Miksi kiekkokulttuurissa on "coolia"...

GBHJHBHKNJNJK

Miksi kiekkokulttuurissa on "coolia" olla tyhmä? En provoa. Olen vain huomannut, miten jääkiekkoa aktiivisesti seuraavat homottelevat vastustajien pelaajia, käyttävät "junttimaista" kieltä, kiroilevat erittäin paljon. Tuntuu, että mitä huonommin käyttäytyy kaikkeen kiekkoiluun liittyvässä, sitä parempi. Myönnän, en pidä jääkiekosta lainkaan. En lainkaan. En koe kiekon lätkimistä jääkaukalossa kovinkaan viihdyttäväksi. Mutta olen yrittänyt kiinnostua lätkästä, onhan se osa kulttuuriamme, mutten vain kykene. Miten helvetissä jaksaisin olla tukemassa lajia joka ei minua kiinnosta, kun tapahtumissa ei ole muutenkaan hauskaa?

Känniläisiä, kiroilua, haukkumista, epäurheilijamaista käytöstä, nuuskaamisen ja ryyppäämisen ihannoimista, väkinäistä riidan haastamista (yritetään väkisin luoda "rivalry" jonkun brasilialaisen paikalliskahinan tyyliin, kun urheiluseuran nimissä perseily on ilmeisesti hohdokasta) ja sitten on vielä nämä kiekkoilijat. Eivät he varmaankaan ole muita urheilijoita tyhmempiä, mutta onko sitten kyseessä jonkinlainen alakulttuuri? Haastatteluissa ei saada oikein mitään järkevää informaatiota ja mitä tyhmempi kommentti, sitä legendaarisempi ilmiö. Esimerkkinä nämä Jutin rillailut. En ole rikas, en korkeasti koulutettu, enkä erityisen älykkään huumorin ystävä, mutten kyllä tajua mitä hauskaa on näissä Tammisen "Backhand, forehand, pumpumpumeissa" tai siinä, että ylipainoinen mies paistaa makkaraa?

En syytä heitä, vaan sitä kulttuuria joka tekee jostain ihan normaalista kommentista jonkin humoristisen sensaation. Ja jostain syystä koko kiekkokulttuurikin ahdistaa. Koulussa olivat juuri jääkiekkoilijat, jotka puhuivat jatkuvasti jonkun naamaan pieraisemisesta, kiveksien haistelusta, helikopterista ja muista kikkelitempuista, naisista alentavasti, muista urheilulajeista negatiivisesti, ryyppäämisestä, samoista "Ny Juti rillaa"-tyylisistä vitseistä ja käyttivät nuuskaa, joka näytti ihan kauhealta tarttuessaan hampaisiin ja sai koko luokan haisemaan kananpissalta.

Tiedän muutamia kiekkofanejakin, joita ärsyttää kiekkokulttuuri.
Ja viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä on tämä maailmanmestaruus-hype. Siis ei se kiekkopelin voittaminen voi olla niin hienoa, että koko kansan tulee ahtautua samalle torille umpihumalassa huutelemaan epävireisiä ja sisällöttömiä kannatushuutoja. Ja erityisesti ihmetti tämä: Oli henkilöitä, joille sanoin aina "moi" tullessani kouluun ja jotka eivät vastanneet oikeastaan mitään. Tuntuivat muutenkin vihaavan kaikkea normaalia tervehtimistä, kättelemistä ja vastaavaa perinteistä vuorovaikutusta, mutta voi hitto näitä samoja henkilöitä 2011. Halailivat ihan jokaista ihmistä, juttelivat ihan tyhmiä kaikille ja olivat kuin hypnoosissa. Sitten jatkossa taas olivat samanlailla vetäytyviä. Onko kiekkomenestys jonkinlainen joukkohypnoosi?

Entä se, kun saa kuulla olevansa homo kun ei jaksa innostua niin paljoa kiekkoilusta? Miten kaukalossa luistelu ja palloilu liittyy siihen, haluanko stikata lemmenkeppini vaginaan vai miehen takapuoleen? Ärsyttää myös joidenkin fanien täysin todellisuudesta poikkeavat käsitykset jääkiekosta. Osa sanoo jääkiekon olevan Yhdysvaltain suurin laji ja osa sanoo jääkiekkoilijoiden olevan maailman ylivoimaisesti kovimpia urheilijoita.


Haluan siis muistuttaa, etten vihaa kiekkoilua vaan inhoan kiekkokulttuuria. Mielestäni joukkuelajit ovat epärealistisia ja tyhmiä jokainen, muttei minua haittaa se, että ihmiset seuraavat niitä. Minua häiritsee se, että siihen pitää samalla yhdistää huono käytös ja perseily. Minä olen onnellinen siitä, että nuori löytää urheilulajin ja kuntoilumuodon, mutta olen surullinen siitä, että se niin useasti johtaa huonoon käytökseen, tyhmiin vitseihin, ryypiskelyn ihannoimiseen ja nuuskaamiseen.

Tämä oli tälläinen avautuminen, turha ottaa turhan vakavasti.

1

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sagh

      Eräs missikandidaatti sanoi kerran että jääkiekkoilijat ovat ikuisia pikkupoikia. Osui aika oikeaan. Missit lienevät sitten ikuisia pikkutyttöjä koska niin hyvin pariutuvat kiekkoilijoiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe