Eikö masennuksesta saa nykyisin enää sairaslomaa? Tuossa kun kävin työterveyshuollon lääkärisssä, niin ei ollut puhettakaan, että olisi saanut saikkua tai edes lääkkeitä määrätty. Ainoa mitä sai, oli ohjaus mennä vastaavan työterveyslääkärin vastaaotolle, joka voisi auttaa työssä jaksamisessa (???).
Näyttäis siltä, että masentuneen kannattaisi mennä suoraan jonkun psykiatrin vastaanotolle, joka voisi hieman paremmin ymmärtää masentuneen, sairaslomaa vaatimaa tilaa.
Masentuneet väkisin töissä?
35
6434
Vastaukset
- .niin.
Tuo on kyllä väärin jos ihminen pakotetaan työhön vaikka ei jaksa.
- Kokemusta on!
Masennus ei parane sillä, että jää kotiin. Nimenomaan työssä käyminen pakottaa ihmisen joka päivä ylös sängystä ja ihmisten ilmoille.
Työssä käyminen on parasta hoitoa masennukseen! - 5591
Kokemusta on! kirjoitti:
Masennus ei parane sillä, että jää kotiin. Nimenomaan työssä käyminen pakottaa ihmisen joka päivä ylös sängystä ja ihmisten ilmoille.
Työssä käyminen on parasta hoitoa masennukseen!Jaaha. Nimimerkki Kokemusta on!
Työpaikkakiusaaminen ja burnout eivät ole mitään leikin asioita. Itse olen ollut jo elokuusta lähtien sairaslomalla juuri masennuksen vuoksi (jonka aiheutti juuri työpaikan ilmapiiri ja liiallinen työmäärä). Pari itsemurhayritystä kuuluu ko. jaksoon. Työterveys on auttanut minua suurenmoisesti, mutta vieläkin pelottaa mennä työhön. - Anonyymi
Kokemusta on! kirjoitti:
Työssä käyminen on parasta hoitoa masennukseen!No ei kyllä ole kun en jaksa aina edes käydä suihkussa ja haisen töissä ja olen tympeä työkaveri. Mutta kyllä juu saan itseni raahattua väkisin aamulla bussiin ja työpaikalle:)
- lkjhghf
Itselläni vähän samankaltaisia kokemuksia tältä vuodelta...
- aloittajalle
kysymys: Onko sulla aiempaa hoitohistoriaa mielenterveysasioissa tai teitkö sen selväksi vastaanotolla? Jos ei ole, niin aika harvoin se sairasloma on ensimmäinen vaihtoehto jota kokeillaan.
- dsdlspd
Onhan sitä historiaa taustalla, masennusta ja pitkää sairaslomaa, lääkitystä, eri psykiatrien b-todistukset yms. ja vanhat paperit olivat mukana vastaanotolla...Tämä nyt kuitattiin sillä, että siitä on niin pitkä aika, kun viimeksi olin masennuksen johdosta vastaanotolla. No. käytännössähän edellinen hoito jäi kesken ja muutama vuosi on sen jälkeen sinnitelty, enemmän tai vähemmän masentuneena työelämässä, käyden välillä romahtamisen rajoilla.
- pykiatri
En oikein ymmärtänyt. Kävit työterveyslääkärillä joka määräsi sinut työterveyslääkärille? Vaikuttaa siltä että olet vain byrokratian uhri eli lääkäri jolla kävit ei osaa sinua hoitaa ja ohjasi eteenpäin.
Muutenkin vain psykiatri voi määrätä sinulle esim. 2kk saikun tarpeeseen joten kannattaisi varmaan nyt pyrkiä saamaan työterveydestä tai jostain psykiatrin lähete jollekin hyvälle psykiatrille ja sitten puhut alan erikoislääkärille. Juuri kuten ounastelitkin.
Sitä voisi kuvitella että yleislääkäreitäkin olisi jotenkin masennuksen hoitoon koulutettu mutta en ole tällaiseen koskaan itsekään törmännyt. Yleensä eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä.- dsdlspd
Siis ohjattiin johtavalle työterveyslääkärille, koska alempi halusi kaiketi välttää vastuunoton, jos olisi kirjoittanut saikua suoraan. Työterveysjärjestelmän ongelmana on systeemin oma byrokratia ja visiointi. Ja ajatushan on pitää porukka mieluummin töissä, kuin saikulla.
- No siis
Se on helppoa jättää menemättä töihin, sen kun jää kotiin. Big deal.
- Kärpix
Niin justiin, varsinkaan kun ei itse tarvitse rakentaa taloa, joka pitää kylmän loitalla. Ei tarvitse ansaita rahoja, jolla elää. Rahat tulee tukina. Voi vittu, että tolloinen korpeaa! Saa tehdä puoli-sairaana hommia, jotta ns. masennus-vetelykset täysin fyysisesti terveet ihmiset voivat vetää lonkkaa kymmeniä vuosia kotona verorahoilla. Jos minä ja kaltaiseni normaalit ihmiset emme tekisi töitä, niin olisitte yllättäen terveitä ja työkykyisiä, koska muutenhan alkaisi tulla nälkä, eikös? Ei ne rahat tyhjästä tilille tipahda.
- Anonyymi
Kärpix kirjoitti:
Niin justiin, varsinkaan kun ei itse tarvitse rakentaa taloa, joka pitää kylmän loitalla. Ei tarvitse ansaita rahoja, jolla elää. Rahat tulee tukina. Voi vittu, että tolloinen korpeaa! Saa tehdä puoli-sairaana hommia, jotta ns. masennus-vetelykset täysin fyysisesti terveet ihmiset voivat vetää lonkkaa kymmeniä vuosia kotona verorahoilla. Jos minä ja kaltaiseni normaalit ihmiset emme tekisi töitä, niin olisitte yllättäen terveitä ja työkykyisiä, koska muutenhan alkaisi tulla nälkä, eikös? Ei ne rahat tyhjästä tilille tipahda.
Voidaan kai me syödä teidät *n "normaalit" myös, ja tehdä nahasta vaikka kattovuotia.
Tai sitten vaan kuollaan itse pois. Sitähän te haluatte. Ihmispetoelukan lailla.
- Cozy
Kyllä saa lomaa, kun sanot et nyt ei enää pysty kykeneen töihin..
- melissa1
Mä taas ehdottomasti haluan olla töissä, koska saa ajatukset muualle ja on työkaveri tukemassa ja esimies tietää asiasta. Sain myös heti lääkkeitä. Vasta ekan kerran menin masennuksen takia työterveyslääkärille. Kotana muuten vaan miettisin pääni puhki kaikkee hölmöö.
- Sairas
Hei!
Uusi suuntaus psykiatriassa on, että nuoret on vain laiskoja ja em. perusteella heillekään ei kirjoiteta sairaslomaa. Näin ollen osa heistä (jos taustalla vakava
mielenterveydteen liittyvä sairaus) jäävät sitten kuntoutuksen ulkopuolelle. Ovat tulevia eläkeläisiä?
Jos lääkäri ei suostu kirjoittamaan sairaslomaa, pyytäkää ihmessä perustelut ja tarviitaessa ottakaa yhteyttä potilasasiamieheen.
Nykyään siis tulkitaan nuoret psyykkkisesti sairaat laiskoiksi. Mielestäni suuntaus on todella vaarallinen ja laittaa pohtimaan. - Kokemus tämäkin
Työterveyslääkäri kirjoitti aluksi 2 x 6 vkoa, sen jälkeen psykiatri 2 x 6kk ja lopuksi 1 x 12 kk.
Diagnoosina vaikea masennus, kiitos narsistisen työpaikkakiusauksen.
Ikää 57 v.- joo2
Tuo ymmärrettävää. Oliko sillä narsistilla lyhyet sormet kuten niillä tuppaa olla.
- niin se on
Miehet tuli sodasta ja varmasti kaikki oli masentuneita ja kuitenkin kaikki meni töihin mukisematta. Työ siihen masennukseen parasta lääkettä unohtuu turhat murheet. Työtön voi olla masentunut ei muut.
- Terapiatapaus
Sairauslomaehtoja on tiukennettu.
Jos on vaan burnout niin ei saa lomaa, eikä lievästä masennuksesta muutenkaan.
Onko ongelma työpaikalla?
Jos on siitä kannattaisi puhu sille lekurille.
Pyydä päästä työterveyspsykologille.
Noh, puhu suoraan sille johtavalle lekurille. Se voi kirjoittaa lomaakin.- Terapiatapaus
Ongelma on kyllä se, ettei masennus kotona makaamalla parane. Jotain hoitoa ja kuntoutusta pitåisi olla. Tai puuttumista työ-ja kotiolosuhteisiin. Siis jotain pitäisi tapahtua.
Burnout voi parantua lepäämällä.
Mutta jos ei töihin pysty niin ei pysty.
- menen töihin
Masentumisessa voi auttaa kun voi tehdä töitä. On vähän muutakin ajateltavaa kuin se oma napa. Älkääkä sanoko että en ymmärrä. Olen ollut vuosia masentunut, pitkiä sairaslomia, kunnes sattui lääkäri joka sanoi että mene töihin ja ala nauttimaan siitä mitä on, töitä ei ole kaikilla. Sovin työnantajan kanssa, että hän patistelee, jos näkee minun harhautuvan omiin oloihin. Näin alkoi paraneminen ja toipuminen.
Monilla kotiolot ja suhteet siellä saavat aikaan masentumisen. Ja kun ymmärsin, miten kalliiksi työnantajalle tulee masennus-sairaslomalainen, aloin miettiä asioita toiselta kantilta. Nyt on elämä mallillaan ja vaikka monesti olen vieläkin allapäin, osaan iloita siitä että on työpaikka. - ihan pakko
kommentoida tälle edelliselle "menen töihin" kommentoijalle. Enkä tarkoita tätä pahalla, ihmisillä on erilaisia selviytymiskeinoja ja oikein hyvä, jos sinulla auttaa töiden teko masennusoireisiin.
On kuitenkin selvää, että kuka tahansa tässä taloudellisessa tilanteessa on tavallaan onnellinen siitä, että on joko työ- tai opiskelupaikka ja tuntee äärimmäisen huonoa omaatuntoa jo valmiiksi siitä, jos ei kykene töihinsä. Siitäkin, että työnantajalle tai yhteiskunnalle tulee lisäkustannuksia sairastamisen takia.
Tämä ei silti kaikkia auta, vaan ehkä enemmän niitä masentuneita, jotka ovat elämäntilanteidensa takia ahdistuneita, esimerkiksi vaikea ihmissuhde/suhteet kotona, kuten mainitsit. Se ei ole siinä mielessä samanlainen kliininen masennustila kuin se, että masennus puskee päälle, vaikkei tässä hetkessä olisi mikään ulkoinen tekijä huonosti. Toki sitä elämäntilanteista johtuvaa masennusta ja ahdistustakin lääkitään ja annetaan sairaslomia, mutta se ei ole pohjimmiltaan lainkaan sama kuin masennus pitkän linjan mielenterveyden ongelmana kuten vaikka aloittajalla. Elämäntilanteet voivat vaihtua, mutta vointi pohjimmiltaan ei.- perusteluna
vielä tähän edelliseen viestiini "ihan pakko"-nimimerkillä vaikka oma tapaukseni. Olen halunnut tehdä itsemurhan jo ala-asteelta lähtien, nykyisin olen jo lähemmäs kolmekymppinen. Silti olen kaikkeni tehnyt, jotta vaikuttaisin ihmisten silmissä kelvolliselta ihmiseltä, suorittanut kouluni kunnialla ja jatko-opiskellut pitkälle. Minulle on toki tapahtunut paljon ikäviä asioitakin elämässä, mutta myös paljon ihan hyvää, olen päässyt opiskelemaan mukavalle alalle, minulla on nuoresta asti ollut hyvä vakituinen parisuhde, olen myös löytänyt hyviä ystäviä matkani varrella. Kaikista näistä olen äärimmäisen kiitollinen, mutta silti, masennusjaksot seuraavat minua varmasti kuolemaani asti. Tämäntyyppinen masennus onkin ehkä enemmän sukua kaksisuuntaiselle ja skitsofrenialle, mutta oireet eivät ole aivan yhtä radikaalit kuin edellä mainituissa. Aivoissani on varmasti jokin pysyvä vika, jolle en vain mahda mitään olosuhteitani muuttamalla, töitä tekemällä tai olemalla.
- Terapiatapaus
Totta kai töissä oleminen voi olla tapa pitää itsensä kasassa. Kaikki kun vaan ei voi mennä töihin esim, siksi että työ on niin vaativaa, ettei vakavasti masentuneena pysty hoitamaan hommia, tai pystyy mutta tulee niin paljon virheitä, että siinä voi olla sitten kaikki pilalla. Tai joutuu tekemään kaiken kahteen kolmeen kertaan. Siinä sitä tulee kustannuksia työnantajalle.
Työnantajan ajatteleminen on kyllä aika toissijainen juttu, jos on itse vakavasti sairas.
Sitä paitsi vakavasti masentunut työpaikalla voi olla hirveä rasite muille työntekijöille.
Ja kuinka moni työnantaja ottaa vakavasti masentuneen töihin. PIkemminkin tulee kenkää aika nopeasti. - daaaaa
Masentuneen täytyy saada sairaslomaa silloin jos ei pysty nukkumaan. Itse joskus opiskeluaikana olisin varmasti kuollut unettomuuteen tai unettomuuden aiheuttamiin muihin sairauksiin, jos en olisi saanut sairauslomaa. Ei kukaan voi pitkään elää noin 1,5 tunnin yöunilla. Ja varmasti monelle muullakin masentuneella on unettomuutta yms. Teepä siinä sitten töitä, ei se kahvi väsymykseen enää auta jos viikossa nukkuu sen mitä pitäisi nukkua yhdessä yössä.
- 15vuotta masentunut
vaihda työpaikkaa
- Kalju Pitkätukka
"Vaihda työpaikkaa", tosi kätevä neuvo masentuneelle...
Niin kuin masentuneella olisi voimia moiseen.
Jos on, ei ole lievää pahemmin masentunut.
Monilla aloilla ja monin paikoin työpaikan vaihto ei sitä paitsi ole terveellekään pikkujuttu, töitä kun ei välttämättä ole.
Mulla oli 16 vuotta sitten(huhhuh, olenpa vanha!), tosi kelju työ, ja yritin etsiä
toista työtä n. vuoden ajan tosi aktiivisesti, turhaan.
Onneksi toimenkuvani muuttui viimein.
Jos töihin suinkin saa raahauduttua ja hommansa hoidettua, ei sairausloma ole
mielestäni oikea ratkaisu, masentunut tarvitsee jotain joka pakottaa liikkeelle. - Lastenhoitaja nyyh!
Pienten lasten hoitajana masentuneena on vaikeaa niin itselleni kuin lapsillekkin.
Lapset aistivat masentuneen ihmisen ja syyllistävät itsensä ja ahdistuvat masentuneen seurassa,, pahimmillaan jopa peläten masentunutta.
Heille ei voi edes teeskennellä ja yrityskin hämätä heitä pahentaa vain tilannetta.
Masentuneen paikka ei ole ainakaan ihmissuhde työssä, jossa on hoitajan roolissa. - Anonyymi
Minä joudun olemaan masentuneens töissä
- Anonyymi
Mä sain potkut.Sosiaalialalla ei voi olla masentuneena töissä koska asiakkaille ei voi näyttää pahaa oloaan.
- Anonyymi
Minä olen ihan umpikujassa, mutta yritän avata, miksi uusi ammatti, eläke, sairausloma, osa-aikaisuus, psykoterapia, eikä mm. masennus-, psykoosi-, epilepsia-, hermokipu- eikä rauhoittavat lääkkeet tai niiden koktailit tässä tilanteessa auta.
Nim. kaikki on jo kokeiltu, palloa nilkkaan ja hyppyä sillalta alas. Muut tietää aina minua paremmin, se on yksi asia, joka ei muutu koskaan. - Anonyymi
Poista tappaa itsesi tänään saatanan kusipää paska vitun läskiperse Kokoomus toivottaa sinulle paskaa helvetisti
- Anonyymi
Mä oon töissä ja mulla on paha ahdistus ja masennus. Menen robottina sinne töihin ja vapaa ajat nukun kotona. Ei voi mitään. Pakko vaan mennä.
- Anonyymi
Kun vetää ittensä loppuun niin siitä sitten kroppa pettää muutenkin kuin vain psyykkisesti , kannattaa hakea apua ajoissa , itse lopetin työnteon kokonaan enkä päivääkään kadu päätöstä , terveys edellä .
- Anonyymi
Työterveyshuollosta ei minullekaan ollut apua.Perfslle potkivat.Yksityisiltä sain apua.Psyyke ja loppuajasta pieni leikkaus auttoi,että nopeammin pääsin eläkkeelle
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003184550- 162226
- 1922056
- 1071456
- 771343
- 74982
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57947IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2899Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119824Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59746