Jos hankkisit lapsia niin mitä opettaisit lapsellesi

Anonyymi-ap

Jos jostain syystä hankkisit tai saisit lapsia niin mitä arvoja tai taitoja tai totuuksia opettaisit lapsellesi?

59

294

2Äänestä

Vastaukset 59

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

en tykkää lapsist! enkä eläimist!
      ne h a i s e e

miehelt

• Anonyymi00045

Ajattele, mikä haiseva sinappiruisku itse olet ollut.
        Vilma

• Anonyymi00002

kädentaitoja...

• Anonyymi00003

Oikeudentajun olen saanut opetettua. En aina itse ole osannut toimia oikein, mutta lapsia olen kohdellut tasapuolisesti ja ovat siitä syystä keskenään hyvissä väleissä.

• Jaa'a, kauhian vaikea sanoa, kun periaatteessa lista olisi pitkä kuin nälkävuosi, mutta toisaalta ei sellaisella saarnaamisella täyspäistä ihmistä saisi aikaiseksi, niin lyhyestä virsi kaunihimpi ja loput saa opetella itte, kantapään tai jonkun muun kautta. Nyt jos nopeasti lonkalta vetäisen parit hommat, niin olkoot siinä.

-Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan, silloinkin tekisi mieli kuristaa se joku toinen
      -Jos ketuttaa tai on tehtävä isoja valintoja, nuku yön yli ja ota oma aikasi ennen kuin avaat suusi
      -Kaikki mitä teet, mitä ajattelet, mitä koet, opettele katsomaan itseäsi sen tilanteen ulkopuolelta

• Anonyymi00004

Opettaisin, että ole hyväntahtoinen ja ystävällinen, mutta älä sinisilmäinen ja pidä puolesi.

Pitäisin huolen siitä, että lapsella olisi jokin harrastus, johon hän saisi suhtautua intohimolla ja hioa taitojaan kyseisen harrastuksen myötä. Pyrkisin siihen, että hänelle kehittyy vahva itsetunto ja identiteetti. Pitäisin huolen, että hän oppii opiskelemaan ja lukee eikä pelkästään selaa nettiä. Eli läksyjen tekeminen ja säännölliseen opiskeluun oppiminen.

Lisäksi haluaisin vakauttaa hänelle säännölliset liikuntatottumukset ja perus kodinhoitotaidot eli ruuanlaitto ja siivous yms. sekä rahataidot eli säästämisestä, budjetoinnista ja sijoittamisesta puhuttaisiin niin, että se taloustaidot muodostuisivat luonnolliseksi osaksi arkea.

Monet edellä mainituista ovat pitkälti opittavissa vanhempien näyttämän esimerkin pohjalta eli yhteisiä liikuntahetki ja terveellistä kotiruokaa ilman, että ruoka-aineista tehdään mörköä tai puhuttaisiin painosta. Samoin kotitöihin mukaan ottaminen ja yhdessä ruuan laittaminen sekä se kuinka kotona puhutaan rahasta ja taloudenhoitamisesta.

Väkisin harrastamaan en laittaisi, mutta jos lapsella olisi halu harrastaa niin parhaani mukaan yrittäisin tarjota mahdollisuuden harrastukseen. Läksyt ja tavoitteiden eteen työskenteleminen olisi myös hyvä oppia vaikkei tarkoitus olekaan asettaa paineita.

• Anonyymi00005

Opettaisin että ihmisen sanaan ei saa koskaan luottaa, se valehtelee aina, ja osoittaisin sen todeksi myös omalla toiminnallani. Ihminen on itsekäs ja hedonistinen.

Opettaisin että nainen on aina miehen alapuolella, ja mies on ylivoimainen olento maan päällä. Opettaisin olemaan ylpeä itsestään eikä pyytelemään anteeksi keneltäkään.

Opettaisin että S aa ta na on aina vierelläsi, kun käännät pääsi saatat nähdä sen varjon vasemmalla puolellasi. Ja se antaa sinulle kaiken mitä haluat, kunhan vain pyydät.

• Anonyymi00032

Jäikö lääkkeet ottamatta?

• Anonyymi00006

Nukkuminen, ulkoilu, ruokailu, hygienia.

Lukeminen.

Tee toisille kuten he haluaisivat itselleen tekevän. Ota siitä selvää ennen kuin sotkeudut toisten asioihin. Ylipäänsä älä kovasti sekaannu.

Tule toimeen itsesi kanssa. Se on loppujen lopuksi ainoa mitä sinulla on.

• Anonyymi00007

Lukutaito on kyllä tärkeä, joo

• Anonyymi00008

Tämä on kyllä oppi jota suuresti kannatan. Kysykää ihmiseltä itseltään mitä hän haluaa, älkääkö sotkeko hänen elämäänsä kuvitelmien ja mutu tuntumie perusteella.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Tämä on kyllä oppi jota suuresti kannatan. Kysykää ihmiseltä itseltään mitä hän haluaa, älkääkö sotkeko hänen elämäänsä kuvitelmien ja mutu tuntumie perusteella.

Minäkin kyllä kannatan lukutaitoa.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Minäkin kyllä kannatan lukutaitoa.

Lukutaito on itsestäänselvyys Suomessa. Pitäisin huolen, että kotona opetellen jo ennen kouluikää. Ei kaikkea opettamis- ja koulutusvastuuta voi siirtää opettajille vaan on myös vanhemman tehtävä tsekkailla, että läksyt tehdään ja kerrataan yhdessä lapsen tukena.
        Samoin, että luetaan yhdessä ja luetaan lapselle myös ennen kuin hän osaa itse lukea. Niin kehitetään mielikuvitusta ja kykyä nähdä kuultua mielessä eikä nojata ainoastaan valmiiseen visualiseen materiaaliin. luultavasti laittaisin lapseni myös kirjoittamaan käsin perinteisesti kynällä, jotta silmän- ja käden yhteiskoordinaatio kehittyy. Ilmeisesti peruskoulussa ei enää juurikaan painoteta käsin muistiinpanojen tekemistä.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Lukutaito on itsestäänselvyys Suomessa. Pitäisin huolen, että kotona opetellen jo ennen kouluikää. Ei kaikkea opettamis- ja koulutusvastuuta voi siirtää opettajille vaan on myös vanhemman tehtävä tsekkailla, että läksyt tehdään ja kerrataan yhdessä lapsen tukena.
        Samoin, että luetaan yhdessä ja luetaan lapselle myös ennen kuin hän osaa itse lukea. Niin kehitetään mielikuvitusta ja kykyä nähdä kuultua mielessä eikä nojata ainoastaan valmiiseen visualiseen materiaaliin. luultavasti laittaisin lapseni myös kirjoittamaan käsin perinteisesti kynällä, jotta silmän- ja käden yhteiskoordinaatio kehittyy. Ilmeisesti peruskoulussa ei enää juurikaan painoteta käsin muistiinpanojen tekemistä.

Ei se ole enää mikään itsestäänselvyys. Suomessa on paljon väkeä joilla on suuria vaikeuksia edes ymmärtää suomenkieltä, ja he puhuvatkin jotain omaa versiota suomenkielestä jota muut eivät ymmärrä.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Ei se ole enää mikään itsestäänselvyys. Suomessa on paljon väkeä joilla on suuria vaikeuksia edes ymmärtää suomenkieltä, ja he puhuvatkin jotain omaa versiota suomenkielestä jota muut eivät ymmärrä.

Kyllä he puhuvat suomea, jota heidän yhteisönsä (mm. ikäryhmä) ymmärtää. Kieli muuttuu ja muokkautuu jatkuvasti. Tai ainakin puhuttu kieli muuttuu ja muokkautuu jatkuvasti ja jokainen ikäryhmä kehittää oman slanginsa, joka ei välttämättä avaudu vanhemmille sukupolville.

Siinä taasen on vastuuta myös vanhemmilla, etä kannustetaan lukemisen pariin siinä missä itc-taitojen yms. opiskeluun. Jälkimmäiset tosin taitavat kasvaa somenatiiveilla sukupolvilla automaattisesti.

• Anonyymi00009

En ymmärrä, miten joku voi pitää siitä, että toinen ihminen kasvaa oman kehon sisällä. 🤮

🦄

• Alien – kahdeksas matkustaja 😂

• Anonyymi00011

Sitä jotain kutsutaan naiseksi, mutta sinähän et siitä mitään tiedä.

• No, siellä voi kasvaa kasvaimiakin. Se on kurjempaa, kuin tietää että 9kk päästä hyvällä tuurilla syntyy uusi mielenkiintoinen ihminen ja elämä.

Ja siinä olet sen mahdollistaja. Et kieltäjä.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

No, siellä voi kasvaa kasvaimiakin. Se on kurjempaa, kuin tietää että 9kk päästä hyvällä tuurilla syntyy uusi mielenkiintoinen ihminen ja elämä.

Ja siinä olet sen mahdollistaja. Et kieltäjä.

Itselläni se pienen ihmisen kasvaminen sisälläni sai mut tuntemaan ekan kerran yhteyden naiseuteen. Konkretiaa jota vain biologisena naisena voi kokea. Ihan sama mitä aivot olisi ja kokisi, olkoon niin miesmäisetkin kun on, niin nekin ymmärtää kohdun merkityksen.

Ja sen että uusi elämä kypsyy sisälläsi. Mä en tiedä mitään sen hienompaa asiaa naiseudessa.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Itselläni se pienen ihmisen kasvaminen sisälläni sai mut tuntemaan ekan kerran yhteyden naiseuteen. Konkretiaa jota vain biologisena naisena voi kokea. Ihan sama mitä aivot olisi ja kokisi, olkoon niin miesmäisetkin kun on, niin nekin ymmärtää kohdun merkityksen.

Ja sen että uusi elämä kypsyy sisälläsi. Mä en tiedä mitään sen hienompaa asiaa naiseudessa.

Ja tiedostan senkin, että jos vaikka olisinkin biomieheksi syntynyt ja olisi vaimoke joka odottaisi lastani. Se tekisi hänestä jonkunlaisen jumalattaren siinä määrin silmissäni, kantaessaan pientä lastamme suojassa kohdussaan. Jotain käsittämättömän kaunista elämän ihmettä. Naiseuden kauneutta.

Hän olisi enemmän kun kukaan muu, aivan kuten lasteni isä on enemmän kuin kukaan muu, hän on isä upeille elämän ihmeillemme. Ei vain joku äijä johon rakastuu...

• Anonyymi00014
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ja tiedostan senkin, että jos vaikka olisinkin biomieheksi syntynyt ja olisi vaimoke joka odottaisi lastani. Se tekisi hänestä jonkunlaisen jumalattaren siinä määrin silmissäni, kantaessaan pientä lastamme suojassa kohdussaan. Jotain käsittämättömän kaunista elämän ihmettä. Naiseuden kauneutta.

Hän olisi enemmän kun kukaan muu, aivan kuten lasteni isä on enemmän kuin kukaan muu, hän on isä upeille elämän ihmeillemme. Ei vain joku äijä johon rakastuu...

Täytyy sanoa että nyt kyllä ylitit itsesi satakertaisesti.

Tuhatkertaisesti.

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Täytyy sanoa että nyt kyllä ylitit itsesi satakertaisesti.

Tuhatkertaisesti.

Tjaa? Minulle arkipäivää nämä ajatukset ja kokemukset. Jonkun mielestä koen liian vahvasti, sinusta taas ylitin itseni. Ja minulle minä olen vain itseni.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Tjaa? Minulle arkipäivää nämä ajatukset ja kokemukset. Jonkun mielestä koen liian vahvasti, sinusta taas ylitin itseni. Ja minulle minä olen vain itseni.

Elämässä ei ole mitään mieltä, jos ei näe sen ihmeissä mitään kaunista. Kaikki pystyy haalimaan materuaa, tekee vaan töitä ja ostelee.

Mutta ne arvokkaimmat asiat on jotain ihan muuta ja oivaltavaa miksi kauneus on häkellyttävää kun se ymmärtää. Mulle, en toki voi puhua muiden puolesta.

Mutta noin mä suhtaudun naiseuteen ja mieheyteen. Ne on kauniita asioita kun ne kykenee näkemään vähän ylimaallisemmin.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Elämässä ei ole mitään mieltä, jos ei näe sen ihmeissä mitään kaunista. Kaikki pystyy haalimaan materuaa, tekee vaan töitä ja ostelee.

Mutta ne arvokkaimmat asiat on jotain ihan muuta ja oivaltavaa miksi kauneus on häkellyttävää kun se ymmärtää. Mulle, en toki voi puhua muiden puolesta.

Mutta noin mä suhtaudun naiseuteen ja mieheyteen. Ne on kauniita asioita kun ne kykenee näkemään vähän ylimaallisemmin.

Sukupuolisuuskin niin. Koen sen niin, että rauhaa ja ratkaisua pitäisi etsiä itsestään. Sisältään eikä ulkopuoleltaan. Hyväksyä tosiasiat kuten ne on. Eikä kuten ne haluaa laittaa. Rehellisyys on sitä.

Olipa se ihan minä tahansa sukupuoleen liittyvä asia.

Vaikka tiedy nyt esimerkiksi joskus toteisi, joo syntyykin ihmisiä joilla on oikeasti vastakkaisen sukupuolen aivot ikään kuin väärässä kehossa. Niin sekin on silti asia mistä pitäisi löytää rauha ja hyväksyntä itsestään eikä ulkopuolelta kehoaan.

No mitäpä kamalaa tapahtuu, jos oliskin miehen aivot naisen kehossa? Tai toinkin päin. Yhteys kehoon voi pätkiä, mutta ajan kanssa sekin rauhoittuu se kaaos. Ja se koettu sukupuolikin saa rauhan, kun hyväksyy asian.

Sairaudetkin, ei kaikkea vaan voi korjata, ne pitää hyväksyä ja elää kuten pystyy. Voi vaikka ajatella, että mulla on selkä rikki, mutta pää kunnossa. Haasteet on opiksi.
        Ei kaikki oo aina täydellistä, sellasta se elämä on. Mutta voi kokea olevansa täydellinen itsenään. Öitä.

• Anonyymi00017
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Tuo on kauniisti sanottu, ja se mahdollistaa elämän jatkumisen maapallolla. ☺️

Minä en vain pidä ajatuksesta, että joku toinen kasvaisi sisälläni.

🦄

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Tuo on kauniisti sanottu, ja se mahdollistaa elämän jatkumisen maapallolla. ☺️

Minä en vain pidä ajatuksesta, että joku toinen kasvaisi sisälläni.

🦄

Juu, ja se kerroinkin sen vain siksi, että toin yhden näkökulman kohtaan en ymmärrä. Jotta ymmärtäisit yhden sanoitetun näkökulman miksi. 🙂

Kun ihminen sanoo en ymmärrä, siihen tulee tarttua jos haluaa lisätä ihmisen ymmärrystä.

• Anonyymi00018
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Juu, ja se kerroinkin sen vain siksi, että toin yhden näkökulman kohtaan en ymmärrä. Jotta ymmärtäisit yhden sanoitetun näkökulman miksi. 🙂

Kun ihminen sanoo en ymmärrä, siihen tulee tarttua jos haluaa lisätä ihmisen ymmärrystä.

Ymmärrän järjen tasolla, että nisäkkäillä on tällainen lisääntymismekanismi mikä meillä on. Ja pidän sen periaatetta kauniina.

En vain ymmärrä, miten joku voi henkilökohtaisesti nauttia siitä, että elävä olento kasvaa oman kehon sisällä. Ymmärrän sen rationaalisesti mutta en ymmärrä sitä tunnetasolla.

🦄

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Ymmärrän järjen tasolla, että nisäkkäillä on tällainen lisääntymismekanismi mikä meillä on. Ja pidän sen periaatetta kauniina.

En vain ymmärrä, miten joku voi henkilökohtaisesti nauttia siitä, että elävä olento kasvaa oman kehon sisällä. Ymmärrän sen rationaalisesti mutta en ymmärrä sitä tunnetasolla.

🦄

Huomaatko nyt että on tosi paljon asioita mitä et todellakaan ollenkaan ymmärrä.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Huomaatko nyt että on tosi paljon asioita mitä et todellakaan ollenkaan ymmärrä.

Olen aina tiennyt sen. Luulen, että "huomaaminen" on tapahtunut sinulla eikä minulla.

🦄

• Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Olen aina tiennyt sen. Luulen, että "huomaaminen" on tapahtunut sinulla eikä minulla.

🦄

Kuule, kyllä kaikki täällä palstalla on sen huomanneet.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Kuule, kyllä kaikki täällä palstalla on sen huomanneet.

Se on eri asia. Minä olen tiennyt sen jo ennen kuin olen kirjoittanut mitään tänne.

🦄

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Se on eri asia. Minä olen tiennyt sen jo ennen kuin olen kirjoittanut mitään tänne.

🦄

Toki, sinä olet tiennyt kaiken jo kauan sitten ennenkuin kukaan muu sitä tiesi. Toki vain, niinpä.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Toki, sinä olet tiennyt kaiken jo kauan sitten ennenkuin kukaan muu sitä tiesi. Toki vain, niinpä.

Kyllä, olen tiennyt OMAT AJATUKSENI jo ennen kuin kukaan muu niistä tiesi, ennen kuin kerroin niistä muille.

Valitettavasti tässä tosiseikassa ei ole mitään logiikan tai fysiikan lakien vastaista, joten kritiikkisi on täysin turhaa.

🦄

• Anonyymi00018 kirjoitti:

🦄

No se on biologiaa ja mahdollistaa jonkun kauniin tapahtumaketjun, josta syntyy uutta elämää. Sen tunteen kokee kyllä sitten kun lasta odottaa, jos on tunteakseen.

Eihän kaikki äidit tunteile mitenkään ja syntymänkin jälkeen lapsi voi olla ikään kuin joku möykky mikä syntyi siihen märisemään ja huollettavaksi.

Tai ihan kiva muttei tunne mitään. Se taas on minulle helvetin outoa, kun itse tunsin alusta asti olevani tärkeä osa lapseni mahdollistamista. Ja halun ja vastuuni pitää hänestä huolta kohdussani ja kohtuni ulkopuolella.

Se vaan tuli se tunne itsekseen minuun alusta asti. Mä olen muutenkin hyvin vastuuntuntoinen ihminen myös muiden hyvinvointia kohtaan. Liittyykö sitten siihen vai ei..

• Anonyymi00046
        Tökstöksnöö kirjoitti:

No se on biologiaa ja mahdollistaa jonkun kauniin tapahtumaketjun, josta syntyy uutta elämää. Sen tunteen kokee kyllä sitten kun lasta odottaa, jos on tunteakseen.

Eihän kaikki äidit tunteile mitenkään ja syntymänkin jälkeen lapsi voi olla ikään kuin joku möykky mikä syntyi siihen märisemään ja huollettavaksi.

Tai ihan kiva muttei tunne mitään. Se taas on minulle helvetin outoa, kun itse tunsin alusta asti olevani tärkeä osa lapseni mahdollistamista. Ja halun ja vastuuni pitää hänestä huolta kohdussani ja kohtuni ulkopuolella.

Se vaan tuli se tunne itsekseen minuun alusta asti. Mä olen muutenkin hyvin vastuuntuntoinen ihminen myös muiden hyvinvointia kohtaan. Liittyykö sitten siihen vai ei..

"Mä olen muutenkin hyvin vastuuntuntoinen ihminen myös muiden hyvinvointia kohtaan. Liittyykö sitten siihen vai ei.."

Hyvä että olet. ☺️

Mutta ei se liity tuohon ainakaan minun kohdallani. Olen myös vastuuntuntoinen läheisteni hyvinvointia kohtaan.

🦄

• Tarviiko kysyä, luet vaan mun aivopieruja niin tiiät.

• Juu käsitöitä. Mutta siinä onkin haastetta, ettei tapa sitä intoo. Yks kästyöopettaja sanokin osuvasti, että se kipuna pitää osata sytyttää. Ja mitä ite aattelin, että ei se ainaka linnunpönttöjä tekemällä syty. Kuulemma tekevätten nykyään ysin valinnaisissa saman tasosia töitä, mitä ennen tehtiin vitosella. Mä uskon että käsityöt on myös avain kestävämpään kulutukseen. Vähän ymmärrystä mistä tavarat tulee, ettei vaan tipahtele taivaasta kaupan hyllylle, vaan siihen saatta liittyä vakaviakin ihmisoikeuksien loukkauksia ja ympäristö ongelmia.

• Anonyymi00013

Käyttötavaraoita pitäisi opettaa tekemään, perinteisiä käyttöesineitä. Omalla ajalla voi sitten askarrella koristeita.

• Anonyymi00015

Ei kai uuden lapsen saaminen olisi mikään mahdottomuus. Ikää itselläni on jo kuitenkin jo sen verran ettei se olisi oman tai lapsen elämän kannalta enää optimistinen kuvitelma. Ehtisikö sitä enää olla kuinka kauan lapsen tukena?

Muutoin ohjaisin samaan mitä nykyisen lapsenkin kohdalla.
      Ajatella, kohta lapsi on aikuinen ja lähiohjauksen tarve päättyy. Tulee varmasti melkoisen tyhjä olo?!

AV

• Anonyymi00021

Kuuntelemista, keskittymistä, välittämistä oma- alotteisuutta.
      Sitten tutustuttaisiin taiteisiin; kuvataide, musiikki ja kirjallisuus. Ei pakkopullana vaan aarrearkkuna.
      Tottelemista ja vastuunkantoa, mutta myös kriittisyyttä ja sen ilmaisua.
      Opi oppimaan.
      Vilma
      Jokseenkin olen onnistunut (saako näin ilmaista), mutta kaikista kasvaa omanlaisiaan ja sitä tulee kunnioittaa, kunhan ei rikoksiin ja kamoihin.

• Anonyymi00023

Pyhäkoulu on tärkeä ettei kasva kieroon.

• Anonyymi00025

Onneksi tuli tehtyä lapset jo reilu 20 vuotta sitten. Onneksi silloinen vaimo oli tekohommassa mukana, ei siitä ehkä hksin olis tullut lasta ei p....

Ööh... niin mitä heille olen koettanut opettaa?

Että ovat ainutlaatuisia.

https://youtu.be/cY-uuIfYz6o?is=iwj3pcQ_UZm9QMxV

He kyllä oppivat itse mitä elämältään tarviivat. Oon läsnä sen minkä voin ja oon täällä. ❤️

• Anonyymi00028

En jaksa uskoa että ne lapsesi olisivat niin "ainutlaatuisia", ihmiset on enemmän tai vähemmän vain kopioita toisistaan, matkivat toistensa ilmeitä ja puhetta kuin api nat, toistelevat samoja lauseita. Miksi sinun lapsesi nyt olisivat niin ainutlaatuisia, erilaisia kuin kaikki muut ympärillä olevat?

• Anonyymi00031
        Anonyymi00028 kirjoitti:

En jaksa uskoa että ne lapsesi olisivat niin "ainutlaatuisia", ihmiset on enemmän tai vähemmän vain kopioita toisistaan, matkivat toistensa ilmeitä ja puhetta kuin api nat, toistelevat samoja lauseita. Miksi sinun lapsesi nyt olisivat niin ainutlaatuisia, erilaisia kuin kaikki muut ympärillä olevat?

Sinäkin olet ainutlaatuinen. Ei ole toista sinua.

On olemassa "muka" identtisiä kaksosia, mutta hekin ovat erillisiä persoonia, ainutlaatuisia.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

On olemassa "muka" identtisiä kaksosia, mutta hekin ovat erillisiä persoonia, ainutlaatuisia.

Eivät ole.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

The Minnesota Study of Twins Reared Apart (MISTRA) was a landmark behavioral genetics project initiated in 1979

monozygotic twins reared apart were remarkably similar in personality, interests, and intelligence, leading researchers to conclude that genetic factors play a dominant role in human psychological differences

Approximately 70% of the variance in IQ was attributed to genetic variation

Identical twins raised in different environments exhibited similar levels of personality traits, social attitudes, and occupational interests

• Anonyymi00035
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Selitä nämä yhtäläisyydet lapsena erotettujen kaksosten kohdalla, jotka ovat kasvaneet eri perheissä lapsuutensa ajan:

Despite being raised in different families just 40 miles apart, the twins exhibited striking similarities in their lives and personalities:

Names and Family: Both were named James (Jim) by their adoptive parents. Both married women named Linda first, divorced, and then remarried women named Betty. Both named their first sons James Alan/Allan.

Lifestyle and Health: Both were heavy smokers of Salem cigarettes, drank Miller Lite beer, drove light-blue Chevrolets, and suffered from tension headaches and nail-biting habits.

Interests and Careers: Both pursued careers in security (one as a deputy sheriff, the other as a security guard), enjoyed carpentry and woodworking, and had a childhood dog named Toy.

Holidays: Both vacationed at the same beach in Florida.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Selitä nämä yhtäläisyydet lapsena erotettujen kaksosten kohdalla, jotka ovat kasvaneet eri perheissä lapsuutensa ajan:

Despite being raised in different families just 40 miles apart, the twins exhibited striking similarities in their lives and personalities:

Names and Family: Both were named James (Jim) by their adoptive parents. Both married women named Linda first, divorced, and then remarried women named Betty. Both named their first sons James Alan/Allan.

Lifestyle and Health: Both were heavy smokers of Salem cigarettes, drank Miller Lite beer, drove light-blue Chevrolets, and suffered from tension headaches and nail-biting habits.

Interests and Careers: Both pursued careers in security (one as a deputy sheriff, the other as a security guard), enjoyed carpentry and woodworking, and had a childhood dog named Toy.

Holidays: Both vacationed at the same beach in Florida.

As they began comparing lives, Springer called the parallels "downright spooky," and Lewis added, "We even use the same slang. A lot of times, I'll start to say something, and he'll finish it!"

• Anonyymi00040
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Sinulla ei ole minkäänlaista aavistustakaan siitä mikä ihminen oikeasti on ja miten se toimii.

En aio kertoa yhtään enempää, olen jo sanonut tarpeeksi.

• No jaa, se on nyt nähty että puhumalla tehdyt ohjeistukset voi jättää suosiolla vähemmälle, nuorisolla kun tuppaa olla vastaanottimet joko kiinni tai eri säädöissä 😂 tai mitä nyt lieneekään liehumassa siellä ajatusten viidakossa milloinkin.

Taitaapi paras esimerkki olla se mitä olet ja miten vastaat itse sitä ajatusmaailmaa mitä tuot esiin, kyllä se nuori poimii sieltä ihan itse sen mitä kokee huomioinnin arvoiseksi. Aivot ne hänelläkin ovat.

"Istuta siemen ja katso miten se itää"
      Lao Tse Lukka :)

• Anonyymi00042

En ole omaehtoisesti opettanut mitään.
        Selasin ketjun läpi ja tulihan se sieltä. Esimerkki. Siinä on pointia.
        Oma teko: Esimerkkinä olen ollut. Oikeudenmukaisuutta, tavoitteita, työtä, pyrkimistä ja nauttimista saavutuksista. Elämistä sen mukaan paljon rahaa on, taloudellisuutta. Vaikka mitä....
        Olen opettanut vain jos pyytävät, vaikkapa sukan kantapään tekemistä.

• Anonyymi00037

Sanoisin, että älä ala rasistiksi, Persuksi tai mopopojaksi.
      Ota koulu tosissasi, että pärjäät joskus omillasi ja pyri ottamaan muutkin huomioon.

• Anonyymi00039

Tiedätkö kun nuorille antaa "älä" käskyjä, he hieman myöhemmällä iällä usein toimivat juuri päinvastoin kun sanot ja kapinoivat kieltoja vastaan...

• Tähän sopisikin tän päivän hesarin juttu kouluvaarista. Tosin se oli lasten uutisten puolella, mutta soisi kyllä vanhempienki lukee noita juttuja.

Tää vaari oli siis läsnä puutyötunneilla, toisena akuisena luokassa. Hiukan tieteski huolestutti, kun nelosluokkalaiset väsäsi jotakin springles purkeista, mutta käyttivät he sahaakin, että liittyi siihen muutakin. (Meidän aikoina noi oli jotain eka toka luokan tehtäviä, mutta asiaan) eli vaari toimi siellä oppilaiden apuna. Ja nyt tullaan tähän mitä aina oon sanonu, ettei se käsityö oo pelkkää käsillä tekemistä, niin tää vaari opettaa kuuntelemisen taitoo.

Eli kuinka kätevää on opettaa perusasioita siinä tekemisen lomassa. Niin ku mekin muistamme kuinka opettaja aina komensi kuuntelemaan. Mutta ei se oppilaille auennu, kun ei siinä ollu selkeetä syy seuraus suhdetta. Ja tuskin keskittyminen nykypäivään tästä on parantunu.

• Olin jo ennestään koulussa poikkeuksellisen hyvä, tuhannen oppilaan poikalyseon toiseksi paras. Idioottimaisella isälläni ei ollut mitään suhteellisuudentajua.

Hän kuvitteli, että tulokset voivat loputtomasti parantua, vaikka todellisuudessa olin jo saavuttanut korkeimman mahdollisen tason. Tarkoitus lienee ollut hyvä, mutta se loi uskomattoman paineen.

Lopulta sain tarpeekseni sekä poikalyseosta että nerona olemisesta, ja siirryin lukioon huonomaineiseen yhteiskouluun. Aluksi isäni sanoi, että tätä kyllä tulen katumaan. Jonkin ajan kuluttua sanoi ymmärtävänsä, että muka kilpailu parhaan kanssa kävi liian raskaaksi.

Lopultakaan hän ei käsittänyt, että hän ITSE oli pahin paineiden luoja.

Näiden kokemuksten takia en millään tavoin pyrkinyt vaikuttamaan poikani koulutuloksiin, aina suhtauduin niihin myönteisesti, mutta jyrkästi varoin koskaan lausumasta toivetta niiden parantamisesta.

Muutenkin varoin vaatimasta mitään. Samaa noudatimme suloisen vaimoni kanssa myös seuraavan sukupolven kanssa rentouttavin tuloksin.

Suosittelen kaikille: ei painostamista.

• Anonyymi00043

Vähän päinvastainen kokemus itselläni.
        Lapsi tarvitsee opastusta välillä.
        Onko omat vanhemmat tai opo parhaat?
        Hmmm.
        Vilma

• Olen opettanut ja neuvonut lapsilleni:
      - arjen taitoja
      - oikeudenmukaisuutta
      - käytöstapoja
      - talouden suunnittelua ja seurantaa
      - käyttää harkintaa ratkaisujen tekemiseen (ei saa hoppuilla)
      - opiskelun tärkeyttä
      - kommunikointia/ rauhallista ja järkevää itsensä ilmaisun taitoa
      - turvallisuustaitoja, jotta osaavat ennakoida vaaroja ja suojella itseään, sekä toimimaan hätätilanteissa
      - tiedon hakemista luotettavista lähteistä

- äitiä kannattaa aina kuunnella, kysy jos olet epävarma!!!!! 🤗

• Anonyymi00044

Erikoista että sinkut palstalla esitettyyn kysymykseen "JOS" sinulla olisi lapsia, tulee vastauksia että "olen lapsilleni opettanut että" jne... Mutta sinkkuus on nykyään erilaista kuin ennen, nyt ollaan sinkkuja lasten kanssa, entiseen aikaan taas oltiin "married with children"...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      157
      763
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      730
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      667
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      636
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      34
      516
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      470
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      437
    16. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    17. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    18. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      423
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      408
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe