LÄÄKKEEN OTTAMINEN

57 V OSTEOPOROOSI

Kysyisin kenellä on jo ollut lääkitys mitenkä otat lääkkeen minulla on Flosamax 70 mg joka otetaan kerran viikossa pitääkö ensin olla ½ tuntia ylhäällä ja sitten ottaa lääke sekä ½ tunnin kuluttua voi syödä, vai saako lääkkeen ottaa heti kun on noussu ylös.
Sen tiedän että makuuasentoon ei saa mennä lääkkeenoton jälkeen.

10

3116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oste o´ Poroosi

      FOSAMAX 70 MG

      Mitä jos lukisit ohjeet vielä kerran.
      Suomenkielellä sanotaan:

      YLÖSNOUSUN JÄLKEEN, TAVALLISEN VESILASILLISEN KANSSA,
      PUOLEEEN TUNTIIN EI SAA OTTAA MUITA LÄÄKKEITÄ TAI

      JUOMIA SEKÄ RUOKAA, EIKÄ KÄYDÄ MAKUULLE.

      ON SIIS SAMA OTATKO SEN HETI VAI 1/2 TUNTIA YLÖSNOUSUN JÄLKEEN, MUTTA TYHJÄÄN VATSAAN.

      • 57 v osteoporoosi

        Osaan kyllä lukea mutta kun lääkäri neuvoi olemaan
        ensin ½ tuntia ylhäällä ja sitten ottaa lääkkeen,
        siksi halusin varmistaa muilta kokeneilta.


    • Nainen -59

      Hei!

      Minä olen saanut ohjeeksi, että tabletti otetaan heti aamulla TYHJÄÄN vatsaan vesilasillisen kanssa (vettä reilu lasillinen niin lääke ei ärsytä niin paljon vatsaa). Sen jälkeen ei pitkäkseen eikä mitään suusta alas puoleen tuntiin.

      Olen ymmartänyt, että tässä on tärkeintä nimen omaan sanat: tyhjään vatsaan. Lääkeaine on huono imeytymään ja näin se toimii parhaiten!

      Toivottavasti auttaa......

      • 57 v osteoporoosi

        Kiitoksia tiedosta lääkäri sanoi minulle että pitää olla ½ tuntia ylhäällä ennen lääkkeen ottoa
        siksi halusin varmistaa vielä kokeneilta, ojeessa kyllä sanottiin ylösnousun jälkeen.


      • Oste o Poroosi
        57 v osteoporoosi kirjoitti:

        Kiitoksia tiedosta lääkäri sanoi minulle että pitää olla ½ tuntia ylhäällä ennen lääkkeen ottoa
        siksi halusin varmistaa vielä kokeneilta, ojeessa kyllä sanottiin ylösnousun jälkeen.

        Fosamaxista vielä. Lääkkeen ohje ajaa aina lääkärin ohjeen edelle. Kuten edellä mainittiin, TÄRKEÄÄ: Samana viikonpäivänä, tyhjään vatsaan VAIN veden kera. EI SIIS MEHUA;MAITOA; ja puolituntia ylhäällä, sitten aamiainen ja muut lääkkeet. Syö D-vitamiinia, se edistää kalkin imeytymistä. Rööki ja viina pois. Vähennä kahvin juontia.
        Olen yksi niistä 5% suomalaismiehistä jotka sairastaa ko. tautia. Tähän ikään piti tulla että sai naistentaudin. :D


      • samassa veneessä
        Oste o Poroosi kirjoitti:

        Fosamaxista vielä. Lääkkeen ohje ajaa aina lääkärin ohjeen edelle. Kuten edellä mainittiin, TÄRKEÄÄ: Samana viikonpäivänä, tyhjään vatsaan VAIN veden kera. EI SIIS MEHUA;MAITOA; ja puolituntia ylhäällä, sitten aamiainen ja muut lääkkeet. Syö D-vitamiinia, se edistää kalkin imeytymistä. Rööki ja viina pois. Vähennä kahvin juontia.
        Olen yksi niistä 5% suomalaismiehistä jotka sairastaa ko. tautia. Tähän ikään piti tulla että sai naistentaudin. :D

        Osuin tänään tähän "karsinaan" ja niin tutunkuuloista tuo Fosamaxin käyttö. Sunnuntaiaamuna minäkin kellon kanssa otan nappini aina. Minulla on todettu sarkoidoosi, josta syystä sitten minua dumpataan kortisonilla. Sen haittojen estoon on tuo Fosamax. Pahuksen kallis aamunappi, se kun ei ole erityiskorvattava lääke edes.

        Otsikoin uteluna ja nyt pääsen siihen. miten kauan olette syönyt tätä lääkettä. Onko ollut apua?
        Miten luustonmittaukset, kuinka usein sinne suunnilleen ohjataan?


      • nainen -59
        samassa veneessä kirjoitti:

        Osuin tänään tähän "karsinaan" ja niin tutunkuuloista tuo Fosamaxin käyttö. Sunnuntaiaamuna minäkin kellon kanssa otan nappini aina. Minulla on todettu sarkoidoosi, josta syystä sitten minua dumpataan kortisonilla. Sen haittojen estoon on tuo Fosamax. Pahuksen kallis aamunappi, se kun ei ole erityiskorvattava lääke edes.

        Otsikoin uteluna ja nyt pääsen siihen. miten kauan olette syönyt tätä lääkettä. Onko ollut apua?
        Miten luustonmittaukset, kuinka usein sinne suunnilleen ohjataan?

        Hei!

        Sarkoidoosi minullakin. Syön kortisonia jo viidettä vuotta. Syötyäni lääkkeitä muutaman kuukauden lääkäri ohjasi minut varuilta luuston tiheysmittaukseen. Tuloksena oli osteoporoosi selkärangassa ja osteopenia lonkan nivelissä.

        Kävin parin vuoden kuluttua seurantamittauksessa ja tilanne oli pysynyt ennallaan, kiitos varmaankin Fosamaxin ja kalkkilisän. Minulle sanottiin, että tilannetta tutkitaan 2-3 vuoden välein.

        Oletko muuten käynyt suomi24 keskustelupalstalla terveyssivuilla? Hakusanalla sarkoidoosi pääset siellä mukaan tosi mielenkiintoiseen keskusteluun jota käydään tästä kortisonin syömisestä. Vaihtoehtoisen lääkityksenkin käyttäjä löytyy, enkä tarkoita nyt luontaistuotteita!


      • heikosti imeytyvä
        Oste o Poroosi kirjoitti:

        Fosamaxista vielä. Lääkkeen ohje ajaa aina lääkärin ohjeen edelle. Kuten edellä mainittiin, TÄRKEÄÄ: Samana viikonpäivänä, tyhjään vatsaan VAIN veden kera. EI SIIS MEHUA;MAITOA; ja puolituntia ylhäällä, sitten aamiainen ja muut lääkkeet. Syö D-vitamiinia, se edistää kalkin imeytymistä. Rööki ja viina pois. Vähennä kahvin juontia.
        Olen yksi niistä 5% suomalaismiehistä jotka sairastaa ko. tautia. Tähän ikään piti tulla että sai naistentaudin. :D

        niin miettikääpä sen viikkotapeltin ottoa. Yritin ja kivut alkoivat ja siirryin jokapäivä otettavaan Fosamaxsiin. Aamusin otettu lasillinen vettä on myös hyvä vatsalle.
        Itse olen sitä mieltä, että imeytymishäiriö on elimistössäni eikä lääkkeestä jotuva.
        Fosamax ammulla tyhjään vatsaan ja kalkki-D illalla 2 tuntia ruokailun jälkeen. Käytän jauhetta Ostram-Vit.D3 ja sekin juomalasilliseen tai mukilliseen vettä sekoitettuna.


      • mari
        heikosti imeytyvä kirjoitti:

        niin miettikääpä sen viikkotapeltin ottoa. Yritin ja kivut alkoivat ja siirryin jokapäivä otettavaan Fosamaxsiin. Aamusin otettu lasillinen vettä on myös hyvä vatsalle.
        Itse olen sitä mieltä, että imeytymishäiriö on elimistössäni eikä lääkkeestä jotuva.
        Fosamax ammulla tyhjään vatsaan ja kalkki-D illalla 2 tuntia ruokailun jälkeen. Käytän jauhetta Ostram-Vit.D3 ja sekin juomalasilliseen tai mukilliseen vettä sekoitettuna.

        minkä hintaisia lääkkeet ovat?


      • käyttäjä
        mari kirjoitti:

        minkä hintaisia lääkkeet ovat?

        Kolmen kuukauden annos, joka otetaan jokapäiväisenä tablettia maksaa 67 euroa itselle eli siitä on pois jo Kela-korvaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe