Onko kukaan lukenut tuota kyseistä kirjaa? Voiko kertoa onko se lukemisen arvoinen, meinasin nimittäin ite lainata sen mutta sitten kun näin sen yli 800 sivua niin tulinkin toisiin aatoksiin. Mutta kertokaa kannattaako lukea?
Vastaukset 13
- ziggy
Ei ehkä ensimmäisenä Dostojevskina. Kannattaa lukea Kirjoituksia kellarista ja Rikos ja rangaistus ensin. Jos niistä pitää niin sitten.
- Pönttö
Tuon Rikos ja rangaistuksen olen jo lukenut, ja siitä tää kiinnostus Dostojevskin tuotantoa kohtaan alkoikin. Mutta tuon Kirjoituksia kellarista voisi sitten vissiin lukea seuraavaksi, kiitoksia avusta!
- angie
Pönttö kirjoitti:
Tuon Rikos ja rangaistuksen olen jo lukenut, ja siitä tää kiinnostus Dostojevskin tuotantoa kohtaan alkoikin. Mutta tuon Kirjoituksia kellarista voisi sitten vissiin lukea seuraavaksi, kiitoksia avusta!
Dostojevskin Idiootti on hieno kirja, siis jos pitää Dostojevskista ja venäläisestä klassikkokirjallisuudesta. Kirjassa on sekä huumoria että tragiikkaa ja siinä puhutaan elämän peruskysymyksistä (kuten Dostojevskilla aina). Suosittelen!
- ziggy
Itse en pitänyt niinkään Idiootista, hieman ylivenähtänyt. Riivaajat on parempi, mutta Rikos&Rangaistus numeros unos. Tosin tiedän, että monet pitävät Idioottia dostojevskin mammuttiromaanien parhaana, Karamazoveja ei kai juuri kukaan. Kukaan lukenut Keskenkasvuisen?
- One
Keskenkasvuisen sivuuttamisessa ei juuri mitään menetä, ellei sitten halua patsastella kaikkien D:n teosten lukemisella.
Karamazovithan jäivät Fedorilta itseltään kesken, ja se koottiin jäämistöstä. Siksi se ei olisi varmaan loppuunsa viimeisteltynä sama teos...mutta on nykymuodossaankin melkoista dynamiittia. Ja kyllä se minusta ihmisyyden ydinkysymysten pohtimisessa pääsee pidemmälle kuin Rikos ja Rangaistus, joka sentään muistaakseni jää vain pohdintoihin oikeuden, lainmukaisuuden ja yli-ihmisyyden ajatuksista, sekä itsensä uhraavasta rakkaudesta, sovituksesta rangaistuksen tai uskon kautta. - Tosin sana "vain" tuossa edellä olisi tuskin mahdollinen monenkaan muuun kirjailijan kohdalla. - SynkMaster
Idiootti on ainoa D:n teos, joka on jäänyt meikäläiseltä kesken, jopa kahdesti. Mahtaisikohan johtua taannoisesta R-teatterin kuunnelmasta, josta toisaalta jopa pidin. Karamazovin veljekset on arvostuksissani aivan siellä kärjessä - kaikki kirjallisuus mukaan luettuna, hajanaisuudestaan huolimatta (tai ties vaikka siksi). Toki R&R on noista ilmeisen ehjin kokonaisuus.
- kalle
Dostojevskin ensimmäinen merkittävä romaani Muistelmia kuolleesta talosta on hyvä avaus dostojevskiläiseen maailmaan.
- Anonyymi
Mulle riittää Soraset ja kiviset, Mr flinkstones, sen näkee piirrettynä ja voin lukea teskit erillään.
- Anonyymi
Luin sen 13-vuotiaana, mutta en ihan kaikkea ymmärtänyt. En varmaan vieläkään ymmärtäisi kaikkea, jos lukisin sen uudestaan nyt vuosikymmeniä myöhemmin.
- Anonyymi
Ehdottomasti lukemisen arvoinen, mutta henkilökohtaisesti pidin enemmän Rikoksesta ja rangaistuksesta.
- Anonyymi
On idioottimaisia tuhlata aikaansa lukemalla 800 sivua mielikuvitustarinaa.,Olkoon aiheena mikä tahansa.
- Anonyymi
Hei kannattaa perehtyä suomalaiseen teokseen Z. Topelius Välskärin kertomuksia vanhemmalta ajalta. Ei kannata lukea venäläistä kirjallisuutta, jollet halua olla kuin Dostojevskin "Riivaaja". "Riivaaja" on yksi Dostojevskin perusteoksia "Idiootin" lisäksi. Myöhemmin Fjodor Dostojevskin tunnetuimpia teoksia oli venäläiseen tapaan
"Rikos ja Rangaistus". - Anonyymi
Hieman ylipitkä, eikä Dostojevskin parhaimpia, mutta lukemisen arvoinen silti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3051180Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan71845Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä60776- 120663
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38642Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt41636- 50586
Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.49555Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94535- 45527
- 32511
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48505- 33497
Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain78463- 77432
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8427- 19427
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K9426Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21401En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o26384