alkanut etenemään... esimerkiks ohimoilta on kaljuuntunut kun pitkiä hiuksia nostaa... otsalta lähtenyt vähän tukkaa... ja oikealta puolelta pahemmin kun muualta puolelta päästä. Kyllä sen hiustenlähdön huomaa joka puolelta ympäri päätä sitä tukkaa on lähtenyt. Olisin vienyt jo aikasemmin lääkäriin mutta kun ei ole suostunut menemään ja ottanut asiasta paineita ja pultteja vasta kun nyt koska hiustenlähtö on edenny tolla tavalla... näkee myös hiusjakauksesta että tukkaa on lähteny ja ylä-asteella jo tonne takaraivoon ilmesty sellanen kaljun näkönen kohta. Mut se ei oo kasvanu tai muuttanu suuntaansa. Päänahka tolla tytöllä on kuitenkin tosi kipeä. Välillä punottaa, sit ihan kun hän ois joskus nähny siellä myös sellasta punasta ihottumaa. Kutisee, kirvelee, polttelee, kihelmöi. Sit välillä tulee sellasia kiristäviä tunteita ympäri päänahkaa, aika kovastikkin, ihan kun joku vetäs tukkaa. Ei se tunnottomalta tunnu se kohta, mut ehkä sellaselta turtuneelta ja puutuneelta. Mut se tunne häviää yhtä nopeesti kun tulikin. Tärkein sana millä hän kuvailisi sitä on kuitenkin tuo kiristys. Sit joskus hällä oli myös sellasia kipeen tuntusia kohtia päänahassa. Suihkun jälkeen vetämällä sitä tukkaa yleensä irtoaa enemmän ja kun kynnellä raaputtaa kutiavaa kohtaa, jää semmosta valkeeta pientä sinne kynnen alle, niinku mönjää. Mut enää ei oo ollu sitä mönjää samalla tavalla kun 13-vuotiaana, sillon oisin tytön vieny pakolla vaikka lääkäriin! Voihan se olla shamppootakin mutta tyttö kun on tosissaan yrittänyt mahdollisimman hyvin aina päänahan huuhtoa.

12

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+7

Ongelmia tulee jos tyttö jättää päänahkansa pesemättä tai pesee väärillä tuotteilla tai pesee lämpimällä vedellä, yleensä on pestävä viileällä/kylmällä, se rauhottaa sitä päänahkaa. Muuten päänahka ois aika tulessa ja sietämätön olo.

Käyttää nyt tuota XZ rauhottavaa sarjaa. Siinä on mm. sellanen ihana suklaa vanilja hiusnaamio jonka laittaa kerran viikossa saunaan ja sit kun on käyny saunassa, pesee viileällä vedellä sen pois niin seuraavana päivänä päänahka on oikein ihanassa kunnossa ja hiukset sileät! tyttö sanoo että se on parhain päivä viikosta mitä hänellä voi tuon ongelman kanssa olla.

Sit isänsä on kaljuuntunut miestyyppisesti jo aika nuorena, hänellä on sellanen hevosenkenkä hiusmalli.. ja itseltäni lähtee myös tukkaa, ikää nyt 47v joten olen ajatellut sen omalla kohdalla liittyvän tähän ikään ja hormonaalisiin muutoksiin, äidiltäni myös vanhuuttaan rupesi ohenemaan tukka. Mutta tytön iässä mulla ja äidilläni oli vielä tosi hyvät hiukset ja ei tuollasia ongelmia. Mutta mulla ja äidilläni ei oo ohimot esimerkiksi samalla tavalla kun tytölläni tai tuo vähänen hiustenlähtö otsalla mitä hänellä on ollut.

Tilanne ei sais enää levitä ja mennä pidemmälle! Mitä teen, vienkö tyttären tavalliselle lääkärille vai ihotautilääkärille vai minne? ja mikä hänellä on? tuleeko hänestä kokonaan kalju tai kalju samalla tavalla kuin miehet!?

• 18+18

Otsalta ja ohimoilta kasvaa kyllä vähän uutta hiusta. Otsalta vasemmalta puolelta paremmin ja muutenkaan vasen ohimo ei ole niin pahan näköinen kuin oikea. Oikealta puolelta tahtoo taas tuo hiusraja lähteä vetääntymään ylöspäin.. ja sieltä ohimolta ei tahdo kasvaa uutta tukkaa kuin muutamia onnettomia haivenia.

Tämä mun olisi pitänyt vielä lisätä tuohon edelliseen tekstiin, mutta unohdin, joten laitetaan tämä nyt tähän loppuun.

Kiitos asiallisista vastauksista sitten!

• 1hiusongelmainen myö

kannattaisko ihan apteekista hakea nuo tuotteet hiuksille ja päänahalle jos on noin vaikea ongelma..
      ensinnäkin, kannattaa käydä lekurissa tutkimassa mikä mahtaisi olla ongelma jotta voitaisiin alkaa hoitamaan niitä hiuksia ja päänahkaa OIKEILLA tuotteilla..
      apteekissa on semmoinen sarja kuin system4 ja varmaan googlettamalla löydätte tietoa tuosta sarjasta enempi..nimenomaan päänahan ja hiusten ongelmiin kehitetty sarja.

lisää apua voisi saada hiusakatemiasta jossa tutkitaan ongelmat hiusjuuria ja ravitsemusta myöten..itse kävin siellä ja sain ihan hyvät neuvot, tosin olin siellä ns.ilmaiskäynnillä jotta opiskelija voisi tutkia opettajan läsnäollessa..

ja ihan lääkärikäynnillä voisi mittauttaa onko jotain puutostiloja yms.

eli googlettakaa vaikka
      - system4
      - hiusakatemia

ja käykää ihmeessä lääkärissä.

• minä vain

Ehdottomasti suosittlen lääkärissäkäyntiä.Pitää katsoa onko pälvikaljua.Vai onko kilpirauhasongelmia? Syökö hyvin? Onkohan matal hemoglobiini?..Lääkäriin ...

• 15+11

No en tiedä tuosta hiusakatemiasta, siitä olen lukenut ja kuullut joskus. Mutta emme asu edes lähellä sitä, tietenkään sinne meno ei ole mikään ongelma mutta riippuu miten kalliita ne tutkimukset ja hoidot on ja meneekö hukkaan.. typerää sanoa näin, mutta kuitenkin

Selkeästi tämä on minusta kuitenkin epätasapainoisen elämäntilanteen aiheuttama sairastuminen. Kuten sanoin, tytön pahemmat päänahka ongelmat alkoi sillon kun hän oli hyvin stressaantunut tai ahdistunut. Uskon että luontaistuotteista voisi löytyä ennemmin parannus tähän, mutta siihen asti tätä hommaa kyllä pitäisi saada jotenkin hillittyä ettei tyttö kaljuunnu kokonaan! kun eihän 18-vuotias tyttö mikään äijäkään ole. Voisiko se olla edes mahdollista että nuori naisen alkuni, kaljuuntuisi kokonaan tai niin kuin miehet hevosenkenkä malliin? ei meidän suvussa tai tietääkseni miehenkään ole kellekkään sellaista käynyt naiselle siis.

Eikä lapsella ole pälvikaljua, luojan kiitos. Mutta ei se ole mukavaa muunkaanlainen hiustenlähtö tai päänahkaongelmat.

Kilpirauhasongelmista en tiedä. Mutta äidilläni on niitä, minulla ei ole.

Syö ihan ookoosti nykyään mielestäni. Joskus 10-12vuotiaana oli vähän sen syömisen kanssa niin ja näin. Nuorempana oli mm. lihaa kohtaan hyvin nuiva. Nykyään menee ihan sitäkin. Possusta kanaan ja kalaan ja pitää siitä. :)

Hemoglobiinistä en tiedä. Emme ole mitanneet pitkiin aikoihin ja tyttö pelkää kuollakseen piikkejä ja veren näkemistä.

Tästä en tiedä onko normaalia mutta tytöllä kasvaa tuossa ylähuulen päällä valkeaa ohutta karvaa, näyttäisi kun olisi viikset. Höylää ne aina pois jos rupeaa häiritsemään ja nänneistä kasvaa kuulemma muutamia tummia pitkiä karvoja ja alapäästä menee napaa kohden karvoja. Säärikarvatkin voi olla tummia ja pitkiä. Muuten tyttö on hyvin vaalea. En tiedä onko tämä sitten normaalia...

Ei minulla tai hänellä ole koskaan mitkään hirmu paksut hiukset olleet, että suht ohut hiuksisia ollaan aina oltu. Mutta ei sillon ennen tuota 11-vuotta ollut hiustenlähtö ongelmaa ja mullakin alko hiustenlähtö ongelma vasta 40-vuoden jälkeen vähitellen, mutta itse epäilen omalla kohdallani sen johtuvan kai normaaleista hormonaalisista syistä ja ikääntymisestä kun hormoonitoiminta muuttuu. En usko silti itsestäni tulevan kaljua, kun ei ole äitinikään ja miehen äidillä ja hänen tyttärellään vasta olikin paksut ja tummat hiukset, ne eivät sitten periytyneet mun lapselleni. Mut jos tytöltä on lähteny tuossa iässä jo tuolla tavalla tukkaa, pelottaa onko hällä sitä mun iässä ollenkaan...

• 19+16

Välillä nuo kuukautiset tulee tytöllä myös vähän miten sattuu. Kyllä ne joka kuukausi tulee mutta sitten on eriasia alkaako n. samaan aikaan ja niiden välissäkin saattaa tiputella kuulemma verta. En tiedä onko tämäkään sitten normaalia...

• 1hiusongelmainen myö

yksi mitä hiusakatemiassa minulle neuvottiin oli nimenomaan kasvisten, hedelmien ja marjojen lisääminen sekä maitotuotteiden jättäminen pois ruokavaliosta.
      lihaakin saisin syödä huomattavasti vähemmän ja mielellään sekin saisi olla vaaleata lihaa esim. kana, kalkkuna kala

olen ainakin itse huomannut selkeän muutoksen ihossani kun olen jättänyt maitotuotteet, ennen käsivarsissani oli pieniä kutisevia punaisia pisteitä sekä reisissä ja pakaroissa, mutta ei enää.

ihmisillä on kumma harhaluulo että sitä lihaa ja maitoa pitää mättää ihan joka päivä ja joka aterialla, samalla vaan unohdetaan että niitä kasviksiakin pitäisi syödä.

eräs asia mitä myös hiusakatemiassa painottivat että hiuksia EI SAA pestä joka päivä sillä liika peseminen ärsyttää päänahkaa ja kuivattaa hiuksia.

mutta lekuriin suosittelen menemään. ei tuollainen ihmettely ja jossittelu ole mistään kotoisin.

• 4+5

No kasviksia tuo syö sillon tällöin, hedelmiä ihan ookoosti ja marjoja tulee yleensä syötyä vain kesäisin kun torilta ostaa.

Maitotuotteita ei ole enää pahemmin edes 13-vuotiaasta lähtien käyttänyt. Sillon aikaisemmin ruokajuomanakin isojen aterioiden ohella joi lasillisen aina raikasta maitoa mutta 13-vuotiaana se vaihtui sitten vedeksi. Ainoat maitotuotteet mitä nykyisin menee niin on juusto ja jogurtti. Sitten tietysti jos muissa ruuissa on jotain maitopituista niin sen seassa kanssa.

Meillä useemmin syödään tuota muuta lihaa kuten possua tms. kuin kanaa, kalkkunaa, kalaa vaikka lapsi pitää niistäkin.

No meillä ei ehkä uskalla jättää pesemättä kun kokee että päänahka menee siitä pahempaan kuntoon ja tukkaa irtoaa enemmän...

Kyllä olen paasannutkin häntä lääkäriin menemään, mutta kun ei oo halunnu lähtee. Aina oottanu ja toivonu että se menee itestään ajan kanssa ohi. Nyt rupeaa olemaan tilanne kohta niin paha että on mentävä! ja aikuinen nainenhan tuo jo on, 19-vuotta täyttää tänä vuonna, en mie voi olla vastuussa enää hänen lääkärikäynneistään, itse hänen on osattava sinne hakeutua jos tarvitsee..

• 15+18

Mutta tuosta hiusakatemiasta olen saanut sellasen kuvan että se on vähän samanlainen paikka kuin tuo antioksidantti klinikka Helsingissä jos on esim jotain suolistovaivoja niin monet ihmiset hakeutuneet sinne. Kyllä ne siellä osaa kuulemma hyviä ravinnollisiakin neuvoja antaa ja näin, mutta eivät saa sitä suolistovaivaa kuitenkaan paranemaan niin onko se sitten vähän rahojen tuhlausta..

Samaa mä mietin tämän hiusakatemian kanssa.

Enemmän mä uskon että luontaistuotteista ja rohdoista löytyy parantavia lääkkeitä ja tuotteita kun mistään muualta. Mitäpä minä tässä länkytän, mutta aina ei oo ne kemiallisetkaan lääkkeet ihmiselle kovin hyväksi.

• 2+15

Joo nyt kun katsoi tuon peilin kanssa vessassa valossa noita ohimoita niin ei voi sanoo kun huhuhuu... ja miettiä mitä hittoa on tapahtunut. Hiuksia kun nostaa niin on niskasta myös selkeesti nähtävissä kaljuuntuminen...

Minua ihan lapsen puolesta pelottaa. :(

• kilp.vajis

No lääkäriin tietysti noilla oirein.

• 11+11

Niin me mennäänkin. Päänahka myös punoittaa...

:/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe