kipparikoulutus ennen

kokenut2

Merikapteeniksi ennen joltisenkin näin.


36 kk merellä laivassa ja lomia ei lasketa
9 kk rentoutuen koulussa >> perämiehen kirja
15 kk seilaten perämiehenä 7d/viikko ilman lomia
9 kk rentoutuen koulussa >> yliperämiehenkirja
15 kk ylimpänä tai sitä seuraavana perämiehenä, tietty liikenne
9 kk rentoutuen koulussa
6 kk ylimpänä tai sitä seuraavana perämiehenä
99 kuukautta eli 8,25 vuotta ja merikapteenin kirja taskuun, muodollinen pätevyys. (Meniköhän oikein, korjatkaa).
Tämä vauhti siis teoriassa ilman vapaita. Käytännössä valmistuminen alusta loppuun kesti hyvin paljon yli kymmenen vuotta, minulla sotaväkineen 13 vuotta, puolisen vuotta ylikin. Koulussa oli siis viikonloput ja lomat, mutta meripalvelu oli 7d/ viikko.
Jostakin luin, että nykyään merikapteeniksi vaaditaan 460 pistettä? Tuntuu uskottavalta, sillä taannoin kokemusvaatimuksesta tingittiin runsaasti, sillä tuolla tasolla valmistuminen ei saa kestää 8 tai jotain vuotta.
Päälliköksi pääseminen vaatii huomattavasti pidemmän ajan. Eivät varustajat jätä miljoonaomaisuutta kokemattomien käsiin. Valtameriliikenteessä myös yliperämieheltä vaaditaan merikapteenin pätevyys ja usein laivoissa on 2 – 3 merikapteeninkirjan omaavaa.
Muistelen kerrotun Rauman kouluun 90-luvulla tulleen runsaasti monen ällän ylioppilaita ja muuta hyvää porukkaa 39 henkeä. Fiksut nuoret tajusivat jo ensimmäisenä talvena, että ensimmäistä kaluunaa pääseekin kiillottelemaan vasta vuosien kuluttua. Neljää kipparin nauhaa vasta ehkä 15 vuoden päästä, josko silloinkaan. Keväällä mukana oli vain 11 opiskelijaa. Mielenkiintoista?

13

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 60 luvulla noin 10 v

      Kukaan lukion tai amiksen olki-aivo tuollaiseen usko, ennen kuin heräte annetaan realeihin.

      • Elän

        Vain hiukan fiksumpaa porukkaa lienevät nykyiset merelle tulijat.

        Koulutus on erilaista, vanhan miehen mielestä teorian osalta tätä päivää, mutta kokemuksen arvostaminen on unohtunut.

        Ennen ei harjoiteltu ilman palkkaa muutamaa viikkoa, vaan tehtiin töitä pitkään ja saatiin siitä jonkinlainen palkka. Myös ennen koulutukseen tuloa. Konepuolella oli omat juttunsa ja niissäkin työkokemus eri osa-alueilla oli huomattavaa. Kokonaisaika koulussa lyhyemmän kouluvuoden ansiosta hiukan lyhyempi ja kokonaisaika naarmun verran lyhyempi saavuttaa ylikonemestarin pätevyys, kuin merikapteenin pätevyys.

        Peruskokemus merellä, kouluun, oikeisiin töihin perämieheksi, kouluun, töihin, kouluun ja sittenkin vielä tietyssä asteessa toimiminen ja paperit kouraan. Kipparin jobi joillekin joskus sen jälkeen.

        Nykyisin fiksut kaverit tutustuvat työhön, sitten tulevat muutamaksi viikoksi harjoittelemaan ilman pientäkään ansiota? Älykkäät varustajat voisivat maksaa vaikkapa pienen palkan harjoittelijoille. Näissä nuorissahan on merenkulun tulevaisuus. Kun heille maksettaissiin "jotain", voitaisiin myös vaatia jotain.

        Vahva näkemykseni on, että nykynuoret ovat hiukan fiksumpia kuin me aikoinamme. Koulutus laadustaan huolimatta ja opetus sen lisäksi kaipaisi osin entiseen palaamista. Koulua, työtä, kokemusta.

        Toivon merenkululle Suomessakin edes jonkinlaista tulevaisuutta.


        Toivossa elän


      • luuvartin puoli
        Elän kirjoitti:

        Vain hiukan fiksumpaa porukkaa lienevät nykyiset merelle tulijat.

        Koulutus on erilaista, vanhan miehen mielestä teorian osalta tätä päivää, mutta kokemuksen arvostaminen on unohtunut.

        Ennen ei harjoiteltu ilman palkkaa muutamaa viikkoa, vaan tehtiin töitä pitkään ja saatiin siitä jonkinlainen palkka. Myös ennen koulutukseen tuloa. Konepuolella oli omat juttunsa ja niissäkin työkokemus eri osa-alueilla oli huomattavaa. Kokonaisaika koulussa lyhyemmän kouluvuoden ansiosta hiukan lyhyempi ja kokonaisaika naarmun verran lyhyempi saavuttaa ylikonemestarin pätevyys, kuin merikapteenin pätevyys.

        Peruskokemus merellä, kouluun, oikeisiin töihin perämieheksi, kouluun, töihin, kouluun ja sittenkin vielä tietyssä asteessa toimiminen ja paperit kouraan. Kipparin jobi joillekin joskus sen jälkeen.

        Nykyisin fiksut kaverit tutustuvat työhön, sitten tulevat muutamaksi viikoksi harjoittelemaan ilman pientäkään ansiota? Älykkäät varustajat voisivat maksaa vaikkapa pienen palkan harjoittelijoille. Näissä nuorissahan on merenkulun tulevaisuus. Kun heille maksettaissiin "jotain", voitaisiin myös vaatia jotain.

        Vahva näkemykseni on, että nykynuoret ovat hiukan fiksumpia kuin me aikoinamme. Koulutus laadustaan huolimatta ja opetus sen lisäksi kaipaisi osin entiseen palaamista. Koulua, työtä, kokemusta.

        Toivon merenkululle Suomessakin edes jonkinlaista tulevaisuutta.


        Toivossa elän

        Aikanani Suomen kauppalaivastossa oli rekisteröity hiukan yli 500 alusta, mitenkä monta nyt on?

        Samassa toivossa elän elämäni loppuun asti, mikäli niin pitkään elän.


      • vahtimies88
        luuvartin puoli kirjoitti:

        Aikanani Suomen kauppalaivastossa oli rekisteröity hiukan yli 500 alusta, mitenkä monta nyt on?

        Samassa toivossa elän elämäni loppuun asti, mikäli niin pitkään elän.

        http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/merenkulku

        Tuolta löytyypi nykyinen määrä. Suomen kauppalaivastossa tällä hetkellä noin 700 alusta.


      • luuvartin puoli
        vahtimies88 kirjoitti:

        http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/merenkulku

        Tuolta löytyypi nykyinen määrä. Suomen kauppalaivastossa tällä hetkellä noin 700 alusta.

        Tarkoitan ulkomaan liikenteessä olevia kauppa aluksia, joissa itsekin palvelin.


      • Milloin oli?
        luuvartin puoli kirjoitti:

        Tarkoitan ulkomaan liikenteessä olevia kauppa aluksia, joissa itsekin palvelin.

        No minä vuonna palvelit?
        Tuossa käppyrässä näyttää olevan n.500 laivaa vuoden 1970 lopussa, 1988 n.400 laivaa ja 2012 tuo 700.
        Oliko nuo 500 ulkomaanliikenteessä olevia kauppa-aluksia sinun aikana? Jos noin oli niin mihin lähteeseen se tieto perustuu?


      • vahtimies88
        luuvartin puoli kirjoitti:

        Tarkoitan ulkomaan liikenteessä olevia kauppa aluksia, joissa itsekin palvelin.

        Kylläpä noista seitsemästäsadasta kauppalaivasta suurin osa on ulkomaan liikenteessä. Harva suomalainenkaan kauppa-alus seilaa ainoastaan esim. Kemi-Kotka väliä...


      • x??????
        vahtimies88 kirjoitti:

        Kylläpä noista seitsemästäsadasta kauppalaivasta suurin osa on ulkomaan liikenteessä. Harva suomalainenkaan kauppa-alus seilaa ainoastaan esim. Kemi-Kotka väliä...

        Mielestäni juttu alkoi merimiesten koulutuksesta ja nyt "tingataan" laivojen määrästä ja tietolähteistä. ????????????????????????????????????????????


      • vahtimies88
        x?????? kirjoitti:

        Mielestäni juttu alkoi merimiesten koulutuksesta ja nyt "tingataan" laivojen määrästä ja tietolähteistä. ????????????????????????????????????????????

        Oli aloituksen aihe mikä tahansa, minä korjaan jos näen korjattavaa. Jos ei se sovi, niin ei ole pakko kenenkään lukea.


      • Kysyn ?????
        vahtimies88 kirjoitti:

        Oli aloituksen aihe mikä tahansa, minä korjaan jos näen korjattavaa. Jos ei se sovi, niin ei ole pakko kenenkään lukea.

        Voisiko joku selvittää aloituksen tyylillä, millainen merikapteeniksi koulutus on nykyään? Kuinka pitkä koulutusaika, kokemus ja siis yhteensä.

        En tarkoita sitä, että selitetään millaisia nykyiset merelle tulijat ovat tai millaisia he olivat ennen, vaan kuinka kauan minkin pätevyyden saavuttaminen teoriassa kestää.

        Kiitos


        .


      • Yx ihmettelijä
        Kysyn ????? kirjoitti:

        Voisiko joku selvittää aloituksen tyylillä, millainen merikapteeniksi koulutus on nykyään? Kuinka pitkä koulutusaika, kokemus ja siis yhteensä.

        En tarkoita sitä, että selitetään millaisia nykyiset merelle tulijat ovat tai millaisia he olivat ennen, vaan kuinka kauan minkin pätevyyden saavuttaminen teoriassa kestää.

        Kiitos


        .

        Nuoret kysyvät nykyisestä koulutuksesta. Fiksua kysyä.

        Kukaan ei oikein vastaa, mitä se on tänä päivänä? Ihmeellistä?


      • ahteriin jäänyt.

      • Ihmettelijä
        ahteriin jäänyt. kirjoitti:

        Eikö siinä ole jo soutuveneetkin mukana siinä 700:sa ?

        Hei ahteriin jäänyt? Mistä lienetkään jäänyt ahteriin? Ei kai 700 ole luku, jolla merimiehiä koulutetaan? Koulutuksestahan tässä alun perin oli kysymys, vai olenko minä tajunnut väärin koko jutun? Luulin, että kyse olisi merimiesten koulutuksesta, tai oikeastaan merikapteenien. Nämä jutut palstalla karkaavat valitettavasti asiasta toiseen aivan miten sattuu.

        Kertonee koulutuksen puutteesta tai tasosta????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe