Löytyykö samankaltaisia tapauksia?

Mari85

Hei kaikki!
On ongelmana ollut pitkään polvet etenkin vasen, jota täytyy käydä tyhjentämässä nesteestä kai joka kuukausi (tuntunut sille). Tietty samalla kertaa kortisoni laitettu polveen. Tämä on niin jatkuvaa ollut, enkä tiedä miten tuo ilman kortisoni piikkiä saisi rauhoittumaan, kun turvoksissa on. Läkkeitä menee näin: ½ prednisolon 7x vko, oxiklorin 6x vko, salazopyrin 2 2/pv, metotreksaatti piikki x/vko fooli. Ja kalkki vielä päälle. Onko kellään ollut tämmöstä ettei ole tuntunut olevan tarpeeksi suurta vaikutus peruslääkityksillä ja miten sitte olette nivelen tai turvotuksen rauhoitettua? ja olisiko jotain vinkkejä?

13

346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen pallopolvi

Moikka!
      Tässä olisi oma tarinani, jos siitä olisi jotain apua.
      Olen siis 25-vuotias nainen ja mulla alkoi reuma oireilemaan vuoden 2011 keväällä oikean polven nesteilyllä ja pian tulikin jo toinen polvi perässä. Oireita tuli sitten vähitellen selkään ja pikkuniveliinkin. En edes muista, montako kertaa polviini laitettiin kortisonipiikki ennen todellisen avun löytymistä, mutta aika lailla säännöllisesti (1-2 kk:n välein) sain käydä niitä tyhjentelemässä.

Noin vuosi oireiden alkamisen jälkeen sain lääkitykseksi prednisolonin,(en muista ylläpitoannosta) ja metotrexanin 25mg/vko. Kun tilanteeni ei 6kk sisään parantunut niin sainkin sitten jo onneksi reseptin biologiseen lääkkeeseen, Cimziaan. Cimziaakin kokeiltiin puolisen vuotta ja siinä rinnalla kokeiltiin myös salazopyriniä, sekä edelleen prednisolonia ja metojectiä. Toivottua vastetta ei kuitenkaan saatu vieläkään ja lopulta "pelastus" löytyi Humirasta. Olo kohentui merkittävästi, eikä polvet ole nesteilleet kertaakaan Humiran aloittamisen jälkeen. Muut lääkkeet jäivät sitten aika pian sen jälkeen pois, vaikkakin lähinnä kohonneiden maksa-arvojen takia.

Viimeiset 10 kk olen pärjännyt pelkästään Humiralla. Marraskuun kontrollikäynnillä lääkäri totesi reuman olevan nyt remissiossa ja siltä itsestäkin tuntuu. Olen taas aloittanut säännöllisen juoksuharrastuksen ja muutenkin elän kuten ennen "sairastumistani". Sen verran vielä lisättäköön, että diagnoosina on siis seronegatiivinen nivelreuma.

• Mari85

Oli mukava lukea tämmöinen viesti ja hienoa että sinulla menee nyt paremmin. Olen lueskellut, että biologiset lääkkeet olisivat kalliita, joten miten näiden maksu onnistuu oikee. Itse vuoden vaihtuessa jäin työttömäksi.
      Huomenna olisi tarkoitus käydä terveyskeskus lääkärillä pistättämässä polveen.

• entinen pallopolvi

Kuten tänne onkin jo vastattu niin biologisista lääkkeistä Kela korvaa 65%, jolloin yhdelle pakkaukselle tulee hintaa n. 430€ ja kahdesta tuleekin katto täyteen. Eli aluksi lääkkeitä hakiessa joutuu maksamaan sen about 860€, minkä jälkeen Kelalta haetaan korvausta maksukaton ylittäneestä osuudesta. Näin homma toimi ainakin omalla kohdallani.

Onhan tuo iso summa kerralla maksettavaksi ja itse jouduin aluksi hakemaan toimeentulotukea lääkekuluihin, sillä olin sairauspäivärahan varassa. Mutta kuten sanottu, lääkkeestä on ollut suuri apu ja varmasti olen yhteiskunnallekin hyödyllisempi "terveenä" ja työkykyisenä. :)

Riskejä näihin biologisiinkin toki liittyy, mutta oma käyttökokemukseni on tähän mennessä ollut pelkästään positiivinen. Olen sen ikäinen, että kyky liikkua ja elää normaalia elämää painaa vaakakupissa enemmän kuin mahdolliset vakavatkin haittavaikutukset. Koputan puuta.

Toivon, että sinunkin tilanteesi paranee ja toimiva hoito löydetään mahdollisimman pian.

• valtio maksaa

Maksukatto pelastaa eli kassa kuussa joutuu maksamaan vajaa 700 e ja loppuvuoden maksaa kela. Jos itse joutuisi maksmaan menisi n. 20 000 e vuodessa.

• Mari85

Ok. Kiitos tiedosta

• roof

Maksukatto muuttui ja oli viime vuonna 670€ ja nyt 2014 610€.

• Mari85

Ok. Kiitti viestistä

• nivelnikamareuma

onx keltää reumaatikolta tyhjennetty kystaa polvitaipeesta...uusiutuuko helposti tms. Itsellä oireilee kipuillen polvet ja nyt kasvaa vauhdilla tuo patti. Lääkäriaika tilattu.

• Mari85

Ei ole kystaa ollut, joten se ei ole tuttua. Vain useita paikallishoitoja ja kerran polven tähystysleikkaus.

• takkutukka2

Minullakin humira lopulta auttoi polvien turvotuksiin. Tosin nivelrikko oli jo niin pitkällä, että oikeaan polveen on jo laitettu tekonivel ja toiseenkin kohta tarviis. Eli jatkuva turvotus ja tulehdustila nakertavat koko ajan rustoa vähemmäksi. Toivottavasti saat nopeasti avun, ettei tilanne pääse pitkälle.

• Mari85

Kiitti myös sinulle takkutukka2

• Mari85

Nyt on reumalääkärillä taas käyty ja sovittiin lääketiputushoidosta, Orencia lääke kyseessä. Ensimmäinen tiputus kerta on viikon päästä tiistaina.

• Mari85

Hei taas!
      Kävin reumapolilla eilen aamupäivällä ensimmäisessä Orencia tiputuksessa ja ei ole siitä mitään oireita tullut. Hoitaja laittoi ylös toisen tiputus kerran aprillipäiväksi, välissä on verikokeet. Ei ole tullut ilmi polilla onko nyt edelleen tarkoitus jatkaa lisäksi tabletti perulääkityksiä, jos ne ei vaikuta mitenkään orenciaan tai sen kokeiluun. Mitäs sanoisitte tuosta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4185
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1904
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1770
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1719
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      469
      1578
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1355
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      462
      1288
    Aihe