Fabola vinkkejä

veneilyhaaveita

Moi, tarvitsen veneen jota on helppo käsitellä yksin, ja jonka voisi nostaa rannalle. Voisi talvisäilöä omassa rannassa ja nostaa muutenkin maihin huonon kelin tai pidempien mökiltäpoissaolojen ajaksi että pohjan voisi pyyhkäistä parin viikon välein ihan pesusienellä niin olisi aina siisti ilman mitään myrkkyjä. Mitään ei tietenkään saisi maksaakaan.

Siksi joku vanhempi Fabola Campus on valikoitunut kiinnostuksen kohteeksi. Joku on moitiskellut huonolaatuisia köysiä, niukkaa kansivarustelua ja paperinohutta lasikuitua, mutta ne kai ovat halpuuden ja keveyden sanelemia.

Jossain koeajoissa moitittiin sitä, että painolastitankki on sisältä käsittelemätöntä lasikuitua. Voiko se vettyä? Voiko sen tankin käsitellä jollain muulla tavoin, yläkautta? Pitäisikö, kuten joku ehdotti, veneen tyhjiin ilmatiloihin laittaa tarkistusluukut, että kuivuu varmasti?

Toinen (varmaan yhtä välkky) idea on että voiko siihen painolastitankkiin laittaa ylimääräisen sähkökäyttöisen pilssipumpun ja y-venttiilin, niin sen voisi tyhjentää jo ENNEN rantautumista ja vähentää veneen uppoumaa entisestään. Parillä kympillä näytti jotain sähköisiä pilssipumppuja löytyvän - tähän riittäisi ihan halpis.

Jossain kommentissä puhuttiin "moottorikaivosta" jossa oli sähkömoottori. Onko se joku reikä pohjassa vai ihan vaan se takalaidassa oleva teline? Olisi hauskaa asentaa veneeseen näkymätön ja äänetön moottori.

21

2958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boatma sucks

      osta fabola suomalaiselta maahntuojalta niin olet kusess. Niinkuin saimme aikasemmin lukea tältä palstalta, maahantuoja ei koskaan siirtänyt varausmaksua
      valmistajalle ja toimitus myöhästyi. Boatman käyttää varasmaksujanne omien velkojen maksamiseen. On paljon parempia ja luotettavampia merkkejä.

      • veneilyhaaveita

        On varmaan. Ymmärsin että valmistajalla on ollut vaikeutensa jonka jälkeen valmistus siirrettiin Viroon, ja maahantuoja näyttää jossain vaiheessa vaihtuneen. Ajattelin kuitenkin ostaa käytetyn (600, 650 tai 6.6-mallin) , joita saa halvimmillaan kolmannneksella uuden hinnasta. Siksi kiinnostaa, että voiko kuitu olla vettynyt ja voiko asialle tehdä mitään.


    • Samat suunnitelmat

      Minulla on hyvin samanlainen veneentarve kuin aloittajalla ja myös minä olen katsellut noita Campuksia sillä silmällä... Tosin en ole ihan vielä venettä hankkimassa.

      Mieluiten ostaisin Joe 17 -veneen, jos niitä saisi uutena.

      Ihme vähäistä on Suomessa tällaisten pikkupursien tarjonta. Luulisi, että kysyntää olisi, jos vaan olisi tarjontaa.

      • kevyt4

        Molempia saa käytettynä ja etenkin Joeta saa suorastaan edullisesti. Mutta Campus 6.3 ja 6.6 malleja saa myös uutena, taisi maksaa 14/15 000.

        "Jullessa" on taittoköli, se ei nouse niin korkealle kuin Fabolan köli. Julle on hiukan kevyempi.


      • Jullen puolesta
        kevyt4 kirjoitti:

        Molempia saa käytettynä ja etenkin Joeta saa suorastaan edullisesti. Mutta Campus 6.3 ja 6.6 malleja saa myös uutena, taisi maksaa 14/15 000.

        "Jullessa" on taittoköli, se ei nouse niin korkealle kuin Fabolan köli. Julle on hiukan kevyempi.

        Siks kun Jullea ei saa uutena, niin monen on pakko tyytyä Campukseen...

        Julle on hyvä vene, mutta uusimmatkin alkavat olla jo aika vanhoja.

        Kenellä muuten mahtaa olla Jullen muotit ja valmistuslisenssi? Tässä olisi heti yksi ostaja, jos valmistus aloitettaisiin.


      • Kevytv
        kevyt4 kirjoitti:

        Molempia saa käytettynä ja etenkin Joeta saa suorastaan edullisesti. Mutta Campus 6.3 ja 6.6 malleja saa myös uutena, taisi maksaa 14/15 000.

        "Jullessa" on taittoköli, se ei nouse niin korkealle kuin Fabolan köli. Julle on hiukan kevyempi.

        Julle ei mene normi trailerille.
        On muutenkin hitaampi purjehtimaan.
        Kyllä se korkeampi hinta Campuksesta kannattaa maksaa.

        Saattaa pärjätä 750kg jarruttomallla trailerilla (halpa eikä tarvitse katsastaa)


      • Jullen puolesta
        Kevytv kirjoitti:

        Julle ei mene normi trailerille.
        On muutenkin hitaampi purjehtimaan.
        Kyllä se korkeampi hinta Campuksesta kannattaa maksaa.

        Saattaa pärjätä 750kg jarruttomallla trailerilla (halpa eikä tarvitse katsastaa)

        Maksaisin Jullesta enemmän jos se olisi laadukasta suomalaista työtä.

        Totta kai Julle on hitaampi, koska se on myös lyhyempi. Jullea ei tarvi rekisteröidä, niin se välttyy tulevaisuudessa veneilyverolta. Julle on todella hyvä purjehtimaan.

        Oikeasti, tietääkö missä on Jullen muotit? Vois vaikka itse teettää pienen sarjan. Tiedän muutaman kaverinkin, jotka olisivat Jullesta kiinnostuneita.


    • 6+20

      Kannattaa myös miettiä traileri asiaa. Jos mukana tulee pelkkä rantatraileiri ei maantie versio niin aika pitkän pennin joutuu maantietraileista maksamaan. Käytettynä sellaisen löytäminen olisi lottovoittto. Lisäksi kannattaa chekata minkä painoista viritystä saa omalla autolla vetää ettei tule yllätyksiä.

    • 11+8
      • veneilyhaaveita

        Kiitos, nuo täytyy ilman muuta panna korvan taakse myös. Saattavat myös olla laadukkaampia kuin Fabola, mutta veikkaan että Fabolaa lähtee halvemmalla ja yhtään painavampaa ei sitten saa auton perään (en omista mitään Lantikkaa) Monessa on ollut traikku mukana ja niin pitää ollakin, uusi kun maksaa toista tonnia.


      • Sy Möwe
        veneilyhaaveita kirjoitti:

        Kiitos, nuo täytyy ilman muuta panna korvan taakse myös. Saattavat myös olla laadukkaampia kuin Fabola, mutta veikkaan että Fabolaa lähtee halvemmalla ja yhtään painavampaa ei sitten saa auton perään (en omista mitään Lantikkaa) Monessa on ollut traikku mukana ja niin pitää ollakin, uusi kun maksaa toista tonnia.

        Perävaunuista sen verran, että jarruttomalla (750kg) vaunulla ei kovin kummoista venettä voi vetää. Vaunut painavat n. 200 kg niin kuormalle jää 550 kg.
        Järeämmästä päästä siis 3500kg jarruilla varustetuista joissa vaunu painaa 400-500 kg löytyy jo kapasiteettia, mutta vetoautonkin on oltava sen mukainen ja painojen lisäys vaatii sitten BE - kortin tai jos veturi on kuorma-autoksi rekisteröity niin CE - kortti.
        Näitä asioita kannattaa varmaankin pohtia ennen kauppoja.


      • veneilyhaave
        Sy Möwe kirjoitti:

        Perävaunuista sen verran, että jarruttomalla (750kg) vaunulla ei kovin kummoista venettä voi vetää. Vaunut painavat n. 200 kg niin kuormalle jää 550 kg.
        Järeämmästä päästä siis 3500kg jarruilla varustetuista joissa vaunu painaa 400-500 kg löytyy jo kapasiteettia, mutta vetoautonkin on oltava sen mukainen ja painojen lisäys vaatii sitten BE - kortin tai jos veturi on kuorma-autoksi rekisteröity niin CE - kortti.
        Näitä asioita kannattaa varmaankin pohtia ennen kauppoja.

        Tällä hetkellä ei ole venettä, traileria, autoa, eikä juuri nyt edes tuloja...Seuraava auto tulee olemaan kohtuutilava perheauto säästöpossumoottorilla. Katsomillani automalleilla jää juuri vajaaksi, niin että jarrullinen versio pitää ottaa. Toki tärkein asia on se että sillä pääsisi mökkirantaan: sen voisi vinssata ylös aina kun ollaan poissa mökiltä, ja sen voisi talvettaa oman mökkirannan metsikössä pressun alla, ihan huomaamattomissa.


      • 20+17
        veneilyhaave kirjoitti:

        Tällä hetkellä ei ole venettä, traileria, autoa, eikä juuri nyt edes tuloja...Seuraava auto tulee olemaan kohtuutilava perheauto säästöpossumoottorilla. Katsomillani automalleilla jää juuri vajaaksi, niin että jarrullinen versio pitää ottaa. Toki tärkein asia on se että sillä pääsisi mökkirantaan: sen voisi vinssata ylös aina kun ollaan poissa mökiltä, ja sen voisi talvettaa oman mökkirannan metsikössä pressun alla, ihan huomaamattomissa.

        Helpompaa on että liityt purjehdusseuraan tai ostat kaupungilta talvipaikan. Purjehdit veneen syksyllä nostopaikalle ja vene nosturilla suoraan pukeille tai rantatrailerille. traileilla voi myös itse kiskaista liuskasta ylös esim. sellainen liuska on meillä seurassa. Mökin rannasta nimittäin veneen nosto ei onnistu ihan simppelisti.. Todennäkoisesti jokatapauksessa ajamaan veneen yleiselle nostopaikalle ja sieltä hakemaan sen trailerilla.

        Jos meinaat mökkirantaan rakentaa jonkinlaisen nostosysteemin siihen saattaapi palaa euro jos toinekin normaali venepukki rullilla ei nimittäin käy ja veden korkeuskin vaihtelee. Olitko ajatelut vetää ohjurit riittävän etäs että saat veneen sen hetkiksellä veden korkeudella ohjureille. Mietithän että talveksi nämä ohjurit olisi hyvä että olisivat purettavia etteivät vääntyisi keväällä jäiden liikkuessa..


      • FF 27 Charlotta
        20+17 kirjoitti:

        Helpompaa on että liityt purjehdusseuraan tai ostat kaupungilta talvipaikan. Purjehdit veneen syksyllä nostopaikalle ja vene nosturilla suoraan pukeille tai rantatrailerille. traileilla voi myös itse kiskaista liuskasta ylös esim. sellainen liuska on meillä seurassa. Mökin rannasta nimittäin veneen nosto ei onnistu ihan simppelisti.. Todennäkoisesti jokatapauksessa ajamaan veneen yleiselle nostopaikalle ja sieltä hakemaan sen trailerilla.

        Jos meinaat mökkirantaan rakentaa jonkinlaisen nostosysteemin siihen saattaapi palaa euro jos toinekin normaali venepukki rullilla ei nimittäin käy ja veden korkeuskin vaihtelee. Olitko ajatelut vetää ohjurit riittävän etäs että saat veneen sen hetkiksellä veden korkeudella ohjureille. Mietithän että talveksi nämä ohjurit olisi hyvä että olisivat purettavia etteivät vääntyisi keväällä jäiden liikkuessa..

        Ihan puupöllien päällä ollaan saaressa vinssattu 1100 kg:n fiskaria ylös venevajaan. Rannan pitää tietysti olla kova ja loiva. Ja toimenpide vaatii 3 ihmistä. 2 pitää pystyssä ja 1 hoitaa vinssiä.


      • veneilyhaaveita
        20+17 kirjoitti:

        Helpompaa on että liityt purjehdusseuraan tai ostat kaupungilta talvipaikan. Purjehdit veneen syksyllä nostopaikalle ja vene nosturilla suoraan pukeille tai rantatrailerille. traileilla voi myös itse kiskaista liuskasta ylös esim. sellainen liuska on meillä seurassa. Mökin rannasta nimittäin veneen nosto ei onnistu ihan simppelisti.. Todennäkoisesti jokatapauksessa ajamaan veneen yleiselle nostopaikalle ja sieltä hakemaan sen trailerilla.

        Jos meinaat mökkirantaan rakentaa jonkinlaisen nostosysteemin siihen saattaapi palaa euro jos toinekin normaali venepukki rullilla ei nimittäin käy ja veden korkeuskin vaihtelee. Olitko ajatelut vetää ohjurit riittävän etäs että saat veneen sen hetkiksellä veden korkeudella ohjureille. Mietithän että talveksi nämä ohjurit olisi hyvä että olisivat purettavia etteivät vääntyisi keväällä jäiden liikkuessa..

        Joo, trailerille nostaminen onnistuu mökin lähellä olevalla betoniluiskalla. Mökillä ei pääse rantaan asti vetämään, vaan lähinnä ajattelin puoleen väliin rantaan jonkinlaista katosta, ja jotain rullilla varustettua kiskosysteemiä. Pikkuveneelle onkin sellainen. Totta kyllä että rakennelman rannanpuoleinen pää täytyy talveksi purkaa, ihan niinkuin laiturillekin joutuu tekemään.


    • Fabolisti

      Neljännen kesän Fabola Campus-kokemuksia.

      Vanhassa joutuu joskus vaihtamaan köysiä, mutta niin on kaikissa.
      Fabolaa Campus 600 on valmistettu Maarianhaminassa.
      Lasikuitu ei ole paperinohutta, vaikka auringon valo kuultaa, kestävät kannet kävellä yli 90 kiloisenkin.

      Citroen C4:llä on vedetty laskurampista jarruttomalla perävaunulla.

      Painolastitankki on meillä ollut kaikki kesät täynnä vettä, eikä ole näynyt mitään vikaa pinnalla. Sitä ei kuitenkaan ole käsitelty sileäksi.

      Meillä on sähkökäyttöinen pilssipumppu, joka tyhjentää muutamassa hetkessä tankin. Tämä on tehty syksyisin tai traileroitaessa.

      Ilmatankkeja ei saa puhkoa, sillä niiden tarkoitus on kelluttaa venettä, jos se täyttyy vedellä.

      Moottorikaivo on tosiaan kummallinen avotilan alla. Siinä on pidetty esim. akkuja.

      Nostokölin nostaminen vaatii kahta kättä. Sitä ei voi yksin vauhdissa tehdä, vaan yksin ollessa laitetaan vene kiinni.

      Vene talvehtii tuossa pihalla, joten syys ja keväthuollot eivät vaadi mihinkään lähtemistä.

      • Kevytv

        Samanlaisia kokemuksia, olen ollut tyytyväinen veneeseen.
        Trailerista sen verran että jarruton traileri (150kg) ja vene (alle 400kg painolasti tankki tyhjänä) menee varusteineen hienosti vähän isomman auton perässä(1800kg/750kg).
        Painolastitankki pitää tyhjentää ja muutenkin veneen asettumista trailerille kannattaa tarkastella ettei kaikki paino ole yhdellä pohjarullalla. Kölilaatikon kohdalla on tukevaa, muutta muuten voi runko painua kun pohja on tasainen ja suht ohutta johtuen kevyestä rakenteestä.


      • Kevytv
        Kevytv kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia, olen ollut tyytyväinen veneeseen.
        Trailerista sen verran että jarruton traileri (150kg) ja vene (alle 400kg painolasti tankki tyhjänä) menee varusteineen hienosti vähän isomman auton perässä(1800kg/750kg).
        Painolastitankki pitää tyhjentää ja muutenkin veneen asettumista trailerille kannattaa tarkastella ettei kaikki paino ole yhdellä pohjarullalla. Kölilaatikon kohdalla on tukevaa, muutta muuten voi runko painua kun pohja on tasainen ja suht ohutta johtuen kevyestä rakenteestä.

        http://www.bavariasverige.se/aktuellt/fabola-campus-30-ars-batutveckling
        linkki vielä.


      • veneilyhaaveilija

        Miten olette käytännössä järjesteäneet sen paarlastisäiliön tyhjennyksen?

        Niistä kellutustankeista ajattelin kun joku tällä palstalla aikoinaan kertoi että ne oli täynnä vettä, ja suositteli sen takia laittamaan niihin jollista tutut tarkistusluukut...kai se on sellainen aukiruuvattava ja kädenmentävä pyöreä luukku joka ei aukea ihan helposti?


      • Kevytv
        veneilyhaaveilija kirjoitti:

        Miten olette käytännössä järjesteäneet sen paarlastisäiliön tyhjennyksen?

        Niistä kellutustankeista ajattelin kun joku tällä palstalla aikoinaan kertoi että ne oli täynnä vettä, ja suositteli sen takia laittamaan niihin jollista tutut tarkistusluukut...kai se on sellainen aukiruuvattava ja kädenmentävä pyöreä luukku joka ei aukea ihan helposti?

        Kaikki ovat yleensä ilmaa täynnä, ei ole vettä muualla kun missä pitäisi.
        Käytän vain paarlastisäilötä jos on kova keli.
        Paarlastisäiliöstä huoltoluukun kautta pumpulla köli laatikkoon tai nostettaessa, proppu pois kölilaatikosta.


    • Anonyymi

      Mulla CAMBUS 600 Köli jumissa ei laskeudu alas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3728
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      3020
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      274
      2795
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1935
    5. 224
      1487
    6. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1271
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1095
    8. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1077
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      1004
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

      Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      961
    Aihe