Olen jo monta vuotta ajanut ainoastaan Shell v-pover 98 ja nyt olosuhteiden pakosta tankkasin tankillisen Neste 98 ja tuntui kuin olisi auton suorituskyky parantunut ja kulutus laskenut ja tankkasin myös seuraavankin Neste bensiinillä.
Onko nyt näin että Shell myy vain ST1 raakabensiiniä? Ennen oli aina Shell paras.
Onko muilla vastaavia havaintoja.
Shell vs, Neste oil
16
4546
Vastaukset
- prizu
Ensinnäkin se on v-power 99:iä. Minäkin erehdyin kerran tankkaamaan sitä ja heti nousi kulutus verrattuna 95:een.
Vuosia tuohon mainosvalheeseen uskoneelle pitäisi antaa vuosikymmenen pösilön palkinto.- 98 okt
Lupaavat oktaaneita vain 98 kpl nitrobensalle. Mutta etanolimäärästä riippuen käytännön oktaanilukema on varmasti korkeampi.
http://s03.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdf - Oktaanit
98 okt kirjoitti:
Lupaavat oktaaneita vain 98 kpl nitrobensalle. Mutta etanolimäärästä riippuen käytännön oktaanilukema on varmasti korkeampi.
http://s03.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/fin/downloads/pdf/vpower-nitro-tuotetieto.pdfEtanolipitoisuus ei nosta bensan oktaanilukua.
Etanolin oktaaniluku on kyllä korkea, mutta jos sitä käytetään, öljynjalostamo tekee muut bensan ainesosat vastaavasti alempaan oktaanilukuun niin että lopullinen myytävä bensa on se luvattu 95 tai 98 mutta ei merkittävästi yli.
(tarkkaan ottaen myös ns. moottorioktaaniluvut hoidetaan samalla tarpeen mukaisiksi) - Samakuin
Anteeksi piti olla tupla Wee, mutta 98 on oikea ei ole vuosiin ollut 99 liekö sen jälkeen, kun Shell myi asemansa Sti1:lle. Mutta kulutus ei voi laskea jos siirtyy 98:sta 95:n
- rigormotissimo
Oktaanit kirjoitti:
Etanolipitoisuus ei nosta bensan oktaanilukua.
Etanolin oktaaniluku on kyllä korkea, mutta jos sitä käytetään, öljynjalostamo tekee muut bensan ainesosat vastaavasti alempaan oktaanilukuun niin että lopullinen myytävä bensa on se luvattu 95 tai 98 mutta ei merkittävästi yli.
(tarkkaan ottaen myös ns. moottorioktaaniluvut hoidetaan samalla tarpeen mukaisiksi)Juuri näin. Jalostamo valmistaa peruspolttoaineen (BOB) siten, että pumpulla myytävän lopputuotteen oktaaaniluku, esimerkiksi, on mm. etanolin LISÄYKSEN jälkeen 95 (tai 98), jos se on se speksi mitä halutaan.- Ei siis yhtään enempää, vaikka puhtaan etanolin oktaaniluku onkin reilusti toista sataa.
Syy tähän on se, että oktaaniluvun korottaminen jalostusprosessissa maksaa rahaa. Ei siis ole mitään hyötyä tinkiä katteesta tekemällä korkeampioktaanista tavaraa kuin mitä luvataan ja mistä maksetaan... - 98 okt
Oktaanit kirjoitti:
Etanolipitoisuus ei nosta bensan oktaanilukua.
Etanolin oktaaniluku on kyllä korkea, mutta jos sitä käytetään, öljynjalostamo tekee muut bensan ainesosat vastaavasti alempaan oktaanilukuun niin että lopullinen myytävä bensa on se luvattu 95 tai 98 mutta ei merkittävästi yli.
(tarkkaan ottaen myös ns. moottorioktaaniluvut hoidetaan samalla tarpeen mukaisiksi)Tuo kuullostaa kyllä järkeenkäyvältä ja varmasti asia onkin noin. Jostain syystä olin omaksunut ajatusmallin, että oktaanilukema voisi olla nykyään mittarissa lukevaa isompi.
No onneksi en ole "tietämystäni" jatkokuuluttanut totuutena enemmälti. Omakin kosla kulkee hinnat alkaen -95:lla, joten käytännössäkään en ole väärää uskomustani hyödyntänyt.. - Oktaani
98 okt kirjoitti:
Tuo kuullostaa kyllä järkeenkäyvältä ja varmasti asia onkin noin. Jostain syystä olin omaksunut ajatusmallin, että oktaanilukema voisi olla nykyään mittarissa lukevaa isompi.
No onneksi en ole "tietämystäni" jatkokuuluttanut totuutena enemmälti. Omakin kosla kulkee hinnat alkaen -95:lla, joten käytännössäkään en ole väärää uskomustani hyödyntänyt..Oktaani saa olla isompi kuin mitä ilmoitetaan, mutta ei yhtään pienempi.
- Anonyymi
Samakuin kirjoitti:
Anteeksi piti olla tupla Wee, mutta 98 on oikea ei ole vuosiin ollut 99 liekö sen jälkeen, kun Shell myi asemansa Sti1:lle. Mutta kulutus ei voi laskea jos siirtyy 98:sta 95:n
95 :tä menee aina enemmän normaali koneessa ,ja nokee hirviästi en aja kyseisellä pensalla.
- Shell = ST1 asema
Suomen Shell asemilla ei ole mitään tekemistä Shellin kanssa. Ne ovat ST1-asemia jotka saavat vielä muutaman vuoden käyttää Shell-logoa. Polttis on samaa ST1-kuraa.
"St1 osti Shellin Suomen ja Ruotsin liiketoiminnot vuonna 2010. Shell toimii Suomessa jatkossa nimellä St1 Energy Oy. Shell-huoltamot jatkavat toimintaansa Shell liikemerkin alla."
Kaikki nämä ns. erikoispolttoaineet ovat vain parempikatteisia tuotteita polttoaineyhtiöille. Autoilija tuskin näistä mitään hyötyy. Kukkaro vain kevenee nopeammin.- Entinen Shellin asia
Paikkakunnallani ei St1 asemilla ole lainkaan 98E on vain 95E ja etanolia. Onkohan näin että "Shellin" asemilla myydään 95:ta 98:na???
- prillko
Entinen Shellin asia kirjoitti:
Paikkakunnallani ei St1 asemilla ole lainkaan 98E on vain 95E ja etanolia. Onkohan näin että "Shellin" asemilla myydään 95:ta 98:na???
Vaikea uskoa, että noin voisi kusettaa. Kaitpa viranomaiset edes vähän valvovat?
Syynä 98:n puuttumiseen lienee se, että ylimääräiset pumput ja eri aineiden logistiikka maksaa, sekä se, että muistaakseni bensayhtiöt on velvoitettu myymään etanolia tietty osuus, mikä ei täyty jos kovin moni tankkaa 98:a, jossa siis etanolia vain puolet siitä mitä 95:ssä. - rigormortissiomo
prillko kirjoitti:
Vaikea uskoa, että noin voisi kusettaa. Kaitpa viranomaiset edes vähän valvovat?
Syynä 98:n puuttumiseen lienee se, että ylimääräiset pumput ja eri aineiden logistiikka maksaa, sekä se, että muistaakseni bensayhtiöt on velvoitettu myymään etanolia tietty osuus, mikä ei täyty jos kovin moni tankkaa 98:a, jossa siis etanolia vain puolet siitä mitä 95:ssä.Öljy-yhtiöillä on biovelvoite, eli ne joutuvat myymään myymästään kokonaismäärästä tietyn osuuden ns. bio-kamaa. Vaikkapa etanolia, tai FAMEa (bio-diesel). Tuo velvoite kasvaa Pekkarisen jäljiltä tulevina vuosina nykyisestä tasostaan merkittävästi. Sillä tulee olemaan iso vaikutus mm. käytettyjen autojen jälleenmyyntiarvoon. Eli funtsi mitä ostat...
Samoin on oelmassa määräys, että maantieteellisesti "riittävän kattavasti" pitää olla tarjolla myös suojalaatua, eli max 5% etanolia sisältävää bensaa. Sitä ei tarvitse lain mukaan muudä joka asemalla...
- kysymys4
Viritättekö te niitä autojanne, kun tarviitte korkeempioktaanisia polttoaineita?
- 98E
Eikun 98 kuluttaa vähemmän ja kulkee paremmin.
- Tankkaajat
Kannattaako vaihtaa lukoil teboil tuotteisiin voi vaikuttaa kansainvälisesti ?
- Anonyymi
Haistakaa alapää. 2021 kaikki Shell asemat vedetään kylmiksi PorissaD 2021 joulukuu. Siinä teillä Shell…
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.973988Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973347Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1312658Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2362151Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m921919Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001863Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211819- 1151648
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11321- 571242