John Grisham: Sateentekijä

maj

Ihan aluksi haluaisin esittää närkästykseni siitä, että tällä osastolla, jonka nimi herra nähköön on kuitenkin "Kirja-arvostelut", on oikeastaan kirja-arvosteluita noin yksi kahdestakymmenestä keskustelusta. Eikö tuollaiset "mitä mieltä olette tästä"-puheenvuorot voisi sijoittaa vaikkapa "Yleistä kirjallisuudesta"-osioon? On turhauttavaa selata viestejä läpi kun haluaisi tosiaan lukea kirja-arvosteluita.

Mutta siis asiaan, ajattelin tässä joutessani sanoa sanasen viimeksi lukemastani kirjasta, John Grishamin Sateentekijästä. Keskustelu on tervetullutta.

Tämä oli ensimmäinen Grishamilta lukemani kirja. Halusin selvittää, mikä tekee kirjailijasta niin kovin suositun. Juuri Sateentekijän valitsin isäni suosittelun perusteella.
Kirjassa vastavalmistunut lakimies aloittelee uraa ja kokee takaiskun toisensa jälkeen. Vähitellen johtoaiheiksi nousee oikeusjuttu erään nuorukaisen kuoleman aiheuttanutta vakuutusyhtiötä vastaan ja rakkaus aviomiehensä pahoinpitelemään naiseen. Loppu on jossain määrin arvattava mutta sisältää pari selkeää yllätystä ainakin Grisham-aloittelijalle.
Grisham on kautta linjan kyyninen ja mustan huumorin lajikseen valinnut kirjailija. Erilaisia uhkia ja huolenaiheita vaanii taustalla kaiken aikaa. Ihmisten hyvyyteen hän ei tunnu uskovan, vaan jokainen taistelee omien tarkoitusperiensä toteuttamiseksi kylmässä maailmassa. Päähenkilö tuntee kyllä kiintymystä, mutta tietää tuskallisenkin selvästi, ettei mikään lounas ole ilmainen. Silti loppu sai kyynelet silmiini luku-urakan jälkeen.
Pitkän miinuksen Grisham saa pitkäpiimäisyydestään ja itsensä toistamisesta. Kirja imaisi minut mukaansa vasta viimeisen sadanviidenkymmenen sivun aikana. Alussa lukija joutuu liiaksi rämpimään nopeaan tahtiin esiteltyjen aiheiden tiheikössä ja etsimään päähenkilön elämän kannalta oleellisia aivan liian pitkään. Huumori ei ole niin nokkelaa kuin toivoisin; Grisham nojaa liiaksi halpaan sarkasmiin ollakseen huumorin osalta uskottava kirjailija. Hänen vahva puolensa on henkilögalleria, joka on laaja ja henkilökuvat piirtyvät varmoin vedoin kokonaisiksi, uskottaviksi ja liikuttaviksi. Tätä Grisham käyttää oivallisesti hyväksi loppukiihdytyksen - oikeudenkäynnin ja sitä seuraavien tapahtumien - aikana.
Lajityypin taakkana lienee, että kieli kärsii sisällön kustannuksella, joten merkkiteoksia Grishamilta on turha odottaa. Sen sijaan ainakin Sateentekijä on kiinnostavaa ja lopulta myös varsin mukaansatempaavaa lomaluettavaa.

3

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anni

Luin itse myös juuri Sateentekijän loppuun. Kirja oli mielestäni erittäin hyvä ja mukaansatempaava. Grisham kirjoittaa mielestäni oikein elävästi ja kuten kirjoititkin, aidon tuntuisesti. Itse ainakin jännitin valamiesten ratkaisua. Kannattaa lukea myös muita Grishamin kirjoja. Kaikki eivät ole muuten lakia käsitteleviä. (Joulua pakoon, Lapsuuden talo)
      Grisham on yksi parhaista kirjailijosta.

• poika

Hei, minullakin on muutama Grishamin - kirja, ja parhaillaan luen "päämiestä", josta on tehty elokuvakin, mutta mitä Grishamiin tulee niin hommansa osaava mies, minulla itselläni on 10 Grishamin kirjaa, joista muutamaa en ole lueknut, mutta mailaile jos kiinnostaa jauhaa enemmän Grishamia

• Anonyymi

Olen suuri Grisham-fani ja omassa kirjahyllyssäkin on lukuisia hänen kirjoja. Sen lisäksi olen vielä kirjastosta etsinyt lisää luettavaa. Juurikin tuo "Joulua pakoon" oli erilaista Grishamia, mielestäni siinä kyseenalaistettiin tätä amerikkalaisten överiä joulukoristelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      127
      3461
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      84
      1805
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1581
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1059
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe