Rengaspaineiden valvontajärjestelmä?

S Cross

Kertokaapa tyhmälle?Uudessa autossani on aktiivinen TPMS rengaspaineiden valvonta järjestelmä ja sekä kesä että talvirenkaissa on alkuperäiset anturit. kesärenkaat ovat nyt varastoituna nojaamassa tallin seinustalla molemmin puolin autoani, jossa talvirenkaat nyt alla.Eli ajan autoni talliin ja tarkistan järjestelmästä rengaspaineet, niin mistä järjestelmä tietää mittaako autossa alla olevia talvirenkaita vaiko vieressä olevia kesärenkaita? Kaikissa kahdeksassa renkaassahan on anturit paikoillaan.

33

5762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juupp...

      Rengaspaineet tulee mitata aina ulkona renkaiden käyttölämpötilassa, mutta kylmillä, ei ajossa lämmenneillä renkailla.
      Jos on avokatos, peruuta auto pihalle ja mittaa sitten. Jos ulkoilmaa lämpimämpi sisätalli, aja auto ulos ja anna auton ehdottomasti renkaineen jäähtyä ulkolämpötilaan ja mittaa vasta sitten.

      Tuskin ne ylimääräiset anturit enää tallin ulkopuolella monen metrin päästä häiritsee mittausta, saatikka kauempaa.

      Siinä toisenlaisessa versiossahan vertaillaan renkaiden pyörimisnopeuksia ja järjestelmä vaatii aina startin jälkeen muutaman sadan metrin ajon aktivoituakseen. Kalibrointi tehdään renkaiden vaihdon yhteydessä yksinkertaisesti pitämällä jotain nappia pohjassa hetken.

      Suzuki on vissiin päätynyt pyöräkohtaisiin radiolähettimillä varustettuihin venttiilinhattuihin, joissa paineanturi.

    • S Cross

      En tarvitse opetusta rengaspaineiden mittauksesta, vaan vastauksen kysymykseeni. Sen verran vaikeutan asiaa, että Suzukissa ei tarvitse tehdä mitään kalibrointia vaihdettaessa kesärenkaille.
      Itselläni on jokin mutuaavistus, että mittaus ei toimi, ellei rengas ole autossa kiinni, siis jokin maadoitus juttu, mutta saatan olla väärässä. Venttiili on kokonaan metallia, jossa anturi on, eli sekin tukisi tuota maadoitus teoriaa.
      Odotan faktaa tietoa asiasta.

    • 8+14

      Käsitän niin että tuo mittaus aktivoituu kun autolla lähdetään liikkeelle ja paineanturit rekisteröivät silloin itsenä auton järjestelmään.

      Kun siis ajat auton tallista ulos niin heti kun auto alkaa liikkua niin aktivointi tapahtuu pienellä viiveellä. Radiolähetin on sen verran heikkotehoinen tarkoituksellisesti että käytännössä vain kiinni oleva rengas pystyy ottamaan yhteyden autoon.

      Kun sitten ajat päivän päätteeksi auton talliin niin renkaat ovat rekisteröidyksissä autoon ja muita renkaita ei edes huomioida tässä vaiheessa, enkä siis usko että tallin seinällä olevat renkaat edes yltäisi kantamaltaan sinne auton vastaanottimeen.

      Saatan olla väärässäkin mutten usko :)

      Lähiaikoina kaikki merkit siirtyvät rengaspainevalvontaan eu-direktiivin sanelemana. Noin 80% valmistajista on valinnut aktiivisen järjestelmän missä mitataan rengaspainetta. Ja onhan se kiva kun voi ajotietokoneesta tarkistaa paljonko on paineita renkaissa.

      • S Cross

        Kiitoksia, kuulostaa erittäin järkevältä. Korjatkaa joku, jos asia ei ole näin.


    • T-SS1

      [quote]"kesärenkaat ovat nyt varastoituna nojaamassa tallin seinustalla molemmin puolin autoani,"[/quote]

      Kai muuten tiedät, että renkaat pitäisi aina säilyttää lappeellaan (vaaka-asennossa), jotta kumi ei painu yhdestä kohdasta? Vaihtoehtoisesti tietysti voi aina säännöllisin väliajoin pyörittää rengasta tai käyttää ripustusta vanteen keskireiästä.
      http://www.hs.fi/artikkeli/Renkaiden säilytys/1135226673468

      • typerää höpinää

        Hoh hoijaa, miten on ns kesäautojen kanssa, joita säilytetään talleissa, pitääkö kyseiset autot kääntää kyljelleen? Entä autoliikkeissä kuukausia olevat autot, käännetäänkö myös kyljelleen tai otetaan renkaat pois?


      • Oikeassa on
        typerää höpinää kirjoitti:

        Hoh hoijaa, miten on ns kesäautojen kanssa, joita säilytetään talleissa, pitääkö kyseiset autot kääntää kyljelleen? Entä autoliikkeissä kuukausia olevat autot, käännetäänkö myös kyljelleen tai otetaan renkaat pois?

        Ei ole mitään höpinää, jokainen vähänkin autoalaa seurannut on lukenut saman ohjeen lukuisista eri paikoista.

        Kesäautoja tietenkin liikutellaan myös, monestakin eri syystä.

        Ei niitä autoliikkeissä olevia autoja muutenkaan kohdella parhaalla mahdollisella tavalla. Toivottavasti nyt ei hyvin montaa kuukautta seiso sama auto liikkeessä muutenkaan...


    • michelin jean

      Mittaako se naapurin autosta ekana? Pasha keksintö eiks nyky kumit pidä ilmat sisäpuolel?

      • Nokia Tyres Esa

        Naapurin autosta se mittaa vasta tokana rullamitalla. Nyky kummit kuuluu pitää myös ulkopuolella olevan ilman ulkopuolella.
        Laitappa muuten seuraavaan driksuusi hieman enemmän lantrinkia, alkaa noita kirjoitusvirheitä sulle tulemaan taas humalan noustessa.


    • s cross 2 wd

      toi s crossin rengaspaine vahti on yhtä typerä, kuin monessa muussakin autossa, pitää ajaa pienen matkan enne kuin tietokone näyttää paineen? Eipä moni viitsi pysähtyä painetta katsomaan, kun tietokone toimii vain auton seistessä. Sitten taas kun pysähtyy matkan jälkeen, onkin jo rengas lämmennyt ja tietokone näyttää väärää lukemaa. Ohjekirjakin neuvoo, että paineet tarkistettava kylmistä renkaista, ennen ajoa. Eipä ainakaan tietokoneella tarkisteta. Pitäisi olla sellainen systeemi, että ennen ajoa näkisi paineet ja myöskin ajon aikana. Toki tuo vahti on silloin hyvä, jos renkaassa esim naula ja paine laskee hitaasti, silloinhan tietokone hälyyttää ja voit näytöltä katsoa suoraan missä kumissa on paine alentunut.
      Silti mielestäni turha vika piste taas lisää nyky autossa, onneksi se on vain pakollinen ensiasennusrenkaissa ainoastaan. Toki, sitten kun uusii renkaat ja jättää vahdin pois joutuu käydä huollossa eliminoimassa tmps systeemi, jottei koetaulussa pala vika valo ja se tietysti maksaa....

    • Tankkeristi

      Onko muilla merkeillä käytössä tätä s-crossin systeemiä vastaavaa? Kuulostaa paremmalta kuin se vanhempi systeemi joka mittaa renkaiden pyörintänopeutta

      • TMPS =0

        Etkö lukenut tuota ylempää kirjoitusta, jossa heti alussa oli maininta, että s crossin käyttämä systeemi on yleisesti käytössä muissakin merkeissä. Joissain malleissa on tosin mahdollista seurata myös ajon aikana rengaspaineita ja se on taas eriasia, kuinka tarpeellista on ajon aikana räplätä tietokonetta tai mitä tekee rengaspaine tiedolla ajon aikana?
        Sanoisin kyseessä olevan tuiki turha varuste, vaikkakin omassa autossani on moinen. Katson korkeintaan tietokoneelta kerran vuodessa rengaspaineet.


    • AWD.

      Crossissa näköjään muitakin surkeita systeemejä kuin tämä surullisenkuuluisa muovinen alustarakenne jota jo moni Crossin omistaja on täällä moittinut.

      • Crossia.

        Ei kait minunkin s crossissa ole muovinen pohjarakenne?? Eli samaa huippu tekniikkaa, mitä Ferrari ja Audi R8 käyttää, WAU!! Olisipa myyjä kertonut moisen seikan, niin oli saanut pyytää roimasti lisää hintaa, kerran autossa tuollaista huippu modernia tekniikkaa.
        Kerrassaan hienoa, kymmenen pistettä jälleen Suzukille.


      • AWD.
        Crossia. kirjoitti:

        Ei kait minunkin s crossissa ole muovinen pohjarakenne?? Eli samaa huippu tekniikkaa, mitä Ferrari ja Audi R8 käyttää, WAU!! Olisipa myyjä kertonut moisen seikan, niin oli saanut pyytää roimasti lisää hintaa, kerran autossa tuollaista huippu modernia tekniikkaa.
        Kerrassaan hienoa, kymmenen pistettä jälleen Suzukille.

        Jep. Kolme kovaa huippu autoa, Suzuki, Ferrari ja Audi R8. Ferrarin ja Audin insinöörit olivat tietojeni mukaan vastaamassa S Crossin pohjaratkaisun suunnittelusta ja lopputulos on täysi kymppi. Minulla itselläni on S Cross kiikarissa seuraavaksi autoksi, kunhan saan nykyisen Nissanini ensin maksettua ja muutoinkin luottotiedot kuntoon, jotta uusi 60 kuukauden osamaksusipimus olisi mahdollista.


    • AWD.

      Valitettavasti Suzukin vetelässä muovipohjassa ja edellämainittujen urheiluautojen alumiini/hiilikuiturakenteessa ei ole mitään yhteistä.

      • AWD.

        Sorry. Tarkistin asian ja kyllä nuo pohjaratkaisut ovat täysin samat noissa kolmessa urheilullisessa autossa. Tosin alumiinia eivät sisällä muovin lisäksi, kuten virheellisesti myös mainitsin.
        Jos joku olisi halukas lunastamaan Nissanini loppuvelan 11 tuhatta euroa, niin antaisin autoni niine hyvineen ilman lisä korvausta. Kyseessä on Nissan Sunny aluvanteilla. Maksoin autosta paljon, koska myyjä kertoi myös sen suunnittelussa olleen Ferrarin tehtaalta yksi eläkkeelle jäänyt siivooja. Jos kiinnostaa huippu Nissani, niin yhteystietoa vaan tänne.


    • AWD.

      Pieleen meni koska minulla ei ole Nissania eikä mitään muutakaan autoa.

      • AWD.

        Niin, hakivat 17 maissa sitten Nissanini pois, kun oli monen kuun osamaksut MAKSAMATI. Eli se siintä sitten. Kyllä ne mua tossa Nissani kaupassa kusettivat, niin kuin mua kusetetaan joka muussakin asiassa, sen myönnän.


    • AWD.

      Taas meni pieleen, minulla ei ole koskaan ollut autoa kun ei ole edes ajokorttia.

      • AWD.

        Pakkohan sekin on tunnustaa, että 13 kertaa yritin inssiajoa, mutta kun ei niin ei. Inssi sanoi, että unohda ajokortti ja että asioiden tajuaminen ei vaan ole mun juttu. Nyt katkerana kirjoittelen muka asiantuntevana eri autopalstoilla, vaikka autoa ja korttia ei ole.


    • AWD.

      Otan osaa, olen kyllä sepustuksistasi ymmärtänyt ettet ole se penaalin terävin kynä.Itse en ole korttia edes yrittänyt kun sille ei ole tarvetta.

      • AWD.

        Niin, olen penaalin tylsin kynä ja naiselta en ole kuunaan penaalia saanut, enkä saa, siintä pitää ulkonäköni huolen. Ei ole 13 nen toista inssiajo yrityksen jälkeen saanut istua autossa kuljettajan paikalla. Kerran oli hetken mulla naisystävä, jonhaa haarukkaa olisin piakkoin päässyt haistelamaan, mutta se lähti yhen äijän mukaan, jolla oli upo uusi Ferrarin ja Audin tekniikalla varustettu S Cross Suzuki. Siinä oli lisävarusteena muovin päällä vielä vesivaneri pohjakin.


    • vidun trafi pellet

      Kyl se on maar aiva paska keksintö, no voi viddu sentääs, ku tehrä skeida kumi joka ei pidä ilma sisäl olleskaa

      • AWD.

        Meillä ainuu kulkuneuvo on maitokärri ja siinä rengaspaineita valvoo mun vanha äitee. Se nostaa helevetilisen älämölyn, jos kummista on ilmat karannu ja pitäis päästä laskiämpäri tyhjentämään tunkiollen.


    • awd kakkonen

      Apropåå, jos sattuu niin hyvin että äiteen maitokärrin renkaasta on ilma karannut alapuolelta (eli siltä osalta joka on maata päin) niin pyydä, että äitee pyörittää
      pyörää joko oikealle tai vasemmalle niin homma hoituu. Niin tietysti pitää varoa että ei
      sama kohta osu maahan uudestaan. Jos niin käy niin eikun uus veivaus. Tottakai sä voit vanhaa ihmistä auttaa niin uskon ja toivon.

      • AWD.

        Typerys, maitokärrin voipi kiäntää ylösalaisin, niin sitten tyhjä kohta on yläpyolella. Ota eri ajoneuvoista selevää, ennen kuin alat hyppiä silmillen. Anna sille äiteelles konjakkia välillä, jotta jaksaa valvoa rengaspaineit.


    • työtä köyhille

      No mutta shellissä on tankkaus palvelu ja ilmanpaineiden tarkistus joka tankkauksella!

      • olet köyhä

        Pitkä matka tulee tankkaukselle ja rengaspaineiden tarkistukselle, jos Shellille asti pitää ajaa. Suomessa, kun ei ole ainoatakaan Shelliä enään.


    • on niitä

      Onhan niitä Shell merkillä toimivia vielä jokunen vaikka ST1 ne omistaakin.

      • näi näreet

        Eipä vaan ole.


    • shellisti

      Kyllähän niitä on vaikka kuinka paljon.

      • viulisti

        Eipä ole ainoatakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2244
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1341
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1230
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1215
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1140
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1081
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1035
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe