Olen jo monta vuotta ajanut ainoastaan Shell v-pover 98 ja nyt olosuhteiden pakosta tankkasin tankillisen Neste 98 ja tuntui kuin olisi auton suorituskyky parantunut ja kulutus laskenut ja tankkasin myös seuraavankin Neste bensiinillä.
Onko nyt näin että Shell myy vain ST1 raakabensiiniä? Ennen oli aina Shell paras.
Onko muilla vastaavia havaintoja.
Shell vs, Neste oil
16
3622
Vastaukset
- prizu
Ensinnäkin se on v-power 99:iä. Minäkin erehdyin kerran tankkaamaan sitä ja heti nousi kulutus verrattuna 95:een.
Vuosia tuohon mainosvalheeseen uskoneelle pitäisi antaa vuosikymmenen pösilön palkinto.- 98 okt
Lupaavat oktaaneita vain 98 kpl nitrobensalle. Mutta etanolimäärästä riippuen käytännön oktaanilukema on varmasti korkeampi.
http://s03.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdf - Oktaanit
98 okt kirjoitti:
Lupaavat oktaaneita vain 98 kpl nitrobensalle. Mutta etanolimäärästä riippuen käytännön oktaanilukema on varmasti korkeampi.
http://s03.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdfEtanolipitoisuus ei nosta bensan oktaanilukua.
Etanolin oktaaniluku on kyllä korkea, mutta jos sitä käytetään, öljynjalostamo tekee muut bensan ainesosat vastaavasti alempaan oktaanilukuun niin että lopullinen myytävä bensa on se luvattu 95 tai 98 mutta ei merkittävästi yli.
(tarkkaan ottaen myös ns. moottorioktaaniluvut hoidetaan samalla tarpeen mukaisiksi) - Samakuin
Anteeksi piti olla tupla Wee, mutta 98 on oikea ei ole vuosiin ollut 99 liekö sen jälkeen, kun Shell myi asemansa Sti1:lle. Mutta kulutus ei voi laskea jos siirtyy 98:sta 95:n
- rigormotissimo
Oktaanit kirjoitti:
Etanolipitoisuus ei nosta bensan oktaanilukua.
Etanolin oktaaniluku on kyllä korkea, mutta jos sitä käytetään, öljynjalostamo tekee muut bensan ainesosat vastaavasti alempaan oktaanilukuun niin että lopullinen myytävä bensa on se luvattu 95 tai 98 mutta ei merkittävästi yli.
(tarkkaan ottaen myös ns. moottorioktaaniluvut hoidetaan samalla tarpeen mukaisiksi)Juuri näin. Jalostamo valmistaa peruspolttoaineen (BOB) siten, että pumpulla myytävän lopputuotteen oktaaaniluku, esimerkiksi, on mm. etanolin LISÄYKSEN jälkeen 95 (tai 98), jos se on se speksi mitä halutaan.- Ei siis yhtään enempää, vaikka puhtaan etanolin oktaaniluku onkin reilusti toista sataa.
Syy tähän on se, että oktaaniluvun korottaminen jalostusprosessissa maksaa rahaa. Ei siis ole mitään hyötyä tinkiä katteesta tekemällä korkeampioktaanista tavaraa kuin mitä luvataan ja mistä maksetaan... - 98 okt
Oktaanit kirjoitti:
Etanolipitoisuus ei nosta bensan oktaanilukua.
Etanolin oktaaniluku on kyllä korkea, mutta jos sitä käytetään, öljynjalostamo tekee muut bensan ainesosat vastaavasti alempaan oktaanilukuun niin että lopullinen myytävä bensa on se luvattu 95 tai 98 mutta ei merkittävästi yli.
(tarkkaan ottaen myös ns. moottorioktaaniluvut hoidetaan samalla tarpeen mukaisiksi)Tuo kuullostaa kyllä järkeenkäyvältä ja varmasti asia onkin noin. Jostain syystä olin omaksunut ajatusmallin, että oktaanilukema voisi olla nykyään mittarissa lukevaa isompi.
No onneksi en ole "tietämystäni" jatkokuuluttanut totuutena enemmälti. Omakin kosla kulkee hinnat alkaen -95:lla, joten käytännössäkään en ole väärää uskomustani hyödyntänyt.. - Oktaani
98 okt kirjoitti:
Tuo kuullostaa kyllä järkeenkäyvältä ja varmasti asia onkin noin. Jostain syystä olin omaksunut ajatusmallin, että oktaanilukema voisi olla nykyään mittarissa lukevaa isompi.
No onneksi en ole "tietämystäni" jatkokuuluttanut totuutena enemmälti. Omakin kosla kulkee hinnat alkaen -95:lla, joten käytännössäkään en ole väärää uskomustani hyödyntänyt..Oktaani saa olla isompi kuin mitä ilmoitetaan, mutta ei yhtään pienempi.
- Anonyymi
Samakuin kirjoitti:
Anteeksi piti olla tupla Wee, mutta 98 on oikea ei ole vuosiin ollut 99 liekö sen jälkeen, kun Shell myi asemansa Sti1:lle. Mutta kulutus ei voi laskea jos siirtyy 98:sta 95:n
95 :tä menee aina enemmän normaali koneessa ,ja nokee hirviästi en aja kyseisellä pensalla.
- Shell = ST1 asema
Suomen Shell asemilla ei ole mitään tekemistä Shellin kanssa. Ne ovat ST1-asemia jotka saavat vielä muutaman vuoden käyttää Shell-logoa. Polttis on samaa ST1-kuraa.
"St1 osti Shellin Suomen ja Ruotsin liiketoiminnot vuonna 2010. Shell toimii Suomessa jatkossa nimellä St1 Energy Oy. Shell-huoltamot jatkavat toimintaansa Shell liikemerkin alla."
Kaikki nämä ns. erikoispolttoaineet ovat vain parempikatteisia tuotteita polttoaineyhtiöille. Autoilija tuskin näistä mitään hyötyy. Kukkaro vain kevenee nopeammin.- Entinen Shellin asia
Paikkakunnallani ei St1 asemilla ole lainkaan 98E on vain 95E ja etanolia. Onkohan näin että "Shellin" asemilla myydään 95:ta 98:na???
- prillko
Entinen Shellin asia kirjoitti:
Paikkakunnallani ei St1 asemilla ole lainkaan 98E on vain 95E ja etanolia. Onkohan näin että "Shellin" asemilla myydään 95:ta 98:na???
Vaikea uskoa, että noin voisi kusettaa. Kaitpa viranomaiset edes vähän valvovat?
Syynä 98:n puuttumiseen lienee se, että ylimääräiset pumput ja eri aineiden logistiikka maksaa, sekä se, että muistaakseni bensayhtiöt on velvoitettu myymään etanolia tietty osuus, mikä ei täyty jos kovin moni tankkaa 98:a, jossa siis etanolia vain puolet siitä mitä 95:ssä. - rigormortissiomo
prillko kirjoitti:
Vaikea uskoa, että noin voisi kusettaa. Kaitpa viranomaiset edes vähän valvovat?
Syynä 98:n puuttumiseen lienee se, että ylimääräiset pumput ja eri aineiden logistiikka maksaa, sekä se, että muistaakseni bensayhtiöt on velvoitettu myymään etanolia tietty osuus, mikä ei täyty jos kovin moni tankkaa 98:a, jossa siis etanolia vain puolet siitä mitä 95:ssä.Öljy-yhtiöillä on biovelvoite, eli ne joutuvat myymään myymästään kokonaismäärästä tietyn osuuden ns. bio-kamaa. Vaikkapa etanolia, tai FAMEa (bio-diesel). Tuo velvoite kasvaa Pekkarisen jäljiltä tulevina vuosina nykyisestä tasostaan merkittävästi. Sillä tulee olemaan iso vaikutus mm. käytettyjen autojen jälleenmyyntiarvoon. Eli funtsi mitä ostat...
Samoin on oelmassa määräys, että maantieteellisesti "riittävän kattavasti" pitää olla tarjolla myös suojalaatua, eli max 5% etanolia sisältävää bensaa. Sitä ei tarvitse lain mukaan muudä joka asemalla...
- kysymys4
Viritättekö te niitä autojanne, kun tarviitte korkeempioktaanisia polttoaineita?
- 98E
Eikun 98 kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin.
- Tankkaajat
Kannattaako vaihtaa lukoil teboil tuotteisiin voi vaikuttaa kansainvälisesti ?
- Anonyymi
Haistakaa alapää. 2021 kaikki Shell asemat vedetään kylmiksi PorissaD 2021 joulukuu. Siinä teillä Shell…
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle
"voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On7049139Suomi on täysin sekaisin
Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-20000103863799Sano vain suoraan, että nyt riittää
ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh432795Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.
Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja862665Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)
Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "1752505Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."
Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb552494- 1521773
Luokatonta toimintaa
Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista681602Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka
minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa141560Maailmankuulu homopingviini on kuollut
Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k61393