onko sama?

tietoa haluava

olen kuullut sellaisista lestadiolaisuuden suunnista kuin rauhansana ja uusheräys. kuuluvatko ne uuslestadiolaisiin?

8

3738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsadfds

      ne on eronnu varsinaisista lestoista joita on vaan rauhanyhistyksellä.

    • el kirahwi

      Uuslestadiolaisuus ei ole käsittääkseni mikään järjestäytynyt lestadiolaisuuden ryhmä (en ole koskaan edes kuullut siitä netin ulkopuolella). Olen ymmärtänyt niin, että jotkut vanhoillislestadiolaisuuden kanssa jollain tavalla tekemisissä olleet ovat päättäneet alkaa kutsua itseään uuslestadiolaisiksi ja eivät hyväksy useimpia vanhoillislestadiolaisuudelle tyypillisiä periaatteita.

      Rauhansanalestadiolaisuus ja lestadiolainen uusheräys ovat ihan oikeita lestadiolaisuuden suuntia. Kaikki lestadiolaisuuden suunnat ovat omasta mielestään sitä kaikista oikeinta lestadiolaisuutta, vaikka kaikissa suunnissa ei muihin suhtaudutakaan yhtä torjuvasti.

    • Ripaus

      Uuslestadiolaisuus on minulle tuntematon käsite. Itse kuulun esikoislestadiolaisiin. Täälläkin kysytään usein, mihin eri lestadiolaiset uskovat, mitä käytäntöjä ja tapoja noudattavat, miten erottuvat toisistaan, mikä ryhmä on oikeassa ym. Tärkeitä kysymyksiä, koska on niin monta eri lestadiolaisryhmää (ainakin 17!). Mutta niin vaikeita vastata. Oma kokemukseni on, että esikoisissa ainakin on niin monta ajatusmallia käytännön asioista kuin on ihmistäkin. Tärkeintä on kuitenkin henkilökohtainen usko Vapahtajaan, joka on minun syntivelkani maksanut ristinkuolemallaan. Ja minä olen vapautettu synnin ja kuoleman alta. Miksi emme ole yhtä joukkoa, ja usein vielä kinaamme omasta erikoisuudestamme... en tiedä. Haluaisin että olisimme. Kaikki kristityt yhtä. Rakastaisimme toisiamme. Mutta vihollinen on vahva, ja joka paikassa.

      • minä vain

        Yritin etsiä netistä missä kokoontuvat esikoiset tai rauhansanalaiset kun tiedän että molempia täällä Helsingissä on, ainoa mistä löydän seuratietoja ovat uusherätyksen porukat ja tietty SRK
        - haluaisin käydä herätysliikkeen seuroissa


      • el-kirahwi
        minä vain kirjoitti:

        Yritin etsiä netistä missä kokoontuvat esikoiset tai rauhansanalaiset kun tiedän että molempia täällä Helsingissä on, ainoa mistä löydän seuratietoja ovat uusherätyksen porukat ja tietty SRK
        - haluaisin käydä herätysliikkeen seuroissa

        Esikoislestadiolaisten Helsingin rukoushuone sijaitsee Puistolassa osoitteessa Puistolantie 1. Seurat tavallisesti sunnuntaisin klo 15. Nuortenilta keskiviikkoisin n. 19.30. Torstaisin joka toinen viikko Raamattuilta ja joka toinen viikko ns. "kanssapuheet" (kanssapuheissa luetaan saarna Laestadiuksen postillasta ja sen jälkeen keskustellaan, nuortenilloissa ja Raamattuilloissa vain keskustellaan).

        Tulevana viikonloppuna Helsingissä on esikoislestadiolaisten syysseurat, jotka ovat rukoushuoneella Puistolantie 1 tietääkseni seuraavan ohjelman mukaan:

        la 30.10 klo 12 ja klo 18, noin klo 20 nuortenilta
        su 31.10 klo 12 ja klo 18
        ma 1.11 klo 12 ja klo 18

        Jokainen seuratilaisuus kestää noin 1,5-2 tuntia. Lauantaina ja sunnuntaina kannattaa tulla hyvissä ajoin saadakseen istumapaikan.


        Rauhansanalaisten seurat ovat Helsingissä uusheräyksen omistamassa rukoushuoneessa Fredrikinkadulla. Seurat ovat sunnuntaisin klo 17. Kerran kuukaudessa on lauantaina myös ns. teemailta, jossa on nimensä mukaisesti erilaisia teemoja. Lisätietoa osoitteesta http://www.frebe.fi


      • el-kirahwi
        el-kirahwi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisten Helsingin rukoushuone sijaitsee Puistolassa osoitteessa Puistolantie 1. Seurat tavallisesti sunnuntaisin klo 15. Nuortenilta keskiviikkoisin n. 19.30. Torstaisin joka toinen viikko Raamattuilta ja joka toinen viikko ns. "kanssapuheet" (kanssapuheissa luetaan saarna Laestadiuksen postillasta ja sen jälkeen keskustellaan, nuortenilloissa ja Raamattuilloissa vain keskustellaan).

        Tulevana viikonloppuna Helsingissä on esikoislestadiolaisten syysseurat, jotka ovat rukoushuoneella Puistolantie 1 tietääkseni seuraavan ohjelman mukaan:

        la 30.10 klo 12 ja klo 18, noin klo 20 nuortenilta
        su 31.10 klo 12 ja klo 18
        ma 1.11 klo 12 ja klo 18

        Jokainen seuratilaisuus kestää noin 1,5-2 tuntia. Lauantaina ja sunnuntaina kannattaa tulla hyvissä ajoin saadakseen istumapaikan.


        Rauhansanalaisten seurat ovat Helsingissä uusheräyksen omistamassa rukoushuoneessa Fredrikinkadulla. Seurat ovat sunnuntaisin klo 17. Kerran kuukaudessa on lauantaina myös ns. teemailta, jossa on nimensä mukaisesti erilaisia teemoja. Lisätietoa osoitteesta http://www.frebe.fi

        Uusheräyksen omistaman rukoushuoneen, jota rauhansanalaiset käyttävät, osoite on tarkemmin Fredrikinkatu 61B. Näyttää tavalliselta kerrostalolta. Rukoushuone sijaitsee sen alakerrassa. Oven yläpuolella lukee "Laestadiolainen lähetysyhdistys".


    • kotisinkkku

      Olen vetänyt esiin vanhan keskustelun, johon törmäsin googlatessani. Tässä hyvä pohja minulle ainakin, tästä hyvä jatkaa.

      Minä olen eilisen lauantain sekä tänään sunnuntaina ollut ihan koukussa Siviseuroihin radion kautta. Radiossa siis taajuus 102,4 lähettää Suviseuroja koko viikonlopun, tämä on Helsingissä kuuluva taajuus.

      Olen niin tykästynyt selkeään ja miellyttävään raamatunopetukseen, että haluun lisää tämmöstä. Mielyttävyydellä tarkoitan erittän hyvää ulosantia puhujamiehillä. On helppo seurata eikä pitkästy; heillä ei ole mitään puhumisen maneereita, ei mitään esimerkiksi helluntailaisille ja myös kirkon saarnapöntön puhujille tyypillisiä tosi rasittavia tyylejä. Anteeksi arvostelu, mutta mä tykkään, että puhutaan ihan tavallisesti ja rauhallisesti vain. Nämä veljet Suviseuroista (olikohan paikka Liperi?) selittävät sanaa aivan ihanasti.

      Lisäksi siitä tykkään, kun käytössä on wanha, tosi elävä raamatunkäännös sekä oikeat virret. Kirkko ei minua ole kiinnostanut sen jälkeen, kun ensin virsikirja 'uudistettiin' (hengettömäksi) sekä tehtiin vuonna 1992 se uusi raamatunväännös. Ihan karkoittavana olen kokenut. Joten alkuperäisenä, uudestisyntyneenä luterilaisena voisin kuvitella jotakin lestaporukkaa, jonne mennä kuulemaan ja laulamaan sekä rukoilemaan.

      Viestiketjussa aiemmin mainittuihin lisään kysymyksen, että mikä lestajoukko sitten kokoontuu Oulunkylän Myrskyläntiellä. Nyt olen ihan sekaisin... kun Puistolassa kokoukset, Fredalla sekä vielä iso hyvännäköinenh oma rakennus Oulunkylässä.

      Olisko joku ystävällinen ja kertoisi ja suosittelisi jotakin näistä minulle, yli 30-vuotiaalle uskovalle, jonka fyysinen ikä huitelee 7:ää kymppiä :-) .

      Rauhaa vaan kaikille Jumalan lapsille. Sekä uusia tulkoon uskoon, ja paljon! Tänäänkin.

      • etsivä-xx

        Tieto on vieläkin ajan tasalla vuosien jälkeen.

        Oulunkylässä on vanhoillislestadiolaisten seurat keskiviikkona, lauantaina ja sunnuntaina. Löytyy netistä hakemalla Rauhanyhdistyksen. Netistä kuulee seurat, jos haluaa maistella kauempaa.

        Rauhansana on ymmärtääkseni keskikesän tauolla. Löytyy vanhasta Fredan osoitteesta, joka on ketjussakin. Nettisivut läytää hakemalla Etelä-Suomen Rauhansanaa. On sielläkin linkki nettisivuilla nettikuuntelua varten. Kesätauon aikana voi kuunnella vanhempia nauhoitteita, jos haluat kuunnella sisältöä. Samoin on nauhoitteita rauhansanan koko maan sivustolla, tosin usean vuoden vanhoja, mutta saaran tyylin saa sieltäkin.

        Tavallisen luterilaisen taustalla aika samalle ne kuulostavat, enemmän tuntuu olevan vaihtelua samankin liikeen nuoremman ja vanhemman polven puhetavan välillä. Mielestäni Vanhoillislestadiolaisissa saarnoissa on enemmän vaatimuksia, kun taas rauhansanan saarnassa käsitellään enemmän sitä mitä Jeesus lupaa. Jostain syystä vanhoillislestadiolaist ovat mieltyneet enemmän vanhan testamenti teksteihin toki lupauksesta puhuen, kun taas rauhansanan aiheet ovat useammin uudesta testamentistä. Mutta molemmilla on molempia.

        Suosittelen sinulle molempien kuuntelua. Itselleen sitä sanaa hakee, ei toinen voi sitä niin määrittää. Opillisesti rauhansana on lähempänä ev lut kirkon vanha opetusta ennen 80-lukua. Vanhoillislestadiolaisilla on enemmän omia painotuksia, joiden sisällön avautminen vie aikansa. Itse olen jättäytynyt Jumalan johdatuksen varaan.

        Eiköhän se sitten aikanaan kirkastu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe