Jos kadulla kulkee mustahiuksinen tummasti meikattu ihminen, jonka katse on alakuloinen, hän on emo. Toi on vissiin joku hippi, ajatellaan pitkähiuksisesta lempeästä miehestä. Toi taas lukee mangaa ja pukeutuu shokkiväreihin, ihme ernu!
Miksi ihmiset täytyy jakaa eri ryhmiin? Nykyään jos kulkee esimerkiksi Helsingissä, näkee kaikenlaisia ihmisiä, näitä "ernuja" ja "emoja" joita monesti ajatellaan melko samanlaisiksi. Sitten on nää tavikset ja kovikset ja kaikki......Nykyään lähes kaikissa ihmisissä on vaikka vaan joku ihan yksittäinen piirre, ja vaikka häntä ei edes tuntisi eikä olisi koskaan kuullut tämän henkilön puhuvan, hän kuuluu heti johonkin ryhmään. En siis väitä että tämä olisi jotenin hirmuisen väärin, haluaisin vaan kuulla miksi nnäin tehdään. En halua yleistää, kaikkihan eivät tee näin, ja antavat vaan jokaisen olla millainnen on, ilman mitään leimaa. Pyydän asiallista keskustelua!
Miksi kaikki pitää luokitella eri ryhmiin?
13
99
Vastaukset
Ai sinä aloitat keskustelujakin? En osaa vastata. Itse olen tosi huono luokittelemaan ihmisiä noin. Ennemminkin kysyisin: Miten "tavallisuus" on normaalia, kun nykyään valtaosa ihmisistä kuitenkin on ainakin jollain tavalla lievästi outo tai suurelti omalaatuinen tai muuten vaan epätavallinen?
"tiiätkö sä sen Villen?"
"En"
"Se on 8B:llä. Se hippi."
"aaa. Tiedän ketä tarkoitat."
Hyviä apuvälineitä.Ihmisillä on luontainen tarve luokitella ihmisiä ja asioita. Monesti oman sisäpiirimme ulkopuolella olevien ihmisten olemusta ja mielipiteitä yksinkertaistetaan. Me anti-emot leimaamme jonkun ulkopuolisen emoksi herkemmin, kuin oman ryhmämme jäsenen, jonka tunnemme. Epätietoisuus luo stereotypioita.
Täytyy kuitenkin myös todeta, että nämä arviot luultavasti pitävät kutinsa. Monet hempeät pitkähiuksiset ihmiset tosiaan ovatkin hippejä. Samankaltaisissa ihmisissä on varmaan paljonkin samanlaisia ominaisuuksia. Vasenkätiset ovat monesti luovia, mutta ehkä hieman ujoja, kaljamahan omaavat saattavat äänestää perussuomalaisia.
Aloittaja vastusti negatiivista stereotypisointia. Hänen harmikseen on kuitenkin todettava, että nämä olettamukset todennäköisesti myös pitävät paikkansa.Kyllähän ne monesti pitävät paikkansa. Ja kyllähän sitä itsekin tulee helposti katsottua jotain tiettyjen lasien läpi. Mutta nyt meillä on valmiina nämä ryhmät, jonne tyypit asettaa. Miksi nämä ryhmät on alunperin "tehty"? Okeiokei, poistan kohta tän keskustelun, koska sain jo hyviä syitä alkuperäiseen kysymykseeni.
alice_dolly kirjoitti:
Kyllähän ne monesti pitävät paikkansa. Ja kyllähän sitä itsekin tulee helposti katsottua jotain tiettyjen lasien läpi. Mutta nyt meillä on valmiina nämä ryhmät, jonne tyypit asettaa. Miksi nämä ryhmät on alunperin "tehty"? Okeiokei, poistan kohta tän keskustelun, koska sain jo hyviä syitä alkuperäiseen kysymykseeni.
Totta saamarissahan se keskustelu tulee poistaa, kun minä sinne jotain olen kirjoittanut.
alice_dolly kirjoitti:
Kyllähän ne monesti pitävät paikkansa. Ja kyllähän sitä itsekin tulee helposti katsottua jotain tiettyjen lasien läpi. Mutta nyt meillä on valmiina nämä ryhmät, jonne tyypit asettaa. Miksi nämä ryhmät on alunperin "tehty"? Okeiokei, poistan kohta tän keskustelun, koska sain jo hyviä syitä alkuperäiseen kysymykseeni.
Keskustelujen poistaminen tuhoaa suomi24:n historiaa.
jokutyyppi19 kirjoitti:
Keskustelujen poistaminen tuhoaa suomi24:n historiaa.
Totta saamarissahan se keskustelu tulee poistaa, kun minä sinne jotain olen kirjoittanut.
Ei sitten poisteta :'D Mutta älkää olettako, että kävisin täällä katsomassa heebojen viestei.
Toi taas lukee mangaa ja pukeutuu shokkiväreihin, ihme ernu!
Ihana x'DDD Mä luen mangaa ja pukeudun shokkiväreihin! Olen tehnyt niin jo 7 vuotta! Olen ernu! :D Ihana kuvaus tolle "yleistukselle" :D En ees tienny et meit kutsutaa ernuiks x'D Luulin et ernuja on kaikki erilaiset nuoret kuten lyhennys kuuluu :DMyönnetään, minä luen mangaa ja KAWAIIII on lempihuudahdukseni. Joten, olenko minä sitten ernu? :D Olen yhäkin sitä miletä ettei pitäisi ryhmitellä, mutta okei, jos on pakko jokin olla niin olen ernu. n w n'
alice_dolly kirjoitti:
Myönnetään, minä luen mangaa ja KAWAIIII on lempihuudahdukseni. Joten, olenko minä sitten ernu? :D Olen yhäkin sitä miletä ettei pitäisi ryhmitellä, mutta okei, jos on pakko jokin olla niin olen ernu. n w n'
Itse pidän itseäni länsimaalaisena otakuna (wikipedia: japanilaisen populaarikulttuurin, lähinnä animen ja mangan harrastaja) mutta ernu käy hyvin :D en tuomitse :D
- 1234567899
Koska ryhmiin kuuluminen ja luokittelu on täysin luonnollista ihmiselle. Ihminen on sosiaalinen laumaeläin, joka elää yhteisöissään ja yhteisöjensä kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904352
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?512806Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132491Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1082268Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281957- 331956
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2131653Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91617- 291598
- 791436