Epilepsialääkkeet ja hormonikierukka

Syön neurotol slow lääkkeitä ja minulle laitettiin hormonikierukka reilu kuukausi sitten. Mainitsin lääkkeistä lääkärille.
Olisi pitänyt kysyä tarkemmin kun nyt mietityttää voiko olla jotain haittavaikutuksia. Onko tietoa?
52110
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Hei!
Kannattaa kysyä neurologilta yhteisvaikutuksista. Jotkin epilepsialääkkeet vähentävät hormonivalmisteiden tehoa jonkin verran tai saattavat viedä sen kokonaankin. Hoida asia mahdollisimman pian pois alta niin saat varmuuden, onko sinun kierukalla mitään merkitystä.

Äänestä
  • Otsikko sen jo kertoi. Itsekin syön Neurotolia ja hormonikierukka löytyy. Kierukka on kohdunsisäinen ehkäisin, joten se hormoniosuus on siinä vain plussaa, ei sillä ole mitään merkitystä, vaikka se hormoniteho vähentyisikin. Siksi toiseksi itselläni hormonikierukka on toiminut ainakin kaikin puolin ok. Karbamatsepiini kyllä heikentää e-pillereiden tehoa, mutta sepä taas eri juttu.

    Äänestä

Itse käytän myös Neurotol Slow:ta ja paria muutakin epilääkettä. synnytyksen jälkeen harkitsin kierukkaehkäisyä ja minulle ainakin lääkäri sanoi, että hormonikierukka on se varmempi vaihtoehto. En kuitenkaan laitattanut kierukkaa.

Epilepsialääkkeethän voivat vähentää ehkäisyn tehoa, mutta kysymällä asiasta gyneltä saat varmasti varmemman vastauksen.

Äänestä

Mulle laitettiin kuparikierukka, koska lääkäri sanoi, että epi-lääkitykseni heikentää hormoonikierukan tehoa kuten e-pillereidenkin.

Äänestä

luin vastauksianne palstalla.mulla itsellä on hormonikierukka ja syön trileptalia ja nyt lääkkeet vaihdetaan vahvempiin.Itse miettinyt kanssa kierukan pois ottoa kun mulle sanottiin gynellä että epilääkitys heikentää sen tehoa.miten asia mahtaa olla? onko mikään ehkäisy epileptikolle 100%? vai onko selibaatti ainut vaihtoehto?olisin kiitollinen vastauksistanne suoraan sähköpostiin.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Nina kirjoitti:

Syön neurotol slow lääkkeitä ja minulle laitettiin hormonikierukka reilu kuukausi sitten. Mainitsin lääkkeistä lääkärille.
Olisi pitänyt kysyä tarkemmin kun nyt mietityttää voiko olla jotain haittavaikutuksia. Onko tietoa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu