Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Taloyhtiön talonhuoltovuorot

viola1

Meidän taloyhtiössä talohuolto on järjestetty talonhuoltovuoroilla. Talonhuoltovuorot on jaettu siten, että yhden viikon ajan kaksi naapurihuoneistoa hoitaa talohuoltohommat, joihin kuuluu varastijen siivous, nurmikon leikkaus ja lumityöt niiltä osin mistä traktori ei auraa lumia.

Olen asunut kolme vuotta tässä rivitaloasunnossa ja minun talonhoitovuoro on yhdessä naapurin mummon kanssa. Hän ei ole koskaan osallistunut talonhoito/huolto-tehtäviin. Ensimmäisellä kerralla hän sanoi, että oli käynyt katsomassa varastot ja siellä oli niin siistiä ettei tarvitse siivota. Kävin seuraavana päivänä siivoamassa varastot ja siellä oli todella roskaista sekä paljon villakoiria joten vaati todella siivouksen. Ensimmäisenä kesänä hän ilmoitti ettei laikkaa nurmikkoa. Seuraavalla kerralla hän oli unohtanut koko meidän talonhuolto vai onko se nyt talonhoitovuoron. Viimeisen talonhoitovuoron aikana kävin sanomassa hänelle, että nyt on meidän talonhoitovuoro ja varastot pitäisi käydä siivoamassa. Hän sanoi, että hän onkin miettinyt, että milloinkahan meillä se vuoro on. Kun sanoin sen olevan tällä viikolla, niin hän sanoi että on kipeä ts. tekeytyi sairaaksi vaikka oli todella terveen näköinen ja oli juuri kertonut tehneensä vaikka mitä juttuja joita sairaana ei varmaan jaksaisi tehdä.

Nyt alkaa olla mitta täynä. Mitä tehdä? Haluan hoitaa talonhoitovuoron sellaisen asukkaan kanssa joka myös huolehtii hommista. Jotkut sanoivat, että heidän taloyhtiössö ne jotka eivät halua tehdä talonhuolto hommia, maksavat eikä siten niille ole jaettu huoltovuoroja. Mielestäni tämä olisi oikeudenmukainen vaihtoehto. Pelkään kuitenkin, että naapurin mummo ilmoittaa, että ei maksa vaan hoitaa talonhultovuoron vaikka todellisuudessa ei jatkossakaan tee mitään vaan teettää kaikki hommat minulla. Mitä tehdä?

31

1527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toi5

      Joko lopetatte ko vuorot tai seuraavassa yhtiökokouksessa ilmoitat, että suostut ko vuoroihin vain , jos ne ovat yksin tehtäviä (tällöin kertojen määrä puolittuu) eikä
      tarvitse tehdä toisen osakkaan tehtäviä.

      • viola1

        Joo minäkin ajattelin vähän tuota, että jokainen tekee yksin talonhoultovuoron, jolloin minun ei tarvitse tehdä suhteessa enempää kuin muutkaan. Sen jälkeen tuo loiseläjä ei ole pelkästään minun taakka vaan jakautuu taakaksi kaikille muille. Meillä on tässä taloyhtiössä yhteensä 25 asunto-osakasta.

        Onneksi meillä on kevään yhtiökokous ennen minun (ja mummon) seuraavaa vuoroa.


    • Miksi taloyhtiössänne rikotaan lakia? Hallituksen tehtävänä on hoitaa kunnasapito (eli valita sopivin huoltoyhtiö) ja osakkaiden tehtäväksi jää vain vastikkeen maksaminen.

      Mutta taidat olla aika yksinkertainen kun et edes ymmärrä perusasioita. Tietenkin vastike nousee jos palkataan ulkopuolinen hoitamaan kunnossapitoa, mutta toisaalta sinä saatat joku päivä olla ainoa joka hoitaa näitä lainvastaisia "talonmiesvuoroja" kaikkien muiden osakkaiden säästäessä rahaa sinun tekemän ilmaistyön ansiosta.

      • viola1

        Kukakohan se tässä on yksinkertainen? Itse et taida ymmärtää perusasioita. Talkootyö ei ole lainvastaista. En todellakaan ole joku päivä se ainoa joka hoitaa talonmieshommia. Mulla panoi jo nyt pinna, kun yksi ei hoida vuoroaan. Enää en suostu tekemään tavallaan hänen edestään hommia. Otan yhteyttä hallitukseen ja vaadin, että vuorot tehdään yksin tai muuten otetaan huoltoyhtiö.

        Mielestäni meidän taloyhtiössä talonhuolto on sujunut hyvin noilla vuoroilla. Ihmiset ovat ihan innokkaita huolehtimaan omasta pihapiiristään. Poikkeuksena vaan on tuo minun naapurin mummo, joka ei suostu hoitamaan vuoroaan.

        Meidän taloyhtiössä kaikki halusivat (myös minä), että talonhuolto tehdään talkootöillä. Mielestäni se on hyvä asia sentakia, koska säästää yhtiövastikkeessa sekä on ihan kiva puuhastella edes muutaman kerran vuodessa arkisten askareiden parissa ja jotenkin se luo yhteisyydellisyyttä.


      • Ei orjatyötä...
        viola1 kirjoitti:

        Kukakohan se tässä on yksinkertainen? Itse et taida ymmärtää perusasioita. Talkootyö ei ole lainvastaista. En todellakaan ole joku päivä se ainoa joka hoitaa talonmieshommia. Mulla panoi jo nyt pinna, kun yksi ei hoida vuoroaan. Enää en suostu tekemään tavallaan hänen edestään hommia. Otan yhteyttä hallitukseen ja vaadin, että vuorot tehdään yksin tai muuten otetaan huoltoyhtiö.

        Mielestäni meidän taloyhtiössä talonhuolto on sujunut hyvin noilla vuoroilla. Ihmiset ovat ihan innokkaita huolehtimaan omasta pihapiiristään. Poikkeuksena vaan on tuo minun naapurin mummo, joka ei suostu hoitamaan vuoroaan.

        Meidän taloyhtiössä kaikki halusivat (myös minä), että talonhuolto tehdään talkootöillä. Mielestäni se on hyvä asia sentakia, koska säästää yhtiövastikkeessa sekä on ihan kiva puuhastella edes muutaman kerran vuodessa arkisten askareiden parissa ja jotenkin se luo yhteisyydellisyyttä.

        Teillä taloyhtiössä on yksinkertaisia kaikki muut, paitsi se fiksu naapurin mummo!!!
        Huoltoyhtiö hoitaa työt, ja asukkaat maksaa vastikkeen.
        Mikään ei voi velvoittaa orjatyöhön, jos telkkarista tulee vaikka kiinnostava ohjelma. TÄMÄ ON LAKI!!!!!!!


      • viola1
        Ei orjatyötä... kirjoitti:

        Teillä taloyhtiössä on yksinkertaisia kaikki muut, paitsi se fiksu naapurin mummo!!!
        Huoltoyhtiö hoitaa työt, ja asukkaat maksaa vastikkeen.
        Mikään ei voi velvoittaa orjatyöhön, jos telkkarista tulee vaikka kiinnostava ohjelma. TÄMÄ ON LAKI!!!!!!!

        On kyllä todella typerä haukkua yksinkertaiseksi ihmisiä, jotka haluavat itse tehdä talonhuoltohommia ja säästää näin kustannuksissa. Tavallaan ahkerat ihmiset haukutaan yksinkertaisiksi. Ahkeruus ei ole tyhmyyttä. Itseasiassa meidänkin taloyhtiössä nämä ahkerat ihmiset minä lukuun ottaen olemme useat akateemisesti koulutettuja. Emme ole laiskoja vaan olemme lukeneet ahkerasti koulussa läksymme ja kouluttaneet itsemme hyviin ammatteihihin. Ei se laiskoilta onnistu. Itseasiassa vain tuo naapurin mummo on kouluttamaton eläkkeellä oleva siivooja. Laiskuuttaan ei ole käynyt kouluja eikä laiskuuttaan tee nytkään kaikille yhteiseksi tatkoitettuja talonhuoltotöitä.
        Lisäksi omasta talonhuoltovuorosta huolehtiminen osoittaa myös velvollisuudentuntoa ja muiden ihmisten huomioonottamista, eli ei teetetä muilla omia hommia. Missään nimessä se ei ole osoitus yksinkertaisuudesta.

        Minä ole kuullut muissakin taloyhtiöissä näiden ihmisten, jotka eivät hoida talonhoitovuoroaan olevan yleensä kouluttamattomia tai vähän koulutettuja. Sanoisin heitä laiskoiksi enkä missää nimessä fiksuiksi.


      • Raatokärpänen
        viola1 kirjoitti:

        On kyllä todella typerä haukkua yksinkertaiseksi ihmisiä, jotka haluavat itse tehdä talonhuoltohommia ja säästää näin kustannuksissa. Tavallaan ahkerat ihmiset haukutaan yksinkertaisiksi. Ahkeruus ei ole tyhmyyttä. Itseasiassa meidänkin taloyhtiössä nämä ahkerat ihmiset minä lukuun ottaen olemme useat akateemisesti koulutettuja. Emme ole laiskoja vaan olemme lukeneet ahkerasti koulussa läksymme ja kouluttaneet itsemme hyviin ammatteihihin. Ei se laiskoilta onnistu. Itseasiassa vain tuo naapurin mummo on kouluttamaton eläkkeellä oleva siivooja. Laiskuuttaan ei ole käynyt kouluja eikä laiskuuttaan tee nytkään kaikille yhteiseksi tatkoitettuja talonhuoltotöitä.
        Lisäksi omasta talonhuoltovuorosta huolehtiminen osoittaa myös velvollisuudentuntoa ja muiden ihmisten huomioonottamista, eli ei teetetä muilla omia hommia. Missään nimessä se ei ole osoitus yksinkertaisuudesta.

        Minä ole kuullut muissakin taloyhtiöissä näiden ihmisten, jotka eivät hoida talonhoitovuoroaan olevan yleensä kouluttamattomia tai vähän koulutettuja. Sanoisin heitä laiskoiksi enkä missää nimessä fiksuiksi.

        Oletkin ymmärtänyt selvästi väärin asunto-osakeyhtiön ja mitä siinä asuminen tarkoittaa. Asunto-osakeyhtiöstä ostaminen tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei itse tarvitse tehdä mitään: oli se sitten laiskuutta tai muuta tahansa. Se ei välttämättä ole tee-se-itse ihmiselle halvin asumismuoto, mutta he voivatkin muuttaa omakotitaloon tai muuhun asuntoon, joka ei ole asunto-osakeyhtiö.


      • lopettakaa jo.
        viola1 kirjoitti:

        On kyllä todella typerä haukkua yksinkertaiseksi ihmisiä, jotka haluavat itse tehdä talonhuoltohommia ja säästää näin kustannuksissa. Tavallaan ahkerat ihmiset haukutaan yksinkertaisiksi. Ahkeruus ei ole tyhmyyttä. Itseasiassa meidänkin taloyhtiössä nämä ahkerat ihmiset minä lukuun ottaen olemme useat akateemisesti koulutettuja. Emme ole laiskoja vaan olemme lukeneet ahkerasti koulussa läksymme ja kouluttaneet itsemme hyviin ammatteihihin. Ei se laiskoilta onnistu. Itseasiassa vain tuo naapurin mummo on kouluttamaton eläkkeellä oleva siivooja. Laiskuuttaan ei ole käynyt kouluja eikä laiskuuttaan tee nytkään kaikille yhteiseksi tatkoitettuja talonhuoltotöitä.
        Lisäksi omasta talonhuoltovuorosta huolehtiminen osoittaa myös velvollisuudentuntoa ja muiden ihmisten huomioonottamista, eli ei teetetä muilla omia hommia. Missään nimessä se ei ole osoitus yksinkertaisuudesta.

        Minä ole kuullut muissakin taloyhtiöissä näiden ihmisten, jotka eivät hoida talonhoitovuoroaan olevan yleensä kouluttamattomia tai vähän koulutettuja. Sanoisin heitä laiskoiksi enkä missää nimessä fiksuiksi.

        Asenteesi paljasti todella luonteesi. Olet varmaankin itse tuo siivooja, joka muuten on tärkeä työ. Muuten Maailma hukkuisi p askaan!!

        No asiaan, omassa yhtiössä ei yksikään akateemisesti kouluttautunut tee/halua tehdä talkoilla siivoksia, lumitöitä... Sitä varten on huoltoyhtiö!!!!!
        Täten vastuu esim. Mahd. liukastumisista siirtyy pois asukkailta, ja ei tule riitoja, vaan on mukava hymyillä kun tavataan.

        No tapoja on monia asustella. Itse teen talkoita omalla mökillä, ja mahd. Ok-talossa, jos sellaiseen muutan.


    • WOD

      Ei talkootyö, esim. nurmikon leikkuu, siivous tms. ole taloyhtiössä kiellettyä eikä laitonta. Siihen ei vaan voi ketään velvoittaa vaikka minkälaisia päätöksiä yhtiökokouksissa tehtäisiin liittyen ns. "talonhuoltovuoroihin" kuten aloittaja mainitsee. Ketään ei myöskään voi ko. talkootyön tekemättä jättämisestä veloittaa. Jos tällaisesta talkootyöstä yhtiökokouksessa sovitaan ja joku ei kuitenkaan vuoroaan hoida, niin se siitä sitten. Yleistä paheksuntaa....

    • Halpuus ratkaisee

      Vakuutus ei korvaa talkootyössä sattuneita vahinkoja. Ihmiskeho on joskus metkan heikko rakenteeltaan.
      Kiinteän omaisuuden hoito- ja huoltotyöt maksaa aina.

    • Talkkarivuorot..

      Tiedän taloyhtiön, jossa 80 vuotias anoppini teki naapurienkin talkkarivuorot. Ei tee enää. Ei halunnut ottaa asiaa esille yhtikokouksessa, vaan myi asunnon ja muutti pois, kun ei enää jaksanut.

      Nämä talkoohommina tehtävät talkkarintyöt toimivat vain paritalossa ja varauksella ehkä 3-4 asunnon rivarissa. Niissäkin vain niin kauan kuin jaksamista, halua ja yksimielisyyttä riittää. Kun talkoohommistaa sovitaan, niin jo siinä vaiheessa kannattaisi muistaa, että yhden lenkin pettäminen kaataa koko homman. Ketään ei voida velvoittaa tekemään "omaa osuuttaan".

      Jos naapuri ei tee, niin en tee minäkään. Näinhän valtaosa ajattelee ja todennäköisesti minullekin kävisi samoin..

    • en halua....

      En ikinä muuttaisi tuommoiseen yhtiöön. Pitääkö vessanpöntötkin käydä nuolemassa naapurilta?
      Saako käydä lomareissulla, silloin kun itse haluaa?
      Kytätäänkö naapureita keskivertoa enemmän?
      Onko tekemisen puutetta? Taitaa olla melko riitaisa taloyhtiö!!!!!

      • viola1

        Meillä on sopuisa taloyhtiö. En ole huomannu naapureiden kyttäävän toisiaan. Itse on edes tiedä kaikkia jotka asuvat taloyhtiössämme, kaikki eivät käy edes kokouksissa. Nuo talkoovuorot on jaettu joten, työt ei pahemmin rasita ketään. Laskin itse, että minulla menee non 2-3 tuntia vuodessa noihin talonhoitovuoroihin. Se ei luulisi rasittavan ketään. Ei ole kova urakka.

        Meillä on uusi vajaa 3 vuotta oleva rivitaloyhtiö, joten talonhoitohommia on todella vähän. Yleensä vain varastojen lakaisu, johon menee puoli tuntia viikossa. Olisi ollut aivan älytöntä maksaa monta tonnia kuukaudessa talonhoitoyhtiölle keskimäärin yhdestä viikkotunnista, joen päädyimme tekemään ne vähäiset hommat itse. Traktori käy auraamassa pihatiet ja hoitaa hiekoituksen. Kesällä nurtsin tarttee leikata noin joka toinen viikko. Joten lomille ja työmatkoille voi lähteä milloin huvittaa. Tarvittaessa voi vaihtaa ne harvat vuorot toisen kanssa.


      • Tuulen Vire
        viola1 kirjoitti:

        Meillä on sopuisa taloyhtiö. En ole huomannu naapureiden kyttäävän toisiaan. Itse on edes tiedä kaikkia jotka asuvat taloyhtiössämme, kaikki eivät käy edes kokouksissa. Nuo talkoovuorot on jaettu joten, työt ei pahemmin rasita ketään. Laskin itse, että minulla menee non 2-3 tuntia vuodessa noihin talonhoitovuoroihin. Se ei luulisi rasittavan ketään. Ei ole kova urakka.

        Meillä on uusi vajaa 3 vuotta oleva rivitaloyhtiö, joten talonhoitohommia on todella vähän. Yleensä vain varastojen lakaisu, johon menee puoli tuntia viikossa. Olisi ollut aivan älytöntä maksaa monta tonnia kuukaudessa talonhoitoyhtiölle keskimäärin yhdestä viikkotunnista, joen päädyimme tekemään ne vähäiset hommat itse. Traktori käy auraamassa pihatiet ja hoitaa hiekoituksen. Kesällä nurtsin tarttee leikata noin joka toinen viikko. Joten lomille ja työmatkoille voi lähteä milloin huvittaa. Tarvittaessa voi vaihtaa ne harvat vuorot toisen kanssa.

        Paitsi itse kyttäät sitä mummoa, joka ei tee vuoroaan ja valitat että joudut tekemän hänen hommansakin. Mutta hyvä, että se ei enää sinua rasitakaan :-)


      • viola1
        Tuulen Vire kirjoitti:

        Paitsi itse kyttäät sitä mummoa, joka ei tee vuoroaan ja valitat että joudut tekemän hänen hommansakin. Mutta hyvä, että se ei enää sinua rasitakaan :-)

        En ole kytännyt mummoa. Meillä vaan sattuu olemaan yhteinen talonhoitovuoro, joten on ollut vähän pakko olla häneen yhteydessä. Tavallaan sentakia joudun tekemään hänen hommatkin, kun hän ei tee mitään. Kerran hän vaan ilmoitti minulle ettei leikkaa nurmikkoa ja sanoi kerran unohtaneensa talonhoitovuoron. Siksi viime talonhoitovuoron aikana kävin sanomassa hänelle, että nyt on meidän talonhoitovuoro. Niin hän sanoi, että onkin miettinyt, että milloinkahan se meidän talonhoitovuoro on. Kun kerroin sen olevan ko. viikolla, niin hän sanoi olevansa sairas. Nyt loppui multa vuorot hänen kanssa, sillä vaadin vuorot tehtäväksi yksin eikä naapurin kanssa kahdestaan taikka palkataan vierasta väkeä siivoamaan ja leikkaamaan nurtsi.


    • joonatan62

      Minustakin on järkevää hoitaa talohuolto rivitaloissa asukkaiden kesken, ekä maksaa vähäisestä työstä paljon huoltoyhtiölle. Toinen vaihtoehto on palkata joku ihminen siivoamaan yhteisiä tiloja vaikka kerran tai joka toinen viikko. Nurmikon leikkuuseen voi palkata vaikka jonkun opiskelijan kesäksi vaikka kerran viikossa. Tulee halvemmaksi kuin kallis huoltoyhtiö. Tyhmyyttä on maksaa maltaita huoltoyhtiöstä.

      • noora17

        Aloittaja kysyi asiallisesti ongelmastaan jaetusta talonhoitovuorosta naapurin kanssa. Ensimmäinen vastasi hänelle asiallisesti, samoin kuin WOD ja muut ovat lähinnä ilkeilleet hänelle ja haukkuneet fiksulta vaikuttavan ihmisen tyhmäksi. Mikä saa ihmisiä haukkumaan netissä toisia tyhmiksi? Älykkäällä ja hyvällä itsetunnolla varustetulla ihmisellä ei ainakaan ole tarvetta moiseen? Mitä nämä haukkujat sitten ovat? Se hämmästyttää ihmetyttä pientä kulkijaa.


      • Netti Petti
        noora17 kirjoitti:

        Aloittaja kysyi asiallisesti ongelmastaan jaetusta talonhoitovuorosta naapurin kanssa. Ensimmäinen vastasi hänelle asiallisesti, samoin kuin WOD ja muut ovat lähinnä ilkeilleet hänelle ja haukkuneet fiksulta vaikuttavan ihmisen tyhmäksi. Mikä saa ihmisiä haukkumaan netissä toisia tyhmiksi? Älykkäällä ja hyvällä itsetunnolla varustetulla ihmisellä ei ainakaan ole tarvetta moiseen? Mitä nämä haukkujat sitten ovat? Se hämmästyttää ihmetyttä pientä kulkijaa.

        Alkuperäinen haukkuu myös itse tuota "siivooja mummoa", joka ei syystä tai toisesta halua hoitaa talonhoitovuoroaan. Yhdessä viestissään hän sanoo, että vuoron hoitamiseen on mennyt 2-3 tuntia vuodessa eikä se häntä rasita, mutta silti harmittaa, että mummo keksii tekosyitä eikä viitsi tehdä mitään.

        Alkuperäisen ongelmana on se, että hän ei ole ymmärtänyt, että asunto-osakeyhtiössä ei tarvitse kenenkään tehdä mitään tuollaista eikä siitä pidä muiden sitten myöskään hermostua.

        Muuten olet oikeassa siinä, että netissä keskustelu menee helposti asiattomuuksiin ja ihmiset myös provosoituvat hyvin herkästi vastaamaan kärkevästi.


    • toi5

      Tämä mummo, joka ei halua osallistua talkoisiin, voisi sen asiallisesti iloittaa yhtiökokouksessa, jolloin muut voivat päättää haluavatko jatkaa keskenään talkoilla vai ulkoistetaanko huolto.

      • Talkkarivuorot

        Vaan kun hänen ei tarvitse ilmoittaa. Taloyhtiö voi ilmoittaa, mutta taloyhtiö ei voi velvoittaa.
        Entä jos "tämä mummo" vuokraa omistamansa asunnon jollekin, mitä sitten..? Velvoitetaanko tämä mummo edelleen osallistumaan talkoisiin, vai siirretyäänkö vastuu vuokralaisille? Ja sitä paitsi talkoilla tarkoitetaan ihan muuta kuin kiinteisöhuoltoa, siivousta ja lumitöitä.


    • toi5

      Mitäänhän ei tarvitse ilmoittaa, kirjoitinkin, että voisi ilmoittaa. Olisi taloyhtiössä helpompi tehdä päätöksiä, maksetaanko rahalla vai saadaanko tehtyä talkoilla, jos kukin viitisisi ilmoittaa oman kantansa asiaan. Usein on niin, että voimakkaimmin ajaa talkooasiaa henkilöt, jotka eivät niihin aio osallistua, koska ei yhtiössä tarvitse osallistua kuin vastikkeen maksuun mutta eivät kuitenkaan halua vastikkeeseen korotuksia huoltoyhtiön käytöstä. Valitettavasti on ihmisä, jotka haluaa halvan vastikkeen muiden tekemän työn kustannuksella. Osakas, joka ei halua osallistua talkoisiin, tulee esittää kaiken taloyhtiön työn ulkoistamista yhtiökokouksessa. Mikäli tästä huolimatta muut enemmistönä päätyvät talkooratkaisuun, voi ko osakas hyvällä omallatunnolla olla osallistumat talkootyöhön.

      • Ongelma noissa "omatoimisissa yhtiöissä" on lähinnä se, että kun ei palkata ulkopuolista kiinteistönhuoltoa, niin vuorot jaetaan kaikkien huoneistojen kesken. Oikea tapa olisi tiedustella osallistumishalukkuutta ennen vuorolistojen laadintaa. Näin toimien kiinteistönhuolto olisi edes jonkinlaisella tasolla vuoden ympäri, nykyisin se on retuperällä laittomasti merkittyjen huoneistojen "hoitoviikoilla" (järjestelmä on laiton, koska yhtiö ei voi edellyttää kiinteistönhoitoa). Seuraus, no pahimmillaan pari osakasta hoitaisi ilmaiseksi 20 huoneiston kiinteistöhuollon, mutta se olisi heidän oma valintansa.


    • Kaikkea nähnyt

      Tähän ikään kaikenmoista tosiaan nähty ja koettu.

      Mitä isompi taloyhtiö, sitä toivottomampaa. Esimerkkinä kerrostaloyhtiö, jossa aikoinaan asuimme. Talossa 55 huoneistoa, yhtiökokouksissa näkyi aina vain samat viitisentoista henkilöä. Yhtiössä ei saatu toimimaan edes keväisiä pihatalkoita. Tai miten sen nyt ottaa.. Olihan niissä talkoissa aina hallituksen jäsenet 10-15 muuta ja jopa yksi vuokralla asunut perhe! Näyttää olevan melkoinen joukko ihmisiä, joita taloyhtiön asiat ei vähempää voisi kiinnostaa.

      Omin voimin tehtävät kiinteistöhuoltotyöt saattavat toimia pienissä yhtiöissä jopa todella hyvin.. Asuimme ennen nykyiseen omakotitaloon muuttamista paritaloyhtiössä, jossa kaikki toimi kuin unelma. Yhteisen piha-alueen lumityöt teki se, joka tuli ensin kotiin. Naapuri hoiti isännöitsijän työt ja kirjanpidon, minä enempi teknisiä hommia lumilingon horjauksesta roskakatoksen rakentamiseen. Kun lomailtiin, niin leikattiin naapurin nurmikkoa, tehtiin lumityöt, tyhjennettiin postilaatikko ja kasteltiin jopa toistemme kukkia.

      Toisaalta jo paritalo voi olla katastrofi, jos kemiat ja yhteistyöhalukkuus eivät kohtaa alkuunkaan.. Tyttäreni asuu kolmen perheen rivarissa ja jo siellä takkuilee pahasti. Ei tarvita kuin yksi erikoinen ja omalaatuinen persoona, joka tietää kaiken, puuttuu kaikkeen ja on aina oikeassa.
      Hänen kaverinsa asuu kymmenen asunnon rivarissa, jossa ei onnistu minkäänmoinen yhteistyö. Jopa tervehtiminen on joillekin mahdotonta, eikä ole muuten mitenkään harvinaista muuallakaan.

    • 14+5

      Itse olin meidän rivarin ilmainen isännöitsijä ja kirjanpitäjä 10 vuotta (talo oli ihan uusi kun aloitin), isäni hoiti ilmaiseksi talonmies hommia. Taloon muutti sitten kovasuinen pomottaja nainen ja hänelle nakitin heti isännöitsijän hommat. Talo vanheni ja alettiin tekemään korjauksia. Yhdestä laskusta sitten kun huomautin ettei kaikkia korjauksia oltu korjattu vaikka oli laskutettu, hän alkoi huutamaan pihassa että olen vaikea ihminen ja että kun olin isännöitsijä en tehnyt talossa mitään! Ja että minun pitäisi muuttaa pois talosta. No niinpä, uusi talo, ei paljon korjauksia silloin kun olin isännöitsijä. Samainen nainen on yhtiössä muutenkin ottanut maksuja mummoilta ruohonleikkuista ja laittanut rahat omaan taskuun vaikka on taloyhtiö leikkurilla ja bensoilla nurmikot leikannut. Taloyhtiön töistä ei kannata kiitosta odottaa, haukkuja kyllä satelee.

    • väärä ymmärrys

      Miksi talonhoitovuorot? Osaketalossa huolto maksetaan vastikkeessa ei siihen mitään lähi- tai vierihoitoa tarvita. Tämä kaikenmaailman "kuka leikkii talkkaria" vaan aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin uskomattomia sotkuja. Huoltoyhtiö tekee sopimuksen mukaiset työt eikä siinä tarvitse syytellä toisia.
      Selitys että me säästetään on täysin läpinäkyvä. Todellisuudessa kukaan ei säästä mitään.
      Vaikka kuinka hienosti mainostetaan "meillä on yhtiökokouksessa sovittu". Niin, onhan se sovittu mutta ei sido ketään koska kyse on osakeyhtiöstä. Entäs kun tulee uusi osakas jota vähempää ei voisi kiinnostaa pihatyöt? Jo taas saadaan itku potku raivari.
      Rivarissa ei ole mitään muuta eroa kerrostaloon kun naapureita on vaan sivulla. Sitä kälystä pihalänttiäkään ei omista. Omistus loppuu juuri siihen kivijalkaan, ei ulotu edes porrasaskelmaan, siintäkin määrää yhtiö.

      • Tekninen_Tissi83

        Kun tieto loppuu, alkaa päteminen.. :)

        Täsmennätkö lausetta:
        "Omistus loppuu juuri siihen kivijalkaan, ei ulotu edes porrasaskelmaan, siintäkin määrää yhtiö."
        Onkohan sinulta jäänyt sana 'hallintaoikeus' ymmärtämättä?


      • väärä ymmärrys
        Tekninen_Tissi83 kirjoitti:

        Kun tieto loppuu, alkaa päteminen.. :)

        Täsmennätkö lausetta:
        "Omistus loppuu juuri siihen kivijalkaan, ei ulotu edes porrasaskelmaan, siintäkin määrää yhtiö."
        Onkohan sinulta jäänyt sana 'hallintaoikeus' ymmärtämättä?

        Näköjään jäänyt sulta ymmärtämättä. Hallintaoikeus tarkoittaa että saat oleskella liikkua alueella ja estää muiden liikkuminen. Et OMISTA sitä länttiä millään muotoa. Kaikki mitä teet siinä vaatii muiden suostumuksen. Ei siinä saa ominpäin rakennella esim mitään kylpytynnyreitä tai grillipaikkoja. Hallintaoikeus saattaa joissan tapauksissa olla jopa rasite. Et edelleen sun omistus loppuu siihen kivijalkaan. Tai jos tarkkoja ollaan niin et omista edes sitä. Osakeyhtiössä kun osakkaat ei fyysisesti omista muuta kun huoneiston hallintaan oikeuttavat osakekirjat. Ne seinätkin on taloyhtiön.


      • Tekninen_Tissi83
        väärä ymmärrys kirjoitti:

        Näköjään jäänyt sulta ymmärtämättä. Hallintaoikeus tarkoittaa että saat oleskella liikkua alueella ja estää muiden liikkuminen. Et OMISTA sitä länttiä millään muotoa. Kaikki mitä teet siinä vaatii muiden suostumuksen. Ei siinä saa ominpäin rakennella esim mitään kylpytynnyreitä tai grillipaikkoja. Hallintaoikeus saattaa joissan tapauksissa olla jopa rasite. Et edelleen sun omistus loppuu siihen kivijalkaan. Tai jos tarkkoja ollaan niin et omista edes sitä. Osakeyhtiössä kun osakkaat ei fyysisesti omista muuta kun huoneiston hallintaan oikeuttavat osakekirjat. Ne seinätkin on taloyhtiön.

        Noita viimeisiä lauseita nimenomaan hain kommentillani. Yhtiömuotoisessa yhteisöasumisessa tärkeä pointti on ymmärtää hallinta- ja omistusoikeuden ero ja sen vaikutus asumiseen liittyvien asioiden hoitamiseen. Omistusoikeus on ainoastaan tiettyyn osakeryhmään yhtiön osakekannasta.
        Tämän eron tiedostamattomuutta ilmentää väite "omistuksen loppuvan siihen kivijalkaan".


    • TÄSSÄ RATKAISU :)

      Rivitaloissa asukkaan/omistajan vastuu töistä loppuu ulko-oven kynnykselle!

      Arvon mummo voi vaikka viedä hallituksen oikeussaliin ja mummo voittaa! Niin se vain on!

      RATKAISU ALOITTAJAlle: jatka vain niiden töitten tekemistä, kun se tuntuu mukavalle talkoilla ja JÄTÄ MUMMO RAUHAAN. Jos kerran talkootöihin menee vähän aikaa, niin jatka samaan malliin. Älä nurise, kyttää mummoa tai venkoile.

      Toinen vaihtoehto sitten jo annettiinkin: huoltoyhtiölle työt!

    • niinpä niin....

      Mitkä ihmeen huoltovuorot?. Hyvin hoidetussa yhtiössä on käytössä huolto ja isännöintipalvelut eikä niillä hommilla rääkätä talon asukkaita. Varsin huono säästö.
      Veli osti 90-luvulla osakkeen tämmöistä omatoimi huolto yhtiöstä ja möi kyllä heti pois kun 2 vuotta tuli täyteen. Oman 30 asunnon rivariyhtiössäni jossa asuin vielä vajaa vuosi sitten oli kaikki työt ulkoistettu. No joutui kyllä oman takapihan pitää itse kunnossa. Kesällä muutettiin lähelle Ok-taloon ja nyt hoidan kyllä monet asiat itse mutta löysempi työtahti antaa siihen mahdollisuuden eikä stressiä tule. Toki ostan palveluita joita nämä pihin kaiken itsetekevät eivät ymmärä. Lasken edelleen hinnan vapaa ajalleni mikäli se menee pakollisiin työsuorituksiin mikä ei liity harrastuksiini.

      • ....,,,,

        "Mitkä ihmeen huoltovuorot?. Hyvin hoidetussa yhtiössä on käytössä huolto ja isännöintipalvelut eikä niillä hommilla rääkätä talon asukkaita. Varsin huono säästö."

        Enpä tiedä onko huono säästö.
        Meillä pienessä yhtiössä vastike nousisi 30%, jos ottaisimme huoltoyhtiön hoitamaan pihamme. Talvella yksi maanviljelijä auraa pihamme ja hiekottaa tuntilaskutuksella.
        Kesällä leikkaamme nurmikon talkoilla, johon työhön tuntuu olevan lähes kilpailu, kuka ehtii ensin, toimistotyötä tekevät kun haluavat liikuntaa. Nurmikon leikkuun jälkeen istumme grillikatoksessa, grillaillaan ja otetaan ehkä pari olutta, ja parannetaan maailmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe