Romanit ja armeija

Esanalle

Onko romaneilla tapana käydä armeijaa tai sivaria? Itse olin töissä Upinniemessä muutaman vuoden, mutta en nähnyt yhdessäkään saapumiserässä romaneita. Entä mikä on heidän sodan ajan tehtävä, jos sellainen joskus sattuisi syttymään? Kiitos vastauksista etukäteen!

45

9911

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3113131

      Osa käy osa ei, niin kuin valtaväestössäkin! Tiedän monia romaneita jotka on käyneet armeijan ja jotain on pyydetty töihin armeijaan eli pärjäävät hyvin siellä. Itse en näe armeijaa hyvänä asiana mutta se on vain minun mielipiteeni, enkä sitä käytä ketään vastaan.

      • Jotain rajaa

        Älä nyt viitsi valehdella. Hyvin harma romanimies käy armeijan, vapautuksen saavat rauhan ajaksi.


      • EI KAIKKI OLE LUUSER
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Älä nyt viitsi valehdella. Hyvin harma romanimies käy armeijan, vapautuksen saavat rauhan ajaksi.

        vaimoni veljen poika ,on viime vuoden pois päässeistä VÄNRIKKI, SIINÄ SULLE . JA VAIKKA KUINKA MONTA ,ALIKESSUA, JA KESSUA.OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN PUHELET PERÄTTÖMIÄ.


      • Yksi oli
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Älä nyt viitsi valehdella. Hyvin harma romanimies käy armeijan, vapautuksen saavat rauhan ajaksi.

        Mun käydessä armeijan meillä oli yksi romani siellä. Häntä mielestäni kohteitakin aivan kaltoin. Tupakkaverit keljuilivat koko ajan. Hän oli kuitenkin rehellinen. Pyysi tupakkaa mutta sanoi suoraan ettei voi takaisin maksaa. Oma valinta annatko. Hän kylläkin sai vapautuksen. Mut yritti kuitenkin.


      • Antisuvakki
        EI KAIKKI OLE LUUSER kirjoitti:

        vaimoni veljen poika ,on viime vuoden pois päässeistä VÄNRIKKI, SIINÄ SULLE . JA VAIKKA KUINKA MONTA ,ALIKESSUA, JA KESSUA.OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN PUHELET PERÄTTÖMIÄ.

        Isäni on ollut töissä sekä armeijassa että vankilassa.

        Arvaahan vain kummassa työssä hän näki mustalaisia ja kummassa ei yhtään?


      • Jotain rajaa
        EI KAIKKI OLE LUUSER kirjoitti:

        vaimoni veljen poika ,on viime vuoden pois päässeistä VÄNRIKKI, SIINÄ SULLE . JA VAIKKA KUINKA MONTA ,ALIKESSUA, JA KESSUA.OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN PUHELET PERÄTTÖMIÄ.

        Älä valehtele, hyvin harva romani käy armeijan, suurin osa vapautetaan pään takia, saavat hullun paperit.


      • ITSE TEOSSA
        Antisuvakki kirjoitti:

        Isäni on ollut töissä sekä armeijassa että vankilassa.

        Arvaahan vain kummassa työssä hän näki mustalaisia ja kummassa ei yhtään?

        niinpä ollut itse VANKI,


      • Anonyymi
        EI KAIKKI OLE LUUSER kirjoitti:

        vaimoni veljen poika ,on viime vuoden pois päässeistä VÄNRIKKI, SIINÄ SULLE . JA VAIKKA KUINKA MONTA ,ALIKESSUA, JA KESSUA.OTA ASIOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN PUHELET PERÄTTÖMIÄ.

        Sanoppa Muuta kuten kommentoin ASEVELVOLLISUUS KOSKEE KAIKKIA MIEHIÄ ELLEI OLE TERVEYDELLISIÄ SYITÄ.

        Enkä rupee niitä nyt vatvomaan.


    • Löytyykö yhtään?

      Onko tiedossa kuinka monta romani upseeria on puolustusvoimien palveluksessa tai ylipäänsä AUK tai RUK käyneitä?

    • mutalaissventuuvat

      Olen minäkin kuullut yhdestä mustalaisesta joka kävi armeijan. Tapaus on tosin 50-luvulta:D

      • Kyllä käyvät

        74oli samassa komppaniassa,pyysi poikien kirjoittamaan kirjeitä omaisilleen.tarjoili aina sotkussa kahvia kavereilleen,ihan reilu kaveri.


      • Anonyymi

        50 luvulla niitä minun aikana oli montakin. Tallillahan nuo pyörivät, ylipalvelusta oli vissiin kaikilla, tuppasivat nimittäin lähteä omille lomilleen kun siltä alkoi tuntumaan, sitten poliisi kuletti ne jonkun ajan päästä takaisin.


      • Anonyymi

        Joskus 80 luvun alussa näin romanin Pohjan prikaatissa Sodankylässä. Käveleksi armeejan harmaissa oli siis palveluksessa.


    • Tiedän

      Olin töissä Santahaminassa 26 vuotta .En muista yhtään romania joka olisi suorittanut varusmiespalveluksen loppuun tai ollut töissä varuskunnassa .
      Tunnen kyllä töissä olleita romaneja . Vartiokylässä asui aikoinaan romani voi asua vieläkin ,oltiin samassa koulussa . Hän rupesi koulunloputtua autonkuljettajaksi ja ajaa varmasti vieläkin jos ei ole päässyt eläkkeelle oikeasti työstä. Nimi saattoi olla Haagert en ole varma ,myös Malmilla asuu töissä käynneitä Haagertteja .

      • solttu2

        Tangokuningas Saska Helmikallio on ainakin suorittanut varusmiespalveluksen Lahden Hennalassa ja ollut solistina puolustusvoimain soittokunnassa.


    • Dragon2

      Minun isäni on käynyt armeijan niinkuin jokaisen miehen kuuluukin käydä.Ennen aikaa miehet kävivät armeijan mut eipä tän päivän kusikot eivät edes pääse sinne.Sodassakin on moni romanimies taistellut eikä ole laistaneet velvollisuuksia.Niin se oli ennen se.

    • Ei epäluuloja

      Ei ne romanit sen kummempia ole kuin me muutkaan. Käyttäydy ja keskustele kuin muidenkin kanssa niin huomaat että aivan samanlaisia olemme. En todellakaan kyllä käsitä minun armeija aikana kuinka osa tupakavereisra käyttäytyi romania kohtaan. Onneksi meitä oli kuitenkin muutama jotka hänen puoltansa pitivät.asiasta toiseen, tyttöni on kutsuttu romaniperheen lapsen syntymäpäiville ja olemme menossa. Siis, hyväksy heidät, he hyväksyvät meidät. Mielestäni he ovat samanlaisia suomalaisia kuin me muutkin, ovat asuttaneet suomea t o s i kauan!

      • Blomerus

        Nyt muistui mieleni. Oli blomerus hän joka kävi armeijaa samaan aikaan muin meikä. Romaneja on siis ollut armeijassa.


      • Kokemusta on

        Romanit ne vasta muita halveksivat, eivät voi sietää valkolaisia.


      • OnKokemustaValkoisista
        Kokemusta on kirjoitti:

        Romanit ne vasta muita halveksivat, eivät voi sietää valkolaisia.

        No mistäköhän johtuu?
        Toki aihettakin varmaan on haukkua, mutta se jatkuva ja myöskin suureksi osaksi aiheeton haukkuminen ja vittuilu on se, mikä varmaan on saanut useimmat mustalaiset kokemaan väkisinkin ainakin jonkinasteista vastenmielisyyttä kantaväestöä kohtaan. Vaikka sitä aukomista nyt täytyy ainakin yrittää olla noteeraamatta miksikään.
        Vielä kun siinä kantaväestön haukkumisessa ei ole enää aikoihin, jos ikinä ollut sinänsä mitään tolkkua. Eli fiksutkin ja fiksusti elävätkin saavat sitä samaa saamarin mölinää niskoillensa. Mitä vielä puolustellaan jollain "No kun vähintään 99% teikäläisistä on huonoja"-vinkumisella.
        Yksi huvittavimmista kuulemistani asioista on tällainen, kun eräs postimyynti-morsiamena Suomeen tullut nainen joskus puhui, kun hänen miehensä oli opettanut hänelle mustalaisista asioita, eli ei saa olla tekemisissä, pitää varoa kun ne varastaa, tappaa ja huoraa ja ties mitä.
        Siis ei voi kun nauraa sinänsä. Ei ihme, et mies on joutunut käydä muiden maiden markkinoilla..
        Ja mikäs siinä, jos tahtoo elättää elättää yhteiskunnasta käytännöllisesti katsoen vähintään 90% pihalla olevaa mimmiä ja hänen sukuaan.
        No ehkä mustalaisten on turha valittaa, kun ei siedetä, mutta turha sitä valkolaistenkaan on sitten vinkua, jos/kun mustalaiset eivät pidä heistä.
        Sitä saa mitä tilaa, pata kattilaa soimaa jne jne, mitä näitä sanontoja nyt onkin..


      • Anonyymi

        Mitä witun sieniä oot vetäny? 🤣🤣🤣


    • asdafsdasfadadsa

      Armeija on ihan hieno asia nii ku eleenä, et opetetaan poijat miehiks ja isänmaallisuutta jne tosi paikan tulleen lähetään puolustamaan maata mutta mitä se nykyään on ja mihin se on menössä niin ei armeijassa ole mitään hohtoa. Tajuaako porukka ees mitä meinaan? Oletteko miten heränneitä, näkemään maailman menoa ja myös suomen osallisuutta ja tätä suuntaa mihin koko kelkkaa kallistetaan.

      • Anonyymi

        No mihin suuntaan sitä kelkkaa kallistetaan? Kerro?


    • VänrHagert

      Monet suorittavat varusmiespalveluksensa ja osallistuvat esimieskoulutukseen, myös romanit. Asepalvelukseen kykenemättömiä on kuitenkin enemmän muissa väestöryhmissä. Halutessaan esim. Jehovan todistajat vapautetaan suoraan olivatpa romaneita tai ei. Viime sodissa romanit palvelivat muiden joukossa. Muissa Saksan liittolaismaissa romanit murhattiin kotirintamalla.

      • Armoton.totuus

        Älä nyt viitsi valehdella. Valkolaisista armeijan käy noin 70% ikäluokasta, aika moni menee siviilipalvelukseen joka on laillinen tapa suorittaa asevelvollisuus. Mustalaisista hyvin harva, varmaan 10% käy armeijan, tuskin niinkään moni. Sivariin ei ole mennyt yksikään sillä sivarissa joutuisi tekemään töitä ilmaiseksi. Eihän mustalaiset tee töitä vaikka palkkaa maksettaisiin!


    • ei.ihmekään

      Ei tuolla 10 000 hengen väestöpohjalla nyt muutenkaan tule välttämättä kovin usein vastaan romanialokkaita.

    • Öääää147

      v 76 oli Mikkelin Karkialammilla ainakin Blomerus ja Baltzar, joka kävi rauk,inkin, tosi oli vielä korpraali,kun muut jo alikessuja

    • Jotaintähän

      Itsellä alikkina romani joskus 2000-luvun alkupuolella, oli reiluin ja pätevin kaikista kouluttajista, hyvä jätkä. t:kantasuomalainen

    • Eikäy

      Eivät romanit suomen armeijassa käy, mutta somalit ja muut matut joilla on kansalaisuus käyvät.

    • Semimanne

      Itse suoritin varusmiespalvelun.
      Kävin myös AUK:n, eli alikersantti olen sotilasarvoltani ja suoritin myös FRDF:n koulutuksen.
      Silläkin osittain päädyin aliupseerikouluun, koska mulla oli se 270vrk muutenkin jo varma ja ajattelin, ettei se "ylimääräinen" 3kk lisää palvelusta enää mitään meinaa siihen lisää, mitä AUK toi tullessaan.
      Oli meillä yksi porilainen mustalainen myöskin samaan aikaan palveluksessa, mutta vapautettiin. Keväänrinta muistaakseni oli nimeltään.
      Samalla kasarmilla oli muutama muukin samalla nimellä kulkeva varusmies kuin minäkin, eli olettaisin heistäkin ainakin osan olleen joko täys- tai puolimustalaisia. 5 meitä kaikkinensa oli, ainakin joihin törmäsin tuon vuoden aikana.
      Vaikka ei kaikki tällä nimellä kulkeva automaattisesti ole mustalainen, mutta aika moni kuitenkin. Ja heitä oli sotilaspoliisina ainakin yksi ja lopuistakin oli pari ainakin edenneet vähän pidemmälle kuin tämän pakollisen 180vrk palveluksen. Niin ja yksi oli kuljetuspuolella. Tykkimies kylläkin arvoltaan mut kuitenkin.
      Eikä mua nyt ainakaan kovin avoimesti halveerattu, joskaan en nyt ollut varsinaisesti mikään kaikkien bestiskään. Sain kyllä tuolloin pari aika hyvääkin ystävää valkonaamoista, joiden kanssa olen tekemisissä vielä nykyäänkin.
      Joskus tosin joku saattoi piilovittuilla tai muuten ohimennen mussuttaa jotain, muttei tosiaan mitään paskaa satanut niskaan.
      Toki samalla kylällä, missä tämä varuskunta sijaitsee, on aika paljon painijoita ja nyrkkeilijöitä ja osa SM-tasoa jopa. Ja eräs näistä nyrkkeilijöistä sattuu nyt olemaan sukua mulle ja hän on tosiaan aika pidetty mies siellä päin. Muutama kapiainenkin tuli joskus jopa juttusille tuon vuoksi, olivat jotkut treenanneet tämän sukulaismieheni salillakin ja matsanneetkin jopa kai sitä kautta muutamia matseja kehässä joskus.
      Joten se varmaan helpotti sitä ettei mullekaan kukaan alkanut mitään vitun paskamanne-tasoista mussutusta jauhamaan.
      Ja uusi erä, jota olin yhtenä apukouluttamassa, otti mut aika hyvin vastaan. En nyt viitsinyt lähteä siihen huutopelleilyyn mukaan millään tavoin tai muuhunkaan, vaikka pidin muuten normi kuria kuten muutkin porukasta. Ei tarvinnut huutaa, porukalle meni sana ja opit ilmankin perille ja tultiin juttuun muutenkin hyvin. Eikä kuitenkaan kukaan edes koittanut kyseenalaistaa niitä mun kulmarautoja, eli antoivat saman arvostuksen ja luottamisen mulle takas, mitä mä annoin heille.
      Oli ihan kivaakin aikaa se vuosi.

    • kylläovatarmejassa

      kyllä minun velini oli armejassa loppuun asti valokuviakin hänestä on kyllä romanit ovat olleet armejassa sodassa 1940luvulla taistelleet venäläis sotilaita vastaan

      • Anonyymi

        Joo oikeassa oot.


    • vieläkinharmittaa

      siis eläkkeellä.

    • Anonyymi

      Kyllä huomaa keskustelioista älykkyysosamäärän. Rupeaako se mustalainen teille armeijan palvelukseen kun asenne vamma vaivaa Suomen ihmisiä. Minä olen mustalainen ja monessa sukupolvessa on sukuni taistellut 1700 luvulla 1808-1809, sekä ukkini Talvisodan veteraani ja jatkosodassa Jr 12 ja ihanttalassa er.p.16 ja 16 garankon ryhmässä. Ette pojat viitsikirjoitelka Paskaa. Armeijan moni jättänyt kesken kun ei tunnu kuuluvan joukkoon.

      • Anonyymi

        Sun heimos on varastelevaa ja huoraavaa roskasakkia! Loisitte vittu maailman maissa, kun ei teillä rassukoilla ole omaa maata! Valkonen mies tämänkin maan on rakentanu!! Suomalaisten on tuhottava täällä syöpäläisinä elelevät loiset🤬🤬🤬


    • Anonyymi

      Epäilen ettei yksikään romani ole suomessa suorittanut asepalvelusta kokonaan, kaippa ne jollain verukkeella siitäkin pääsevät, tai sitten on jo sen verran merkintöjä papereissa että T-luokkaan joutuvat.

    • Anonyymi

      Armeijan soittokunnissa on ollut useita.

    • Anonyymi

      HEI KUN : Maailmalla oli sota ei kysytty onko romani vai Ei ! silloin tarvittiin Joka Kikkaa, joka Kynnel kykeni! Ja Kyllä se Asevelvollisuus Koskee Kaikkia Miehiä ellei ole Mitään Terveydellisiä Estettä.

    • Anonyymi

      Itse en ole romani mutta kokenut paljon kiusaamista kouluaikoina. Silloin jo päätin että en aio mennä armeijaan oppimaan puolustamaan maata jossa aivan lian paljon saanut turpiini.
      Sainkin sitten armeijsta hullun peperit ja olin tyytyväinen. Sen jälkeen olen opiskellut ylemmän korkeakoulupaperit ja tehnyt vaativaakin tyota.

      Summa summarum ymmärrän täysin jos joku romaninuori ei halua mennä armeijaan kouluajan kiusaamisten muistojen jne johdosta. Itse kuitenkin tiedän useita ronaneita jotka ovat armeijan kayneet. Kunnia heille siitä että ovat jaksaneet kaiken sen rasismin keskella suorittaa palveluksen. Vielä enemmän kuitenkin ymmärrän niita herkkiä nuoria jotka ovat päättäneet suojella itseään ja jattaneet palveluksen väliin.

    • Anonyymi

      Tunnen romanimiehen, joka lähti vänrikkinä siviiliin.

      Mutta totta on, että vankiloissa ovat romanit yliedustettuina.

    • Anonyymi

      Osa käy ja osa ei, ihan niin kuin valkolaisetkin.
      Ja sodanajan tehtävä varmaan tulee olemaan romanilla se, mihin hänet on koulutettu. Siis tosiaan armeijan suorittaneella romanilla.
      Itse olen puolimustalainen ja kävin armeijan vuonna 1999 Niinisalossa, kenttätykistössä.
      Suoritin myös samalla valmiusjoukkokoulutuksen sekä AUK:n. Eli kotiuduin alikersanttina, mulla on mahdollisuus lähteä/hakea rauhanturvatehtäviin ulkomaille jne.
      Sodanajan tehtäväni on kenttätyksitön tulenjohdossa, eli laskemme maalialueen kordinaatit tykistölle, mihin sitten taistelutilanteessa keskitetään tulitus.
      Tuolloin ainakin tuossa oko vuoden -99 oli aika montakin romania palveluksessa, osa täysiverisiä ja osa puoliverisiä kuten itsekin olen.
      Osa oli sen vähimmäisajan, 180vrk ja osa täyden ajan, 362vrk.
      Ja porukka oli eri aselajeissa, sotilaspoliisina oli ainakin yksi(sattui olemaan vielä sukua minulle:)), kuskina oli parikin romania ja muissa lajeissa tosiaan muutama romani.
      Eli tosiaan, käyvät kanssa armeijan, ovathan he yhtä lailla kutsuntavelvollisia. Osa toki skippaa intin, mutta kuitenkin. Sitä en tiedä tosin, onko kuinka yleistä tuo armeijan "laistaminen" romanien keskuudessa.

    • Anonyymi

      70-luvulla käydessäni intin oli romani samassa tuvassa. Erittäin mukava kaveri. Hyvin hoiti intin, paljon paremmin kuin moni muu.

    • Anonyymi

      Mie olin viime sodassa kuuluisassa Kuopion potkukelkkapataljoonassa. Väinö Linnakin mainitsee se Tuntemattomassa sotilaassa. Mie olin siis potkukelkkana ja sain Mannerheim-ristin. Kukaan muu potkukelkka ei ole samaan pystynyt! Ei edes suvun kuuluisin Potkukelkka James. https://www.youtube.com/watch?v=RiGNaruUdjY

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe