koiranjalostuksen merkitys aggressiivisuuteen

antidogo

Jonas Donner, tutkimusjohtaja, Genoscoper Oy MOT-ohjelmassa:

"Argentiinan Doggi esim. on jalostettu mm. suurriistan metsästykseen, esim. villisian metsästykseen, vahtikoiraksi, eli siinä voisi ajatella että on hyödynnetty vahvaa puolustus- ja saalistusviettiä, eli se antaa sitten viitekehykset sen rodun käyttäytymiselle, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö se voisi olla aivan loistava koira omassa käyttötarkoituksessa, omassa käyttöympäristössä, se saattaa vain vaatia omistajaltaan hieman enemmän arkielämän tilanteissa, eli oikeat kädet käsitellä."

Suomessa ei saa metsästää suurriistaa kuten Argentiinassa päästämällä koirat raatelemaan elävää saaliseläintä. Siispä Dogo Argentinolle ei löydy tätä alkuperäistä rodun käyttätarkoitusta Suomesta.

Vahtikoiria Suomessa toki tarvitaan, mutta ei sellaisia, jotka voivat repiä luvatta lähestyvän ihmisen rikki.

MIKSI sitten juuri tämän rotuisia koiria pitäisi olla Suomessa?

Koska MINÄ kuvittelen olevani helkutin hyvä koirankouluttaja, joka selviää vaativistakin roduista?

Koska MINÄ olen tyhmä ja tietämätön, ja nää on niin söpöjä.

Koska MINÄ tarvin turvaa kaduilla toislta kaltaisiltani.

Suomi ja suomalaiset eivät tarvitse dogoja tänne.

12

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiinsa niin juur

Samaa mieltä olen minä.

• hessssssu374

Kuinka monta dogoa olet tavannut, tai oletko edes nähnyt yhtään tälläistä muuten kuin tuossa ohjelmassa tai internetistä kuvia/videoita? Kuinka moneen dogoon olet tutustunut? Suomi ja suomalaiset eivät tarvi tuollaisia idiootteija tänne. Nyt järki käteen taas...

• lakkallk

Järki oli tuossa aloittajan viestissä. Koiralle itselleenkin on parasta, jos pääsee toteuttamaan luonnollisia viettejään, muuten se saattaa stressaantua ja muuttua luonnevikaiseksi. Yhtä lailla dogo argentinolla pitää olla oikeus päästä toteuttamaan viettejään kuin vaikkapa ajokoirilla. Ja Suomessa dogo argentinot eivät pääse rodunomaisiin käyttötarkoituksiinsa.

• Palauttakaamme
        lakkallk kirjoitti:

Järki oli tuossa aloittajan viestissä. Koiralle itselleenkin on parasta, jos pääsee toteuttamaan luonnollisia viettejään, muuten se saattaa stressaantua ja muuttua luonnevikaiseksi. Yhtä lailla dogo argentinolla pitää olla oikeus päästä toteuttamaan viettejään kuin vaikkapa ajokoirilla. Ja Suomessa dogo argentinot eivät pääse rodunomaisiin käyttötarkoituksiinsa.

siis tämä argentiinan lahja maailmalle takaisin heille joille se kuuluu ja joiden luona Hän saa toteuttaa viettejään vapaammin kuin meillä täällä kireäpipojen pohjolassa.

• Bill put
        Palauttakaamme kirjoitti:

siis tämä argentiinan lahja maailmalle takaisin heille joille se kuuluu ja joiden luona Hän saa toteuttaa viettejään vapaammin kuin meillä täällä kireäpipojen pohjolassa.

Olkaatten niin hyvä vaan! Terve menoa dogot ja muut vastaavat, Suomi on parempi maa suomalaisille ilman teitä.

• wewqq

Ohjelman katsonut,voi päätellä mitä koira yritti tehdä.Ja voi myös päätellä ,onko tarvetta tuolla lailla mahdollisesti käyttäytyvälle eläimelle suomessa?
        Ei ole,lapset ovat maamme tärkeimpiä ihmisiä.

• Nimetön olen minä

Juuri näin!
      Hankkikaa dogo-loverit joku muu rotu, kumma jos ei tuolta suomen 300 rodun joukosta löydy kunnon koiraa. Silloin on vika teissä.

• dogodogoo

Se on niin söpö ja rauhallinen luonne. Ei tekisi pahaa kenellekkään.
      Näin on monesti kuultu kunnes se söpö koiruus on retuuttanut pahemmankerran oman perheen lasta. Sitten se on lopettettu ihan hiljaisuudessa.

• LS- ammatt.

Tehkää hyvät ihmiset lastensuojeluilmoituksia perheistä, joissa on lapsia ja isoja koiria. Epäsosiaalinen elämäntapa ja viehtymys isoihin, aggressiivisiin koiriin sekä lasten kaltoinkohtelu liittyvät usein yhteen. Ei ne lapsiparat pääse sieltä minnekään eivätkä tiedä että muut lapset saavat elää ilman pelkoa ja väkivaltaa.

• antidogo

Minusta on käsittämätöntä, että koirien vuosisatoja kestäneen rotujalostuksen merkitys niin helposti tyrmätään täysin ja väitetään, että rodun nykyinen yksilö ei voisi mitenkään olla vaarallinen, koska se ei (vielä) ole koskaan purrut ketään.

Jokaisella rodulla on ollut tietty käyttötarkoitus, jota varten ihminen on satojen koirasukupolvien ajan valinnut jalostusmateriaalista ne yksilöt, jotka parhaiten vastaavat tähän käyttötarkoitukseen. Kun on haluttu esim. toisten koirien kanssa koiratappeluissa mahdollisimman hyvin pärjääviä yksilöitä, on jalostettu siihen suuntaan. Kun on haluttu tiettyä metsästysominaisuutta, on taas jalosetttu siihen suuntaan.

Kun sitten otetaan vaikka suomalainen nykydogo, on sillä korkeintaan ehkä 5 sukupolvea takanaan, joita Ei ole valittu jalostukseen alkuperäisen suurriistan ja aggressiivisesti hyökkäävän vahtikoiran ominaisuuksia. Ja niiden 5 "rauhanomaisen" sukupolven takaa löytyy esim. 100-200 sukupolvea jalostusmateriaalia, joka on sopinut mitä erinomaisimmin alkuperäseen tarkoitukseen.

Kuinka tyhmä ihmisen täytyy olla, jos kuvittelee tällaisen koirarodun sopivan Suomen olosuhteisiin?

Otin esimerkiksi tässä dogoargentinon, mutta sama koskee myös esim. pittbullia ja amstaffia. Ne eivät sovi Suomeen, jos Suomi halutaan pitää koiraturvallisena maana!

Ketjussa kysyttiin, olenko tavannut dogoja? Olen tavannut, kuten myös pittejä ja amstaffeja sekä muita tappajakoiria. Olen asunut maissa, joissa ne aiheuttavat suuria ongelmia. En halua samaa Suomeen.

• einiintyhmä

Kanariandogit on luokiteltu vaarallisiksi myös kotimaassaan ja niiden pitoon on tullut rajoituksia. Asuin itse Kanarialla vuosia sitten ja jo tuolloin dogien pitäjät luokiteltiin kriminaaleiksi, joita naapuristo hyljeksi.

Minäkään en halua samaa Suomeen. Suomessa ollaan naiiveja. Kyllästyttää kuulla tätä samaa mantraa "Kaikki koirat ovat hyviä" ja "Vastuuntuntoinen omistaja kyllä..."

Tyhmä, tyhmempi, suomalainen koiraihminen.

• tyhjät tynnyrit?

Onneksi nämä dogofanit kuuluu sentään aika pieneen, mutta sitäkin äänekkäämpään, koiranomaistajien vähemmistöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      19
      2615
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      915
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      871
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      827
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      785
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      766
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe