Ylläpito/oma hevonen

Vajokkiolen

En ole varmaan todellakaan ottamassa vielä lähiaikoina ottamassa omaa hevosta taikka ylläpitoon, mutta tarvitsisin apua....
Haluaisin tietää, paljonko maksaisi ottaa ylläpitoon hevonen.
Tallin täysihoito:

Hinta 290€/kk (sis Alv:n 24%)

Hinta sisältää:

Rehut: heinä, kaura/ Racing Prix, kivennäinen, suolakivi/suola, vehnänlese, pellavansiemen,

Vitamiinikuuri 2krt.vuodessa. Kesällä laidun.

Karsinoiden puhdistuksen 1krt.päivässä

Kokopäivätarhauksen

Ruokinta 4krt. päivässä.

Joka päivä hevosten perustarkastuksen, ja hevosten yleisestä hyvinvoinnista huolehtimisen.
Paljonko maksaisi, jos tähän lisäisi kaikki vakuutukset, lääkitykset, raspaukset ja kengittämiset vuodessa? Olen itsekkin yrittänyt mietiskellä, mutta en vain saa mitään järkevää tulosta. Ja raha on se ongelma. Eipä taida tulla hevosta, ennen kuin itse olen 18-vuotias, ja omassa työssä... Saako tallivuokraa alennettua sillä, että ei ota hevoselle paikkaa tallista, vaan se tarhaisi aina pihatossa? Apua kiitos! :)

3

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      290e/kk on todella alhainen hinta tallipaikalle (ainakin etelä-somessa ja isojen kaupunkien lähistöllä). Onko talli varmasti kunnollinen? Jos tuossa on mukana alv, se ei jätä tallinpitäjälle montaakaan euroa palkkaa. Kuulostaa erikoisea että kukaan ihan oikeasti yrittäjänä toimiva tarjoaisi tallipaikkoja noin halvalla asiallisissa olosuhteissa (eri asia sitten jotkut pikkutallin pitäjät, jotka pitävät tallia "huvikseen" eivätkä maksa veroja).
      Esimerkiksi kunnollinen (myös talvella hoidettu) kenttä on todella oleellinen, jos aiot hevosen ratsain liikuttaa. Myös esimerkiksi juokseva vesi tallissa ja lämmitetty varustehuone kuivaushuone on asioita, joita varmasti kaipaa.


      Vakuutus on hevosen arvosta ja vakuutuksen laajuudesta riippuen noin 50e ylöspäin. Esimerkiksi 5000e arvoinen hevonen vakuutettuna täydellä ell-kuluvakuutuksella ja henkivakuutuksella voisi olla joku 300e/vuosi.

      Lääkitykset riippuu ihan siitä mitä hevonen tarvitsee. Madotus on noin 20-30e/krt ja madotustiheys tallista riippuen noin 2-4x vuodessa.

      Raspaus on noin 100e/krt ja se tehdään noin 8-12kk välein, ellei hevonen jostain syystä vaadi tiheämpää väliä.

      Kengitykset on noin 80-150e/krt, riippuen kengittäjästä ja tarvikkeista (esim. tilsakumit ja hokit nostaa hintaa).

      Pihaton hinta voi olla halvempi, mutta jos jo tallivuokra on noin halpa, en usko että samassa tallissa pihattopaikat paljo halvempia on. Jonkun kympin voi säästää. Pihatossa on kuitenkin käyttöhevoselle omat ongelmansa (mm. loimitus, hikisen hevosen kuivattelu jne...). Tasokkaan pihaton ylläpito maksaa, joten siksi hinnassa ei välttämättä ole lainkaan eroa.

    • Vajokkiolen

      Talli on todella kunnollinen ja huolehtiva kaikesta. Hintaan sisältyy myös lämmin juokseva vesi, lämmin kuivaushuone ja lämmin varustehuone. Halpaa on siksi, että olemme kaukana Lapista päin. Talissa on monia yksityishevosia, ja ovat oikein tyytyväisiä. Talli on varmaan Suomen halvin, huolehtivin ja paras talli, tule käymään, niin näet! ;)

      • Yllättävän paljon niitä menoja on kuitenkin...
        Meillä pihatto vuokra 370e/kk lisäksi kengitys n. 2 kk välein =n. 100e tilsakumeineen ja hokkeineen. Ravintolisät ja muut täysreuhut yht. n. 40e kuussa. bensat tallille ja takaisin! = 60e/ viikko täällä etelässä.

        Sulla tosin helpompi tilanne jos otat hevosen ylläpitoon, mutta siinähän sitä hoidetaan kuin omaansa.. jos tulee satulan kanssa ongelmia yms niin siinäs pohditaan kalliita vaihtoehtoja.. ja lisäloimitus yms, sinuna pitäisin tallissa jos käytät aktiivisesti ja heppa hikoaa paljon!

        Mutta kyllä se on ihan eri asia hoitaa sitä omaa kuin jossain ratsastuskoulussa :) Paljon se antaa mutta samanverran ja enemmänkin antaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe