Taikausko kontra elämä.

alex.kasi

Luotatko taikauskoon?
Jos ihminen esimerkiksi uskoo menninkäisiin tai että jonkun ihmisen käsien alla parannutaan kuoleman vakavasta sairaudesta.. siinä ei ole suurtakaan eroa - tosin tuo jälkimmäinen on paljon vakavampi asia.. mutta molemmissa uskotaan johonkin n.s. yliluonnolliseen.. ja se on eräänlaista taikauskoa ..

Tarvitseeko ihmisen uskoa taikauskoisesti mihinkään?

EI - kenenkään ei tarvitse uskoa ihmeisiin joita hän ei voi selittää, olen jopa sitä mieltä että ihmisen EI TULISI uskoa asioihin joita hän ei ymmärrä - jos ei niitä suoralta kädeltä hylätäkään..

Erilaiset lahkot ja kirkotkin ovat luonteeltaan sellaisia että niissä vaaditaan usein uskoa ilman ymmärrystä (ei kuitenkaan Adventtikirkko) ..niissä sanotaan että usko mitä sanotaan vaikka et ymmärräkään.. tulisiko ihmisen uskoa vain siihen mitä sanotaan?

EI, vaan hänen tulisi tutkia asia ja vasta sen jälkeen ottaa kantaa.

On kuitenkin muutamia asioita joihin jokainen voi uskoa vain miettimällä itse asiaa.
Esimerkiksi oikeudenmukaisuus on yksi sellainen .. ja rakkaus.

Vaatiiko Jumala uskoa ilman ymmärrystä ...?

Ei vaadi, vaan kehoittaa etsimään Jumalan vanhurskautta ..

Mutta jos joku sanoo: "Kuinka sitten voisin uskoa Jumalan olevan todellinen eikä vain taikauskoa. "

Tutkimalla asiaa .. esimerkiksi luonnossa olevaa tarkoituksenmukaista viisautta ..

Raamattu sanoo että vaikka ei kukaan meistä ole nähnyt Jumalaa - vain Poika, mutta sanoo myös että me voimme saada todistuksia Jumalan olemassaolosta ...

( Room. 1:20)
.. Sillä hänen (Jumalan) näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja JUMALALLISUUTENSA, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he (jotka kieltävät Jumalan) voi millään itseänsä puolustaa...

alex

26

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>> olen jopa sitä mieltä että ihmisen EI TULISI uskoa asioihin joita hän ei ymmärrä - jos ei niitä suoralta kädeltä hylätäkään.. >>>

Pitääkö olla uskomatta kvanttifysiikkaa, jos sitä ei ymmärrä tai pitääkö olla uskomatta kemiaan, jos sitä ei ymmärrä?

Vai koskeeko tämä vain erilaisia jumalia, menninkäisiä, joulupukkeja ja yksisarvisia?

>>> Erilaiset lahkot ja kirkotkin ovat luonteeltaan sellaisia että niissä vaaditaan usein uskoa ilman ymmärrystä (ei kuitenkaan Adventtikirkko) >>>

Heh. Olet sinä aika selkärangaton mielistelijä!

Olet itse kertonut, että et usko joitain adventtikirkon pakollisia opinkohtia, kuten esimerkiksi sitä, että jokin jumala loi kaiken kuudessa kirjaimellisessa päivässä.

Et usko myöskään sitä, että Maapallon elämä on luotu kyseisen kuuden päivän aikana noin 6000 vuotta sitten ja tämäkin on adventtikirkon opinkohta, sillä muutoin näiden höpinöissä ei olisi mitään järkeä.

Miten siis voit nöyristellä ja mielistellä noin selkärangattomasti tätä outoa amerikkalaista lahkoa?

Nuo on vain pakko uskoa, jotta voi olla kyseisen amerikkalsien lahkon jäsen.

>> Tutkimalla asiaa .. esimerkiksi luonnossa olevaa tarkoituksenmukaista viisautta .. >>>

Voisitko antaa esimerkin luonnossa olevasta tarkoituksenmukaisesta viisaudesta, jota ei voi selittää evoluutiolla, mutta jonka voi selittää jollain jumalalla?

Esimerkiksi vaikka loispistiäinen tai joku muu mukava pikku juttu, vai mitä on luonnon tarkoituksenmukainen viisaus?

>>> ( Room. 1:20)
      .. Sillä hänen (Jumalan) näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja JUMALALLISUUTENSA, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he (jotka kieltävät Jumalan) voi millään itseänsä puolustaa... >>>

Joten taas yksi konkreettinen esimerkki, jotta tuo ei olisi pelkkiä tyhjiä sanoja.

Miten jumalan teot näkyvät ympärillämme, joita ei voisi selittää ilman jumalaa?

Edes yksi esimerkki, joka on selitettävissä vain jonkin jumalan avulla, mutta ei yhtään mitenkään muuten.

ONko kenties sateenkaari selitettävissä vain jumalan avulla?

Vai nousuvesi ja laskuvesi?

Tähdet tai kuu? Pilvet? Onko jotain, jonka voi selittää ilman luonnontieteitä, pelkän jumalan avulla, sillä tällainen pitäisi olla, jos noin halutaan väittää?

• miksi halveksit?

Suurin osa kristityistä ei näe ongelmaa sovittaa uskoansa tieteen kanssa. Ovat vain erilaisia katsontoja. Jumala muovatessaan ihmisen pitkien aikojen kuluessa evoluution kaltaista mekanismia käyttäen. Ei absoluuttista totuutta ole kellään, on vain olemassa erilaisia mielipiteitä, päätelmiä ja arvioita. Raamattu on ns. hengellinen kirja uskonkirja, jonka välityksellä avautuu hengellinen maailma. Bushmanni ei pidä jättää huomioimatta ihmisten omia kokemuksia, miten ovat kokeneet Jumalan läheisyyden ja rauhan elämässään. Kukin tavallaan ymmärtää, mutta älä mollaa ja loukkaa toisten "uskoa". Usko on tärkeä ja henkilökohtainen asia. Sinulle ei sanojesi mukaan merkitse jumala tai jumalat mitään muuta kuin ovat pelkkää mielikuvitusta ja höperöjen touhuja. Pyydän Jumalaa ilmestymään sinulle, tarttuakseen elämääsi, että saisit hengellisen näkökyvyn.

• "Alex.kasi" ja Jari Laurila ovat niitä ruskeakielisimpiä mitä adventismiin tulee.
      Kuitenkin he ovat määrätyllä tavalla pelkureita. Eivät uskalla sitoutua arvostamaansa ja palvomaansa amerikkalaiseen lahkoon.
      "Alex.kasi" huutelee vielä puskista ja on itsekkin kertonut, että ei voi esittää omia eriäviä mielipiteitään adventismista ja adventtikirkon opeista omilla kasvoillaan, koska joutuisi ehkä silmätikuksi adventistien keskuudessa.
      Osa palstalaisista nimittäin tietää, kuka "alex.kasi" nimimerkin takana lymyilevä pelkuri on. Sen vuoksi Alexin on vain varottava, ettei tuo esille sitä, missä hän on eri mieltä adventtikirkon sääntöjen suhteen.

Jokaisella on tietysti omat tapansa ja adventismissa onkin ilmeisesti tapana seistä siellä kuilun päällä siten, että toinen jalka on varmuudeksi siellä ns. "maailman ilojen" päällä ja toinen jalka yrittää kurottaa varokeinona sinne ns. taivaallisten asioden suuntaan?

• Taidat itse nuoleskella ja olla Bushmannin ystävä kuinka typeriä hän sitten puhuukin. Sinulle Bushmanni on aina oikeassa ja adventistit aina väärässä. ?? !!! hah hah että sattuikin niin viisas mies adventismi palstalle, sinulle kaikki jotka eivät ala Bushmannia kehumaan ovat typeryksiä.. uskovat raukat vielä Jumalaankin .. eivätkä Bushmanniin .. niin kuin sinä..

Olet mielestäni aika syyttäjä, luulet kai että kaikki ovat samanlaisia kuin sinä itse - kun syyttelet vain luulojesi mukaan.

Minä kerron siitä mitä itse ajattelen ja haluan kertoa (en kai minä sinulta ala lupaa kyselemään :( ... - ja jos joku asia on minusta ok niin sanon sen ja jos ei niin sanon senkin. . Mitä minä välitän teidän syyttämisistänne - ihmettelen vain että teillä ei ole muuta tekemistä kuin parjata ihmisiä.. ?? jotain on vinossa .. ei sitä muutenkaan voi ymmärtää .. vuosikausia samaa jaaritusta ja ihmisten mollaamista. ??

Niin ja se vielä että, jos et sinä lue mitä kirjoitan on oma vikasi ..ei kenenkään toisen tai onko sinullakin niin vaikea ymmärtää mitä kirjoitan kuin Bushmannilla - hän kun valittaa aika usein ettei ymmärrä mitään minun kirjoituksistani, mikä on tietysti vahinko - sillä monet muut ymmärtävät. :)

Sorry vaan mutta en voi sanoa että olet luotettava noissa ihmisten syytöksissäsi - koska joka kerta kun syytät minua olet vain keksinyt jotain josta syytät.

En todella voi tai edes haluaisi olla kanssasi samaa mieltä, kun luen näitä sepustuksiasi niistä kuultaa jonkinlainen katkeruus ja vaikeuksien sortaman ihmisen epätoivo, suunnilleen sama kuin Bushmannilla - Bushmanni on kertonut että mistä hänen adventismi vihansa johtuu, mutta sinä ? mistä sinun anti-adventismisi on saanut tuon katkeran ja asiattoman sävyn.. Onko sinut joskus potkittu ulos A-kirkosta? Kerrohan ..

alex

• Kuten tuossa jo kirjoitin niin ei pidä uskoa ilman syytä mutta ei myöskään vain sanoa että ei se noin ole. Mitä tulee kvantfysikkaan ja kemiaan niin se on sama asia siellä, kaikenlaisia väitöksiä tulee ja menee ja asiat muuttuvat kaiken aikaa sitä mukaa kun ihminen tietää enemmän siitä mitä puhuu.

Verrattuna esimerkiksi luterilaiseen kirkkoon on adventtikirkossa raamatuntuntemus yksi kirkon pääaiheista. Ketään ei yritetä vain saada uskomaan vaan mielummin tutustumaan Raamattuun ja mielummin ymmärtää ja hyväksyä sen sanoma siten kuin kirkko sen ymmärtää. Se on minun mielipiteeni.. eikä mitään selkärangatonta mielistelyä.

Mitä tulee mailman luomiseen 6 päivässä - niin en tietenkään voi uskoa siihen. Mutta että Raamatussa on luomiskertomus 6 päivän luomisesta on kuitenkin totta. Adventistit ottavat sen kirjaimellisena, mutta minäe en usko että se on mahdollista, mutta minäkin uskon Jumalan luoneen kaikki mitä Raamatussa kerrotaan.

Että nuo raamatun sanat olisivat vain pelkkiä sanoja ilman merkitystä - eivät ole ja ihmettelenkin että samassa viestissä puhut kvantmekaniikasta ja fysiikasta mutta kieltäydyt näkemästä luonnossa olevaa ihmeellistä viisautta.

Sateenkaari on aivan luonnollinen asia kun auringon valo osuu vesi, että se tuli ensikertaa näkyviin taivaalla kertoo vain että olosuhteet olivat muuttuneet..

Ja nousuvesi johtuu luonnollisesti kuun vetovoimasta ja on kaikelle elämälle maan päällä erittäin tärkeä, varsinkin sen alku vaiheissa.. Viisasta .. eikö vain

katselin eilen SVT:n Kunskap-tvtä ja siellä David Attenborough kertoi erilaisista kasveista, mm sienesta joka on maailman suurin tunnettu kasvi se kasvaa pääasiassa maan sisässä - ja on erittäin tärkeä muille kasveille. Myös hyönteiset ovat välttämättömiä jotta me voimme elää maan päällä.. Hän kertoi kuinka eräälläkin hyöteisellä oli niin hyvä hajuaisti että se tuntee määrättyjä tuoksuja 1,5 kilometrin päähän - ihmisellä ca 5% sen hajuaistista .. Viisasta eikö vaan ..kun ihminen oppii tuntemaan luontoa ja sen uskomattomia tpahtumia - ja siinä olevaa viisautta tajuaa hän että se ei voi olla sattumaa vaan että se on tehnyt joku joka on viisas - ja sitä viisautta kutsumme Jumaluudeksi..

alex

Ai niin juolupukkiin ei kannata uskoa - jos et tiennyt - se on vain naapuri jaka on pannut naamarin päällen ja pukin vaatteet. Ei olisi myöskään viisasta uskoa että naapurisi asuu korvatunturilla..

Pilvet ovat elintärkeitä elämälle maan päällä samoin kuin aurinko ja etäisyys aurinkoon on täsmälleen oikea - samoin esimerkiksi lämpötila maapallolla - siksi onkin niin vakavaa että me ihmiset emme tajua kuinka suurta vahinkoa esimerkiksi kaikki myrkyt joita me levitämme tekevät tai se klobaala lämmön nousu jonka seurauksista ei kukaan varmalla tiedä muuta kuin että se on erittäin arveluttavaa ja siis voi olla myös erittäin vaarallista. Ihminen manipuloi ja vahingoittaa maailmaa tekemisillään, sen ekosysteemiä ja kutsuu sitä "kehitykseksi" ja on olevinaan viisas kun tutkii ja huomaa asioita joita jo on..

Kuitenkin sinä kiellät luonnossa olevan viisauden ??

Kuinka viisasta se on ? :)

alex

• >>> Verrattuna esimerkiksi luterilaiseen kirkkoon on adventtikirkossa raamatuntuntemus yksi kirkon pääaiheista. Ketään ei yritetä vain saada uskomaan vaan mielummin tutustumaan Raamattuun ja mielummin ymmärtää ja hyväksyä sen sanoma siten kuin kirkko sen ymmärtää. >>>

Mutta jos sinä et usko, kuten pyydetään tai pakotetaan uskomaan, sinä et voi olla adventtikirkon jäsen.

Ethän sinäkään kykene uskomaan niitä typeryyksiä, joita adventtikirkko opettaa, kuten kirjaimellinen kuuden päivän luominen, niin miten sinä voit tuollaista lipevää, mielistelevää soopaa kirjoittaa?

No jospa jumalasi palkitsee sinut selkärangattomuudestasi joskus, kun sellaisia ne jumalat tapaavat olla.

>>> Mitä tulee mailman luomiseen 6 päivässä - niin en tietenkään voi uskoa siihen. Mutta että Raamatussa on luomiskertomus 6 päivän luomisesta on kuitenkin totta. >>>

>>> siellä David Attenborough kertoi erilaisista kasveista, mm sienesta joka on maailman suurin tunnettu kasvi >>>

Kertoiko David Attenborough, että kaiken takana on jokin jumalallinen viisaus?

Vai keksitkö sen itse? David Attenborough on kylläkin huomannut jo vuosikymmeniä sitten, että elämää ohjaavat aivan muut asiat, kuin jokin jumalallinen viisaus.

David Attenborough jo varhain pohti sellaisia asioita, että miten jokin jumala olisi voinut luoda sellaisen loisen, joka syö isäntänsä elävänä ja sellaisten ajatusten siivittämänä hän huomasi, että jumalaa ei ole. Jonka näkee luonnossa erittäin hyvin. Mitään jumalaa ei ole, ainakaan luonnon antaman näytön perusteella.

Tai sitten on olemassa hyvin sadistinen ja paha jumala, jonka ainoa viisaus on tuottaa toisille kärsimystä.

Mutta yhtään esimerkkiä et antanut, jossa jokin jumalan viisaus olisi takana, vaan jokainen esimerkki kertoi vain evoluution suunnattomasta voimasta.
        Kirjoituksesi ovat vuosi vuodelta yhä järjettömämpiä. Minulla ei ola hajuakaan siitä, mitä taas yritit sanoa, enkä varmaan ole ainoa.

>>> Sateenkaari on aivan luonnollinen asia kun auringon valo osuu vesi .... ja niin edelleen >>>

Aivan oikein. Jumalalla ei ole osaa eikä arpaa näihin, vaikka pitkään niin uskottiin.

>>> Viisasta .. eikö vain >>>

Mitään viisautta noissa jutuissasi ei ollut, vaan ne on selitettävissä luonnollisesti, eli viisaus niistä puuttuu. Pelkkää fysiikkaa.

• Heh! Heh!

Eipä voi typerämpiä sepustuksia kukaan enää kirjoitella kuin sinä Alex.
      Kirjoituksesi kuullosti ihan ylipainoisen koulukiusatun alakoululaisen itkuiselta sopertelulta.
      Oppimatolta moukalta tuskin voi enempää vaatiakkaan.
      Sekopäisen lahkon vaikutus näkyy selvästi.

• hep6

"Eipä voi typerämpiä sepustuksia kukaan enää kirjoitella kuin sinä Alex."

... heh teit juuri yhden..

• ristiriitaista Alex

>>>Erilaiset lahkot ja kirkotkin ovat luonteeltaan sellaisia että niissä vaaditaan usein uskoa ilman ymmärrystä (ei kuitenkaan Adventtikirkko) ..

• A-kirkkolla on omat käsityksensä monesta asiasta ja tarkoitus että ne jotka kuuluvat A-kirkkoon ovat suunnilleen samalla samalla linjalla ainakin tärkeimpien oppien kanssa joita A-kirkko siksi opettaa kaikille jäsenilleen jotka ovat kiinnostuneita. Siis ambitionen on että ihmiset tietävät mihin uskovat.
        -----

Nyt on niin että minulla on kummenkunta eril uskonsuuntien "hallitsemaa" TV kanavaa joista yksi on Adventtikirkon joten olen saanut aika hyvän kuvan siitä mitä uskoa kukin niistä opettaa.

Minä en haluaisi kuulua mihinkään niistä, ja siksi olen eronnut luterilaisesta kirkosta ja viihdyn vapaudessani koska saan uskoa ja sanoa mitä haluan.

Pari sanaa minun omasta raamatunkäsityksestäni:

Minä näen Raamatun siten että Jeesuksen aika jakaa tapahtumat ennen ja jälkeen, mutta että silti kaiken aikaa on kysymys yhdestä ja samasta sanomasta.
        Aika ennen Jeesusta tavallaan kuvaa myös tulevaa ja antaa esimerkkejä siitä mitä seuraa Jeesuksen jälkeen. Esimerkiksi siitä minkälaisia me ihmiset olemme ja mitä voimme odottaa tai mitä siitä seuraa esimerkiksi nyt kun maailman väkiluku nousee.

Raamattua lukiessa ei mielestäni tätä saa unohtaa. Tämä asian luulisin olevan näin kaikille lähes kristinuskon suunnille.

Temppelistä:

Raamatussa kerrotaan että Jumalan ohjeet siitä kuinka temppeli oli rakennettava olivat erittäin tarkat ja jos tietää niiden tarkoituksen - mitä eri osat temppelissä kuvasivat - niin voi havaita että niillä on tarkoituksensa, ja erikoisesti sillä kuinka lakia säilytettiin on merkitystä.

Käskyjä säilytettiin arkissa - armoistuimen alla - mutta Israelin lakia säilytettiin arkin sivulla - sillä on minulle se merkitys että Jumalan armon perusta on Jumalan laissa, ja se kertoo minulle esimerkiksi että Jumalan laki on ikuinen. mikä yllä tulee selväksi muutenkin Raamatusta.

Ja kun Jeesus sanoi: että ei hän ole tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään, voi helposti ymmärtää lunastuksen - joka tapahtuu Jeesuksessa - olevan laillinen.
        Siis pyhäkkö ja laki armoistuimen alla kuvaa Jumalan ikuista lakia pelastuksen laillisuutta - kun taas israelin laki jota säilytettiin arkin sivulla - Jumalan käskyn mukaan - oli Israelin laki joka ei ole meitä velvoittava. Mutta Jumalan laki on.

Kun Jeesus sanoi "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan", hän tarkoitti sillä "Jumalan ikuista lakia" jota armoistuimen alla olevat käskyt kuvasivat ja jonka Jeesus siis täytti elämässään.

Siis Jeesuksen hankkima lunastus on laillinen ja siksi täysin luotettava.

Kun Jeesus kuoli repesi temppelin esirippu, koska sen aika ole ohi - ja sen ennustus oli täyttynyt Jeesuksessa.

Jeesus kuoli ja haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista kolmantena päivänä sen sanan mukaan jonka Jeesus itse sanoi: Joh. 2:19 Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä.

Jeesus on siis laillinen lunastaja ja tuleva hallitsija joka pysyy uskollisena oikeudenmukaisena ja luotetavana - hän on arvollinen siihen.

Jeesuksen kuoleman jälkeen Raamattu puhuu temppelistä, mutta nyt hieman eri tavalla. Jeesus on se temppeli ja sen ylimmäinen pappi - ja ne jotka ovat hänen omansa totuudessa - siis ne joilla on Pyhän Hengen osallisuus ovat osa samaa temppeliä. Enää ei ole kysymys sybmolisesta kuvasta vaan todellisesta temppelistä Pyhän Hengen totuudessa. Jumalan ikuinen laki on kirjoitettu tai kirjoitetaan näiden ihmisten sydämmiin. Ei lain kivitauluihin vaan sydämmeen. Siitä on tullut todellista elämää heille.

Se että Ilmestykirjassa yhä kerrotaan Jumalan temppelistä ja liiton arkista ei luonnollisesti muuta tätä asiaa toiseksi.

Minusta "tutkivatuomio" on kummallinen nimi joka antaa väärän kuvan asioista, aivan samoin kuin sellaiset sanat kuin "rangaistuksen kestoaika" helvetissä - minusta ne ovat ihmisten keksimiä nimiä jotka johtuvat ehkä siitä että ei olla oikein päästy eroon kaikista parinteistä joita luterilainen kirkkokin yhä optettaa.

Mutta niistä olen kirjoittanut aikaisemmin joten tämä tästä ..

Kuinka adventisnen minun uskoni loppujen lopuksi on tai ei ole ? on se jokatapauksessa minun uskoni ja perustuu Raamattuun, mutta jos se on samantapaista niin sitten adventismikin on raamatullista, mutta minun uskoni perustuu Raamattuun ei mihinkään muuhun. .

Minusta tuntuu että suurin osa teistä adventistien mollaajista ette tiedä paljoakaan adventisteista tai heidän uskostaan. Minä en käsitä myöskään miksi se teille on niin tärkeää mihin ihmiset uskovat että viitsitte viettää aikaanne internetissä mollaamassa ihmisiä vuosikaudet.

alex

• sovella myös itseesi
        alex.kasi kirjoitti:

A-kirkkolla on omat käsityksensä monesta asiasta ja tarkoitus että ne jotka kuuluvat A-kirkkoon ovat suunnilleen samalla samalla linjalla ainakin tärkeimpien oppien kanssa joita A-kirkko siksi opettaa kaikille jäsenilleen jotka ovat kiinnostuneita. Siis ambitionen on että ihmiset tietävät mihin uskovat.
        -----

Nyt on niin että minulla on kummenkunta eril uskonsuuntien "hallitsemaa" TV kanavaa joista yksi on Adventtikirkon joten olen saanut aika hyvän kuvan siitä mitä uskoa kukin niistä opettaa.

Minä en haluaisi kuulua mihinkään niistä, ja siksi olen eronnut luterilaisesta kirkosta ja viihdyn vapaudessani koska saan uskoa ja sanoa mitä haluan.

Pari sanaa minun omasta raamatunkäsityksestäni:

Minä näen Raamatun siten että Jeesuksen aika jakaa tapahtumat ennen ja jälkeen, mutta että silti kaiken aikaa on kysymys yhdestä ja samasta sanomasta.
        Aika ennen Jeesusta tavallaan kuvaa myös tulevaa ja antaa esimerkkejä siitä mitä seuraa Jeesuksen jälkeen. Esimerkiksi siitä minkälaisia me ihmiset olemme ja mitä voimme odottaa tai mitä siitä seuraa esimerkiksi nyt kun maailman väkiluku nousee.

Raamattua lukiessa ei mielestäni tätä saa unohtaa. Tämä asian luulisin olevan näin kaikille lähes kristinuskon suunnille.

Temppelistä:

Raamatussa kerrotaan että Jumalan ohjeet siitä kuinka temppeli oli rakennettava olivat erittäin tarkat ja jos tietää niiden tarkoituksen - mitä eri osat temppelissä kuvasivat - niin voi havaita että niillä on tarkoituksensa, ja erikoisesti sillä kuinka lakia säilytettiin on merkitystä.

Käskyjä säilytettiin arkissa - armoistuimen alla - mutta Israelin lakia säilytettiin arkin sivulla - sillä on minulle se merkitys että Jumalan armon perusta on Jumalan laissa, ja se kertoo minulle esimerkiksi että Jumalan laki on ikuinen. mikä yllä tulee selväksi muutenkin Raamatusta.

Ja kun Jeesus sanoi: että ei hän ole tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään, voi helposti ymmärtää lunastuksen - joka tapahtuu Jeesuksessa - olevan laillinen.
        Siis pyhäkkö ja laki armoistuimen alla kuvaa Jumalan ikuista lakia pelastuksen laillisuutta - kun taas israelin laki jota säilytettiin arkin sivulla - Jumalan käskyn mukaan - oli Israelin laki joka ei ole meitä velvoittava. Mutta Jumalan laki on.

Kun Jeesus sanoi "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan", hän tarkoitti sillä "Jumalan ikuista lakia" jota armoistuimen alla olevat käskyt kuvasivat ja jonka Jeesus siis täytti elämässään.

Siis Jeesuksen hankkima lunastus on laillinen ja siksi täysin luotettava.

Kun Jeesus kuoli repesi temppelin esirippu, koska sen aika ole ohi - ja sen ennustus oli täyttynyt Jeesuksessa.

Jeesus kuoli ja haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista kolmantena päivänä sen sanan mukaan jonka Jeesus itse sanoi: Joh. 2:19 Jeesus vastasi: "Hajottakaa tämä temppeli, niin minä saan sen nousemaan kolmessa päivässä.

Jeesus on siis laillinen lunastaja ja tuleva hallitsija joka pysyy uskollisena oikeudenmukaisena ja luotetavana - hän on arvollinen siihen.

Jeesuksen kuoleman jälkeen Raamattu puhuu temppelistä, mutta nyt hieman eri tavalla. Jeesus on se temppeli ja sen ylimmäinen pappi - ja ne jotka ovat hänen omansa totuudessa - siis ne joilla on Pyhän Hengen osallisuus ovat osa samaa temppeliä. Enää ei ole kysymys sybmolisesta kuvasta vaan todellisesta temppelistä Pyhän Hengen totuudessa. Jumalan ikuinen laki on kirjoitettu tai kirjoitetaan näiden ihmisten sydämmiin. Ei lain kivitauluihin vaan sydämmeen. Siitä on tullut todellista elämää heille.

Se että Ilmestykirjassa yhä kerrotaan Jumalan temppelistä ja liiton arkista ei luonnollisesti muuta tätä asiaa toiseksi.

Minusta "tutkivatuomio" on kummallinen nimi joka antaa väärän kuvan asioista, aivan samoin kuin sellaiset sanat kuin "rangaistuksen kestoaika" helvetissä - minusta ne ovat ihmisten keksimiä nimiä jotka johtuvat ehkä siitä että ei olla oikein päästy eroon kaikista parinteistä joita luterilainen kirkkokin yhä optettaa.

Mutta niistä olen kirjoittanut aikaisemmin joten tämä tästä ..

Kuinka adventisnen minun uskoni loppujen lopuksi on tai ei ole ? on se jokatapauksessa minun uskoni ja perustuu Raamattuun, mutta jos se on samantapaista niin sitten adventismikin on raamatullista, mutta minun uskoni perustuu Raamattuun ei mihinkään muuhun. .

Minusta tuntuu että suurin osa teistä adventistien mollaajista ette tiedä paljoakaan adventisteista tai heidän uskostaan. Minä en käsitä myöskään miksi se teille on niin tärkeää mihin ihmiset uskovat että viitsitte viettää aikaanne internetissä mollaamassa ihmisiä vuosikaudet.

alex

>>>Minusta tuntuu että suurin osa teistä adventistien mollaajista ette tiedä paljoakaan adventisteista tai heidän uskostaan. Minä en käsitä myöskään miksi se teille on niin tärkeää mihin ihmiset uskovat että viitsitte viettää aikaanne internetissä mollaamassa ihmisiä vuosikaudet.>Minusta "tutkivatuomio" on kummallinen nimi joka antaa väärän kuvan asioista, aivan samoin kuin sellaiset sanat kuin "rangaistuksen kestoaika" helvetissä - minusta ne ovat ihmisten keksimiä nimiä jotka johtuvat ehkä siitä että ei olla oikein päästy eroon kaikista parinteistä joita luterilainen kirkkokin yhä optettaa.

• pikku huomautus
        sovella myös itseesi kirjoitti:

>>>Minusta tuntuu että suurin osa teistä adventistien mollaajista ette tiedä paljoakaan adventisteista tai heidän uskostaan. Minä en käsitä myöskään miksi se teille on niin tärkeää mihin ihmiset uskovat että viitsitte viettää aikaanne internetissä mollaamassa ihmisiä vuosikaudet.>Minusta "tutkivatuomio" on kummallinen nimi joka antaa väärän kuvan asioista, aivan samoin kuin sellaiset sanat kuin "rangaistuksen kestoaika" helvetissä - minusta ne ovat ihmisten keksimiä nimiä jotka johtuvat ehkä siitä että ei olla oikein päästy eroon kaikista parinteistä joita luterilainen kirkkokin yhä optettaa.

Jos sinulla olisi nimimerkki niin sinua ei sekoittaisi muihin kirjoittajiin .. mietihän asiaa--

• sovella myös itseesi kirjoitti:

No sorry jos aiheetta moitin, se on niin vaikea teitä erottaa toisistaan kun koko aika vaihtuu nuo nimimerkit .

alex

• syystä nimimerkitön
        alex.kasi kirjoitti:

No sorry jos aiheetta moitin, se on niin vaikea teitä erottaa toisistaan kun koko aika vaihtuu nuo nimimerkit .

alex

>>>Jos sinulla olisi nimimerkki niin sinua ei sekoittaisi muihin kirjoittajiin .. mietihän asiaa-->No sorry jos aiheetta moitin, se on niin vaikea teitä erottaa toisistaan kun koko aika vaihtuu nuo nimimerkit .

• Lahkopölvästisinetti

Pellet on pellejä jo syntyessään.
      Heidän otsissaan loistaa kauas se "oikeassa olemisen pakkosinetti" ja jos joku ei yhdy heidän arvostamansa lahkon näkemyksiin, niin alkaa armoton sähinä, puhina ja hampaiden narskuttelu.

• no korpeehan se

joo, adventistit tuntevat Raamatun niin paljon paremmin kuin te ja siks se vähän risoo, vai mitä..

• haki
        no korpeehan se kirjoitti:

joo, adventistit tuntevat Raamatun niin paljon paremmin kuin te ja siks se vähän risoo, vai mitä..

"No korpeehan se". nimimerkki kirjoiottaa, joka todistaa ettei hän ainaan tunne raamattuaan, jos hänellä sellainen sattuu olemaan? Mutta kovin, niist6ä näistä, on koko kirkon piirissä raamatun todellinen tunteminen, nimen omaan symboliikka/sisäinen kuvakieli, johon me yksilöinä sisästymme yksilöinä.

• Minä yritin vastata kysymykseen eikö sinulla ollut muuta sanottavaa vastauksestani ... kuin kiristellä hampaitasi ...

Ei sinun tarvitse olla yhtään samaa mieltä minun kanssani tai kenenkään muunkaan kanssa , vaan ole ihan oma itsesi vain.. :)

alex

• Selvis

##nimen omaan symboliikka/sisäinen kuvakieli, johon me yksilöinä sisästymme yksilöinä.##

Ilmankos "teillä" on niin montaa erilaista "sisäistymistä".

• atheist283

Sinunkin uskomuksesi Raamatun tarinoihin on taikauskoista. Kaikki sellaiset uskomukset joita ei voida oikeasti varmentaa tieteellisesti ovat taikauskoa.

Evoluutio ja monet muut tieteelliset tosiasiat vain ovat tosia, eivätkä Raamatun sadut niitä muuta.

Kattavasti todisteita evoluutiosta:

http://www.youtube.com/watch?v=8OrveFSJS4M

Kaikille keitä oikea todellisuus kiinnostaa on tässä videosarja joissa käydään laajasti läpi eri asioita:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11449344

Tällaisessa 2000-luvun sivistysvaltiossa ja sillä tietomäärällä joka on saatavilla on typerää enää uskoa ikivanhoihin primitiivisiin satuihin.

• atheist283

Katsokaapa muuten kaikki adventistit, ja muutkin täällä pyörivät uskovaiset, nuo videot alusta loppuun. Oikeaankin todellisuuteen voi tutustua huuhaan sijasta.

• Anti-Ateisti

Yksi asia jota ei "ateisti" kuitenkaan ymmärrä on että todellisuuden voi tulkita eri tavalla . niinkuin tiedemiehet kautta aikojen ovat tehneetkin .ja olleet väärässä .. usein . vaikkakin edistystäkin on tapahtunut se myönnettäköön . auliisti ..

Kun tedemies "löytää jotain joka jo On" sanooko hän minä TEIN tuon - ei tavallisesti, sano vaan sanoo "Opin ymmärtämään" tuon.. jo olevan asian ..

Ateistille kysymys: Kuinka kukaan voisi ymmärtää jotain mikä ei ole viisasta ...

• Voima näkyy

Jumalan voima ja parantumisihmeet näkyvät jatkuvasti oikeiden kristittyjen piirissä. Adventistien piirissä eivät koska adventistit eivät ole oikeita kristittyjä.

• Bill Wiese
    • Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aidon asiallisen kristinuskon ytimenä tulisi toimia paras realistisesti mahdollinen ymmärrys siitä, mitä Raamatussa oikeasti lukee. Siis käyttäen parhaita tunnettuja tiedonlähteitä ja työkaluja. Käytännössä siis tieteellinen historian-, raamatun- jne tutkimus eikä vain pelkkä perinteeseen ja kirkkokulttuuriin perustuva tunnustuksellinen teologia, jonka edustajia tuskin se raaka totuus edes kiinnostaa. Mielestäni vain todella harva kristitty ottaa Raamatun tai oman uskonsa riittävän vakavasti pystyäkseen sanomaan sen sisällöstä juuri mitään järkevää, mikä ei todellakaan ole mikään hyvä asia.

• ##Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aidon asiallisen kristinuskon ytimenä tulisi toimia paras realistisesti mahdollinen ymmärrys siitä, mitä Raamatussa oikeasti lukee.##

Juuri näin se on minullekin victor.
        Ei se ole tärkeintä tietää kaikkea, tai olla samaa mieltä - vaan se että sen mitä tietää, sen myöskin ymmärtää ja Raamatustahan löytyy aina lisää ...ei koskaan ole täysin oppinut ..
        Minä esimerkiksi tajusin että ikuinen helvetin piina ei ole mahdollista - koska se ei sovi Raamatun Jumalan ominaisuuksiin alkuunkaan. Sen jälkeen sitten alkoi Raamattu avautua aivan eri tavalla kuin aikaisemmin.

Se on oikeastaan - ainakin minun mielestäni - ainoa oikea tapa tutkia Raamatun sanomaa,...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      151
      2496
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe