akaattikotilot

Hilla

mikäs se juttu on, että akaattikotilot voisi levittää jotain tautia? onko ne sopivia lemmikkejä esim. pikkulapsille? akvaarioliikkeessä näin kotiloiden terraarion pohja-aineena sellaista akvaario hiekkaa/kiveä. voisiko tätä käyttää myös kotona... olisi ainakin helppo pitää puhtaana, kun kivet voisi pestä.

28

9727

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläinhöperö

      Meillä on "aina" ollut akaattikotiloita, eivätkä lapsetkaan ole mitään tauteja saaneet.
      Eivät toisaalta kyllä ole akaatteja nuoleskelleetkaan.

      Muutenkin kotiloiden annetaan olle aika omissa oloissaan, hoitojen välisenä aikana.

      Mitä sitten tulee eläimen hankkimiseen lapsille,
      kannattaa tätä asiaa harkita tarkoin.
      Onko lapsi kykyneväinen huolehtimaan eläimestä jne.
      Ihan pienille lapsille en itse uskaltaisi antaa eläintä kuin katseltavaksi (nimim. kokemusta on)
      En nyt tarkoittanut tällä nimenomaan sinun lapsiasi.
      Vastuukin on ensisijaisesti AINA aikuisella.

      Turve olisi kyllä paljon parempi pohjamateriaali.
      Se olisi helppo pitää kosteanakin, en tiedä miten kosteutus tuossa kivi/hiekka-ratkaisussa toimii.

      Enkä luottaisi akvaarioliikkeen hoitotyyleihin täysin.
      Kaikenlaista on nimittäin tullut nähtyä...
      Hiekkään kaivautuvia liskoja parin sentin sorakerroksessa,
      piilopaikoista pitävät tarantellat esillä, kaikkien pällisteltävänä.
      Kaiken lisäksi hämpyillä oli oli terraariossaan valkoista akvaariokiveä, vaikka ne tarvitsisivat ehdottomasti turvetta.

    • aksu

      Hei! Itselläni on 5 akaattia ja minusta turve on parempi, juuri kosteudun takia ja akaatit tykkää kaivautua siihen.Ostin joskus tyhmyyksissäni eläinkaupasta jotain hiekan tapasta terraario kuiviketta ja kotona huomasin että se kuhisi matoja!!Akaatit ovat lemmikkejä siinä missä muutkin, mutta en suosittele ihan pienille lapsille.
      Minä itse olen aina rakastanut akaattejani ja ne ovat mulle suuri ilo.Kiipeilevät käsivarttani pitkin ja tunnistavat kyllä hoitajansa.Ovat uteliaita kavereita!!

      • J

        olen just tulossa kahden akaattikotilon "äidiks", aina tykannyt kauheesti kotiloista vaikka kaikkia tuttujuani ne ällöttä.. onko mitään ohjeita mitä yleisestä kirjasta ei löytyy, mitä pitäisi ottaa huomion - esim. ajattelin muoviterraarioita heille - miten iso sen pitäisi olla jos on 2 kotiloa? onko toi liian pieni http://www.petshop.fi/aquariums_and_terrariums/plastic_terrariums/exo_terra_faunarium_xs.html ? ja turvasta pohjalla ja sitten tarv. he mitään kasveja tai puita siihen?...
        t.


    • vada

      Salmonellaahan niiden sanotaan levittävän niinkuin aika monen muunkin eläimen (lähinnä herpeistä/selkärangattomista puhuttaessa). Vaaraa ei ole kunhan muistaa pestä kädet kynnenalusia myöten aina käsittelyn jälkeen.

      Lannoittamaton turve on ehdottomasti parasta alustaa akaattikotilon terraarioon. Se on kyllä sotkuista mutta edullista ja kotiloille varmasti mieluisinta.

      Jos lapset käsittelevät akaattikotiloita on vahdittava ettei kotilo pääse tippumaan tai, että lapsi ei yritä repiä sitä kuoresta irti seinästä ja muutenkin käsittelee varovasti.
      Periaatteessa en suosittele käsittelyä. Se on täysin turhaa ja se lähinnä vain stressaa kotiloa.
      Jos lapset kuitenkin mieluusti kotiloita räpeltäisivät voithan ehdottaa, että aina terraarion siivouksen yhteydessä lapset saavat ottaa kotilot pois terraariosta ja vahtia etteivät ne karkaa minnekkään vaikka laittamalla ne lasilevyn päälle lattiatasolle ellei ylimääräistä faunaboxia/muuta vastaavaa paikkaa ole johon kotilot terraarion siivouksen ajaksi laitettaisiin.
      Kotilot ovat ensisijaisesti katselu ei koskettelueläimiä.

      • Pinja

        Terve!

        Minulla on 2 akaattikotiloa ja olemme lähdössä maalle emmekä pysty ottamaan niitä mukaan selviääkö ne 3 viikkoa ilman huoltajaa???


      • (=)
        Pinja kirjoitti:

        Terve!

        Minulla on 2 akaattikotiloa ja olemme lähdössä maalle emmekä pysty ottamaan niitä mukaan selviääkö ne 3 viikkoa ilman huoltajaa???

        Eivät tosiaan pärjää kolmea viikkoa ilman huoltajaa, nehän tarvitsevat vettä ja vettä ihan päivittäin, ja on niilläkin tunteet, suosittelisin sulle että hankkisit jonkun joka vois vaihtaa niille pilaantuneet ruuat ja sumuttaa niitä päivittäin.. ;>


      • kotilon omistaja

        MInulla on kaksi kotiloa, molemmat 1 vuoden ikäisiä. Toinen heistä on melkein 2 kertaa suurempi. Sillä pienemmällä on joku tauti tai joku. KUn aamulla heräsin, pieni kotilo roikkui katossa takaosallaan, mutta pää retkotti alaspäin. siirsin pienemmän kotilon toiseen astiaan, laitoin sille kurkkua, salaattia, tomaattia ja seepian suomua. Välillä kotilon tuntosarvet ja "silmä sarvet" retkottavat alas päin, silloin se on kuin kuollut. välillä se taas liikuttelee päätään, näyttää siltä että se ei voi kunnolla liikkua. siltä on kuorest noin 1cm levyinen palanen. käytin kotioa kädenlämpöisessä vedessä hanan alla. mikäkön kotilollani on. se on ollut tuommoinen aamusta asti(nyt on keskiviikko), jos tiedät mikä kotilollani on laita sähkö postia osoitteeseen: [email protected] ps. vastaathan pian!


      • tahvoli
        Pinja kirjoitti:

        Terve!

        Minulla on 2 akaattikotiloa ja olemme lähdössä maalle emmekä pysty ottamaan niitä mukaan selviääkö ne 3 viikkoa ilman huoltajaa???

        Toki pärjää, kuukausiakin. Kun kastelu loppuu, akaattikotilot vetäytyvät kuoreensa ja tekevät sen suulle kosteussuojan. Kotilo "horrostaa" niin kauan että kosteustaso terraariossa nousee. Kosteussuojaan vetäytyminen lyhentää kotilon elinikää, mutta pelastaa luonnossakin usein sen hengen.


    • akva

      Akaattikotilot saattavat kantaa rotan
      keuhkomatoa, ja jos tämä tarttuu ihmiseen se aiheuttaa aivokalvontulehduksen. En ole kuitenkaan koskaan kuulluut, että joku olisi saanut tartunnan. Todellisuudessa tämä riski on hyvin pieni.

      • Mirja Paunu

        Minä luulen ettei se rotan keuhkomato voi levitä jos akaatit on kasvanut munista aikuiseksi terveenä Suomessa siistissä terraariossa ja hyvässä hoidossa.Itselläni on kaksi akaattia ja ne vasta on kivoja.Yhdessä syödään aamupalat ja aamupesut
        ja ilta-pesut tehdään joka päivä.Eli suihkutetaan vettä niitten päälle.Ja aksut keksikin heti toisena päivänä munia kaksi munaa terraarion pohjalle.Hoito on oltava hyvää.Kädet pitää aina pestä kun käsittelee kotiloita.


    • Banaani

      Eivät ole!Siis hoitamisen ja paljainkäsin koskemisen jälkeen pese kuitenkin kädet huolella.
      Ja pikkulapset ei saa tunkea suuhun!!!!!!!!Itse käytän eräänlaisia kumisia ohuita hanskoja.

      • banglabongla

        hei. minulla on ollut ennen 3 akaattikotiloa. Niin kysyisin vain sitä, että kun olisin menossa joskus ulkomaille enkä pakosti saisi niille hoitajaa (jos ostaisin uudet 3 kotiloa!) niin , että päärjääkö ne 1 viikon ilman hoitajaa?? kiitos, jos joku vastaa!


      • ValentinVampire
        banglabongla kirjoitti:

        hei. minulla on ollut ennen 3 akaattikotiloa. Niin kysyisin vain sitä, että kun olisin menossa joskus ulkomaille enkä pakosti saisi niille hoitajaa (jos ostaisin uudet 3 kotiloa!) niin , että päärjääkö ne 1 viikon ilman hoitajaa?? kiitos, jos joku vastaa!

        Hei,

        kyllä kotilot mielestäni pärjäävät. Ja, jos kuitenkin sattuu niin,että terraario on kuiva, niin ne yleensä vetävät itsensä kuoreen ja voivat olla siellä jopa kuukausia. (kokemusta on) Kotilot saa pois kuorestaan kastelemalla ne haalealla vedellä. =)
        Itselläni on kaksi kotiloa ollut parisen vuotta, joten jos tulee jotain kysymyksiä ,niin kysyä saa ja mailia laittaa.
        Niin ja poikasia on tulossa ,joten laitan myyntiin! Voit tiedustella lisää galleriassa www.irc.fi/ValentinVampire tai [email protected]
        Vastaa 100% kaikkiin kyselyihin mitä mahdollisesti tulee. Kaikkiin en ehkä vastausta tiedä, mutta koitan löytää. Ja kotiloiden ostajille infoan lisää maililla. :)

        -Jenny Mäki-Jaakkola


      • ¤ Wingle
        banglabongla kirjoitti:

        hei. minulla on ollut ennen 3 akaattikotiloa. Niin kysyisin vain sitä, että kun olisin menossa joskus ulkomaille enkä pakosti saisi niille hoitajaa (jos ostaisin uudet 3 kotiloa!) niin , että päärjääkö ne 1 viikon ilman hoitajaa?? kiitos, jos joku vastaa!

        musta tuntuu et kyllä ne varmaan pärjäis jos olis ihan pakko, mutta en kyllä suosittele, nehän kumminkin tarvii sitä kosteutta ja ruokaa päivittäin.. ;O


      • valentinevampire
        ¤ Wingle kirjoitti:

        musta tuntuu et kyllä ne varmaan pärjäis jos olis ihan pakko, mutta en kyllä suosittele, nehän kumminkin tarvii sitä kosteutta ja ruokaa päivittäin.. ;O

        Tiesitkö,että kun kotilot ovat jonkin aikaa ilman syömistä , niin ne menevät kotiloonsa ja tekevät sellaisen kuoren päälle. Sillä tavallahan ne jopa elävät kauemmin.
        Muutenhan ne söis jatuvasti. Sinulla ei luultavasti kauaa ole ollut kotiloita?


    • fulica33

      Ei ne tautia levitä jos ne on eläinkaupasta haettu
      mutta jos matkustetaan jonnekin ulkomaille ja sieltä salaa jollain kirjeellä lähetetään Suomeen
      ja otetaan maasta sillon on riskit suuremmat.Minä olisin jo haudassa jos ne levittäisi.Välillä akaatti saa melkein suukon päin naamaa eikä mitään ole tullut.

    • Fiksu aksu

      Aksut voi kyllä levittää salmonella tautia, ja aivokalvontulehdusta, mutta se on hyvin harvinaista! Kannattaa kuitenkin pestä huolella kädet ja kuivata ja laittaa desinfiointi(en tiedä miten kirjoitetaan tarkkaan) ainetta, joka poistaa kaikki pöpöt. Ei eläinkaupassa kotiloita myytäisi jos ne olis vaarallisia. Pohja-aineena EI saa käyttää kiviä tai hiekkaa! Se ei tunnu kotilon jalalla kivalta kotilosta! Lannoittamatonta turvetta mieluummin. Eläinkaupassa ei aina hoideta eläimiä oikein.

    • Random99

      Minulla ja ystävälläni ja monella muulla kaverillani on ollut kotilo enkä ole tai ystäväni eivät ole saanet mitään tautia kotiloista. tauteja kotiloista saatta tulla vain silloin kun turpeen mukana tulleet tai banaanikärpäsen madot menevät kotiloita härnäämään. Madot voivat tulla ötököistä jotka asuvat vanoihssa kotlon ruuista jotka ovat jääneet turpeen alle etkä ole huomannut niitä ruokaa vaihtaessa. Madot saa kyllä helposti pois. Voi valita kahdesta (aika) helposta tavasta häätää kutsumattomat vieraat:

      1: Lämmitä tuvetta 120 tai isommassa asteessa uunissa pari satsia riittää.
      2: Pistä turve kylmään esim. kellaariin tai talvella ulos. Kun vaihdat turpeet pidä turpeita huoneen lämmössä 5-10 minuuttia.

      Tauteja tuovia matoja on vähän ja ne saa helposti pois. Varmaan niitä kunnollisia tauteja tulee ulko mailta mutta en kylläkään ole törmännyt semmoiseen ikinä. Tauteja voi myös pitää loitolla käytämällä hygieniaa eli vaihtaa turpeet kotloilla ja vaihtaa ruuat jne.

    • AkAaTtIkOtIlO

      mitä neuvoija annatte minulle koska olen hankkimassa akaatin?Selviääkö akaatti viikon ilman vettä ja pitääkö niitä olla enemmän kuin 1?Mikä olisi hyvä eläinkauppa hankkia akaatti?mitä niille ei saa antaa?Mitä pohjalle pitää laitaa?(käykö multa jossa ei ole lannoitetta?)onko se niille haitaksi jos ne saa paljon aurinkon valoa?minkä ikäisenä ne voi hankkia?miten kuorta huolletaan ja pitääkö ruoka vaihtaa joka päivä??


      (kiitos jo etukäteen)

    • -tofu

      En itse antaisi olla aksuni viikon ilman vettä. Ja uskon, että viikon selviää, mutta parempi oisi laittaa vettä kuin olla antamatta viikkoon. En usko, että eläinkaupoista voi ostaa akaatteja. Ja itselläni on 1 hyvin se pärjää yksinkin. Hankin kuitenkin sille seuralaisen :) Akaatille ei saa antaa
      -Avokadoa, hilloa, jauhoja, makkaroja, nuudelia, pastaa, pilttejä, raparperiä, sipulia, sitruunaa, suolaheinää jne. Paras pohja alustaksi olisi lannoittamaton turve. En usko, että on kauhean aitaksi, mutta älä kitenkaan aurinkoon jätä akaattia. Ruoka olisi hyvä vaihtaa.

    • akaatti....iiiii

      Mä haluisin ottaa akaattikotilon. Luin wikipediasta että niille sopii terraarioksi muovi laatikko. En oikein usko että se on totta. Vai onko?

    • hygieniapelle :)

      no kyllä aksu jonkin ainaa muoviterrassa voi olla, mut parasta ois jos on lasinen kunnon terra/akvaario joka pitää vettä. katsos kun lasiterra on helpompi pitää puhtaampana ni kotilokin selviää pitemmän aikaa. lasinen myöskin "hengittää" vähemmän eli myös kosteuden kannalta parempi ratkaisu. wikipedia ei aina ole ihan oikeassa terraeläinten tarpeista, eli kannattaa meilailla eläinkauppaan jossa aksuja myydään, tai kasvattajalle, tietävät usein paremmin. mut 20 litrainen tankki on minimi yhdelle, ja jos otat kaksi, muista tehdä munatarkistus ettei tule ikäviä ylläreitä ;)

    • emppu1

      mulla on 1 aksu ja sen nimi on limska.limska ainakin asuu muovisessa laatikossa ja on helppo puhdistaa

    • A.fulica kasvattaja

      En sanoisi, että lasinen terra/akva on parempi. Molemmat ajaa hyvin asiansa (niin muoviterra eli "smartti" tai "samla" kuin lasinen terra.)
      Lasinen pitää paremmin kyllä kosteuden, mutta samla on paljon helpompi puhdistaa.
      Ainut tauti mitä oon kuullut kotiloiden tartuttavan on salmonella, mut siinä on kai tosi pieni mahdollisuus saada sellanen. Ja itseasiassa sitä ei oo suomessa esiintyny ollenkaan. Tosiaan wikipediaan ei oo juurikaan uskomista, mut en kyllä hirveesti suosittele eläinkauppoihinkaan meilaamista. Kasvattajat on melko luotettavia.
      Pohjamateriaaliksi EI TODELLAKAAN hiekkaa. Vaan LANNOITTAMATONA turvetta tai multaa. Kotilon pitää päästä kaivautumaan ja pohjamateriaalin tulee olla mahdollisimman "luonnollista". Turve/multa pitää kuten sanottu paremmin myös kosteutta.
      Hedelmä"mössö" pilttejä saa antaa kyllä kotiloille. (Kohtuus tietty kaikessa)
      Tohon 3vko loma juttuun viitaten..
      Kotilon pitäisi mennä horrokseen vielä sinun ollessasi siellä, jotta varmistat sen että kotilo menee horrokseen. Siitä ei ole takeita (omani eivät ole koskaan menneet vaikka olen muutaman kerran sitä yrittänyt) Jos kotilo ei ole koskaan aikaisemmin horrostanut, se ei välttämättä mene ollenkaan horrokseen.
      Terra kannattaa olla sellaisessa paikassa, jossa ei vedä eikä paista aurinko suoraan (terran sisällä lämpö moninkertaistuu)
      Henkilökohtaisesti en suosittele missään tapauksessa lemmikkikauppoja, koska niistä on niin paljon huonoja kokemuksia. Pääosassa faunattaresta.
      Kirjottelin/vastailin yms. vähän sekavasti niin vanhoihin kuin uudempiinkin juttuihin.. koittakaa saada selvää.
      Itellä tosiaan muutamien vuosien kokemus kotiloista erityisesti akaateista ja nyt myös muutaman vuoden kokemus kasvatuksesta

    • SalmonellaSuomessa

      Mulla on tällä hetkellä salmonella jonka sain aksuiltani ku käsittelyn jälkeen olin pesemässä käsiä enkä ollu viel ottanu saippuaa ku puhelin soi.. noh meninpä vastaamaan ja siinä jutellessa kaivoin salaattia kynnellä hampaan välistä.. Ei tartu kovin helposti ja kaikil aksuil ei o salmonellaa mut jatkossa pesen aina saippual ja sen lisäks desinfioin kädet vaik puhelin sois ja talo palais ympäriltä ja meteoriitti törmäis maahan samaan aikaan!!! On meinaan sen verran inhottava tää salmonella!!

    • Anonyymi

      Haluisko joku 4 isoo akaattikotiloo. Sais lasiterraarion jossa he ovat olleet tämän ajan. Myös saa vesiastian joka on ostettu faunattaresta. Ison turvepussin ja kananmunankuoria. Olen myös itse kasvattanut akaatteja. Itsellä ei vain ole enään tilaa, eikä aikaa hoitaa töiden takia. Jos olet innokas niin ottaisitko yhteyttä.

    • Anonyymi

      Huonoja lapsille ja aikuisille kun ne jää kiinni pohjastaan. Enemmän sellaisia katselu otuksia jotka elää yöllä. Saa olla jatkuvasti varovainen aina kun käsittelee tai joutuu siirtämään. Ihan hauska niitä on seurata, varsinkin silloin kun niillä on vettä. Etanat/kotilot selviytyy hyvin luonnossa. Ne osaa sopeutua ja horrostaa tarvittaessa.

      • Anonyymi

        Niin? Totta mooses kotilot ovat katselulemmikkejä siinä missä kaikki muutkin eksot. Se ei niistä tee huonoa lemmikkiä sen enempää lapsille kuin aikuisillekaan, mutta aikuisella ihmisellä on päässään vikaa, jos yllättyy siitä, että tällainen lemmikki ei mikään syliteltävä halinalle ole. Aika huonosti on silloin taustaselvitykset tehty, mikä kertoo siitä, että todellisuudessa olisi valmis omistamaan korkeintaan pehmolelun.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe