ohjeita koiranäyttely kuvauksesta?

eos450

Aloitteleva kuvaaja kyselisi neuvoja koiranäyttelyssä kuvaamiseen? eli millasilla säädöillä saa teräviä kuvia? muutamia kuvannut mut tahtoo olla epäselviä ja liikahtaneita.. tai sit tulee häntää perässä kuviin.... kamera canon eos 450d
obj. sigma 18-270mm 4.o eli onko liian huono objektiivi tähän kuvaukseen?

15

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 450D minullakin

      Onko Sigmalla tuollaista objektiivia. Mikään paras se ei ole, mutta kyllä sillä kuvia pitäisi saada. Ei kannata millään kovin pitkällä polttovälillä yrittää, vaan mennä lähemmäs. Kamerasta täytyy herkkyys (ISO-arvo) säätää tarpeeksi suureksi, 450D kestää jo 800-1600 ISO:n aika hyvin. Automatiikka vaikka P:lle ja ISO pois automatiikasta ja säädät sen sopivaksi, luultavasti juuri 800 tai 1600 täytyy käyttää.

    • Turhamutru

      Käytä lyhyttä polttoväliä, yritä päästä mahdollisimman lähelle kohdetta. Kuvaa isolla aukolla ja käytä mahdollisinman suurta herkkyyttä. Valkotasapainoa voi kokeilla säätää plussalle hieman 1.5 lisäksi voi kokeilla eri tehosteilla saada tummaksijääneitä kuvia hieman valoisanmaksi vaikka keinovalo efektillä. Salamaa voi myös kokeilla, joskus toimii joskus ei.

      • +1.5?

        ”Valkotasapainoa voi kokeilla säätää plussalle hieman 1.5”
        —tuossa lienee hölmö ajatusvirhe.
        ± Ev -säädin ei muuta valkotasapainoa vaan 1.5 aiheuttaa kuvien ylivalottumisen


    • kuvauksesta?

      Kokeile näin
      – laita ISO valinnaksi ”Auto”
      – valitse valotustavaksi ”Tv” ajan esivalinta
      – säädä valotusajaksi 1/polttoväli mm. Esin jos kuvaat polttovälillä 200mm niin valitse valotusajaksi 1/200 sek

      Tai muuten samoin kuin edellä, mutta aseta ISO-arvoksi 1600

      Objektiivisi on ihan sopiva koirien kuvaamiseen.

    • mikäputki

      Paha sanoo onko liian huono objektiivi, kun tommosta ei ole olemassakaan, ei sigmalla eikä millään muullakaan valmistajalla.
      Sigmalla on 18-250 f3.5-6.3
      Tamronilla olis 18-270 f3.5-6.3
      Onks se sun objektiivi jompikumpi noista?

      Kummallakaan ei oikeen pärjää sisätiloissa kun on aika pimeitä.

    • eos450

      juu se on toi Tamron 18-270 tarkistin just.muistin et oli sigma...

      • soriiiii

        Etsä tuolla objektiivilla mitään koiria saa kuvattua, et ainakaan liikkuvia.

        Valovoiman pitäisi olla vähintään 2.8 mieluummin enemmänkin...


    • 5+14

      Klassisesti sisällä tehtävät urheilutapahtumat ovat hankalia. Yleensä valoa on liian vähän ja niinpä joutuu käyttämään suurta ISO-lukua.

      Tällainen tilanne todellakin vaatii valovoimaisen putken. f/4 on selvä kompromissi jo. f/2.8 ei sekään aina riitä vaan on mentävä kiinteäpolttovälisiin.

      Aiemmin annettiin hyvä neuvo, että valotusaika on 1/polttoväli (tai jopa vähän nopeampi).

      Koirakuvauksen pätee vähän sama kuin lapsikuvaukseen. Ota jokunen kuva sieltä korien perspektiivin korkeudelta. Ylhäätä alas kuvattaessa koirat vaikuttavat pieniltä ja arvottomilta.

      Itse suosisin polttiväliä 135–200 ja hakisin kuvauspaikan niin, että koira täyttää tuolla polttivälillä jotakuinkin koko kuva-alan .. eli aika lähelle pitää mennä.

    • OlliL

      Ei valitettavasti riitä f4 kunnon kuviin kehätapahtumista, ainakaan ilman lisäsalamaa.Ja salama on koirien kuvauksissa todella hankala kun koiran silmien verkkokalvot heijastaa pahasti. Mutta jos sijoitut kehän laidalle siten että saat kuvan koiran sivuliikkeestä tai sivuprofiilista,sen seisoessa niin salamaa voi hyvin käyttää. Itse toimin aina noin ja käytän lisäsalamaa.
      Itse asiassa sisähalleissa mun 2.8 putkellakaan (ilman vakaajaa) ei saa riittävän terävää jälkeä ilman salamaa, turkkien struktuurit ovat ihan mössöä.Vain vakaajan sisältävä 70-200 2.8 on riittävän hyvä ilman salamaa tapahtuvaan kehätapahtumien kuvaukseen ja sellainen maksaa yli 2t.Kehän ulkopuolella läheltä otetut pönötyskuvat on eri juttu.

      • kysymys vaan

        Anteeksi, mutta millaisilla asetuksilla oikein kuvaat, kun kaipaat vakaajaa?

        Vakaajasta on hyötyä, kun valoitusaika on yli 1/40, kun koira juoksee, niin pitäisi olla vähintään 1/200, että saisit pysäytettyä liikkeen ja silloin vakaajasta ei ole mitään hyötyä, vaan päin vastoin enemmän haittaa.


      • OlliL
        kysymys vaan kirjoitti:

        Anteeksi, mutta millaisilla asetuksilla oikein kuvaat, kun kaipaat vakaajaa?

        Vakaajasta on hyötyä, kun valoitusaika on yli 1/40, kun koira juoksee, niin pitäisi olla vähintään 1/200, että saisit pysäytettyä liikkeen ja silloin vakaajasta ei ole mitään hyötyä, vaan päin vastoin enemmän haittaa.

        Ei ole vakaajasta haittaa ellei ole tarkoitus panoroida liikettä.Vakain antaa joka tapauksessa mahdollisuuden kuvata yhtä polttoväliä nopeammalla sujinajalla.

        Tuohon edelliseen postaukseeni lisäisin sen että pienempikin aukko toki riittää näyttelyhallissa laadukkaaseen kuvaamiseen ilman lisävaloa jos kamera on tasoa Nikon D4 tai D800 tai vastaavat.Niiden kennojen herkkyys mahdollistaa sen hyvin korkealla ISO arvolla.


      • OlliL
        OlliL kirjoitti:

        Ei ole vakaajasta haittaa ellei ole tarkoitus panoroida liikettä.Vakain antaa joka tapauksessa mahdollisuuden kuvata yhtä polttoväliä nopeammalla sujinajalla.

        Tuohon edelliseen postaukseeni lisäisin sen että pienempikin aukko toki riittää näyttelyhallissa laadukkaaseen kuvaamiseen ilman lisävaloa jos kamera on tasoa Nikon D4 tai D800 tai vastaavat.Niiden kennojen herkkyys mahdollistaa sen hyvin korkealla ISO arvolla.

        Korjataan vielä se olennainen seikka että vakain antaa tietystikin mahdollisuuden kuvata askelta pidemmällä sujinajalla.Nikonin VR2 vakain antaa valmistajan mukaan mahikset pidentää suljinaikaa jopa 4 askelta.(Tuohon en kylläkään usko ennen kuin olen kokeillut.)


      • en tajua...
        OlliL kirjoitti:

        Korjataan vielä se olennainen seikka että vakain antaa tietystikin mahdollisuuden kuvata askelta pidemmällä sujinajalla.Nikonin VR2 vakain antaa valmistajan mukaan mahikset pidentää suljinaikaa jopa 4 askelta.(Tuohon en kylläkään usko ennen kuin olen kokeillut.)

        En oikein tajua, mitä hyötyä tässä tapauksessa on suljinaijan pidentämisestä 4 askelta?

        Oletetaan, että kuvaat 1/200, vaikka super huippu vakaaja antaisi sinulle mahdollisuuden kuvata 1/50 ajalla, niin suttua tulee joka tapauksessa, sillä 1/50 suljinajassa koira ehti josta varmasti puol metriä ellei enemmänkin.

        Tärkeintähän on pysäyttää liike ja siihen tarvitaan lyhyt suljinaika ja mitä lyhyempi suljinaika sitä vähemmän hyötyä on vakaajasta.


      • OlliL1
        en tajua... kirjoitti:

        En oikein tajua, mitä hyötyä tässä tapauksessa on suljinaijan pidentämisestä 4 askelta?

        Oletetaan, että kuvaat 1/200, vaikka super huippu vakaaja antaisi sinulle mahdollisuuden kuvata 1/50 ajalla, niin suttua tulee joka tapauksessa, sillä 1/50 suljinajassa koira ehti josta varmasti puol metriä ellei enemmänkin.

        Tärkeintähän on pysäyttää liike ja siihen tarvitaan lyhyt suljinaika ja mitä lyhyempi suljinaika sitä vähemmän hyötyä on vakaajasta.

        Siinä lukikin että se antaa MAHDOLLISUUDEN,ei sitä tarvitse noudattaa jos liikettä kuvaa. Se vakaaja toimii kuvaisit vaikka 1/300 tai 1/400 suljinajalla.Mm.Ken Rockwell neuvoo pitämään vakajan päällä joka tapauksessa, uusimmat vakaajat kun tunnistavat myös panoroinnin. Kumman sitkeässä se vaan elää tuo käsitys että vakaaja pilaa liikken kuvaamisen.
        http://www.kenrockwell.com/nikon/70-200mm-ii.htm

        Kun kysyit tuolla aiemmin asetuksistani näyttelykuvissa niin, käytän aina suljinajan esivalintaa ja yleensä 1/250 suljinaikaa,kamerani laskee tällöin aukkoarvoksi yleensä aina 2.8 ja ISOn olen rajoittanut max.1600 sillä kamerani antaa 3200 ISOlla liiaksi kohinaa.Tarkennuksen pidän AF-S eli jatkuvalla.


      • Ylimitoitettu tarve
        OlliL1 kirjoitti:

        Siinä lukikin että se antaa MAHDOLLISUUDEN,ei sitä tarvitse noudattaa jos liikettä kuvaa. Se vakaaja toimii kuvaisit vaikka 1/300 tai 1/400 suljinajalla.Mm.Ken Rockwell neuvoo pitämään vakajan päällä joka tapauksessa, uusimmat vakaajat kun tunnistavat myös panoroinnin. Kumman sitkeässä se vaan elää tuo käsitys että vakaaja pilaa liikken kuvaamisen.
        http://www.kenrockwell.com/nikon/70-200mm-ii.htm

        Kun kysyit tuolla aiemmin asetuksistani näyttelykuvissa niin, käytän aina suljinajan esivalintaa ja yleensä 1/250 suljinaikaa,kamerani laskee tällöin aukkoarvoksi yleensä aina 2.8 ja ISOn olen rajoittanut max.1600 sillä kamerani antaa 3200 ISOlla liiaksi kohinaa.Tarkennuksen pidän AF-S eli jatkuvalla.

        Mutta kun 1/300 tai 1/400 suljinajalla vakaajasta ei ole mitään hyötyä (vaikka se olisikin käytössä), sillä kuva ei ehdi liikahtaakaan vaikka heittäisit kameran ilmaan!

        Joten mitä järkeä maksaa 2500€ objektiivista vakaajalla, kun saman objektiivin ilman vakaajaa saa vaikka 600€:lla?

        Itse en käytännössä ikinä kuvaa käsistä alle 1/125 ajalla edes laajakulmalla, sillä kohteet aina liikkuvat ja aina tulee ensin liikkeestä johtuva epätarkkuus kuin tärähdyksestä johtuva. Ja kun kuvaa jotain kohteita, jotka eivät liiku, niin voi yhtä hyvin käyttää jalustaa.

        Tarve kuvata jota liikkumatonta kohdetta ilman jalustaa tulee ehkä kerran vuodessa ja siitä varteen pitäisi ostaa objektiivi vakaajalla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe