Tahdistin ja matkailu

Birreli

Kuinka pian voi matkustaa lentokoneella lomamatkalle esim Espanjaan,kun on asenettu tahdistin?

11

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammabella

Kysy sairaalasta neuvoa omalle kohdallsesi.

Itse lähdin Saksaan pari viikkoa tahdistimen asennuksen jälkeen ja haava otti ja tulehtui. Palasin takaisin Suomeen haavan kanssa, jossa oli kaksi vuotavaa haavafisteliä ja ihme ettei koko laitteisto tulehtunut sydänjuuria myöten.
      En tajua mitä mielessäni liikkui kun lähdin niin aikaisin. Jouduin uusintaoperaatioon jonka jälkeen pysyin seuraavat 3 kk Suomessa, jotta tilanne varmasti oli rauhoittunut. Omalla kohdalla aion noudattaa samaa linjaa aina kun tahdistin vaihdetaan eli en matkusta ensimmäisten kuukausien aikana mihinkään.

• Birreli

Miehelleni asennetaan huomenna tahdistin ja meillä olisi matka varattuna,eli matka olisi kuukauden kuluttua.Emme tietystikkään lähde jos se ehdottomasti kielletään.Onko haavojen tulehtuminen yleistä? Mitenkä elimistö ottaa vastaan tahdistimen?

• Haavojen tulehtumiseen on nykyään kiinnitetty enemmän huomiota, koska ihon bakteerikanta tekee tepposiaan nimenomaan metallia vasten. Itselläni meni koko laite vaihtoon koska sitten haava ei umpeutunut bakteerikannan johdosta.

Toisin sanoen haavan ainakin pitäisi olla umpeutunut ja kunnossa, eli lääkärin tarkistuksen jälkeen lähtö. Mikäli haava ei ole kunnossa en lähtisi.

Tuo matkustaminen on hieman kiinni mistä johtuu tahdistimen laitto yleensä. Minulla oli 9 vuotta sitten kammiovärinöitä ja niiden hoitamiseen tulee ilmeisesti omat lääkkeensä ja tuo aparaatti on enemmän "henkivakuutustyyppinen". Kuvittelen varsinaisen syyn johtuneen diabeteksesta ja lääkinnän hoitamattomuudesta aikoinaa.

Olen tehnyt harrastusmielessä raakaakin työtä, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut.
      Aloitin myös Vhh ruokavalion ja vuodessa poistu 10 kg ja veriarvot suunnilleen kohdallaan. Hiilihydraatit kun lienee pahin sydä- ja verisuonisirauksien riskin kohottaja.

Viikko sitten yksityinen erikoislääkäri totesi, että diabetes on "lievällä tasolla", sekä verenpaineet kohdallaan ja kolesterolilääkkeitä "ei tarvitse ottaa jos ei halua", koska suonistopinnat ovat puhtaina (yhteismäärä n 5). Sydänlääkkeet ja erityisesti beetasalpaaja ovat tärkeitä.

Korostan vielä, että ilmeisesti varsinainen ongelma hoidetaan lääkkeillä ja tahdistin on "kaiken varalla". Minulla on laite reagoinut vain yhden kerran alkuvaiheessa ja sitten lääke vaihdettiin, eli omasta mielestä "turha kapine".

Lomalle lähtö Espanjaa taas viikon päästä, ei elämä tahdistimeen loppunut.

• birreli

Kiitos kovasti kommenteista.Miehelleni laitettiin tahdistin vajaatoiminnan takia.
        Lääkäri oli sanonut,että se vähentää äkkikuoleman riskiä.
        Toivotaan,että pystyttäisiin lisäämään liikuntaakin,koska diabetes on meillä molemmilla.Mieheni sydänvaivat haittasivat lenkkeilyä,koska nestettä oli kehossa runsaasti,elikkä hengästyi kovin ja väsynyt olo kaiken aikaa.Nyt odotellaan talven kohokohtaa,viikko lämpöisessä,toivotaan että matkalle lähtö onnistuu.

• birreli kirjoitti:

Kiitos kovasti kommenteista.Miehelleni laitettiin tahdistin vajaatoiminnan takia.
        Lääkäri oli sanonut,että se vähentää äkkikuoleman riskiä.
        Toivotaan,että pystyttäisiin lisäämään liikuntaakin,koska diabetes on meillä molemmilla.Mieheni sydänvaivat haittasivat lenkkeilyä,koska nestettä oli kehossa runsaasti,elikkä hengästyi kovin ja väsynyt olo kaiken aikaa.Nyt odotellaan talven kohokohtaa,viikko lämpöisessä,toivotaan että matkalle lähtö onnistuu.

Jatketaan sitten vielä, sillä minulla tuo diabetes on ollut 2D tyyppisenä jo melkein 30 vuotta. Painoa oli 100 kg ja kunto kohtalainen.

Vuosi sitten kun diabeteshoitaja ryhtyi ehdottelemman pillereiden lisäämistä, niin ajattelin että hekinen, pitääkö syödä väärin ja hoitaa se sitten pillereillä.

Hommasin Antti Heikkilän kirjan "Diabeteksen hoito ruokavaliolla", josta selvisi ruokailun epäkohdat diabetekseen nähden ja muuhunkin. Sitten löysin Fuoengirolassa "alehintaan" diabetesasiantuntija Tohtori Annika Dahlgvistin "Karppaus" kirjan, joka nimestään huolimatta sopi erinomaisesti juuri diabetikoille.
        Kirjassa tuli kuitenkin varsin selvästi esille, että hiilihydraatit ovat diabetikon "pahin vihollinen" mutta selvisi myös hiilarien olevan pahin vaikuttaja myös sydän- ja verisuonisairauksiin.
        Kirjassa kerrottiin mm Englannissa tehdystä tutkimuksesta jossa testattiin 82.000 naista 4 vuoden välein ja 20 vuoden ajan. Eniten hiilihydraatteja syöneiden kohdalla sydän ja verisuonisairauksien riski kasvoi n 90 % verrattaessa vähiten syöneisiin joilla tilanne säilyi entisellään.
        Tässä kirjassa ja joissakin muissakin (mm Antti Heikkilä) on tullut esille, että juuri hiilihydraatit aiheuttavat suoniston vaurioitumista ja joita kokesterolit sitten prkivät korjaamaan ja siksi arvotkin nousevat. Kolesteroliarvot pitää hoitaa oikealla ruokavaliolla. Sitten vielä lääkärikunta suositaan noita kolesterolilääkkeitä jotka lisäävät lieveilmiöiden riskiä lähes joka kymmenellä jne.

Aloitin kuurini viime vappuna ilman oluita ja ilman alkoholiakin (melkein). Painoni putosi lähes ilman lenkkeilya n 8 kg ja olo on kuin "oravalla". Ruokavalion muutoksen jälkeen on tullut mieleeni, että elän ehkä 100 vuotiaaksi.
        Nyt pakaktaan laukkuja Fuengirolaa varten 9 viikon reissulle ja auringon lämpöön.

Ajatelkaa, että 9 viikon kämpän vuokra on 950 euroa sähköt päälle 80 euroa ja lennot kahdelle 600 euroa (kolmas talvi jo lähdössä).

Tässä nyt yritän vihjailla, että hommatkaa vaikka kirjastosta tuo Dahlgvistin kirja ja lukekaa. Ruokavaliolla voi nostaa yleiskuntoa ja parantaa veriarvojakin ilman suurempaa liikuntaa. Lisäpiirteenä on vielä nuo mahdolliset suolisto-ongelmien korjaantumiset, sekä ruokatarviketottumukset.

Miehesi saa lääkäriltä oikeat ohjeen lääkinnästä, mutta ruokavaliolla voitte yllättää itsenne. Kirjan sanoma saattaa kuitenkin ensin yllättää Teidät. Muistakaa, että elämä ei ole yhdestä viikosta kiinni.

• D1.
        uusajattelija kirjoitti:

Jatketaan sitten vielä, sillä minulla tuo diabetes on ollut 2D tyyppisenä jo melkein 30 vuotta. Painoa oli 100 kg ja kunto kohtalainen.

Vuosi sitten kun diabeteshoitaja ryhtyi ehdottelemman pillereiden lisäämistä, niin ajattelin että hekinen, pitääkö syödä väärin ja hoitaa se sitten pillereillä.

Hommasin Antti Heikkilän kirjan "Diabeteksen hoito ruokavaliolla", josta selvisi ruokailun epäkohdat diabetekseen nähden ja muuhunkin. Sitten löysin Fuoengirolassa "alehintaan" diabetesasiantuntija Tohtori Annika Dahlgvistin "Karppaus" kirjan, joka nimestään huolimatta sopi erinomaisesti juuri diabetikoille.
        Kirjassa tuli kuitenkin varsin selvästi esille, että hiilihydraatit ovat diabetikon "pahin vihollinen" mutta selvisi myös hiilarien olevan pahin vaikuttaja myös sydän- ja verisuonisairauksiin.
        Kirjassa kerrottiin mm Englannissa tehdystä tutkimuksesta jossa testattiin 82.000 naista 4 vuoden välein ja 20 vuoden ajan. Eniten hiilihydraatteja syöneiden kohdalla sydän ja verisuonisairauksien riski kasvoi n 90 % verrattaessa vähiten syöneisiin joilla tilanne säilyi entisellään.
        Tässä kirjassa ja joissakin muissakin (mm Antti Heikkilä) on tullut esille, että juuri hiilihydraatit aiheuttavat suoniston vaurioitumista ja joita kokesterolit sitten prkivät korjaamaan ja siksi arvotkin nousevat. Kolesteroliarvot pitää hoitaa oikealla ruokavaliolla. Sitten vielä lääkärikunta suositaan noita kolesterolilääkkeitä jotka lisäävät lieveilmiöiden riskiä lähes joka kymmenellä jne.

Aloitin kuurini viime vappuna ilman oluita ja ilman alkoholiakin (melkein). Painoni putosi lähes ilman lenkkeilya n 8 kg ja olo on kuin "oravalla". Ruokavalion muutoksen jälkeen on tullut mieleeni, että elän ehkä 100 vuotiaaksi.
        Nyt pakaktaan laukkuja Fuengirolaa varten 9 viikon reissulle ja auringon lämpöön.

Ajatelkaa, että 9 viikon kämpän vuokra on 950 euroa sähköt päälle 80 euroa ja lennot kahdelle 600 euroa (kolmas talvi jo lähdössä).

Tässä nyt yritän vihjailla, että hommatkaa vaikka kirjastosta tuo Dahlgvistin kirja ja lukekaa. Ruokavaliolla voi nostaa yleiskuntoa ja parantaa veriarvojakin ilman suurempaa liikuntaa. Lisäpiirteenä on vielä nuo mahdolliset suolisto-ongelmien korjaantumiset, sekä ruokatarviketottumukset.

Miehesi saa lääkäriltä oikeat ohjeen lääkinnästä, mutta ruokavaliolla voitte yllättää itsenne. Kirjan sanoma saattaa kuitenkin ensin yllättää Teidät. Muistakaa, että elämä ei ole yhdestä viikosta kiinni.

Sait sitten tähänkin ketjuun tungettua tuota VHH-lätinää, vaikka siitä ei kukaan kysynytkään.......

• D1. kirjoitti:

Sait sitten tähänkin ketjuun tungettua tuota VHH-lätinää, vaikka siitä ei kukaan kysynytkään.......

Eikö tuossa alkujaan kysytty sydämentahdistimen asentamiseen liittyvia mielipiteitä, johon vastasin parhaan käsitykseni mukaan. Oliko sinulla D1 jotakin tahdistimeen liittyvää ongelmaa tai kysymystä, sillä kyllä tuo on tilanne joka vaatii mutakin ajattelua kuin tuota "lätinää".

Minulla itselläni on sydämentahdistin ja diabetes, niin siinä vitsit ovat vähissä, mutta hyvää mieltä tarvitaan aina. Sanotaan, että "optimisti ja pessimisti voivat olla yhtä oikeassa, mutta toinen saa aikaan paremman ilmapiirin". Ollaanko samaa mieltä.

• Nyt tietysti kiinnostaa miten tahdistimen laitto onnistui ja joko ollaan kotiutettuna.

Itse olen oppinut luottamaan noihin "leikkausalin mestareihin" sillä heillä on kyllä hommat hallinnassa. Hiljanen ja äänekäs Kiitos heille ja itse voi sitten vaikuttaa omiin elintapoihin.

Terveisin ES

• birreli

Tahdistimen laitto onnistui hyvin.Haava parani,ja tikitkin otettiin pois.Pakkaset ulkona haittasivat liikuntaa,mieheni hengästyi jo pienenkin matkan aikana.Täytyypä lainata mainitsemasi kirja,kuullosti mielenkiintoiselta.

• sammabella

Niin.
      Tulenpa vielä lisäämään sen, että omalla kohdallani haava oli kyllä siisti ja kiinni matkalle lähtiessä, mutta siellä alkoi tulehtua. Enkä mennyt edes mihinkään etelän maahan ja lämpimään ilmastoon, vaan oma tahdistimeni asennettiin tammikuussa (mikä ei tosiaan ole mikään "mätäkuukausi" havojen paranemista ajatellen toisin kuin kesähelteet Suomessa voivat olla,) ja matkustin helmikuussa Saksassa.

Myös eräälle toiselle "sydäntuttavalleni" kävi samoin kuin itselle, että haava tulehtui alle kuukauden sisään asennuksesta ja hänellä koko laitteisto infektoitui.
      Mainitsen nyt vielä sen, että itse olin asennuksen yhteydessä alle 30-vuotias hyväkuntoinen nuori nainen, joten varmaan siksikin kuvittelin, että oma haavani ei tulehdu, enkä saa mitään muitakaan komplikaatioita, kun en ollut mitenkään raihnainen.

Vaan väärin meni tuo oletus.

Kysyin ennen omaa matkaani voinko mennä ja sanottiin että joojoo jos haava on kerran siisti. En ymmärtänyt sitä, että ne ensimmäiset viikot kuitenkin ovat aika kriittisiä.

Kerron tämän täällä siksi, että kehotan varovaisuuteen, ja edelleen en kyllä omien kokemusteni valossa suosittele poistumista Suomesta kovin pian tahdistimen asennuksen jälkeen.

• Minulla oli hieman saman tyyppinen juttu sillä ensin näytti paremmlta, mutta kun tikkejä poistettiin niin näistä jäljistä aloikin sitten tulemaan nestettä joka ei loppunutkaan. Siinä sitten laitettiin uusi masiina toiselle puolelle rintaan, eli uusi homma kokonaan.

Minulla tehtiin siinä jonkinlainen koeviljely jossa todettiin ihollani olleen joku bakteerikanta, joka esti ihon umpeutumisen. Sitten uuden leikkauksen jälkeen sain "myrkyt" joilla varmistettiin ihon umpeutuminen. Sanottin, että poistettua laitetta ei voitu käyttää kun sen pinnalle saattoi jäädä tuota bakteerikantaa joka haittasi parenemista. Tuolla metallikojeella kun ei ole luonnollista parantumisominaisuutta kuten ilhaksistolla.

Sitten kun nyt masiina taas uudistettiin patterien heikentymisen johdota, varoittelin "lääkäriä"viimeksi tapahtuneesta. Tähän lääkäri totesi, että hoitolääkkeisiin on yleisesti lisätty aineita joilla pääosin jo vältetään vastaavia ongelmia, eikä niitä kylläkään esiintynyt, eli haava meni kerralla umpeen.

Tämän kerron myös siksi, että "kehitys kehittyy" hoitotavoissakin. Silti pitää olla varovainen, muutoin tuo laite meinaa unhoittua, mutta suihkussa sen kyllä muistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe