Kyseessä 21 neliöinen huone, huonekorkeus 2,75m. Vanha talo, ja fuskaa toisinaan melko paljonkin kylmää ilmaa sisälle.
Mikä nyt oikein olisi se "nyrkkisääntö" patterin wattimäärän laskemiseen? Olisko mitään haarukkaa heittää suositelluista wateista per neliö tai per kuutio? Yrittänyt etsiskellä infoa, mutta eipä oikein löydy. Haussa sopiva sähköpatteri, Enstoja olen katsellut ja niitä löytänyt 750W, 1000W ja 1500Wattisina. Oiskohan jostakin niistä mihinkään?
Mikä wattimäärä / minkä kokoinen patteri huoneeseen?
10
26318
Vastaukset
- kylmää on
Jos fuskaa melko paljonkin niin noista kolmesta toi 1500w
- Lämmintä on
Nyrkkisääntö on venyvä, mutta n. 100 W/m2 voisi olla tapauksessasi. Patteri kannattaa sijoittaa ikkunan alle, jos siellä on jo jotain, laita kylmimpään nurkaan. Tiivistä myös vetoisat kohdat, jos on mahdollista.
On muitakin vaihtoehtoja; meillä mökillä on ilmalämpöpumppu, jonka itse asensimme. Hintaa tulee tietty enemmän, mutta käyttö on paljon halvempaa. Katso tuolta; http://www.finopar.fi/Pages/default.aspx - Muistelen näin
Muistaakseni lämpötehoa pitäisi olla "normaalisti" 25 wattia/kuutio. Laske siis huoneen kuutiotilavuus ja sitten kuutiot X 25W = patterin vähimmäisteho
- lämmintä piisaa
Uusissa 14 W / kuutio on aika sopiva, vanhemmissa 20 - 30 W / kuutio.
Tietysti jos vanhaa on rempattu ja lisäeristetty niin ei siihen tietysti niin paljoa tarvi.
Mulla esim on 1800-luvulla rakennettu pieni ( 110 neliötä ) hirsitalo ja tässä suurimmat patterit on 500 W ja 1 lattialämmitys 600 W. Kaikki pantu uusiksi paitsi hirsikehikko. Piippuja en viitsinyt muurata joten tulisijoja ei ole mutta valmetin perässä on voimavirta agregaatti varuiksi. - halpispattereilla
Asiaa voisi ensin kokeilla muutaman kympin halpispattereilla.
Joille myöhemmin löytyy tilapäiskäyttöä - pakkanen puree
Ei ainakaan pienempi kuin 1500w voi olla ettei riitä sekään vaan tarvitaan jopa 2x 1500w.
- 30/30
Riippuu vähän paljonko ulkoseinää ja montako ikkunaa huoneessa on, jos pari ikkunaa niin 2x1200W ja jos kolme ikkunaa niin 3x 800W.
Jos ikkunat vierekkäin niin yhteen termostaatti aj loput orjalämmittiminä.
Mieluummin vähän liikaa tehoja kuin liian vähän. - koneet kuntoon
"Muistelen näin" on oikeassa eli 25w kuutio. 20 - 30 W / kuutio on haarukka. Sinun tapauksessa 1,5kw pitäis riittää ellei karvahattu mee nurkasta heittämälllä läpi :)
- Anonyymi
Kumpi vaihtoehto parempi yksi iso vai monta pientä sähköpatteria huoneistoon,jossa olohuoneessa kaks pientä patteria,muissa huoneissa yksi pieni?
- Anonyymi
Erittäin vaikealla spekuloinnilla nostettu vanha aloitus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181