Ikeaa vastaava liike Suomesta!

Ihan vaan ajatus...

Suomalaisilla yrityksillä olisi mielestäni mahdollisuus muodostaa Ikeaa vastaava yritys joka markkinoisi Suomalaisia tuotteita ja mainostaisi maata samalla tavalla kuin Ikea mainostaa Ruotsia maailmalla. Ikea on Ruotsin valtiolle ja matkailulle ilmainen ja rahaa tuottava mainos maailmalla 349 jättimäisellä liikkellä yhteensä 43 maassa. http://en.wikipedia.org/wiki/IKEA

Suomesta tuskin löytyy yksittäistä yritystä jonka rahkeet riittävät perustamaan esim. suurikokoisia huonekalukauppoja ulkomaille korkeiden perustamis- ja logistiikkakustannusten vuoksi.
Mutta useamman huonekalualan yrityksen (Asko, Isku, Martela) ja muutamien muiden desing firmojen (Marimekko, Iittala, Aarikka, Pentik, Muurla) yhteinen tavarataloketju voisi toimiakin. Jokaisella yrityksellä olisi kaupassa tietenkin oma osastonsa, vaikka tavaratalolla olisi jokin suomalaiseen suunnitteluun viittavaa nimi.
Kustannukset jakautuisivat kun samoja kuljetuksia ja varastoja käyttäisi useammat Suomalaiset yritykset. Skandinaavinen keittiösuunnittelu myy etenkin Pohjois-Amerikan mantereella Ikean viemänä, mutta Suomesta löytyy useita suuria keittiövalmistajia. (Puustelli, Petra, A la Carte –keittiöt)
http://www.petrakeittiot.com/novart/petra/petrakeittiot.nsf/images/Petra-keittiöt_kuva3.jpg/$file/Petra-keittiöt_kuva3.jpg
http://www.puustellialbumi.com/

Yrityksiä kannattaisi olla noin 10-20 jolloin liikkeet olisivat Ikean kokoluokkaa. Seuraavassa listassa on hyviä ehdokkaita.
http://huonekalu.info/Huonekalut/Huonekaluvalmistajat/

Ruotsalaiset lihapullat ovat Ikean hittituote joka tunnetaan ympäri maailmaa. Mitä vastaavaa Suomalaista ruokalajia tunnetaan maailmalla yhtä hyvin?

Kauppojen ravintolapalveluista voisi huolehtia esimerkiksi Fazer Café & Restaurant jonka ravintolat ja kahvilat edustavat Suomalaisuutta parhaimmillaan. Samalla se voisi toimia Fazerin tehtaanmyymälänä. Suomalaista suklaata ravostetaan maailmalla. Myöskään salmiakkia ei monesta maasta saa. http://www.fazer.com/FazerGroup/Products--Services/Restaurants/
Fazer ravintolat on arvostettuja myös turistien mielestä.
http://www.notquitenigella.com/2008/07/16/fazer-cafe-helsinki-finland/
http://bakerybingo.com/dessert-aholic-heaven-helsinkis-karl-fazer-cafe/

Suomalaisilla design tuotteilla on kysyntä ja mainetta maailmalla.
http://globallightingblog.com/wp-content/uploads/2012/06/Screen-Shot-2012-06-07-at-10.13.38-AM.png

Fiscarks
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8925669982238.jpg
http://www.fiskars.fi/

Hackman
http://www.vvo.fi/ekoteko/images/ekoteko_palkinto.jpg
http://www.hackman.fi/

Iittala
http://www.sisustusblogi.fi/wp-content/uploads/2009/10/iittala-valoa.jpg

Arabia
http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.nsf/fi/myymalat

Tulikivi
http://www.tulikivi.fi/

Nunnauunit
http://www.nunnauuni.com/

Oras
http://www.oras.com/fi/consumer/Pages/Default.aspx

44

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika hyvä!

      Tuossa saattaa olla jotakin ajatustakin.

      Elikkä myymälähallit olisivat sinivalkoisia lipun värien mukaan, Ikean sinikeltaisen tapaan.
      http://www.webbaviation.co.uk/gallery/d/44911-2/IKEA-db19633.jpg

      http://www.auroracontractors.com/Images/homepage-slideshow/IKEA-Red-Hook.jpg

      Ja edustalla hulmuaisi Suomen liput ympäri maailma kertomassa mistä maasta ollaan kotoisin.
      http://us.123rf.com/400wm/400/400/tonybaggett/tonybaggett1202/tonybaggett120200011/12257815-london-uk--november-19-2011--ikea-furniture-retail-store-in-brent-park-wembley.jpg

      Pitäisi keksiä joku Ikea vastaava lyhyt monella kielellä helposti lausuttava nimi.

      IKEA perustettiin vuonna 1943. Nimi muodostuu perustaja Ingvar Kampradin nimikirjaimista sekä hänen kotitilansa Elmtarydin ja kotikylänsä Agunnarydin alkukirjaimista.
      http://www.ikea.com/ms/fi_FI/about_ikea/the_ikea_way/faq/index.html

    • cvbnkjhgjk

      Nyt unohtui se tärkein, Ikean tappavan tehokas systeemi, valitse ja kasaa kotona ja sen mahdollistava hintojen halpuus, lisäksi Ikea ostaa valtavan isoja määriä kerralla ja teettää halpamaissa puoli ilmaiseksi.

      Suomessa kun menet kotimaiseen liikkeeseen, valitset huonekalun, saat hyvällä tuurilla sen viikossa, joskus menee useita viikkoja, hinnatkin ovat täysin toista luokkaa.

      Ikean liikeideaa voisi kopioida, esittämälläsi useiden liikkeiden yhteistyöllä, inhottaa ostaa ruotsalaisilta, pitivät suomea riistäen siirtomaanakin 600 vuotta.

      • sugarfree

        Eiköhän nuo myynnin volyymit ala kasvamaa jos saataisiin maailmalle muutama kymmenen suurta tavarataloa myymään tuotteita. Nyt markkinat on pienet kun ne keskittyvät enimmäkseen kotimaahan.


      • Kannatetaan

        Kyllähän tuossa ehdotuksessa on paljon kustannuksia alentavia tekijöitä.

        Yhteinen liiketila, yhteinen mainonta, yhteinen varasto ja siitä johtuen on mahdollista järjestää yhteiset tavakuljetukset.

        Tiloissa toimivat yritykset omistaisivat yhdessä hallimyymälöitä rakentavan ja omistavan erillisen yrityksen, josta maksavat tilantarpeensa tai myyntivolyymin mukaisen osuuden.

        Yksi iso yhtenäinen hallirakennus on muutenkin halvempi rakentaa kuin perinteinen ostoskeskus jossa on pienempiä huoneistoja joita yritykset erikseen vuokraavat. Väliseinien puuttuminen alentaa merkittävästi rakennuskustannuksia.

        Osastolta toiselle siirtymisen huomaisi vain myytävien tavaroiden muttumisella ja ehkä katosta roikkuvilla kylteillä jotka kertovat että olemme siirtyneet keittiökalusteista kylpyhuonekalusteiden osastolle. (vertaa Ikea)

        Henkilökuntakustannuksetkin olisivat alemmat, koska jokaisella erillisellä osastolla ei tarvitsisi välttämättä olla ollenkaan henkilökuntaa, ehkä vain muutama tuote-esittelijä. Myös yhteinen kassa riittäisi kaikille tuotteille. Perinteisessä ostoskeskuksessa olisi vähintäänkin yksi kassa päivystämässä joka puodissa ja paljon muutakin päällekkäistä henkilökuntaa.


      • 1+6

        Eipä sitä suomalaisissakaan huonekaluliikkeissä kirjahyllyä nykyään kokonaisena myydä. Kyllä se paketissa tulee. On täysin suomalaisista yrityksistä itsestään kiinni haluavatko ne kasvaa Ikean tavoin maailmalla, vai pysyä pienenä ja valitella ulkomaille laajentamisen kustannuksia. Hyvä ehdotus kustannuksia laskevasta yhteistyöstä on heitetty, kuka siihen vain tarttuu?


      • Finnish Meatballs
        1+6 kirjoitti:

        Eipä sitä suomalaisissakaan huonekaluliikkeissä kirjahyllyä nykyään kokonaisena myydä. Kyllä se paketissa tulee. On täysin suomalaisista yrityksistä itsestään kiinni haluavatko ne kasvaa Ikean tavoin maailmalla, vai pysyä pienenä ja valitella ulkomaille laajentamisen kustannuksia. Hyvä ehdotus kustannuksia laskevasta yhteistyöstä on heitetty, kuka siihen vain tarttuu?

        Suomalaiset yritykset tuppaavat olemaan pieniä. Mistähän mahtaa johtua ettei ne pääse oikein koskaan kasvamaan suuriksi? Naapurimaista löytyy massiivisia vuosikymmeniä vanhoja yrityksiä. Ruotsin Ikea ja Volvo. Tanskasta maailman suurin rahtilaivayhtiö Maersk Line ja Norjasta Norwegian Air Shuttle joka on Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö.

        Olisikohan syynä jonkinlainen suomalainen kyräilyn ja selkäänpuukotuksen kulttuuri? Toistensa kampittaminen, eli kun en minäkään voi saada, niin et sinäkään saa. Ja tästä syystä yhteistyökin voi olla vaikeaa, eli joku muukin saattaa saada...

        Yksikään suomalainen liike ei voi kuvitellakaan kasvavansa itsekseen niin suuriksi että ne voisivat rakentamaan edes kotimaahan ja puhumattakaan ulkomaille Ikean tapaisia massiivisia kauppoja omille tuotteilleeen.

        http://mithunonthe.net/wp-content/uploads/2012/02/ikea-alexandra-singapore.jpg

        http://www.saundersci.com/files/portfolio/IKEA_Exterior.jpg

        http://bulletin.pbworld.com/images/2012_12/img_ikea_3_aerial.jpg

        Nämä ovat nimittäin massiivisia rakennuksia, jotka on tehty vain yhtä tarkoitusta varten, eli ruotsalaisten tuotteiden myyntiin.


      • kansallispiirre
        Finnish Meatballs kirjoitti:

        Suomalaiset yritykset tuppaavat olemaan pieniä. Mistähän mahtaa johtua ettei ne pääse oikein koskaan kasvamaan suuriksi? Naapurimaista löytyy massiivisia vuosikymmeniä vanhoja yrityksiä. Ruotsin Ikea ja Volvo. Tanskasta maailman suurin rahtilaivayhtiö Maersk Line ja Norjasta Norwegian Air Shuttle joka on Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö.

        Olisikohan syynä jonkinlainen suomalainen kyräilyn ja selkäänpuukotuksen kulttuuri? Toistensa kampittaminen, eli kun en minäkään voi saada, niin et sinäkään saa. Ja tästä syystä yhteistyökin voi olla vaikeaa, eli joku muukin saattaa saada...

        Yksikään suomalainen liike ei voi kuvitellakaan kasvavansa itsekseen niin suuriksi että ne voisivat rakentamaan edes kotimaahan ja puhumattakaan ulkomaille Ikean tapaisia massiivisia kauppoja omille tuotteilleeen.

        http://mithunonthe.net/wp-content/uploads/2012/02/ikea-alexandra-singapore.jpg

        http://www.saundersci.com/files/portfolio/IKEA_Exterior.jpg

        http://bulletin.pbworld.com/images/2012_12/img_ikea_3_aerial.jpg

        Nämä ovat nimittäin massiivisia rakennuksia, jotka on tehty vain yhtä tarkoitusta varten, eli ruotsalaisten tuotteiden myyntiin.

        Ruotsalaiset ovatkin parempia markkinoinnissa, he eivät ole liian vaatimattomia itseään ja omia tuoteita kehuessaan. Suomessa ilmeisesti mainonnasta ajatellaan tyyliin että emme halua tyrkyttää...


      • 9+2
        Kannatetaan kirjoitti:

        Kyllähän tuossa ehdotuksessa on paljon kustannuksia alentavia tekijöitä.

        Yhteinen liiketila, yhteinen mainonta, yhteinen varasto ja siitä johtuen on mahdollista järjestää yhteiset tavakuljetukset.

        Tiloissa toimivat yritykset omistaisivat yhdessä hallimyymälöitä rakentavan ja omistavan erillisen yrityksen, josta maksavat tilantarpeensa tai myyntivolyymin mukaisen osuuden.

        Yksi iso yhtenäinen hallirakennus on muutenkin halvempi rakentaa kuin perinteinen ostoskeskus jossa on pienempiä huoneistoja joita yritykset erikseen vuokraavat. Väliseinien puuttuminen alentaa merkittävästi rakennuskustannuksia.

        Osastolta toiselle siirtymisen huomaisi vain myytävien tavaroiden muttumisella ja ehkä katosta roikkuvilla kylteillä jotka kertovat että olemme siirtyneet keittiökalusteista kylpyhuonekalusteiden osastolle. (vertaa Ikea)

        Henkilökuntakustannuksetkin olisivat alemmat, koska jokaisella erillisellä osastolla ei tarvitsisi välttämättä olla ollenkaan henkilökuntaa, ehkä vain muutama tuote-esittelijä. Myös yhteinen kassa riittäisi kaikille tuotteille. Perinteisessä ostoskeskuksessa olisi vähintäänkin yksi kassa päivystämässä joka puodissa ja paljon muutakin päällekkäistä henkilökuntaa.

        Yhteisen myymälän markkinointinimen alla olisi helppo julkaista ja painattaa vuosittain yksi yhteinen katalogi kaikista myynnissä olevista tuotteista. Esimerkkinä Biltema jonka tuoteluettelo jaetaan melkeinpä jokaiseen kotiin.


      • heräteostoksia
        kansallispiirre kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovatkin parempia markkinoinnissa, he eivät ole liian vaatimattomia itseään ja omia tuoteita kehuessaan. Suomessa ilmeisesti mainonnasta ajatellaan tyyliin että emme halua tyrkyttää...

        Tähän suomalaiseen "Ikeaan" pitäisi tietenkin rakentaa vastaavanlainen pakkokierto systeemi kuten Ikeakin käyttää.

        Kiertoreitin varrelta löytyy olohuone, makuuhuone, keittiö, kylpyhuone, lastenhuone ja toimistokalusteet. Sekä astiat, valaisimet, sisustusesineet ja tekstiilit.
        http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2011/01/ikea-map-580.jpeg


      • Me Like It
        heräteostoksia kirjoitti:

        Tähän suomalaiseen "Ikeaan" pitäisi tietenkin rakentaa vastaavanlainen pakkokierto systeemi kuten Ikeakin käyttää.

        Kiertoreitin varrelta löytyy olohuone, makuuhuone, keittiö, kylpyhuone, lastenhuone ja toimistokalusteet. Sekä astiat, valaisimet, sisustusesineet ja tekstiilit.
        http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2011/01/ikea-map-580.jpeg

        Kyllähän tuollainen suurmyymäläkonsepti alentaisi kustannuksia huomattavasti. Jos ajatellaan vaikkapa Iittalan Aaltovaasia joka roudataan Suomalaiselta tehtaalta Lontoon keskustassa suositulle ostoskadulla sijaitsevaan Iittalan Flagship Storeen.

        Välissä on ainakin puolenkymmentä kuljetus-, huolinta- ja laivayhtiötä vetämässä välistä ja sitten vielä Lontoon paraatipaikan pilvissä olevat tilavuokrat, paikalliset verot, kiinteistön energiakustannukset ja henkilökunnan palkat. Nykyisin nämä kustannukset tulevat jokaiselle firmalle itsekseen maksettavaksi. Aina kuljetuksista päällekkäisiin henkilökunnan palkkoihin ja tilavuokriin.

        Siinä pitää Aaltovaasilla olla hintaa että edes päästään omilleen. Yhteinen hallimyymälä eri valmistajien omilla osastoilla ei tarvitsisi edes henkilökuntaa joka osastolle. Megaluokan liike jossakin keskustan ulkopuolella suuren tien varressa vetäisi jo kokonsa puolesta parkkipaikat täyteen asiakkaita, erityisesti viikonloppuisin.

        Pakkokiertojärjestelmä takaisin että asiakkaat näkisivät kaiken tavaratarjonnan. Perinteisessä kauppakeskuksessa asiakkaat saattaisivat kävellä käytävää pitkin monenkin liikkeen ohi, niissä koskaan käymättä ja tarjontaa tietämättä.


      • 19+12
        Me Like It kirjoitti:

        Kyllähän tuollainen suurmyymäläkonsepti alentaisi kustannuksia huomattavasti. Jos ajatellaan vaikkapa Iittalan Aaltovaasia joka roudataan Suomalaiselta tehtaalta Lontoon keskustassa suositulle ostoskadulla sijaitsevaan Iittalan Flagship Storeen.

        Välissä on ainakin puolenkymmentä kuljetus-, huolinta- ja laivayhtiötä vetämässä välistä ja sitten vielä Lontoon paraatipaikan pilvissä olevat tilavuokrat, paikalliset verot, kiinteistön energiakustannukset ja henkilökunnan palkat. Nykyisin nämä kustannukset tulevat jokaiselle firmalle itsekseen maksettavaksi. Aina kuljetuksista päällekkäisiin henkilökunnan palkkoihin ja tilavuokriin.

        Siinä pitää Aaltovaasilla olla hintaa että edes päästään omilleen. Yhteinen hallimyymälä eri valmistajien omilla osastoilla ei tarvitsisi edes henkilökuntaa joka osastolle. Megaluokan liike jossakin keskustan ulkopuolella suuren tien varressa vetäisi jo kokonsa puolesta parkkipaikat täyteen asiakkaita, erityisesti viikonloppuisin.

        Pakkokiertojärjestelmä takaisin että asiakkaat näkisivät kaiken tavaratarjonnan. Perinteisessä kauppakeskuksessa asiakkaat saattaisivat kävellä käytävää pitkin monenkin liikkeen ohi, niissä koskaan käymättä ja tarjontaa tietämättä.

        Iittalan Lontoon flagship store on suljettu. Tila-, ja henkilöstökustannukset eivät täsmänneet myynnin kanssa. Suurella liikkeellä tätä ei ehkä olisi tapahtunut.


      • Miksi ei sitten?
        19+12 kirjoitti:

        Iittalan Lontoon flagship store on suljettu. Tila-, ja henkilöstökustannukset eivät täsmänneet myynnin kanssa. Suurella liikkeellä tätä ei ehkä olisi tapahtunut.

        Juuri tällaisten syiden vuoksi yhteistyö useamman yrityksen kanssa olisi suotavaa.

        Suomalaiset yritykset tuppaavat olemaan kooltaan liian pieniä ulkomaiden valloitukseen ja niiden tuotantomäärät liian pieniä ja tuotteet liian kalliita jotta niillä olisi riittävän suurta kysyntää.

        Kustannuksia pitää saada alas jotta laajentaminen ulkomaille olisi kannattavaa. Hyvä tapa olisi kuljetus, henkilökunta ja tilakustannusten jakaminen yhteistyöllä.


      • 5+4
        Miksi ei sitten? kirjoitti:

        Juuri tällaisten syiden vuoksi yhteistyö useamman yrityksen kanssa olisi suotavaa.

        Suomalaiset yritykset tuppaavat olemaan kooltaan liian pieniä ulkomaiden valloitukseen ja niiden tuotantomäärät liian pieniä ja tuotteet liian kalliita jotta niillä olisi riittävän suurta kysyntää.

        Kustannuksia pitää saada alas jotta laajentaminen ulkomaille olisi kannattavaa. Hyvä tapa olisi kuljetus, henkilökunta ja tilakustannusten jakaminen yhteistyöllä.

        Suomalaisen yrittäjän/yritysjohtajan ego on liian suuri jotta se sallisi tällaisen yhteistyön.

        "Perkele! Mehän mennään vaikka konkurssiin ennen kuin aletaan yhteistyöhön tai pyydetään apua!"


      • 10+3
        19+12 kirjoitti:

        Iittalan Lontoon flagship store on suljettu. Tila-, ja henkilöstökustannukset eivät täsmänneet myynnin kanssa. Suurella liikkeellä tätä ei ehkä olisi tapahtunut.

        Kohta suljetaan lisää Suomalaisia liikkeitä!


        Marimekon tulos huononi

        Yhtiö kertoi tänään aloittavansa yt-neuvottelut Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tavoitteena on alentaa kustannuksia ja tehostaa toimintaa. Vähennystarve on enintään 65 työntekijää, joista enintään 55 Suomessa.

        Marimekon liikevaihto laski loka-joulukuussa edellisvuoden 25,7 miljoonasta eurosta 25,5 miljoonaan euroon. Tulos ennen veroja valui 0,3 miljoonan euron tappiolta 0,9 miljoonan euron tappiolle.

        Liiketulos oli 0,6 miljoonaa euroa tappiollinen, kun se vuotta aiemmin loka-joulukuussa oli hieman plussalla. Marimekon osakekohtainen tappio suureni loppuvuonna 0,04 eurosta 0,07 euroon.

        http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/02/05/marimekon-tulos-huononi/20141754/170


        Marimekko aloittaa yt-neuvottelut. Yhtiö järjestelee uudelleen toimintaansa Suomessa ja Yhdysvalloissa.
        Toimilla haetaan noin 2,5 miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä. Yhtiö voi vähentää enintään 65 työpaikkaa Suomessa ja Yhdysvalloissa.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288649839849.html


      • Valmis kierre
        10+3 kirjoitti:

        Kohta suljetaan lisää Suomalaisia liikkeitä!


        Marimekon tulos huononi

        Yhtiö kertoi tänään aloittavansa yt-neuvottelut Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tavoitteena on alentaa kustannuksia ja tehostaa toimintaa. Vähennystarve on enintään 65 työntekijää, joista enintään 55 Suomessa.

        Marimekon liikevaihto laski loka-joulukuussa edellisvuoden 25,7 miljoonasta eurosta 25,5 miljoonaan euroon. Tulos ennen veroja valui 0,3 miljoonan euron tappiolta 0,9 miljoonan euron tappiolle.

        Liiketulos oli 0,6 miljoonaa euroa tappiollinen, kun se vuotta aiemmin loka-joulukuussa oli hieman plussalla. Marimekon osakekohtainen tappio suureni loppuvuonna 0,04 eurosta 0,07 euroon.

        http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/02/05/marimekon-tulos-huononi/20141754/170


        Marimekko aloittaa yt-neuvottelut. Yhtiö järjestelee uudelleen toimintaansa Suomessa ja Yhdysvalloissa.
        Toimilla haetaan noin 2,5 miljoonan euron vuotuisia kustannussäästöjä. Yhtiö voi vähentää enintään 65 työpaikkaa Suomessa ja Yhdysvalloissa.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288649839849.html

        Nyt tässä tilanteessa kun Suomalaiset yritykset kiikkuvat kannattavuuden ja konkurssin rajoilla, voi olla vaikea saada niitä enää perustamaan mitään yhteistä myyntiyritystä.
        Se olisi pitänyt perustaa jo silloin kun näillä firmoilla meni hyvin ja silloin niitä taas ei kiinnosta yhteistyö, koska ne katsovat pärjäävänsä yksinkin.
        Ja näin Suomalaiset yritykset pysyvät jatkossakin melko pieninä ja myynnit vähäisinä!


      • 16+15
        Valmis kierre kirjoitti:

        Nyt tässä tilanteessa kun Suomalaiset yritykset kiikkuvat kannattavuuden ja konkurssin rajoilla, voi olla vaikea saada niitä enää perustamaan mitään yhteistä myyntiyritystä.
        Se olisi pitänyt perustaa jo silloin kun näillä firmoilla meni hyvin ja silloin niitä taas ei kiinnosta yhteistyö, koska ne katsovat pärjäävänsä yksinkin.
        Ja näin Suomalaiset yritykset pysyvät jatkossakin melko pieninä ja myynnit vähäisinä!

        Suomi taitaa olla jo muutenkin tuhoon tuomittu!

        Ei taida enää löytyä menneiden vuosien intoa ja kiinnostusta markkinoida tämän maan tuotteita, kun aseet on luovutettu hopeatarjottimella ulkomaisille kilpailijoille jo aikoja sitten.

        Yhteistyökin on melkein tuntematon käsite tässä maassa.


    • 6+5

      "yritys joka markkinoisi Suomalaisia tuotteita"

      Tuohon se kaatuu, onko Ikealla mitään oikeasti Ruotsissa valmistettua? Sitä sun tätä kyseisestä putiikista ostaneena en ole ruotsalaiseen tuotteeseen vielä törmännyt

      • ei tarvitse kaatua

        Taitavat kuitenkin enimmäkseen suunnitella Ruotsissa huonekalunsa, vaikkakin tuotetaan ulkomailla.

        Mutta niinhän ne on jo pitkän olleet Nokian puhelimetkin ulkomailla tehtyjä.


      • 12+14

        Tämän ehdotuksen tarkoitus ei olekaan suoraan kilpailla Ikean tapaisten halpatavaraliikkeiden kanssa, vaan luoda osittain Ikeaa kopioimalla suomalaisille yrityksille ja tuotteille halvempi tapa tunkeutua ulkomaisille markkinoille alentamalla logistiikka, kiinteistö ja henkilökuntakustannuksia.
        Suomalaiset tuotteet tuppaavat olemaan kalliimman puoleisia, mutta suuremmat myynti-, ja tuotantovolyymit alentaisi niiden hintaa.
        Lisäksi on vielä se maan imagoa kohottava vaikutus. Ikea mainostaa Ruotsia joka päivä 349 liikkeellään ympäri maailman. Suomella ei ole mitään vastaavaa mainosta maailmalla joka vieläpä tuottaisi omistajilleen tulosta.


      • 14+13
        12+14 kirjoitti:

        Tämän ehdotuksen tarkoitus ei olekaan suoraan kilpailla Ikean tapaisten halpatavaraliikkeiden kanssa, vaan luoda osittain Ikeaa kopioimalla suomalaisille yrityksille ja tuotteille halvempi tapa tunkeutua ulkomaisille markkinoille alentamalla logistiikka, kiinteistö ja henkilökuntakustannuksia.
        Suomalaiset tuotteet tuppaavat olemaan kalliimman puoleisia, mutta suuremmat myynti-, ja tuotantovolyymit alentaisi niiden hintaa.
        Lisäksi on vielä se maan imagoa kohottava vaikutus. Ikea mainostaa Ruotsia joka päivä 349 liikkeellään ympäri maailman. Suomella ei ole mitään vastaavaa mainosta maailmalla joka vieläpä tuottaisi omistajilleen tulosta.

        Niin, mutta voihan siina sitten olla suurin osa sitä omaa ideaa ja suomalaisuutta. Oma formaatti, vaikka alkuinnoitus voi tulla Ikean tapaisten halpatavaraliikkeistä.


      • 2+4
        14+13 kirjoitti:

        Niin, mutta voihan siina sitten olla suurin osa sitä omaa ideaa ja suomalaisuutta. Oma formaatti, vaikka alkuinnoitus voi tulla Ikean tapaisten halpatavaraliikkeistä.

        Tottakai liike tulisi olemaan kotimaansa näköinen, mutta Ikean vahvuus on sen yksinkertaistettu ja suoraviivaistettu myyntitapa isoissa ja yksinkertaisissa väliseinättömissä hallimyymälöissä, minimaalinen henkilökunta, mahdollisimman paljon tuotteita itsekoottavissa pakkauksissa ja yksi kassalinjasto. Näistä hyväksi todetuista periaaatteista ei pitäisi harhautua liian paljon, jos halutaan pitää kustannukset alhaalla.


      • Kustannukset alas
        2+4 kirjoitti:

        Tottakai liike tulisi olemaan kotimaansa näköinen, mutta Ikean vahvuus on sen yksinkertaistettu ja suoraviivaistettu myyntitapa isoissa ja yksinkertaisissa väliseinättömissä hallimyymälöissä, minimaalinen henkilökunta, mahdollisimman paljon tuotteita itsekoottavissa pakkauksissa ja yksi kassalinjasto. Näistä hyväksi todetuista periaaatteista ei pitäisi harhautua liian paljon, jos halutaan pitää kustannukset alhaalla.

        Tässä mallia äärimmäisestä tehokkuudesta.

        Ikean Italian uusin keskusvarasto.
        http://rugiadapoint.it/sites/default/files/u9/foto_ikea_big.jpg

        http://www.soprema.it/images/36/256361/it/copertra-centro-intermodale-ikea-manti-impermeabili-flagon-tpo_900_379.jpg?621

        Ajatella jos Suomalaisia tuotteita myyvä yhteisyritys kasvaisi samoihin mittoihin että heidän keskusvarastonsa ulkomailla olisivat tuota kokoluokkaa.

        Suuret tavaraerät Suomalaisilta tehtaita kuljetettaisiin yhteiskuljetuksina ensi tuollaisiin eri maissa oleviin keskusvarastoihin ja jaettaisiin sieltä suuriin hallimyymälöihin ympäri maata.

        Toiminta olisi taatusti tehokkaampaa kuin nykyisellään, jossa jokainen firma neuvottelee omat pienet kuljetuksensa ja varastointinsa itse!


      • Meneekö arvokkuus?
        Kustannukset alas kirjoitti:

        Tässä mallia äärimmäisestä tehokkuudesta.

        Ikean Italian uusin keskusvarasto.
        http://rugiadapoint.it/sites/default/files/u9/foto_ikea_big.jpg

        http://www.soprema.it/images/36/256361/it/copertra-centro-intermodale-ikea-manti-impermeabili-flagon-tpo_900_379.jpg?621

        Ajatella jos Suomalaisia tuotteita myyvä yhteisyritys kasvaisi samoihin mittoihin että heidän keskusvarastonsa ulkomailla olisivat tuota kokoluokkaa.

        Suuret tavaraerät Suomalaisilta tehtaita kuljetettaisiin yhteiskuljetuksina ensi tuollaisiin eri maissa oleviin keskusvarastoihin ja jaettaisiin sieltä suuriin hallimyymälöihin ympäri maata.

        Toiminta olisi taatusti tehokkaampaa kuin nykyisellään, jossa jokainen firma neuvottelee omat pienet kuljetuksensa ja varastointinsa itse!

        Kyllähän tuollaiset myyntivolyymit olisivat mahdollisia, mutta se vaatisi tuotantomäärien erittäin rajua nostamista ja sitä kautta hintojen alentamista.

        Kannattaako Suomalaisen desing tuotteen tulla suureksi massatuotannoksi ja joka kodin halpiskalusteeksi?


      • 3+17
        Meneekö arvokkuus? kirjoitti:

        Kyllähän tuollaiset myyntivolyymit olisivat mahdollisia, mutta se vaatisi tuotantomäärien erittäin rajua nostamista ja sitä kautta hintojen alentamista.

        Kannattaako Suomalaisen desing tuotteen tulla suureksi massatuotannoksi ja joka kodin halpiskalusteeksi?

        Ei kait nyt aleta pelkäämään menestytä? Luulisi mille taansa yritykselle oleva pääasia että heidän tuotteensa menee hyvin kaupaksi. Ja mitä tulee tuollaiseen ehdotettuun suomalaisia tuotteita ulkomailla myyvään tavarataloketjuun, niin se tuskin tarvitsee tuotteita valmistavien suomalaisten yritysten yhteistyötä tai lupaakaan. Se ei tarvitse kuin sijoittajan joka haluaa perustaa tuollaisen tavarataloketju. Kyllä suomalaisetkin firmat mielellään myyvät tuotteitansa isolle tavarataloketjulle myytäväksin.


      • 7+6
        3+17 kirjoitti:

        Ei kait nyt aleta pelkäämään menestytä? Luulisi mille taansa yritykselle oleva pääasia että heidän tuotteensa menee hyvin kaupaksi. Ja mitä tulee tuollaiseen ehdotettuun suomalaisia tuotteita ulkomailla myyvään tavarataloketjuun, niin se tuskin tarvitsee tuotteita valmistavien suomalaisten yritysten yhteistyötä tai lupaakaan. Se ei tarvitse kuin sijoittajan joka haluaa perustaa tuollaisen tavarataloketju. Kyllä suomalaisetkin firmat mielellään myyvät tuotteitansa isolle tavarataloketjulle myytäväksin.

        Tuohan se juuri onkin vialla Suomalaisessa markkinoinnissa!

        Kuten tässä ketjussakin on jo mainittu, niin markkinointi nähdään väkinäisenä tavaran tyrkyttämisenä jota ei haluttaisi tehdä. Eli toisin sanoen annetaan aseet hopealautasella kilpailijoille jotka "halauvat tyrkyttää" ja osaavat markkinoida ja kehua tuotteitaan.

        Pelätään menestystä!

        "Herranen aika, nehän voivat jopa ostaa meidän tuotteita!"


      • Herranenaika sentään
        7+6 kirjoitti:

        Tuohan se juuri onkin vialla Suomalaisessa markkinoinnissa!

        Kuten tässä ketjussakin on jo mainittu, niin markkinointi nähdään väkinäisenä tavaran tyrkyttämisenä jota ei haluttaisi tehdä. Eli toisin sanoen annetaan aseet hopealautasella kilpailijoille jotka "halauvat tyrkyttää" ja osaavat markkinoida ja kehua tuotteitaan.

        Pelätään menestystä!

        "Herranen aika, nehän voivat jopa ostaa meidän tuotteita!"

        Mainonnasta saattaa olla sellainen ikävä seuraamus että puotiin saattaa eksyä jopa asiakas ja sitä pitää sitten palvella.


    • fghhfghgfjgjfgh

      Tämä 'Finnea' voisi kilpailla suomalaisella laadulla; ei siis missään tapauksessa Kiinassa tehtyjä tuotteita, vaan suomalaisten Suomessa tekemisä, suomalaisella taidolla, mieluiten suomalaisesta puusta, suomalaisesta villasta ja mahdollisesti pian suomalaisesta pellavasta ja hampustakin.

      Myymälä, jonka tuotteita voisi tilata netinkin kautta ja joka perustaisi hallejaan Amerikkaan, ja muualle, missä laatua arvostetaan ja vielä on varaa sellaista ostaa.

      Nämä ovat niitä hyviä ideoita. Me voisimme alkaa heti kasvattaa koripajua, jota sitäkin toivon mukaan joku alkaisi käyttää näissä suomalaisissa tuotteissa. Lampaitakin voisimme ottaa. Tämä hanke voisi tuoda yhteen monta pientä toimittajaa.

      • realismia kehiin

        Suomalainen laatu on itse luotu harha, aivan kuten sekin, että on lottovoitto syntyä suomeen, niitä kun riittävästi toitotetaan, alkaa moni niihin uskomaan. Suomalainen ei voi kilpailla laadulla, kansainvälisen tutkimuksen mukaan Puolalainen, Tsekkiläinen, ym vanhojen itäblokin maiden tuotteiden laatu arvostetaan korkeammalle, kuin Suomalainen.
        Itsekin ostanut joskus suomalaisia huonekaluja, osoittautuivat täysin ala-arvoisiksi, nitojalla kootuiksi kyhäilmiksi. Samoin kotimaisten metallituotteiden kanssa meinaa joskus päästä itku, kun huono laatu aiheuttaa paljon ongelmia.

        Suomalainen tehokasvatettu puukin on liian pehmeää huonekaluihin ja kallis kulurakenne veroineen nostaa hinnat pilviin. Ikävä kyllä, idea ei voi perustua kotimaiseen valmistukseen.


      • 7+18
        realismia kehiin kirjoitti:

        Suomalainen laatu on itse luotu harha, aivan kuten sekin, että on lottovoitto syntyä suomeen, niitä kun riittävästi toitotetaan, alkaa moni niihin uskomaan. Suomalainen ei voi kilpailla laadulla, kansainvälisen tutkimuksen mukaan Puolalainen, Tsekkiläinen, ym vanhojen itäblokin maiden tuotteiden laatu arvostetaan korkeammalle, kuin Suomalainen.
        Itsekin ostanut joskus suomalaisia huonekaluja, osoittautuivat täysin ala-arvoisiksi, nitojalla kootuiksi kyhäilmiksi. Samoin kotimaisten metallituotteiden kanssa meinaa joskus päästä itku, kun huono laatu aiheuttaa paljon ongelmia.

        Suomalainen tehokasvatettu puukin on liian pehmeää huonekaluihin ja kallis kulurakenne veroineen nostaa hinnat pilviin. Ikävä kyllä, idea ei voi perustua kotimaiseen valmistukseen.

        Pystyykö saman suomi katon alla olemaan sekä laadukas, hintavampi tuote että edullisempi, tee-se-itse-miehen versio.

        Suomalaiset lihapullat tai Karjalanpaisti.
        Suomalainen tuore pulla tai Tyrnivalkosuklaakakku


      • 15+2
        7+18 kirjoitti:

        Pystyykö saman suomi katon alla olemaan sekä laadukas, hintavampi tuote että edullisempi, tee-se-itse-miehen versio.

        Suomalaiset lihapullat tai Karjalanpaisti.
        Suomalainen tuore pulla tai Tyrnivalkosuklaakakku

        Sitä kutsutaan kilpailuksi ja sen puute on yksi suurimmista syistä miksi suomalaiset tuotteet ovat niin kalliita. Kalliimman tuotteen myyjän täytyy joko laskea hintaansa kilpailukykyiseksi tai vakuuttaa asiakkaalle tuotteensa paremmuus. Eli toisinsanoen normaalia kaupankäyntiä.


      • Kaikki tuotteet
        pictures kirjoitti:

        Myymälän näyttelyosastojen pitää sitten myös kertoa laadusta. Varastotyylinen trukkilavoilta myytävä röykkiökasa ei tule kuuloonkaan!

        Tässä esimerkkiä lasiosastolta. Huomaa värienmukainen ryhmittely.
        http://www.domusweb.it/content/dam/domusweb/en/news/2013/12/16/pentagon_design_iittala/01_Iittala-Esplanade-flagshipstore.jpg

        http://static.guim.co.uk/sys-images/Travel/Pix/pictures/2012/6/6/1338985650268/Colourful-glasses-on-sale-008.jpg

        http://static.guim.co.uk/sys-images/Travel/Pix/pictures/2011/6/14/1308062689249/iittala-007.jpg

        Ikean astiaosastolta.
        http://static.guim.co.uk/sys-images/Lifeandhealth/Pix/pictures/2010/1/4/1262606932612/Ikea-superstore-001.jpg

        Esillepano pitää olla tietenkin näyttävää.

        Suomalaiset karamellivalmistajat Fazer, Panda, Halva, Brunberg ja muut voisivat tehdä yhteisen osaston joka suorastaan pursuaisi kaikkea makeaa.
        http://1.bp.blogspot.com/_bKQ1RZKrCkk/TEzAnsB4cHI/AAAAAAAAFFI/fb1pxDvT-iU/s1600/CIMG7916.JPG


      • SuomalaistaOsaamista
        pictures kirjoitti:

        Myymälän näyttelyosastojen pitää sitten myös kertoa laadusta. Varastotyylinen trukkilavoilta myytävä röykkiökasa ei tule kuuloonkaan!

        Tässä esimerkkiä lasiosastolta. Huomaa värienmukainen ryhmittely.
        http://www.domusweb.it/content/dam/domusweb/en/news/2013/12/16/pentagon_design_iittala/01_Iittala-Esplanade-flagshipstore.jpg

        http://static.guim.co.uk/sys-images/Travel/Pix/pictures/2012/6/6/1338985650268/Colourful-glasses-on-sale-008.jpg

        http://static.guim.co.uk/sys-images/Travel/Pix/pictures/2011/6/14/1308062689249/iittala-007.jpg

        Ikean astiaosastolta.
        http://static.guim.co.uk/sys-images/Lifeandhealth/Pix/pictures/2010/1/4/1262606932612/Ikea-superstore-001.jpg

        Ainakin siellä pitäisi olla edustettuna sellaiset Suomalaiset valaisin,siivousväline, maali ja tekstiilifirmat kuin Airam, Lival, Oversol, Vallila, Sinituote, Tikkurila, Finlayson ja Familon.


      • 4+20
        SuomalaistaOsaamista kirjoitti:

        Ainakin siellä pitäisi olla edustettuna sellaiset Suomalaiset valaisin,siivousväline, maali ja tekstiilifirmat kuin Airam, Lival, Oversol, Vallila, Sinituote, Tikkurila, Finlayson ja Familon.

        Sinituote valmistaa siivousvälineiden lisäksi myös kylpyhuonekalusteita, joten se sopii erinomaisesti huonekalu ja sisustus teemaiseen liikkeeseen.

        Sinituote Kulmahylly
        https://imaging.stockmann.com/web/HH/756/212/756212_03.jpg?&width=376&height=425

        Sinituote, WC-paperiteline
        http://www.kodin1.com/images/catalog/zoom/Sinituote-WC-paperiteline-4920021_malli.jpg


      • fdghhfhgfjgj
        realismia kehiin kirjoitti:

        Suomalainen laatu on itse luotu harha, aivan kuten sekin, että on lottovoitto syntyä suomeen, niitä kun riittävästi toitotetaan, alkaa moni niihin uskomaan. Suomalainen ei voi kilpailla laadulla, kansainvälisen tutkimuksen mukaan Puolalainen, Tsekkiläinen, ym vanhojen itäblokin maiden tuotteiden laatu arvostetaan korkeammalle, kuin Suomalainen.
        Itsekin ostanut joskus suomalaisia huonekaluja, osoittautuivat täysin ala-arvoisiksi, nitojalla kootuiksi kyhäilmiksi. Samoin kotimaisten metallituotteiden kanssa meinaa joskus päästä itku, kun huono laatu aiheuttaa paljon ongelmia.

        Suomalainen tehokasvatettu puukin on liian pehmeää huonekaluihin ja kallis kulurakenne veroineen nostaa hinnat pilviin. Ikävä kyllä, idea ei voi perustua kotimaiseen valmistukseen.

        En tiedä huonekaluista tai muusta sellaisesta, mutta Fiskarsin sakseja arvostettiin maailmalla, kunnes maailman parhaiden saksien maine meni ihmisten ostettua Kiinassa ja USA:ssa lisenssillä valmistettuja kopioita ja petyttyään pahasti.

        Jotkut koriste-esinevalmistajat ja design-kankaiden tekijät ovat jämähtäneet jonnekin 70-80 -luvulle, valitettavasti. On varmaan tuotteita ja tyylisuuntia, joiden aika on joskus ja sitten se hiipuu. Jotain muuta voi nousta tilalle.

        Koko rakennus, se ostoskeskus, voisi olla suomalaisten tekemä. Joskus kauan sitten suomalainen arkkitehtuurikin oli maailman huippua.


      • Mitä Kuka Häh?
        15+2 kirjoitti:

        Sitä kutsutaan kilpailuksi ja sen puute on yksi suurimmista syistä miksi suomalaiset tuotteet ovat niin kalliita. Kalliimman tuotteen myyjän täytyy joko laskea hintaansa kilpailukykyiseksi tai vakuuttaa asiakkaalle tuotteensa paremmuus. Eli toisinsanoen normaalia kaupankäyntiä.

        Ikeassa olohuoneen pöytä 19.99€.

        Askossa vastaavan kokoinen olohuoneen pöytä 300€.

        Jotain tarttis tehdä jotta hinnat laskisi Suomalaisilla tuotteilla ja Suomalaisille kuluttajille.

        Onko kyseessä kilpailun puute, vai liian pienet markkinat ja kysyntä?


      • LamppuLAAMA
        SuomalaistaOsaamista kirjoitti:

        Ainakin siellä pitäisi olla edustettuna sellaiset Suomalaiset valaisin,siivousväline, maali ja tekstiilifirmat kuin Airam, Lival, Oversol, Vallila, Sinituote, Tikkurila, Finlayson ja Familon.

        Overol meni konkurssiin, Lival sanoo itsekin että "Made in Finland" ja Airamin on maahantuontia suurimmalta osin.


    • Ihan vaan ajatus....

      Koko aloittamani ketju on näköjään ollut aivan aiheesta.

      Nyt Yhdysvaltalainen professori on tullut kanssani samoille linjoille.


      Amerikkalaisprofessori Business Insiderissa: Suomalaisilla on yksi ongelma

      Suomi-brändi

      Markkinointiasiantuntijan mukaan Suomi tunnetaan huonosti ulkomailla.
      Amerikkalaisen markkinointiasiantuntija Ira Kalbin mukaan Suomessa vallalla oleva ujous on paha este suomalaisten tuotteiden myymisessä ulkomaille.

      University of Southern Californiassa markkinoinnin professorina toimiva Kalb kertoo käyneensä Suomessa lukuisia kertoja liikeasioissa ja luennoimassa Aalto-yliopistossa.

      Ongelma on kuitenkin Suomen kannalta se, että maa tunnetaan huonosti. Kalb kertoo, että hänen ystävänsä sekoittavat usein Suomen Ruotsiin, Norjaan tai Tanskaan.

      - Ihmiset haluavat harvemmin ostaa tuotetta, jos heillä ei ole mielessään siihen liittyvää positiivista mielikuvaa, Kalb kertoo.

      Esimerkiksi hän nostaa Ranskan laatuviinit, Saksan tehokkaat autot ja Japanin luotettavan elektroniikan.

      - Ongelma on se, että monille potentiaalisille liikekumppaneille Suomen olemassaolo on salaisuus.

      Kalbin mukaan ongelmaan auttaisi eniten Suomen aktiivinen markkinointi maailmalle.

      - Suomen hyviä puolia on markkinoitava aktiivisesti. Niitä on nostettava otsikoihin eikä piilotettava tekstin sekaan. Suomalaisten on päästävä yli ujoudestaan, eivätkä he saa pelätä kertoa muille, missä asioissa Suomi voi auttaa näitä.

      Kalb toivoo Suomen valtiojohdon ja tunnetuimpien yritysten ottavan päävastuun markkinointiurakasta.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288651115264.html

      • Perse edellä puuhun

        Insinöörit myyntipäällikköinä on yksi isoimmista syistä miksi epäonnistutaan.

        Aaltovaasin tekniset ominaisuudet harvemmin kiinnostaa ostajaa. Esteettiset arvot ja mielikuva sen sijaan tahtoo myyntityössä unohtua.


    • Maalle mainetta
    • 20+4
    • Väärä maa...ko?

      Eiköhän tuokin hyvä ajatus verotettaisi jo alkujansa niin ruvelle ettei siitä enää mitään tulisi.

    • 3+4

      Tämän takia Ruotsi synnyttää menestystarinoita maailmalla - Suomi ei


      Ruotsalaiset ovat onnistuneet myymään maailmalle vaikka mitä tuotteita ja luomaan tuotemerkeistään kansainvälisiä brändejä. Miksi Ruotsi vaikuttaa tässä suhteessa menestyneen paljon Suomea paremmin?
      Sunnuntain Helsingin Sanomissa asiaa pohtii Suomen vientiä ulkomaille tukevan Finpron myyntijohtaja Kimmo Pekari, joka on asunut useita vuosia Ruotsissa. Hänen mukaansa Ruotsissa panostetaan enemmän tuotekehitykseen kuin Suomessa - "insinöörien maassa".

      - Ratkaiseva etu ruotsalaisilla on kyky tuotteistaa ja kaupallistaa osaamistaan. Suomessa sääntöjä luetaan pilkuntarkasti miettimättä mitä järkeä niissä on. Ruotsissa käytetään järkeä ja sovelletaan sääntöjä joustavasti, Pekari sanoo HS:lle.
      http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288713759907.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe