Paperikartat

Vahtivuoro

Vene lehden juttu oli mielenkiintoinen.Amerikassa lopetetaan paperisten merikarttojen paino tänä vuonna.Olisiko syytä veneilyliitollakin siirtyä koulutuksessa nykyaikaan.Ja sitten vielä ihmetellään kun Vironkin koululaiset ovat menneet ohi.

49

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei lopeteta

      No ei nyt sentään. Homma vaan jätetään yksityisten harteille kun valtion budjettia pitää karsia.

      • Bisnes is bisnes!

        Eli jos yksityiset eivät näe siinä riittävän hyvää bisnestä, niin paperikarttoja ei tule? Tai vain kysytyimmät karttalehdet painetaan?


      • Bisnestä on
        Bisnes is bisnes! kirjoitti:

        Eli jos yksityiset eivät näe siinä riittävän hyvää bisnestä, niin paperikarttoja ei tule? Tai vain kysytyimmät karttalehdet painetaan?

        Suurin osahan kaikkien lakien edellyttämien palvelujen ja tuotteiden tuotannosta hoidetaan yksityisesti. Ei kirjapaino ole valtion ydintoimintaa.

        -auton katsastus
        -nuohous
        -autokoulu
        -pelastusliivien ja jauhesammuttimien valmistus
        -yms yms

        Voitko kuvitella sellaisen tilanteen että esimerkiksi kukaan yrittäjä ei viitsisi pitää autokoulua, vaikka laki edellyttää ajokorttia kuljettajalta?

        Niin kauan kuin laki vaatii, on myös bisnestä.


      • 5+9
        Bisnestä on kirjoitti:

        Suurin osahan kaikkien lakien edellyttämien palvelujen ja tuotteiden tuotannosta hoidetaan yksityisesti. Ei kirjapaino ole valtion ydintoimintaa.

        -auton katsastus
        -nuohous
        -autokoulu
        -pelastusliivien ja jauhesammuttimien valmistus
        -yms yms

        Voitko kuvitella sellaisen tilanteen että esimerkiksi kukaan yrittäjä ei viitsisi pitää autokoulua, vaikka laki edellyttää ajokorttia kuljettajalta?

        Niin kauan kuin laki vaatii, on myös bisnestä.

        Siiinähän se, kun laki ei vaadi. Kauppamerenkulussakin on jo laillista käyttää pelkästään elektronista navigaatiota ja huviveneillehän ei tässä suhteessa ole koskaan mitään sitovia normeja ollutkaan.


      • 5+9 kirjoitti:

        Siiinähän se, kun laki ei vaadi. Kauppamerenkulussakin on jo laillista käyttää pelkästään elektronista navigaatiota ja huviveneillehän ei tässä suhteessa ole koskaan mitään sitovia normeja ollutkaan.

        Merielektroniikkakauppiaana olisin erittäin innoissani, jos huvivenepuolellakin siirryttäisiin käyttämään paperitonta ECDIS järjestelmää. Ajatelkaa mikä säästö, että ei tarvitsisi kolmen neljän vuoden välein ostaa 47€ karttasarjoja, vaan voisi kaikki kätevästi hoitaa kahdennetulla elektronisella navigointijärjestelmällä ja edullisilla sähköisten karttojen päivityksillä.

        Jos aikuisten oikeesti ajatellaan, on perinteinen paperikartta mailman halvin edullisin ja yksinkertaisin navigointiväline. Eikä sitten vedetä nyt sitä kolmen kympin Navionics Appia hatusta unohtaen kokonaan se neljän sadan sormitietokone kustannuslaskelmista.


      • laivojen kartat?
        5+9 kirjoitti:

        Siiinähän se, kun laki ei vaadi. Kauppamerenkulussakin on jo laillista käyttää pelkästään elektronista navigaatiota ja huviveneillehän ei tässä suhteessa ole koskaan mitään sitovia normeja ollutkaan.

        Oletko sitä mieltä, että huvivene-elektroniikka on rinnastettavissa kauppamerenkulun navigointilaitteistoon?
        Muutaman kerran olen viettänyt aikaa kauppalaivan bryggalla suurilla vesillä. Ainakin vielä 2012 paperikartat olivat käytössä ja sijainnit merkittiin perinteisesti, vaikka muutama iso karttaplotteri ja pari tutkaa oli käynnissä koko ajan.

        En tunne kauppamerenkulun lakisääteistä navigointivarustusta. Annapa linkki, josta asian voi lukea!


      • Back-up.
        laivojen kartat? kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että huvivene-elektroniikka on rinnastettavissa kauppamerenkulun navigointilaitteistoon?
        Muutaman kerran olen viettänyt aikaa kauppalaivan bryggalla suurilla vesillä. Ainakin vielä 2012 paperikartat olivat käytössä ja sijainnit merkittiin perinteisesti, vaikka muutama iso karttaplotteri ja pari tutkaa oli käynnissä koko ajan.

        En tunne kauppamerenkulun lakisääteistä navigointivarustusta. Annapa linkki, josta asian voi lukea!

        Esim. tuolla, sivu 7. http://www.jrceurope.com/files/jrc3/images/ecdis/aae/all_about_ecdis.pdf


      • 18+8
        vanhami kirjoitti:

        Merielektroniikkakauppiaana olisin erittäin innoissani, jos huvivenepuolellakin siirryttäisiin käyttämään paperitonta ECDIS järjestelmää. Ajatelkaa mikä säästö, että ei tarvitsisi kolmen neljän vuoden välein ostaa 47€ karttasarjoja, vaan voisi kaikki kätevästi hoitaa kahdennetulla elektronisella navigointijärjestelmällä ja edullisilla sähköisten karttojen päivityksillä.

        Jos aikuisten oikeesti ajatellaan, on perinteinen paperikartta mailman halvin edullisin ja yksinkertaisin navigointiväline. Eikä sitten vedetä nyt sitä kolmen kympin Navionics Appia hatusta unohtaen kokonaan se neljän sadan sormitietokone kustannuslaskelmista.

        Tsah. Toisaalta voisi sitten yhtä hyvin ottaa paperikartan kustannuksiin mukaan sen monenkymmenentuhannen euron veneen :) Kas kun ilman venettä ei varmaan olisi mitään aihetta ostaa paperikarttaa mutta sen tietokoneen saattaa ostaa ja usein ostaakin ihan muutakin käyttöä varten.


      • gedie9
        laivojen kartat? kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että huvivene-elektroniikka on rinnastettavissa kauppamerenkulun navigointilaitteistoon?
        Muutaman kerran olen viettänyt aikaa kauppalaivan bryggalla suurilla vesillä. Ainakin vielä 2012 paperikartat olivat käytössä ja sijainnit merkittiin perinteisesti, vaikka muutama iso karttaplotteri ja pari tutkaa oli käynnissä koko ajan.

        En tunne kauppamerenkulun lakisääteistä navigointivarustusta. Annapa linkki, josta asian voi lukea!

        Olen vieraillut tankkerissa 2009, jossa käytettiin elektronista karttaa, paperikartat oliovat jossakin kaapissa. Kaikki navigonti elektroniikka pitää olla kahdennettu. Viimevuonna vierailin laivassa, jossa käytettiin sähköistä karttaa mutta virallinen navigointi tapahtui paperikartalla, koska oli vain yksi kartta pc.


      • elektroniikkauskoa?
        Back-up. kirjoitti:

        Esim. tuolla, sivu 7. http://www.jrceurope.com/files/jrc3/images/ecdis/aae/all_about_ecdis.pdf

        Tarkoititko tätä?: "A single ECDIS does not normally qualify for compliance for paperless sailing. It is a normal requirement to have ECDIS back up with a second ECDIS, chart radar or paper charts".
        Luulisi, että kauppalaivoissa, joissa elektronisilta karttajärjestelmiltä vaaditaan elektronisia varajärjestelmiä, on myös varajärjestemät black outin varalle. Näinkö myös huvialuksissa?

        En edelleenkään pidä kauppamerenkulun laitteistoja esimerkkeinä paperikarttojen hylkäämiseksi huviveneissä. Siitä muistuttaa myös oma Raymarinen plotterini joka kerran, kun sen avaan.

        Nykyinen plotterini on muuten jo kolmas. Esimmäinen alkoi lakkoilla kolmen käyttövuoden jälkeen. Toinen hyytyi yllättäen jo ekan purjehdusreissun aikana ja meni takuukorjaukseen kotiin paluun jälkeen. Nykyinen on toistaiseksi toiminut.
        Ilman paperikarttoja en purjehdi, mutta se on oma valintani.


      • Back-up.
        elektroniikkauskoa? kirjoitti:

        Tarkoititko tätä?: "A single ECDIS does not normally qualify for compliance for paperless sailing. It is a normal requirement to have ECDIS back up with a second ECDIS, chart radar or paper charts".
        Luulisi, että kauppalaivoissa, joissa elektronisilta karttajärjestelmiltä vaaditaan elektronisia varajärjestelmiä, on myös varajärjestemät black outin varalle. Näinkö myös huvialuksissa?

        En edelleenkään pidä kauppamerenkulun laitteistoja esimerkkeinä paperikarttojen hylkäämiseksi huviveneissä. Siitä muistuttaa myös oma Raymarinen plotterini joka kerran, kun sen avaan.

        Nykyinen plotterini on muuten jo kolmas. Esimmäinen alkoi lakkoilla kolmen käyttövuoden jälkeen. Toinen hyytyi yllättäen jo ekan purjehdusreissun aikana ja meni takuukorjaukseen kotiin paluun jälkeen. Nykyinen on toistaiseksi toiminut.
        Ilman paperikarttoja en purjehdi, mutta se on oma valintani.

        Vastasinkin tähän asiaan:
        "En tunne kauppamerenkulun lakisääteistä navigointivarustusta. Annapa linkki, josta asian voi lukea! "
        Kauppalaivoissa on useita generattoreita ja vielä akkuvarmennus. Täydellisen black out tilanteen sattuessa ei ole niin tarvis navigoida, kunhan nyt sijaintinsa tietää. Senkin sitten tarvittaessa EBIRB kertoo tarvittaville tahoille.
        Mutta käytä vaan paperikarttoja navigoinin back uppina se on ihan OK!


      • Proobuska
        18+8 kirjoitti:

        Tsah. Toisaalta voisi sitten yhtä hyvin ottaa paperikartan kustannuksiin mukaan sen monenkymmenentuhannen euron veneen :) Kas kun ilman venettä ei varmaan olisi mitään aihetta ostaa paperikarttaa mutta sen tietokoneen saattaa ostaa ja usein ostaakin ihan muutakin käyttöä varten.

        ...ja kun se sormikone on hankittu, tarvitaan enää vene...

        Taidan olla nyt vanhamin kannalla tässä asiassa, uusavuttomat ihmetelkööt auto- ja venenavigoinnin eroja sitten kun "u-käännöstä" ei saanutkaan tehtyä "nyt":


      • laivojen kartat? kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että huvivene-elektroniikka on rinnastettavissa kauppamerenkulun navigointilaitteistoon?
        Muutaman kerran olen viettänyt aikaa kauppalaivan bryggalla suurilla vesillä. Ainakin vielä 2012 paperikartat olivat käytössä ja sijainnit merkittiin perinteisesti, vaikka muutama iso karttaplotteri ja pari tutkaa oli käynnissä koko ajan.

        En tunne kauppamerenkulun lakisääteistä navigointivarustusta. Annapa linkki, josta asian voi lukea!

        Yritin olla sarkastinen, mutta näköjään ei se täällä toimi, enemmänkin suoraa asiaa, ja pottuilua päälle.

        Tuossa alempana yksi mainitsi, että kolme kertaa oli plotteri levinnyt. Valitettavasti nuo elektroniset laitteet eivät ole vielä pomminvarmoja ja maksavat paperirahaa. Laivoissa on hyväksyttyjä ecdis järjestelmiä, joissa ei tarvita enää paperikarttoja. Ne on alusta loppuun kahdennetttuja isoilla näytöillä varustettuja laitteistoja. Ne yleensä toimii kaikissa olosuhteissa. Lankomiehen kanssa pöytään purukumilla ja apikoilla turvattu lotteri jossa on ne navikoniksit sisällä ei välttämättä taas ole.

        Paperinen kartta on edullinen vaihtoehto navigointiin kaikessa suhteessa.

        Jos jenkkilässä luovuttiin karttojen painamisesta, fine. Muistakaa, että suomen vedet ovat maailman karikkoisimmat ja sokkeloisimmat. Jenkkilandiassa meininki suurimmalta osin on vähän eri. Vettä rantaan asti ja verkkaiseen saaristoa.

        Kaupallisesti sarjatyönä tuotettu paperikarttavihko tulee säilyttämään asemansa täällä vielä pitkään, mikä on sitten kustannus ja toimintamalli, on asia toinen.

        Olen jonkin verran tutustunut aiheeseen töissä.


    • Vanha,mutta viisas

      Veneilijän täytyy olla idiootti, mikäli luottaa pelkästään sähköiseen navikointi laitteistoon. Elektroniikka voi pettää milloin tahansa, eikä silloin ole mitään keinoa navigoida, ellei aluksessa ole paperista karttaa ja kompassia. Tyhmintä mitä olen kuullut. Sähköiset laitteet ovat kivoja apuvälineitä, mutta ei ne saa olla ainoita navigointivälineitä, vain apuväline.

      • Sähkö, ei paperi

        Elektroniikka ei kokemukseni mukaan petä miloin tahansa. Kahdella erillisellä plotterilla eri virtalähteistä. Kun vielä voi käyttää hätävarana kännykkää, niin olo on turvallinen.


      • Sekstanttimies
        Sähkö, ei paperi kirjoitti:

        Elektroniikka ei kokemukseni mukaan petä miloin tahansa. Kahdella erillisellä plotterilla eri virtalähteistä. Kun vielä voi käyttää hätävarana kännykkää, niin olo on turvallinen.

        Minulta putosi viime kesänä karttasarja purjeveneestä mereen. Nopeutta oli tuolloin n. 6 solmua, joten mitään ei ollut tehtävissä korttisarja noutamiseksi. Onneksi mukana reisussa oli plotteri ja lisäksi TAB. En joutunut pulaan. Tietenkiin tuo oli kerrasaan huonoa tuuria ja omaa huolimattomuuttani.


      • ZZZ1
        Sekstanttimies kirjoitti:

        Minulta putosi viime kesänä karttasarja purjeveneestä mereen. Nopeutta oli tuolloin n. 6 solmua, joten mitään ei ollut tehtävissä korttisarja noutamiseksi. Onneksi mukana reisussa oli plotteri ja lisäksi TAB. En joutunut pulaan. Tietenkiin tuo oli kerrasaan huonoa tuuria ja omaa huolimattomuuttani.

        Kannattaisi varmuudeksi olla kahdet kartat. Meillä on tapana jättää vanha, vähän risaksi kulunut kartasto veneeseen tuollaisten tilanteiden varalta.


      • Tarkennusta

        Millaisilla välineillä sinä navigoit avomerellä, kun näkyvissä ei ole maa- eikä merimerkkejä?

        Pelkällä paperikartalla ja kompassilla voi luotettavasti navigoida vain silloin, kun näkyvissä on merkkejä, joista voi päätellä tai laskea sijaintinsa.

        Luonnollisesti avomeriosuudet voi kulkea myös merkinnänpidolla. Silloin tarvitaan kuitenkin kartan ja kompassin lisäksi loki. Onko sinulla elektroninen loki, vai käytätkö perinteistä solmulokia?

        Minulla on veneessäni kolmen itsenäisen plotterin ja kahden paristokäyttöisen vesitiiviin gps-laitteen lisäksi paperikartat, kompassi ja sekstantti. Onko sekstantti sinulle tuttu väline?


      • 34244
        Tarkennusta kirjoitti:

        Millaisilla välineillä sinä navigoit avomerellä, kun näkyvissä ei ole maa- eikä merimerkkejä?

        Pelkällä paperikartalla ja kompassilla voi luotettavasti navigoida vain silloin, kun näkyvissä on merkkejä, joista voi päätellä tai laskea sijaintinsa.

        Luonnollisesti avomeriosuudet voi kulkea myös merkinnänpidolla. Silloin tarvitaan kuitenkin kartan ja kompassin lisäksi loki. Onko sinulla elektroninen loki, vai käytätkö perinteistä solmulokia?

        Minulla on veneessäni kolmen itsenäisen plotterin ja kahden paristokäyttöisen vesitiiviin gps-laitteen lisäksi paperikartat, kompassi ja sekstantti. Onko sekstantti sinulle tuttu väline?

        Köyhää, nke topline osaa merkinnäpidon. Kuin myös fiksu veneilijä päässään, esim sumussa saaristoissa.


    • omenaluuri mulla

      Itse navigoin Iphonella. Se kyllä on ohjastanut minua mainiosti jo useamman vuoden ajan.

    • K. Y. Lmaar

      Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Ja Suomi ei onneksi ole Amerikka. Perinteinen kartta pysyy vielä hyvän aikaa. Ehkä muuttuu muoviseksi.

      • Peukalo hanurissa

        Suomalaistenkin tyhmyys on jo amerikan tasoa monessa asiassa. Valitettavasti.


      • Jsk1234

        Paperikartat säilyvät sen takia, koska iso osa veneilijöistä pitää niistä. On kivaa, että on iso kartta ohjaamossa mukana, josta voi tulevaakin reittiä katsella. Ei sen kokoinen plotterin näyttö ainakaan omaan veneeseeni mahtuisi. Ja matkustajille se on hyvä, voivat ottaa kartan ja maisemanavigoida ajankulukseen.

        Liikenneviraston muutokset voi päivittää paperikarttaan sitä mukaa kuin niitä tulee. Tai sitten niin kuin laiskemmat, jonain sopivana viikonloppuna ennen jäiden lähtöä. Ja toisen kerran ehkä ennen kesäloman alkua. Esimerkiksi C-sarjalle näytti olevan yli 60 sivua muutoksia. Tulee uusia merimerkkejä, ja niitä poistuukin.


      • USAn malli hyvä!

        Mistä täällä oikein keskusteellaan? Vene-lehden juttua en ole lukenut enkä tiedä, mitä sen toimittajat ovat kirjoitelleet.

        Omasta milestäni USA:ssa ollaan edistyksellisiä tässä paperikartta-asiassa. Paperikartoista ei olla suinkaan luovuttu, vaikka NOAA ei jatka perinteisten paperikarttojen painattamista. NOAA siirtyy viikottain päivitettyihin paperikarttoihin, jotka tulostetaan printtereillä! Myös elektroniset kartat päivitetään viikottain ja niitä saa vapaasti ladata heidän web-osoitteestaan.

        Minusta olisi tosi hienoa, jos meille tulisi samanlaisia uudistuksia!

        Tässä lainauksia jenkkien paperikarttauudistuksista. Lukekaa ja kertokaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

        http://www.noaanews.noaa.gov/stories2013/20131022_nauticalcharts.html
        NOAA will continue to create and maintain other forms of nautical charts, including the increasingly popular Print on Demand (POD) charts, updated paper charts available from NOAA-certified printers. NOAA electronic navigational charts (NOAA ENC®) and raster navigational charts (NOAA RNC®), used in a variety of electronic charting systems, are also updated weekly and are available for free download from the Coast Survey website. NOAA will also announce a new product full-scale PDF (Portable Digital Format) nautical charts, available for free download on a trial basis online.


        http://www.nauticalcharts.noaa.gov/pod/index.html
        NOAA's Print-on-Demand (POD) nautical charts provide up-to-date navigation information to mariners. These paper charts are updated on a weekly basis and include all of the latest critical chart corrections. Although NOAA produces POD charts, NOAA does not sell POD charts directly to the public. Instead, NOAA POD charts are available from NOAA's commercial partners OceanGrafix and East View Geospatial. Both partners also sell NGA POD charts.


      • 6+19
        Jsk1234 kirjoitti:

        Paperikartat säilyvät sen takia, koska iso osa veneilijöistä pitää niistä. On kivaa, että on iso kartta ohjaamossa mukana, josta voi tulevaakin reittiä katsella. Ei sen kokoinen plotterin näyttö ainakaan omaan veneeseeni mahtuisi. Ja matkustajille se on hyvä, voivat ottaa kartan ja maisemanavigoida ajankulukseen.

        Liikenneviraston muutokset voi päivittää paperikarttaan sitä mukaa kuin niitä tulee. Tai sitten niin kuin laiskemmat, jonain sopivana viikonloppuna ennen jäiden lähtöä. Ja toisen kerran ehkä ennen kesäloman alkua. Esimerkiksi C-sarjalle näytti olevan yli 60 sivua muutoksia. Tulee uusia merimerkkejä, ja niitä poistuukin.

        Enpä olisi niin varma, että pelkästään veneilijöiden mieltymyksillä ne kartat säilyvät. Vähän on suppea markkina.


      • Proobuska
        USAn malli hyvä! kirjoitti:

        Mistä täällä oikein keskusteellaan? Vene-lehden juttua en ole lukenut enkä tiedä, mitä sen toimittajat ovat kirjoitelleet.

        Omasta milestäni USA:ssa ollaan edistyksellisiä tässä paperikartta-asiassa. Paperikartoista ei olla suinkaan luovuttu, vaikka NOAA ei jatka perinteisten paperikarttojen painattamista. NOAA siirtyy viikottain päivitettyihin paperikarttoihin, jotka tulostetaan printtereillä! Myös elektroniset kartat päivitetään viikottain ja niitä saa vapaasti ladata heidän web-osoitteestaan.

        Minusta olisi tosi hienoa, jos meille tulisi samanlaisia uudistuksia!

        Tässä lainauksia jenkkien paperikarttauudistuksista. Lukekaa ja kertokaa, jos olen ymmärtänyt väärin.

        http://www.noaanews.noaa.gov/stories2013/20131022_nauticalcharts.html
        NOAA will continue to create and maintain other forms of nautical charts, including the increasingly popular Print on Demand (POD) charts, updated paper charts available from NOAA-certified printers. NOAA electronic navigational charts (NOAA ENC®) and raster navigational charts (NOAA RNC®), used in a variety of electronic charting systems, are also updated weekly and are available for free download from the Coast Survey website. NOAA will also announce a new product full-scale PDF (Portable Digital Format) nautical charts, available for free download on a trial basis online.


        http://www.nauticalcharts.noaa.gov/pod/index.html
        NOAA's Print-on-Demand (POD) nautical charts provide up-to-date navigation information to mariners. These paper charts are updated on a weekly basis and include all of the latest critical chart corrections. Although NOAA produces POD charts, NOAA does not sell POD charts directly to the public. Instead, NOAA POD charts are available from NOAA's commercial partners OceanGrafix and East View Geospatial. Both partners also sell NGA POD charts.

        Periaatteessahan Suomessa on sama tilanne nyt kun karttatieto pitäisi olla vapaasti saatavaa. Vaan onko ja jos, niin mistä ja missä muodossa?

        Miksi ei esim. pdf:nä karttalehtien kokoisina?


      • Seisoswaani
        Proobuska kirjoitti:

        Periaatteessahan Suomessa on sama tilanne nyt kun karttatieto pitäisi olla vapaasti saatavaa. Vaan onko ja jos, niin mistä ja missä muodossa?

        Miksi ei esim. pdf:nä karttalehtien kokoisina?

        Mä oon ajellu tähän asti faijalta jääneillä 70-luvun kartoilla. Nykykeppien sijoittelu ja tyhjänpäiväiset väylämerkit välillä sekoittaa. Hyvin on pärjätty ja aina kotiinkin päästy.


      • Lvirasto
        Proobuska kirjoitti:

        Periaatteessahan Suomessa on sama tilanne nyt kun karttatieto pitäisi olla vapaasti saatavaa. Vaan onko ja jos, niin mistä ja missä muodossa?

        Miksi ei esim. pdf:nä karttalehtien kokoisina?

        Olisihan se kiva, mutta ei onnistu, ei todellakaan. Suomen Liikennevirasto tekee kaikkensa materiaalin pitämiseksi omanaan, suljettuna ja yksinoikeudella tuotettuna. Virasto ei anna rahallahan materiaalia kolmannelle osapuolelle materiaalin tuottamista varten. Merikarttojen Monopoli on annettu ruotsalaiselle Affecto konsernille, niin paperisten painettujen merikarttojen, kuin sähköisen pc ja Android ohjelman muodossa.


      • siistiä vai coolia?
        Seisoswaani kirjoitti:

        Mä oon ajellu tähän asti faijalta jääneillä 70-luvun kartoilla. Nykykeppien sijoittelu ja tyhjänpäiväiset väylämerkit välillä sekoittaa. Hyvin on pärjätty ja aina kotiinkin päästy.

        Taidat nyt kehuskella pärjäämisellä, koska olet liikkunut päiväsaikaan ja silloinkin aika rajoitetulla alueella. 70-luvun jälkeen väyliä on muutettu, muutamien lossien tilalle on tullut matalia siltoja, sektoriloistoja on muutettu, aallonmurtajia on rakennettu jne.

        Avomerellä voit kyllä edelleen seilata faijasi vanhoilla kartoilla. Rannikko- ja saaristokartat sinun on syytä päivittää. Kipparina olet vastuussa miehistöstäsi ja veneestäsi (faijasi vanha sekin?).


    • Varsinainen asia...

      Tämä iänikuinen paperikartta vs. plotteri -keskustelu on tylsää.

      Erityisen tylsää on elektronisen navigoinnin aliarviointi ja epäileminen.

      Viedäänpä keskustelu siihen varsinaiseen asiaan, eli paikanmääritykseen. Kuinka moni "perinteellisen merenkulun" puolustaja määrittää paikkansa merellä jollakin muulla keinolla kuin gps:llä, joka on edelleen hyvin hienostunutta ja monimutkaista elektronista navigointia?

      Kuinka moni näistä gps:stä luopuneista navigoi ilman elektronisia laitteita?

      Olisiko ketään, joka määrittää paikkansa sekstantilla, mekaanisella kronometrillä ja paperille painetuilla taulukoilla?

      Kun aluksen paikka tiedetään, paperikartan ja plotterin ero on lähinnä käyttömukavuudessa. Tottakai paperikartta on vähemmän vika-altis, mutta pelkän gps-laitteen ja plotterin välinen varmuusero ei ole enää merkittävä.

      Rannikkonavigointi, etenkin valoisalla, on tietysti ihan eri juttu. Siinä ei juurikaan gps:ää tai plotteria tarvita.

      • Varsinainen asia...

        Vielä paperikartan ja plotterin erosta: paperikartalta aluksen paikka selviää harpin avulla noin kymmenessä sekunnissa, kun paikkakoordinaatit ovat tiedossa. Tämä taito ei tosin taida enää olla kovin yleinen, päätellen muun muassa toisesta iänikuisesta nettijaarittelusta eli kilometrien vaatimisesta merenkulkukäyttöön. Sellaisen vaatiminen viittaa nimittäin vahvasti siihen, ettei tiedetä, mitä ne ihmeelliset asteikot siellä merikortin reunassa oikein ovat.


      • Mace66

        Olen pärjännyt yli 10 vuotta rannikolla paperikartalla ja Suunnon suunnistuskompassilla. Joskus piruuttani tsekkaan paikan älykännykällä. Haluan pitää aistit virkeinä ja kehittää kartanluku- ja suunnistustaitoani. Plotterin ja gps:n kanssa ei ole mitään haastetta.


      • Kokeileppa
        Mace66 kirjoitti:

        Olen pärjännyt yli 10 vuotta rannikolla paperikartalla ja Suunnon suunnistuskompassilla. Joskus piruuttani tsekkaan paikan älykännykällä. Haluan pitää aistit virkeinä ja kehittää kartanluku- ja suunnistustaitoani. Plotterin ja gps:n kanssa ei ole mitään haastetta.

        Ajappa huvikseen joskus liukuvalla avoveneellä, yksin, vesisateella, hämärässä tai jopa pimeässä, tuulta reilusti ja hieman outoa väylää saaristossa paperikartalla ja marssikompassilla!


      • kummaa inttämistä
        Kokeileppa kirjoitti:

        Ajappa huvikseen joskus liukuvalla avoveneellä, yksin, vesisateella, hämärässä tai jopa pimeässä, tuulta reilusti ja hieman outoa väylää saaristossa paperikartalla ja marssikompassilla!

        Juuri niin olen useimmat venelyurani vuosista navigoinut. En tosin liukuvalla avoveneellä, vaan ensin kymmenkunta vuotta uppoumarunkoisilla moottoriveneillä ja niiden jälkeen eri kokoisilla purkkareilla 50 vuoden ajan. Myös sateessa tai sumussa yöllä niin Suomen saaristossa kuin muuallakin. Meillä navigointi sentään on yksinkertaista, koska vuorovesi virtoineen ja syvyysmuutoksineen puuttuvat!

        Karttaplotterin hankin vasta kymmenkunta vuotta sitten. Se tuntui aluksi liiankin hyvältä, kunnes tuli ekat laiteongelmat. Seuraava plotteri toimi hiukan kauemmin, kunnes sekin hyytyi yllättäen ja meni takuukorjaukseen. Nykyinen plotterini on toistaiseksi toiminut aika hyvin. Joskus se tosin on sulkeutunut itsestään ja on täytynyt käynnistää uudelleen. "Tietokoneita nekin on", sanottiin elektroniikkahuollossa. Sekin on tullut todettua, että plotterikartoissa on virheitä, joita ei ole paperikartassa. Niistä on raportoitu muutamissa aikaisemmissa keskusteluissa, joten en luettele esimerkkejä puuttuvista luodoista ym.

        Jos tapanasi on ajaa puoliplaanarillasi vauhdikkaasti, pimeänavigoinnissa on kyllä syytä pudottaa nopeutta. Ehdit paremmin lukea karttaa, ottaa kompassisuuntia ja tunnistaa sektoriloistoja. Ellet harjoittele päivällä, pimeänavigointi sateessa ja tuulessa on varmastikin suurta seikkailua. Tietysti plotteri helpottaa, mutta ei korvaa karttaa kompassia ja näköhavaintoja. Molempia tarvitaan, sekä plotteria että perinteistä osaamista. En käsitä, miksi tällaisesta asiasta jaksetaan kinata.


      • Koitappa
        kummaa inttämistä kirjoitti:

        Juuri niin olen useimmat venelyurani vuosista navigoinut. En tosin liukuvalla avoveneellä, vaan ensin kymmenkunta vuotta uppoumarunkoisilla moottoriveneillä ja niiden jälkeen eri kokoisilla purkkareilla 50 vuoden ajan. Myös sateessa tai sumussa yöllä niin Suomen saaristossa kuin muuallakin. Meillä navigointi sentään on yksinkertaista, koska vuorovesi virtoineen ja syvyysmuutoksineen puuttuvat!

        Karttaplotterin hankin vasta kymmenkunta vuotta sitten. Se tuntui aluksi liiankin hyvältä, kunnes tuli ekat laiteongelmat. Seuraava plotteri toimi hiukan kauemmin, kunnes sekin hyytyi yllättäen ja meni takuukorjaukseen. Nykyinen plotterini on toistaiseksi toiminut aika hyvin. Joskus se tosin on sulkeutunut itsestään ja on täytynyt käynnistää uudelleen. "Tietokoneita nekin on", sanottiin elektroniikkahuollossa. Sekin on tullut todettua, että plotterikartoissa on virheitä, joita ei ole paperikartassa. Niistä on raportoitu muutamissa aikaisemmissa keskusteluissa, joten en luettele esimerkkejä puuttuvista luodoista ym.

        Jos tapanasi on ajaa puoliplaanarillasi vauhdikkaasti, pimeänavigoinnissa on kyllä syytä pudottaa nopeutta. Ehdit paremmin lukea karttaa, ottaa kompassisuuntia ja tunnistaa sektoriloistoja. Ellet harjoittele päivällä, pimeänavigointi sateessa ja tuulessa on varmastikin suurta seikkailua. Tietysti plotteri helpottaa, mutta ei korvaa karttaa kompassia ja näköhavaintoja. Molempia tarvitaan, sekä plotteria että perinteistä osaamista. En käsitä, miksi tällaisesta asiasta jaksetaan kinata.

        Intetään intetään!
        Avovene, liukuva, yksin, pimeässä, tuulessa.
        Ei tuu paperikartankanssa mitään jos haluaa että matka etenee.
        Kuuttasolmua edetessä veneellä joka kulkee sitävauhtia suoraan (uppis, purkkari) se onnisttukin.


      • Koitappa kirjoitti:

        Intetään intetään!
        Avovene, liukuva, yksin, pimeässä, tuulessa.
        Ei tuu paperikartankanssa mitään jos haluaa että matka etenee.
        Kuuttasolmua edetessä veneellä joka kulkee sitävauhtia suoraan (uppis, purkkari) se onnisttukin.

        No, onnistuu ja ihan hyvin paperikartan ja kompassin avulla, sen sijaan plotteria silmä kovana tuijottava veneilijä on riski muille. Ai miksi, plottereista n. 99 % ei ole punaista yövalaistusta joten käyttäjä menettää pimeännäkökyvyn, lisäksi plotterin kanssa on mahdotonta pitää yhtä suoraa ajolinjaa kuin magneettikompassilla.

        Edellä mainittu koskee siis ainoastaan pimeää ja sadetta, sumussa ei saaristo-olosuhteissa voi vierailla vesillä navigoida luotettavasti plotterilla tai perinteisillä menetelmillä, avomerellä toki molemmilla. Onneksi ongelmaan on olemassa helppo ratkaisu, sen nimi on tutka (taitaa vaan olla liian vaikea laite näille plotteriveneilijöille).


      • Koitappa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, onnistuu ja ihan hyvin paperikartan ja kompassin avulla, sen sijaan plotteria silmä kovana tuijottava veneilijä on riski muille. Ai miksi, plottereista n. 99 % ei ole punaista yövalaistusta joten käyttäjä menettää pimeännäkökyvyn, lisäksi plotterin kanssa on mahdotonta pitää yhtä suoraa ajolinjaa kuin magneettikompassilla.

        Edellä mainittu koskee siis ainoastaan pimeää ja sadetta, sumussa ei saaristo-olosuhteissa voi vierailla vesillä navigoida luotettavasti plotterilla tai perinteisillä menetelmillä, avomerellä toki molemmilla. Onneksi ongelmaan on olemassa helppo ratkaisu, sen nimi on tutka (taitaa vaan olla liian vaikea laite näille plotteriveneilijöille).

        Ai jaa vai onnistuu. Mulla ainakin tuuli vie sateenkasteleman kartan ja jatkuva lampun sytyttäminen on hanurista kun yrittää katsoa sitä karttaa. Eikä ole sitä karttapöytääkään mihin sen kartan vois naulata että oikeen pääsis navigoimaan. Kompassikin vaeltelee aika reilusti tommosella pulpettiveneellä ajellessa jos on vähän keliä. Ja on mulla plotterissa yö valaistus ja ihan tikkusuoraan sen kanssa voi ajaa, ainakin mitä olen "päivällä harjoitellessani" katsellut. Näköhavaintoja on sitten paljon enempi aikaa tehdä kun ei tarvi viikkailla sitä paperikarttaa (on mulla sekin kyllä mukana ja marssikompassikin). Tutka on ehkä hieman ylimitoitettu pienehkössä avoveneessä?


      • 16+12
        Koitappa kirjoitti:

        Intetään intetään!
        Avovene, liukuva, yksin, pimeässä, tuulessa.
        Ei tuu paperikartankanssa mitään jos haluaa että matka etenee.
        Kuuttasolmua edetessä veneellä joka kulkee sitävauhtia suoraan (uppis, purkkari) se onnisttukin.

        Käteen tosin jää kysymys: MIKSI yleensä vesillä tuollaisissa olosuhteissa avoveneellä? Toki mieleen tulee joitain ammatteja, joissa siihen tilanteeseen voi joutua leivänhankinnan vuoksi, mutta tämähän on lähinnä harrasteveneilyn palsta.


      • Koitappa
        16+12 kirjoitti:

        Käteen tosin jää kysymys: MIKSI yleensä vesillä tuollaisissa olosuhteissa avoveneellä? Toki mieleen tulee joitain ammatteja, joissa siihen tilanteeseen voi joutua leivänhankinnan vuoksi, mutta tämähän on lähinnä harrasteveneilyn palsta.

        Tuleehan se illalla pimeä ihan kesälläkin, myös tuulee joskus ja sataakin. Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? Eli miksi siellä vesillä yleensä ollaan, kalassa menossa mökille tai tulossa mökiltä omalta tai kaverin. Tulossa muuten vaan kauempaa joltain retkeltä.
        Leipä tulee hankittua laivatyöstä mutta se on ihan eri tarina sitte.


      • punainen otsalamppu
        Koitappa kirjoitti:

        Ai jaa vai onnistuu. Mulla ainakin tuuli vie sateenkasteleman kartan ja jatkuva lampun sytyttäminen on hanurista kun yrittää katsoa sitä karttaa. Eikä ole sitä karttapöytääkään mihin sen kartan vois naulata että oikeen pääsis navigoimaan. Kompassikin vaeltelee aika reilusti tommosella pulpettiveneellä ajellessa jos on vähän keliä. Ja on mulla plotterissa yö valaistus ja ihan tikkusuoraan sen kanssa voi ajaa, ainakin mitä olen "päivällä harjoitellessani" katsellut. Näköhavaintoja on sitten paljon enempi aikaa tehdä kun ei tarvi viikkailla sitä paperikarttaa (on mulla sekin kyllä mukana ja marssikompassikin). Tutka on ehkä hieman ylimitoitettu pienehkössä avoveneessä?

        Ehkäpä yrität parantaa varustustasi, jos kerran liikut avoveneelläsi öisin sateessa. Hanki kunnollinen venekompassi. Ehkä kartan voisi pitää pleksin alla (Etrasta voit ostaa haluamasi kokoisen palan). Yönavigoinnissa olen itse käyttänyt kartanlukuun otsalamppua, jossa kirkkaan valkoisen valon vaihtoehtona on himmeä punainen valo. Se ei sokaise pimeänäköä - suosittelen.
        Miksei avoveneelläkin voisi ajella 4-6 kn vauhtia, jos kova vauhti on tuottanut navigointiongelmia?


      • varsinainen asia

        on käyttää kahta eri järjestelmää, jos haluaa varmentaa esim navigoinnin. Vene täynnä gepsejä ei ole kovinkaa järkevää, sen sijaan gps/glonass älypuhelin, purjehdusmittaristo merkinnäpidolla ja perinteiset menetelmät selvästi järkevämpää.


      • Mace66
        Kokeileppa kirjoitti:

        Ajappa huvikseen joskus liukuvalla avoveneellä, yksin, vesisateella, hämärässä tai jopa pimeässä, tuulta reilusti ja hieman outoa väylää saaristossa paperikartalla ja marssikompassilla!

        Kyllä noita olosuhteita on ollut, ei vältämättä kaikkia yhtaikaa. Väylällähän ei ole mikään ongelma mennä pimeässä, nehän on suunniteltu sitä varten loistoineen yms. Edes kompassia ei paljon tarvi, yleensä luen karttaa, esim. suuntaan kahden saaren välistä ja katson ettei reitillä ole varottavia matalikoita tai kiviä. Ja annan hanaa. Helppoa. Sitten otan taas suunnan seuraavaan kiintopisteeseen. Mutta en koe olevani suuri merenkulkija, näinhän on tehty iät ja ajat. Mun mielestä navigointi kartan ja maaston mukaan on osa veneilyä. Mutta ei minua haittaa jos muut käyttävät plottereita yms.


      • 16+12
        Koitappa kirjoitti:

        Tuleehan se illalla pimeä ihan kesälläkin, myös tuulee joskus ja sataakin. Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? Eli miksi siellä vesillä yleensä ollaan, kalassa menossa mökille tai tulossa mökiltä omalta tai kaverin. Tulossa muuten vaan kauempaa joltain retkeltä.
        Leipä tulee hankittua laivatyöstä mutta se on ihan eri tarina sitte.

        No on se nyt aika ihmeellistä, että huviveneilijä lähtee huonoon keliin väkisin. Etenkään avoveneellä.


      • "aika ihmeellistä"
        16+12 kirjoitti:

        No on se nyt aika ihmeellistä, että huviveneilijä lähtee huonoon keliin väkisin. Etenkään avoveneellä.

        Mitä tarkoitat? "Väkisin huonoon keliin" lähtemisellä itse ajattelen vaikkapa merihätään joutuneen pelastamista. Sinäkö katselisit rannalla ja antaisit kaverin hukkua, koska huviveneellä lähteminen on mielestäsi "aika ihmeellistä"? Mikä muu tilanne on sellainen, jossa huonoon keliin lähtemiselle on pakottava syy?
        Huonoon keliin joutuminen on eri asia. Jokainen merenkulkija joutuu todennäköisesti joskus huonoon keliin ja sen tietäen on varustautunut asiallisesti.


    • Puhut vähän mutta asiaa. Itse menen aika pitkälle elektroniikalla sen perus navigoinnin. Isompien kokonaisuuksien hahmottaminen plotterin tai pädin ruudulta on vaikeaa. Siihen on paperinen kartta ylivoimainen. Samoin matka-aikojen arvioimiseen, kuten sanoit. Harppi ja kartta. Matka aika seuraavaan kohteeseen on hetkessä tiedossa ja reitti päässä. Sen jälkeen voi hypätä pukille ja alkaa tähtäämään suunniteltuun kohteeseen plotteriavusteisesti. Paperikartalta voi välillä tähtäillä suurempia suunnitelmia.

      Ei sen tarvi niin mustavalkoista olla.

      • Jsk1234

        Mä teen myös juuri näin, paitsi että tarkistan aika usein merimerkkejäkin siitä paperikartasta.


    • ijukym

      Mitähän mulkerot maailman merillä tekevät hienoissa liukuvissaan ja kilometrin pitkissä jahdeissaan, kun aurinko pylläyttää kunnollisen hiukkasmyrskyn ja sekoittaa 96% satelliiteista kyvyttömäksi vuorokaudeksi kahdeksi? Itkua ja huutoa tulee ja jumalaa avuksi, mutta kompassi ja meripaperikortti olisi jo riittänyt.

      • näinkin toimitaan

    • Varmuudenvuoksi

      Kyllä se turvallisinta taitaa kumminkin olla sekä/että vaihtoehto siis tietää suunnilleen kanssa merikortilla missä seilaa milloinkin eikä luota
      sokeasti pelkästään tekniseen apuvempaimeen joka voi pettää tai
      lakata toimimasta. Varasuunnistusjärjestelmänä perinteinen vanhakunnon kartta on hyvä varasuunnitelma ennen kun? Eksyy merellä ja käy? Black Out?
      Hyvähän se on myös säilyttää perinteinen taito yllä, vaikka helpolla halutaan päästä se voi joskus kostautua pahemman kerran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8913
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2649
    3. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      48
      2427
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2427
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1827
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1723
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      45
      1259
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe