Sanokaas..

viisaammat..

Polvi turvoksissa ja nestettä täynnä. Ei auta poistaminenkaan, sillä vesi tulee heti takaisin. Jalalla ei kärsi kunnolla kävellä, vaan sitä vihloo ja se tuikkii kipua. Alasäärtä kuumottaa ja on kuumetta. Kuullostaako reumalta? Lääkärin mielestä on.

5

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polvestamyös

Minulla alkoi reuma juuri noin polvesta, oli kyllä myös veressä kunnon markkerit kun tutkittiin eli seroposiitivinen selvä tapaus. Neste ja turvotus on hävinnyt (kipu alkoi melkein vuosi sitten maaliskuussa) mutta kipu ei. Alan olla epätoivoinen. Muualle reuma ei ole levinyyt, lääkeitä menee kolmea.

Kävin varmuuden vuoksi omin päin magneetissa onko lisäksi vielä kierukka- tai muuta vaivaa, näkyi että reuma oli jo syönyt ruston kokonaan lateraalipinnoilta, tai ehkä yhdessä alkavan nivelrikon kanssa.

Tsemppiä, mun polvi on kuitenkin pikku hiljaa parantunut, uskon että jonain päivänä ei tartte lyyhätä.

• huitukkaliini

Otettiinko paljon verikokeita, kun tutkittiin reuman mahdollisuutta?

• äskeinenee

Ensi tutkittiin polvesta saatu nivelneste, siinä oli streiili tulehdus eli epäiltiin reaktiivista artriittia. Jos ei ole tuttu tauti, guuglella löytyy. Sen aiheuttajaa alettiin etsimään ja otetttin tosi paljon kokeita: klamydia, borrelioosi, salmonella, yersina, campylo ja oliko vielä muitakin. Salmonellasta löytyi lieviä vasta-aineita verestä, ja piti ottaa uusintanäyte (jälkikäteen luin labrattulokset) mutta vahingossa lääkäri otatti uusinnan ulosteesta, jossa sitä ei edelliselläkään kerralla enää näkynyt.
      Lievää salmonellaa ei alettu hoitamaan, mutta onneksi tulin puhelun aikana maininneeksi, että pikkusormien niveliäkin pakottaa. (myöhemmin röntgenissä nähtiin niissä on vain nivelrikko). Kohta lääkäri soitti että mene vielä reumakokeeseen ja molemmat arvot (RF ja sitruullitti tms) olivat reippaasti koholla.
      Yhden polven tulehdus ja reumaverikokeet aiheuttivat diagnoosin. Nyt on kulunut tosiaan puoli vuotta eikä mitään uutta kamalaa ole tapahnut.
      Itse mietin vielä mihin unohtui reaktiivinen artriitti kun salmonella oli kuitenkin ollut (oli oireetkin passeliin aikaan), mutta sillä ei ole kuulemma väliä. Ei kai olekaan, hyvä että reuma löytyi noin nopeasti, alan uskoa että lääkkeillä on saatu hyvin kuriin kun ajoissa aloitettiin.

• mari2

Hei!
      Olen -85 syntynyt ja nivelreuma todettu ollessani 2-3-v. koettu kyl matkanvarrella monenlaista. Nykyinen tilanne on se, että enempi oireillut polvet, etenkin vasen. Useasti tyhjennettävä sitä nesteestä joko terveyskeskuksessa tai keskussairaalassa ja perään laitettu kortisoni. Tuntuu siltä ku joka kuukausi polven turvotuksen vuoksi käytävä paikallishoitamassa.
      Itselläni ei ole käytössä biologisia lääkkeitä käytössä tähän mennessä ollenkaan. Eikä näistä siis ole kokemusta.
      Olen alkanut kyllä kiinnostumaan biologisista lääkkeistä.
      käytössä tabletteja: prednisolon, metotreksaatti, oxiklorin foolihappo, salazopyrin sekä kalkki. On tullut mietittyä miten polvivaivan saisi paremmin kuriin jottei tarttis jatkuvasti olla pistämässä polveen kortisonia.

• kokeilisin jos saisi

Jenkkitutkimuksissa on todettu, että jos heti reumadiagnoosin tultua annetaan vuosi kunnon biologisia lääkkeitä, koko reuma saattaa vaipua kohtuu hyvin unholaan. Tähän suomessa ei ole varaa, biologiset ovat niin kalliita, niitä saa vasta viime hädässä. Ja silti puhutaan uulkisuudessa kuinka hyviä uusia reumalääkkeitä on. Onhan niitä mutta kun ei saa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe