Vertaiskeskustelu BED:stä eroon haluaville

OutOfMyBED

Hei!

Olen päättänyt parantua BED:istä, ja tein tämän keskustelun ns. vertaistukiryhmäksi. Jos sinäkin haluat tehdä lopun BED:ille, niin kirjoittele tänne etenemisestäsi, vaikeuksistasi ja ajatuksistasi. Vaikeita asioita on helpompi tehdä yhdessä, kun yksin! Tarkoitus on siis kannustaa, kuunnella ja jakaa vinkkejä. Keskusteluun saa tulla mukaan missä vaiheessa tahansa.

Kerron näin aluksi hieman itsestäni ja omasta BED:istäni. Olen 17-vuotias ja olen sairastanut BED:iä yli 1,5 vuotta (tiedän, että se ei olen teihin muihin verrattuna paljon, älkää suuttuko minulle sen takia!). En osaa sanoa tarkkaan, milloin tämä alkoi, mutta 1,5 v sitten alkoi näkyä painossa. Tässä ajassa painoni on noussut n. 15 kg, eli n. 10kg/vuosi. Painan nyt 64.5 kg, kun 1,5 v sitten painoin n. 50 kg. Tiedän, että en ole vielä lihava, ensisijainen tavoitteeni onkin parantua BED:istä, ei laihtua. Tottakai painoa lähtee, kun lakkaan ahmimasta ja siirryn takaisin normaaliin ruokavalioon.

Pitkän aikaa olen ennen jokaista ahmimiskertaa luvannut itselleni, että se jää viimeiseksi kerraksi ennen laihdutusta. Tästä on seurannut se, että olen ollut seuraavat pari päivää kitudieetillä, kunnes sorrun taas ahmimaan. Nyt olen kuitenkin onnistunut muuttamaan asennettani terveempään suuntaan. En yritä lauhtua, yritän parantua. Lähestyn tällä kertaa lempeästi; kuuntelen kehoani ja mieltäni ja syön normaalisti, enkä ole dieetilä. Yksittäiset sortumiset eivät haittaa, kukaan ei parannut yhdessä yössä. Aion siis luopua orjanpiiskuriasenteesta! Olen alkanut miettiä syitä ahmimiseen ja uskon, että kun keksin niihin ratkaisun, olen jo käytännössä parantunut.

Luulen, että suurin syy ahmimiselle on stressi. Mitä täydempi kalenterini on, sitä useammin ja "rajummin" ahmin. Olen huomannut noidankehän: Stressi aiheuttaa unettomuutta ja ahmimista, ahmiminen aiheuttaa stressiä ja unettomuutta, unettomuus aiheuttaa stressiä ja väsyneenä syö helposti enemmän ja epäterveellisemmin kuin levänneenä. Aion kuitenkin murtaa tämän kehän harjoittelemalla stressinhallintaa ja pakottamalla itseni aikaisin nukkumaan.

Myös tyhjä kalenteri aiheuttaa ahmimista, josta siitä on tullut jo tapa. Kun ei ole mitään tekemistä, käyn karkkikaupassa. Aion keksiä sopivia tekemisiä, joita voi harrastaa silloin kun on aikaa.

Liikuntaharrastuksen lopettamisen jälkeen olen alkanut välittää kunnostani vähemmän, mikä ei ainakaan vähennä ahmimista. Aion aloittaa tanssin, kunhan kipeä jalkani paranee. Liikunta motivoi pitämään itsensä kunnossa. Ehkä voisin kuitenkin aloitta jonkinlaisen kotijumpan.

Identiteettikriisi, joka kesti yli puoli vuotta aiheutti ahmimiskohtauksia, mutta tämän tekijän olen jo saanut pois pelistä.

Eniten pelkään sitä pakottavaa tunnetta, että on kertakaikkiaan pakko syödä. Se tunne on jotenkin raastava. Yllämainitut keinot tuskin auttavat heti. Yritän hoitaa sitä syömällä purkkaa ja juomalla paljon vettä. Kun olen lähdössä karkkikauppaan, odotan vielä puoli tuntia ja toivon, että en haluakkaan lähteä sen jälkeen. Yksittäiset sortumiset eivät kuitenkaan ole niin pahoja.

Syyt päätökseen päästä eroon BED:istä ovat kai kaikille selvät:
-Huono olo sekä fyysisesti että henkisesti
-Ihmissuhteiden huononeminen (syön mielummin kun lähden ulos)
-Koulumenestyksen huononeminen (syön mielummin kuin opiskelen)
-Ja tietenkin se painon nousu. Enää parit vanhat farkut (jotka olivat joskus löysät) mahtuvat jalkaan, ja niidenkin saumat ovat repeämispisteessä.

Kertokaa tekin omista kokemuksistanne ja edistymisestänne! Yhdessä on helpompaa kuin yksin!

0

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

        Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
        Jyväskylä
        56
        1866
      2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

        Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
        Maailman menoa
        48
        1638
      3. Ei luottoa lakko maahan

        Patria menetti sovitun ksupan.
        Suomen Keskusta
        52
        1564
      4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

        Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
        Ikävä
        5
        1517
      5. Sinäkö se olit...

        Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
        Ikävä
        6
        1495
      6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

        Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
        Vaipat
        6
        1405
      7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

        Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
        Tunteet
        8
        1306
      8. Lepakot ja lepakkopönttö

        Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
        12
        1281
      9. Revi siitä ja revi siitä

        Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
        Varkaus
        4
        1163
      10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

        Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
        Hämeenlinna
        4
        1138
      Aihe