Kia Ceed CRDi 1,6 -10 ei meinaa käynnistyä pakkasella...

*sanna*

On ollut lämmityksessäkin pari tuntia. Pitää startata 30 sek ja sit painaa kunnolla kaasua. Onko normaalia..... menossa just 80 000 km huoltoon saa pojat katsoa, mutta mikähän on :o/

27

10081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja.

      Valitettavasti näitä korean halpiskinnereitä ei ole tarkoitettu toimimaan pakkasessa.

      • kalikka kalahtaa

        ....sanoo ärtynyt kaveri, jonka omaa saksalaista laatuautoa juuri vedetään hinausauton lavalle.


    • *Sanna*

      Halpiskinneri sulla on housuissas. Alkuperämaasta en tiedä.

    • Minäpä vaan

      Veikkaisin polttoainesuodattimen jalan olevan halki. Jonkinlaisesta tyyppiviasta voinee puhua. Tuo on nopea testata: Pumppaa polttoainesuodattimen päällä olevaa painiketta (katso ohjekirjasta, miten polttoainesuodatin ilmataan) niin kauan, että painike muuttuu jäykäksi. Kokeile sen jälkeen startata. Veikkaisin, että käynnistyy huomattavasti helpommin. Takuuseen kyllä vaihtavat suodattimen jalan, jos vika on siinä.

      • ZAZ-xxx

        Luulenpa sinun olevan... (jännitys tiivistyy...) - oikeassa!

        Hyundai-Kian dieseleissä suodattimen jalassa on jonkinlainen lämmityselementti, jota talvella todella tarvitaan. "Hyvä puoli" tuossa viassa on, että se haittaa vain käynnistymistä, mutta ei aiheuta pätkimistä matka-ajossa.


      • Minäpä vaan
        ZAZ-xxx kirjoitti:

        Luulenpa sinun olevan... (jännitys tiivistyy...) - oikeassa!

        Hyundai-Kian dieseleissä suodattimen jalassa on jonkinlainen lämmityselementti, jota talvella todella tarvitaan. "Hyvä puoli" tuossa viassa on, että se haittaa vain käynnistymistä, mutta ei aiheuta pätkimistä matka-ajossa.

        Juurikin niin. Itsellänikin tuo ilmeni vasta, kun auto oli seisonut noin vuorokauden. Lyhyemmät seisonta-ajat aiheuttivat vain pidemmän starttaamisen ja lopulta auto lähti kyllä käyntiin, kun ilmakuplat poistui järjestelmästä.


      • avuton aatu

        Osdetettiin Kia Ceed Diesel uutena ja viime talvena aloitti talvikäynnistyksen yhteydessä oireilla, vaikka oli tolpassa pari tuntia ennen käynnistystä. Lähti kyllä
        käyntiin, mutta sammui melkein välittömästi. Sitten pari uutta starttausta ja lähti käyntiin. Kesällä ei mitään ongelmia. Viime viikolla kun alkoi kovat pakkaset, alkoi taas temppuilu käynnistyksen yhteydessä. Huollon tehty ajallaan ja maahantuojan listausten mukaan huoltoliikkeissä. Viime perjantaina auto teki stopin kokonaan, ei enää käynnistynyt enää uudelleen. Töihin olisi pitänyt yövuoroon päästä, mutta ei auttanut kun soittaa illalla paikallisen autokorjaamon kaverille, joka lupasi
        tulla lauantaina aamulla mittaamaan laitteella, missä on vika. Vikailmoitus tuli polttoaineen syötöstä. Hän saikin auton käyntiin ja ajoi sen korjaamolle, missä
        selvisi, että polttoaineenpumpun jalassa oleva liitin on sulanut. Tällainen vika
        kuulunee takuun piiriin, muttta miten on kun autokorjaamona on muu kuin Kian oma liike. Pakko oli auto saada korjaamolle, kun myös lauantaina oli töihin meno yöksi. No autohan ei tullut kuntoon, kun ei ole varaosaa siihen!
        Kuka neuvoo, mistä saa ja mitä takuu korvaa vai pitääkö ottaa yhteyttä kuluttajavirastoon.


      • Kiiakuski
        avuton aatu kirjoitti:

        Osdetettiin Kia Ceed Diesel uutena ja viime talvena aloitti talvikäynnistyksen yhteydessä oireilla, vaikka oli tolpassa pari tuntia ennen käynnistystä. Lähti kyllä
        käyntiin, mutta sammui melkein välittömästi. Sitten pari uutta starttausta ja lähti käyntiin. Kesällä ei mitään ongelmia. Viime viikolla kun alkoi kovat pakkaset, alkoi taas temppuilu käynnistyksen yhteydessä. Huollon tehty ajallaan ja maahantuojan listausten mukaan huoltoliikkeissä. Viime perjantaina auto teki stopin kokonaan, ei enää käynnistynyt enää uudelleen. Töihin olisi pitänyt yövuoroon päästä, mutta ei auttanut kun soittaa illalla paikallisen autokorjaamon kaverille, joka lupasi
        tulla lauantaina aamulla mittaamaan laitteella, missä on vika. Vikailmoitus tuli polttoaineen syötöstä. Hän saikin auton käyntiin ja ajoi sen korjaamolle, missä
        selvisi, että polttoaineenpumpun jalassa oleva liitin on sulanut. Tällainen vika
        kuulunee takuun piiriin, muttta miten on kun autokorjaamona on muu kuin Kian oma liike. Pakko oli auto saada korjaamolle, kun myös lauantaina oli töihin meno yöksi. No autohan ei tullut kuntoon, kun ei ole varaosaa siihen!
        Kuka neuvoo, mistä saa ja mitä takuu korvaa vai pitääkö ottaa yhteyttä kuluttajavirastoon.

        Soittele ensin Deltaan ja kysy sieltä, mitä mieltä ovat. Onkohan kyseessä kalliskin osa?


    • monella merkillä

      monessa autossa on sellainen ongelma jos autoa lämmittää, niin lämmitin on asennettu liian lähelle lämpötila-antureita ja siksi automatiikka säätää polttoaineen syötöt ja muut käynnistykseen vaikuttavat parametrit persiilleen.
      Koita käynnistää auto ilman lämmitystä ja jos starttaa paremmin, niin ongelman syy on selvinnyt. Omassa autossa tietty määrä lämmitystä tekee sen ettei auto käynnisty laakista, vaan vaatii toisen käynnistyksen ja silloin käynnistyy hyvin ja helposti. Tarpeeksi reilu ja pitkä lämmitys taas toimii aina hyvin.

    • *Sanna*

      Täytyy testata tuo polttoainesuodattimen jalka. Kävin äsken käynnistämässä auton, on seisonut 4 tuntia -17 asteessa ja heti käynnisty eli perää voi olla tuossa lämmitys jutussakin. Ota näistä sitten selvää....

      • Tuttua on

        Itselläni auton moottorin pitää jäähtyä täydellisesti, jotta ongelma tulee esiin. esim. 8h jäähtyminen -15 ei vielä itselläni riitä, vaan auto toimii hienosti.

        Yön yli 10-12h yleensä saa ongelman esiin, jos autoa ei lämmitä -15 pakkasessa.


    • Aino.Lampela

      merkkihuoltoon kannaattaa viedä.
      paremmin selviää, kuin täällä

    • autoimu

      missään nimessä ei saa kaasua painaa pohjaan...siinä se meni metsään. Kylmä auto käynnistyy ilman kaasua.

    • *Sanna*

      Tuo kaasun painaminen (ei nyt ihan pohjaan :) oli ainoa konsti, millä auton sai käyntiin.... tuota ongelmaa kesti pari päivää, nyt ei taas ole ollut mitään häikkää, lähtee lennosta käyntii ilman lämmitystäkin.

    • *Sanna*

      Voiko kostea (runsaan) jalkovälini aiheuttaa käynnistymishäiriöitä korealaiseen kippooni? Hieman huuruttaa akkunoita ainakin.

      • Se ainoa oikea sanna

        Ootpas sää hauska tänään :)


      • ex mekaanikko
        Se ainoa oikea sanna kirjoitti:

        Ootpas sää hauska tänään :)

        Jos sulla on siinä CRDI mallissasi vakio öljynlämmitin "moottorinlämmitin", niin se on melkoisen hengetön keksintö kuten tiedetään.

        Itselläni oli Ceed 1.6 CRDI takavuosina ja siinä mulla oli tuon lämmittimen lisäksi myös Webasto. Eipä ollut kovillakaan pakkasilla "tuskan paikkaa" ja auto toimi todella moitteettomasti säällä kuin säällä.

        Jos on vain tuo öljypohjan lämmitin, niin esim. -20 asteen pakkasilla on hyvä pitää sitä 4-5 tuntiakin yhteenmittaan päällä, auttaa jotain, vaikka ei kestä kehuja.

        Nykyinen auto on mulla Kia Rio 1.4 EX ja bensamalli, eilen oli -22 ja auto varustettu Defan öljynlämmittimellä mikä on 300 W vastuksella. 5 tuntia oli riittävä lämmitys kylmässä autosuojassa, näki siitäkin, kun lämpesi normaaliin ajolämpöön parin kilometrin matkalla startista.

        Merkkiliike asentaa noihin Kiohin Calixin lämppäreitä, siinä on 50 W vähemmän lämmitystehoa.

        Kyllä Suomen talvessa polttoainekäyttöinen lämmitin olisi ykkösjuttu, juuri tuli uutista, jotta raaka kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria jopa 600 ajokilometrin verran! Ja tuo siis VTT:n tutkimuksessa todettu.

        Voihan olla, jotta noissa dieseleissä on suodattimen jaloissakin vikaantumis mahdollisuutta, itselle ei moista ole sattunut, vaikka dieseleitä on ollut käytössäni useita erilaisia malleja.

        Kaasupolkimeen ei passaa nykyautoissa startissa yleensä koskea laisinkaan, annokset hoituu tietokoneella ja kaasuläpästä päästetty lisäilma vaikeuttaa prosessia.


    • Tuttua on

      100% kunnossa oleva common rail diesel käynnistyy hienosti kovallakin pakkasella, jopa ilman lämmitystä. Toisinaan kulee miten, joku starttaa common rail dieseliä käyntiin jopa minuutin putkeen...

      Common rail järjestelmän pitää saada tietty paine, että auto lätee käyntiin. Kylmillä ilmoilla voi käydä niin, että esim. suuttimen tai ruiskupumpun vuodon takia tarvittavaa painetta ei synny. Sinnikäs pyörittäminen lopulta saa riittävän paineen aikaan ja auto käynnistyy.

      Common rail järjestelmät ovat hyvin tarkkoja siitä, että kaikki suuttimet, ruiskupumppu, yms. ovat kunnossa.

      Ongelma on yhteinen kaikille nykydieseleille. Samojen ongelmien parissa painiin niin MB kuin Kia kuskit, automerkkiä oleellisempi on polttoainejärjestelmä.
      Hyundai / Kia käyttää yleensä boschin common rail järjestelmää.

      Vanhat pumppusuutin, yms järjestelmät olivat paljon vikasietoisempia, vuotava suutin, pienet vuodot pumpussa, tms. eivät paljoa vaikuttaneet.

      Ilmeisesti sinulla on takuu voimassa, joten pääset halvalla. Common rail järjestelmän osat ovat periaatteessa korjattavissa, mutta monet korjaamot pulttaavat vain uutta osaa kiinni. Hintaluokka uudelle pumpulle on 1000e, yksi suutin 300-800e/kpl, viallisia suuttimia voi olla 0-4kpl, jne.

    • *Sanna*

      Tänä aamuna olin ihan ripulilla, kun jännitin että lähteeköhän tuo halpisromu käyntiin.
      Pikkareihinkin tuli pieni ruskea viiru, kun pierastessa lörähti.

    • Eemeli 3

      Disel kia ceed ei pakkasella pyöritä starttimoottoria lämmitys ei auta,onko
      ajonesto laitteella jotain osuutta.
      Madoitus johdot on vaihdettu 23.12 2014 Deltan huollossa
      kun auton ajoi lämpimästä huoltohallista pos käynnistyi kuin kesälämpimällä
      nyt pakkasta -2o c
      Hyvää Joulua
      Apuuva terveisi Ossi

    • vie paska paaliin

      Se romu on tietoinen omasta paskuudestaan eikä halua nöyryyttää sinua liikenteessä.

      • Eka ja vika Kia

        Vm 2011 Diesel 1.6 Kia Ceed oli tunteja piuhassa kiinni, muttei käynnistyn -30 pakkasessa. Lämmitettiin puhaltimilla tunti lisää, jonka jälkeen käynnistyi, mutta kävi todella huonosti. Parituntia ajeltiin yhtä soittoa ja käytiin välissä pikaisesti kaupassa. Kone oli kuitenkin lämmennyt ajaessa. Taas ei meinannut lähtä käyntiin. Paska mikä paska. Sai olla ensimmäinen ja viimeinen Kia minkä ostan!


      • Eka ja Vika Kia
        Eka ja vika Kia kirjoitti:

        Vm 2011 Diesel 1.6 Kia Ceed oli tunteja piuhassa kiinni, muttei käynnistyn -30 pakkasessa. Lämmitettiin puhaltimilla tunti lisää, jonka jälkeen käynnistyi, mutta kävi todella huonosti. Parituntia ajeltiin yhtä soittoa ja käytiin välissä pikaisesti kaupassa. Kone oli kuitenkin lämmennyt ajaessa. Taas ei meinannut lähtä käyntiin. Paska mikä paska. Sai olla ensimmäinen ja viimeinen Kia minkä ostan!

        Omassa Kiassa oli hehkujen virtakisko palanut poikki. Korjasivat Deltassa takuuseen. Sama ongelma vuoden päästä uudestaan. Tällöin selvisi, että olivat huollossa korjanneet kiskon juottamalla, kun uutta kiskoa ei ollut saatavilla siihen hätään.... kele.


    • käyse

      "Vm 2011 Diesel 1.6 Kia Ceed"

      Eikös siinä ole takuu vai unohtuiko syysprovohuolto?

    • valohoidossa

      Ompa huono laatunen merkki, veden erottaja jäätyy ja halkaisee suodittimen jalan siis, talvihuolto jääny näkemättä!

    • Kiiiaa

      Täällähän on sentään osa jopa asiallisia vastauksia.käykääs kaikki kattomassa skodan palstaa niin siellä saa kyllä naurut aikaiseksi.milloin trolli inisee,turboa levinny,jakohihnan poikki,Skoda kuskit on tyhmiä siellä ei muuta kun isot miehet itkee ja valittaa.

    • Vielä tyytyväinen

      PensaKia pelttänyt hyvin pakkasillakin mutta tosin hirmupakkasia ei vielä ole ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe