Mites teillä isät jotka teette pitkää työpäivää/olette yksityisyrittäjiä on kotityöt/lastenhoito jaettu? Jos vaimokin on töissä, mutta tekee lyhyempää työpäivää kuin isä.
Meillä minä (vaimo) haen aina lapsen päiväkodista, paitsi jos miehellä sattuu olemaan viikolla vapaapäivä. Silloin mies yleensä hakee, mutta melko pian minäkin jo tulen kotiin ja lapsen hoito siirtyy mulle.
Pitäiskö teidän mielestä äidin tehdä perheelle ruoka kotiin tultuaan? Entä käydä kaupassa? Itse en haluaisi lähteä suoraan päiväkodista kauppaan, eikä mulla ole autoakaan. Joten mies yleensä hoitaa ruokaostokset kotimatkalla. Ehkä voisin joskus käydä kaupassa ennen kuin haen lapsen? En vain kauheasti haluaisi lisätä lapsen päiväkotipäivän pituutta. Olen muutoinkin tuntenut syyllisyyttä, kun veimme lapsen päiväkotiin aika pienenä.
Meillä on muodostunut ongelmaksi ruoanlaitto ja kotityöt ja lastenhoito. Että kumpi tekee mitä ja kuinka paljon. Itse haluaisin tehdä muutakin kun touhuta lapsen kanssa. Lapsemme ei viihdy juuri itsekseen leikkien. Onneksi kuitenkin enemmän kuin pienempänä. Lisäksi mies ei tunnu olevan tyytyväinen panokseeni kotitöissä. Se ilmenee riitojen yhteydessä vaikka muutoin vakuuttaa muuta, eikä valita. Miehen mielestä minä taas jatkuvasti kitisen, että mies ei osallistu tarpeeksi lapsen hoitoon. Voisin tehdä ruoan, kun mies on lapsen kanssa, mutta se ei tunnu miehen mielestä olevan hyvä vaihtoehto. Joko hän laittaa ruoan tai sitten mun pitäis tehdä se ennen kuin mies tulee kotiin. Ruokaa ei tarvitse tietysti joka päivä valmistaa, jos tekee enemmän kerralla. Mulla on myös lähes päivittäin pyykinpesua ja astianpesukoneen tyhjennystä/täyttöä. Olen koittanut jakaa hommia eri päiville, että teen vähän joka päivä. Mutta tuntuu, että aika vaan ei riitä. Ehkä olen uusavuton.
Myös siivoamisen kanssa sama juttu, joka hän hoitaa sen vapaapäivänään tai kun hoidan lasta tai sitten mun pitäs hoitaa sen viikonloppuna tai työstä tultuani. En ymmärrä miksi mies ei voisi hoitaa niitä muita hommiaan vapaapäivänään ja minä siivoisin vaikka viikonloppuna, kun mies olisi lapsen kanssa? Näin tiedän, että joissakin perheissä tehdään, että mies lähtee vaikka ulos lapsen kanssa. Meillä minä lähden ulos lapsen kanssa ja mies laittaa ruokaa tms.
Miten löytää joku kompromissi? Ei kai tuommoisesta asiasta kannata jatkuvasti riidellä?
Kotityöt/lastenhoito
21
354
Vastaukset
- T: Nainen 55 v.
Ota ero. Nähty, koettu ja todettu toimivaksi. Meressä on kaloja.
T: Nainen 55 v.- Apua!
Se kai on edessä, jos ei mikään muu ei auta. Mutta haluaisin kuitenkin yrittää muut konstit ensiksi. Ja olen yrittänytkin jo sitä sun tätä. Oisko jollain muulla jotain muuta, kun ero ratkaisuksi?
- Apua!
Ja mies antas kyllä mulle niitä "miesten hommia" eli sanoo, että sä voit kyllä hakata noi puut. Kun hyvin tietää, että en osaa/jaksa.
- Työt uusjakoon
Miksi et osaa/jaksa hakata puita? :O
Olen yli 5-kymppinen nainen ja olen hakannut puita lapsesta asti. Onko sinulla asenneongelma tai onko jokin fyysinen sairaus? Ala opettelemaan puiden hakkaamista, se on ihan mukavaa. - Apua!
Työt uusjakoon kirjoitti:
Miksi et osaa/jaksa hakata puita? :O
Olen yli 5-kymppinen nainen ja olen hakannut puita lapsesta asti. Onko sinulla asenneongelma tai onko jokin fyysinen sairaus? Ala opettelemaan puiden hakkaamista, se on ihan mukavaa.Olen aika heiveröinen ja ei kaikki miehetkään pysty puita hakkaamaan. Tai ehkä onnistuisin siinä kun aikani hakkaisin (ja vähän pienempiä puita), mutta mies onnistuu yhdellä lyönnillä halkaisemaan puun. Ja mies tulisi valittamaan, että miten sulla noin kauan kesti. Eikä meillä nyt ole kuin ehkä kerran vuodessa puun halkomista, joten ei se ongelma varmaan siinä ole... Tilaamme yleensä puut valmiiksi halottuna.
- Työt uusjakoon
Apua! kirjoitti:
Olen aika heiveröinen ja ei kaikki miehetkään pysty puita hakkaamaan. Tai ehkä onnistuisin siinä kun aikani hakkaisin (ja vähän pienempiä puita), mutta mies onnistuu yhdellä lyönnillä halkaisemaan puun. Ja mies tulisi valittamaan, että miten sulla noin kauan kesti. Eikä meillä nyt ole kuin ehkä kerran vuodessa puun halkomista, joten ei se ongelma varmaan siinä ole... Tilaamme yleensä puut valmiiksi halottuna.
En tunne yhtään miestä, joka ei pystyisi puita hakkaamaan! Se on enemmän tekniikka- ja taito- kuin voimalaji. Toki tarvitaan myös kunnon kirves. Eikä sinun puuta tarvitse halkaista yhdellä lyönnillä, vaikka miehesi niin tekeekin.
Tunnen yhden pienikokoisen, hoikan ja heiveröisen naisen, joka halkoo kaikki talven polttopuut heidän omakotitaloonsa, jota siis lämmitetään pääosin puilla.
Mielestäni, sinulla on asenneongelma. Pyydä miestä tekemään noita sisähommia ja mene itse vaikka kolaamaan lunta. Miksi otat puunhalkomisen esimerkiksi, jos tilaatte yleensä puut halottuna?
Taitaa olla jonkun ukonretaleen vääntämä provo. - Apua!
En tunne yhtään miestä, joka ei pystyisi puita hakkaamaan! Se on enemmän tekniikka- ja taito- kuin voimalaji. Toki tarvitaan myös kunnon kirves. Eikä sinun puuta tarvitse halkaista yhdellä lyönnillä, vaikka miehesi niin tekeekin.
Tunnen yhden pienikokoisen, hoikan ja heiveröisen naisen, joka halkoo kaikki talven polttopuut heidän omakotitaloonsa, jota siis lämmitetään pääosin puilla.
Mielestäni, sinulla on asenneongelma. Pyydä miestä tekemään noita sisähommia ja mene itse vaikka kolaamaan lunta. Miksi otat puunhalkomisen esimerkiksi, jos tilaatte yleensä puut halottuna?
Taitaa olla jonkun ukonretaleen vääntämä provo.Otin puunhalkomisen esimerksi siksi, kun mies ottaa aina tuommoiset puunhalkomiset ym. esille, jos tulee riitaa koitöistä/lasten hoidosta. Tyyliin, että "kyllä minäkin hoidan lasta ja en kerkiä olemaan lapsen kanssa, kun on sitä ja tätä ja jonkin nämä hommat on pakko tehtävä, hakkaatko sinä sitten halot?" Ehkä ei olisi pitänyt mainita sitä, kun tartuttiin nyt vaan siihen.
Ja kyllä mielelläni tekisin lumityöt vaikka joka kerta, mutta mies haluaa ne tehdä. Viimeksikin monta krt sanoin, että minä voin mennä lumitöhin, mutta mies vaan väkisin halusi mennä. Joskus kyllä ehdin tekemään ne ennen kuin mies tulee töistä, lapsen kanssa se vaan ei aina onnistu niin hyvin, kun lapsi saattaa kyllästyä tai lähteä johkin haahuilemaan näköpiiristä. Ja emme asu Pohjois-Suomessa joten tänä talvena on niitä lumitöitäkin ollut harvoin.
Mutta kiitos vastaajille, ehkä vika on tosiaan siinä, että mulla on vain asenneongelma. Ja toivottavasti onkin, sillä sen pystyn kyllä varmaan muuttamaan. Ja opettelen kyllä halon hakkuun varmasti, jos se vaan siitä on kiinni! - Apua!
Apua! kirjoitti:
Otin puunhalkomisen esimerksi siksi, kun mies ottaa aina tuommoiset puunhalkomiset ym. esille, jos tulee riitaa koitöistä/lasten hoidosta. Tyyliin, että "kyllä minäkin hoidan lasta ja en kerkiä olemaan lapsen kanssa, kun on sitä ja tätä ja jonkin nämä hommat on pakko tehtävä, hakkaatko sinä sitten halot?" Ehkä ei olisi pitänyt mainita sitä, kun tartuttiin nyt vaan siihen.
Ja kyllä mielelläni tekisin lumityöt vaikka joka kerta, mutta mies haluaa ne tehdä. Viimeksikin monta krt sanoin, että minä voin mennä lumitöhin, mutta mies vaan väkisin halusi mennä. Joskus kyllä ehdin tekemään ne ennen kuin mies tulee töistä, lapsen kanssa se vaan ei aina onnistu niin hyvin, kun lapsi saattaa kyllästyä tai lähteä johkin haahuilemaan näköpiiristä. Ja emme asu Pohjois-Suomessa joten tänä talvena on niitä lumitöitäkin ollut harvoin.
Mutta kiitos vastaajille, ehkä vika on tosiaan siinä, että mulla on vain asenneongelma. Ja toivottavasti onkin, sillä sen pystyn kyllä varmaan muuttamaan. Ja opettelen kyllä halon hakkuun varmasti, jos se vaan siitä on kiinni!Ja minä siis tein ennen kuin meillä oli lapsi aina lumityöt tai teimme ne yhdessä. Mitään ongelmaa ei ollut sen suhteen. Kotitöistäkin tuli harvoin tapeltua.
Mies tekee kodin "nikkarointihommat", mutta ei niitä ole viikottain. - Apua!
Taitaa olla jonkun ukonretaleen vääntämä provo."Pyydä miestä tekemään noita sisähommia". Ja siis homman nimi oli se, että mies kyllä tekee sisähommiakin. Ehkä meillä ei siis olekaan ongelmaa...Pitäisi kai olla kiitollinen, että mies siivoaa, tekee pihatyöt ym. Mutta kun minäkin siis haluaisin niitä tehdä, enkä vain tehdä lapseemme liittyviä asioita tai noita kotihommia aina silloin kun olen lapsen kanssa kahdestaan. Ehkä mies oli oikeassa, että kitisen turhasta. Mutta sitä nyt yritinkin selvittää, kysymällä muilta, että miten muut nämä hommat jakaa ja miten se sujuu.
- Mars Mars
Apua! kirjoitti:
Olen aika heiveröinen ja ei kaikki miehetkään pysty puita hakkaamaan. Tai ehkä onnistuisin siinä kun aikani hakkaisin (ja vähän pienempiä puita), mutta mies onnistuu yhdellä lyönnillä halkaisemaan puun. Ja mies tulisi valittamaan, että miten sulla noin kauan kesti. Eikä meillä nyt ole kuin ehkä kerran vuodessa puun halkomista, joten ei se ongelma varmaan siinä ole... Tilaamme yleensä puut valmiiksi halottuna.
No eihän puun hakkaaminen mikään temppu ole. Kirves käteen ja puun hakkuuseen MARS MARS!!!!
- Ideoija
Kokeilkaa vaikka laskea suurinpiirtein prosentteina, että paljonko kumpikin tekee mitäkin hommaa. Se voi yllättää.
Aina ei tuu mieleen kaikki hommat mitä toinen tekee.
Pyykinpesu (koneeseen laitto, ripustus ja kaappiin laitto)
Tiskaaminen/astianpesukoneen tyhjennys/täydennys
Ruokakaupassa käynti
Ruoanlaitto
Pihahommat
Imurointi
Pölyjen pyyhintä
Wc:n putsaus
Petivaatteiden vaihto
Pölyjen pyyhkiminen
Kodin "nikkarointihommat"
Lasten hoito: vaipan vaihto, pukemiset, nukuttaminen, hampaiden pesu, syöttäminen ym.
jne.
Nämä voi jakaa pieniinkin tehtäväalueisiin. Kuten roskien vienti, laskujen maksu
Ja miten olisi, että vaihtaa välillä. Tällä viikolla toinen hoitaa ruokapuolen, toisella viikolla toinen. Tai vaikka kuukausikierto? Onko pöllö ajatus?- Saman kokenut
Ukko ulos ja uus tilalle.
Laita rehevi ilimotukseen, että osaa hoitaa kotityöt. - älkää erotko!
Saman kokenut kirjoitti:
Ukko ulos ja uus tilalle.
Laita rehevi ilimotukseen, että osaa hoitaa kotityöt...tuollaisen asian takia, istutte alas ja puhutte riitelemättä.
ajatelkaa niin että jos ei olisi kumppania auttamassa niin joutuisitte tekemään kaiiikkki hommat yksin, niin ei kannata elämää nostaa vaikka välillä tuntuisikin siltä että toinen ei tee mitään, ja kiittää jos tekee! Tehkää vaikka sääntö että kumpikaan ei saa mäkättää toiselle asiasta kuukauteen tai jtn sellaista? - tulos tai ulos
älkää erotko! kirjoitti:
..tuollaisen asian takia, istutte alas ja puhutte riitelemättä.
ajatelkaa niin että jos ei olisi kumppania auttamassa niin joutuisitte tekemään kaiiikkki hommat yksin, niin ei kannata elämää nostaa vaikka välillä tuntuisikin siltä että toinen ei tee mitään, ja kiittää jos tekee! Tehkää vaikka sääntö että kumpikaan ei saa mäkättää toiselle asiasta kuukauteen tai jtn sellaista?No joo, mutta, jos mies ei tee mitään, niin äijän pellolle heivaamalla säästyy ainakin siivoavasta senkin jäljet. Lapsen jälkien korjaamisessa on ihan riittävästi, että sen päälle ei halua olla äiti ukolleenkin.
- Ei lapsia lapsille.
Ei lapsia lapsille.
Kannatan sääntöä 42/22 eli mies vähintään 42 v ja 22 v naimisissa. Nainen voipi olla nuorempi.- Apua!
Mies on jo täyttänyt 42. Itse olen nuorempi.
- yhteistä aikaa
En ole isä vaan vastaan kuitenkin. Nykyäänhän saa vaikka mitä apua jopa työnantajankin taholta, kunhan vain suostuu ettei palkkaa nosteta.
Pyydä seuraavassa palkkaneuvottelussa työnanjtajan maksama siivoja kotiisi joka myös pesee kerranviikossa pyykit ja silittää ne.
Tai osta itse kodinhoitaja ja laita menoerä verovähennyksiin. Hitsiäkö sitä aina maristaan tyhjästä.- Apua!
Kiitos vastauksesta. Tuota mahdollisuutta meillä ei ole työnantajan taholta, mutta kai meillä siihen olisi varaa vaikka itse maksaisimme. Ja meneehän sitä rahaa turhempaankin. Tästä on ollutkin kerran miehen kanssa puhetta. Siitähän saisi kotitalousvähennyksen. Onhan lapsettomiakin pariskuntia, joilla käy siivooja. Voisi ainakin kokeilla.
- Äitykkäinenx4
Voi hyvänen aika sentään.. Sehän on sitä elämää ja arkea, että hommat tehdään. Ei sitä lapsiperheessä tehdä "muuta" kuin kotihommia työpäivän päälle. Todellakin uusavutonta hommaa, pitäisi nyt käsittää että elämä nyt ei vaan aina ole mukavaa, vaan vastuu on kannettava ja koti, lapset ja mies hoidettava. En ymmärrä teitä marisijoita, jotka uikutatte jonniin joutavasta.
- Apua!
Taisin kirjoittaa sangen epäselvästi tai sitten ei kukaan lukenut kunnolla. Ei ole kyse siitä, että "mies ei tee mitään". Ongelma on, että mies tekisi kaikkea muuta mieluummin kuin olisi lapsen kanssa. Tai sitten se on vain omassa päässäni, en tiedä. Joko siis mies siivoaa tai mun on siivottava silloin kun mies ei ole kotona. Ei niiin, että mies on lapsen kanssa ja minä siivoan. Jos on tarjolla vaihtoehdot lumityöt/lapsen hoito tai ruoanlaitto/lapsen hoito, mies ei valitse sitä lapsen hoitoa... Ja vapaapäivänäänkin vie lapsen hoitoon ja tekee erinäisiä hommia (esim. siivoaa). Selitys on aina, että "nämä hommat on vaan tehtävä" ja "jonkun nää on tehtävä." Ehkä niitä hommia vaan sitten on niin paljon ja miehellä on tosiaan pitkät työpäivät joten ei niin paljon vapaaaikaa niitä tehdä. Ja kyselinkin, että miten muissa perheissä, jossa toisella pitkä työpäivä hommat jaetaan.
Ja en kyllä ymmärrä miksi aikuinen mies pitäisi hoitaa lasten lisäksi kuten joku vastasi?
Ja vielä siitä asenne-jutusta ja avuttomuudestani, että esim. miehellä kesti lapsen synnyttyä jonkin aikaa ennen kuin vaihtoi ekan kerran vaipan. Ei mieskään olisi halunnut opetella. Taisi alkaa vaihtaa siinä vaiheessa kun neuvolassa sanottiin, että isä vois osallistua enemmän (josta mies ei oikein tykännyt). Eli en ole ainut asennevammainen suhteessamme. Jos en minä osaa kaikkea niin ei mieskään ihan kaikkea näytä osaavan.
Mutta kiitos neuvoista, koitan keksiä jotain. Kokeilen sitä siivouspalvelua nyt vaikka ensiksi. Lapsi nyt on jomman kumman hoidettava vaikkei jaksaisi.
- Tasapainoa
Älä riitele. Tee se minkä jaksat ja voit.
Anna muun olla.
Jos mies siihen tyytyy, eikä osallistu vapaaehtoisesti, käskemättä, niin ota huomioon, että hänkin asuu tässä omassa kodissaan.
Siinä ympäristössä hän viihtyy.
Sopeudu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387725Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802