Minusta tuntuu, että tulen vaan hullummaksi terapiassa. Terapeutti yrittää puhua kaikki asiat sopimaan omiin teorioihinsa ja tuntuu, että siitä on tullut koko terapian tavoite. Toiseksi minua häiritsee terapian puolueellisuus. Tuhosin edellisen ihmissuhteeni, vaikka toinen puolisko yritti olla loputtomiin kärsivällinen. Terapeutti on saanut päähänsä, että idealisoin exän ja syyllistän itseni. Faktat faktoina, olen käyttäytynyt törkeästi ja haluan apua. Asiaa ei auta minun pääni silittely.
Olen myös varsin ristiriitainen ihminen monin tavoin. Nuorena olin hyvä koulussa. Aloin kuitenkin juoda jo 13-vuotiaana ja hummailin kaikki viikonloput kaupungilla. Silti kirjoitin L:n paperit. Olen akateemisesti koulutettu, mutta tykkään katsoa esim. Big Brotheria ja lorvia Suomi24:llä. Sen sijaan boikotoin esimerkiksi Seiskaa ja iltapäivälehtiä, koska ne ovat mielestäni ajaneet syyttömiäkin ihmisiä perikatoon. Jokaisen asian mietin aina erikseen ja lopputuloksena on kummallinen soppa. Intressejäni on mahdoton ennustaa.
Tämä risoo terapeuttia, joka niin mielellään sijoittaisi minut johonkin kategoriaan. Olisin toivonut, että ammattilainen on tuollaisen yläpuolella. Huomaan, että hän kovasti haluaisi osata arvata, kuinka olen toiminut missäkin tilanteessa, mutta epäonnistuu siinä vähän väliä. Ja koettaa pelastaa tilanteen kääntämällä teoriansa ympäri. Lisäksi hän unohtaa joka kerta "kuvaan sopimattomat" asiat ja saan selittää ne uudelleen. Koko keskustelu on kiusallista. Tarvitseeko terapian olla jatkuvaa profilointia, eikö se voisi perustua johonkin muuhun?
Lisäksi terapeutti ajattelee pelottavan mustavalkoisesti. Esimerkiksi jos mainitsen vanhemmistani jotain hyvää, hän kääntää sen väen vängällä kielteiseksi. Jos vaikkapa sanon, että minulla on ollut tasa-arvoinen kasvatus, eli minut on otettu pienenä tyttönä mukaan niin isän rakennus- kuin äidin ruoanlaittopuuhiin ja asioita on minulle kärsivällisesti selostettu, hän toteaa: "Oletko varma, ettei siinä ollut kyse vain siitä etteivät he piitanneet missä olet?". Jäin kyllä vähän sanattomaksi. Tämä toistuu aina, jos mainitsen vanhemmistani jotain hyvää. Itse pyrin aina mahdollisimman pitkälti objektiivisuuteen ja minusta kaikissa ihmisissä on sekä hyvää että pahaa. Erikoista, että terapeutti splittaa, mutta potilas ei.
Olen monista tämäntapaisista asioista terapeutille sanonut, mutten saa häntä näkemään asioita noin. Hän on päättänyt, että minä olen hyvä ja olen kohdannut elämässäni pahoja ihmisiä, piste. Hän jopa sanoi, että ajattelee elämääni kuin leffaa, jossa on hyviksiä ja pahiksia ja minä kuulun niihin hyviksiin. Myönsi itsekin, ettei noin mustavalkoisesti saisi ajatella, mutta ajatteleepahan kuitenkin. Todella ammattimaista.
Terapeutti käy hermoon
16
491
Vastaukset
- Osio1
Osio sekalaiset ja Selvänäkijä suosittelen.
- väsyttää
Kyllä niissä terapeuteissakin on jotenkin henkisesti kypsymättömiä ihmisiä jotka jaottelevat ihmiset hyviin ja pahoihin ja näkevät maailmatn mustavalkoisesti. Ei mitään uutta tässä.. Kannattaisi vaihtaa terapeuttia jos terapiasuhde vain enemmänkin häiritsee kuin auttaa.
- putosinkärryiltä
Itse yllätyin kerran kun luulin että minulla oli ihan hyvä keskustelusuhde psyk.hoitajaan. Siis asiallinen ja vaikka esim. syyllistin itseäni niin hän jotenkin ohjasi keskustelua suuntaan että 'muissakin on vikaa' jne. Vaikken niin ollut ajatellutkaan tms.
Järkytyin hieman kun luin hoitajan minusta tekemät merkinnät jne. Minusta ne olivat hyvin negatiivis-sävytteiset ja asiat oli käännetty vähän 'päälaelleen' kuin olin keskusteluistamme antanut itselleni ymmärtää.
Jotenkin meni 'luottamus' hoitajiinkin että ovat face-to-face yhtä mutta sitten kirjoittavat merkinnöissään toista. - 1300
Jos tilanne on todella sellainen kuin annat ymmärtää, tekee terapeuttisi lukemattomia amatöörimäisiä virheitä.
1. Tärkeintä olisi kuunnella mitä mieltä asikas itse on ja kysellä ja yhdessä pohtia asioita eikä pyrkiä jyräämään asiakasta omilla näkemyksillään. Tämä on varmin tapa romuttaa luottamus, yhteistyö ja koko terapiasuhde.
2. Ihmisiä ei pidä kategorisoida tai "laatikoida" mihinkään diagnoosiin tai tyyppiin, koska jokainen ihminen ja jokaisen ihmisen psyykkiset ongelmat ja vaivat ovat uniikkeja. Tähän ammattivirheeseen syyllistyvät yleensä enemmänkin psykiatrit, mutta myös osaamattomat terapeutit.
3. Tarkoitus on auttaa asiakasta henkisten ja elämän ongelmien kanssa, ei pönkittää terapeutin omaa ammattiylpeyttä ja itsetuntoa tai yrittää osoittaa asiakkaalle kuinka "kyvykäs" profiloija ja terapeutti on.
4. Kuvaansopimattomien asioiden ja omien päätelmävirheiden lakaiseminen maton alle tai asioiden huomiotta jättäminen on tyypillistä erityisesti psykiatreille, mutta kyllähän tähän pystyvät syyllistymään myös osaamattomat terapeutitkin (huom. terapeutin taustallahan voi olla jopa psykiatrin koulutus. tästä kannattaa kysellä etukäteen, jos haluaa nimen omaan psykiatrisen koulutuksen sokaisemattoman terapeutin.)
5. Terapian tarkoitus ei ole profilointi. Psykologista profilointia käytetään esimerkiksi rikostutkinnassa poliisin toimesta, missä siitä on hyötyä. Terapian tarkoitus pitäisi olla ratkaisujen etsiminen kohdattuihin ongelmiin tai pahanolon syiden selvitys sekä henkinen tuki jne.
6. Aivan liian moni terapeutti, psykologi jne. hakee selitystä suoraan, ja pahimmillaan ainoastaan, lapsuudesta ja siellä koetuista asioista. Tämä tulee esiin siinä, että kaikessa viitataan siihen miten lapsuudessa on ollut, käynyt ja toimittu. Joskus terapeutit eivät osaa nähdä selitystä tapahtumille vaikka se olisi aivan nenän edessä lähihistoriassa ja -tapahtumissa. Selitys on ikään kuin liian helppo ja ilmeinen, jolloin epävarman terapeutin pitää alkaa kaivelemaan jotain teennäistä syvällistä kaukaa historiasta, jotta kuulostaisi ammattilaiselta. Tapa voi olla seuraamusta myös kokemattomuudesta. Tietenkin jollain ongelmat ja käytös kumpuavatkin syvempää, mutta toisilla ne ovat varsin ilmeisiä viimeaikaisten tapahtuminen seurauksia.
7. Jos terapeuttisi on jo "päättänyt" mikä sinussa on vikana ilman, että on valmis kuuntelemaa sinua, mitä mieltä olet ja mihin terapia ja lähempi tutustuminen johtaa, kannattanee nostaa kissa pöydälle ja jos ongelma ei ratkea, hakeutua ehkäpä seuraavalla.- tsirp2
Mistä tietosi terapeuteista ovat peräisin?
Kuinka monta terapeuttia tai psykologia tunnet niin hyvin, että voit analysoida heidän työtapaansa noin yksityiskohtaisesti? Vai onko jokin tutkimus tietojesi taustalla? - 1300
tsirp2 kirjoitti:
Mistä tietosi terapeuteista ovat peräisin?
Kuinka monta terapeuttia tai psykologia tunnet niin hyvin, että voit analysoida heidän työtapaansa noin yksityiskohtaisesti? Vai onko jokin tutkimus tietojesi taustalla?Käytä järkeä..... eikä kyseessä ole mikään yksityiskohtainen analyysi vaan isoista suuntaviivoista puhun.
- tsirp2
1300 kirjoitti:
Käytä järkeä..... eikä kyseessä ole mikään yksityiskohtainen analyysi vaan isoista suuntaviivoista puhun.
Sitä vähän arvelinkin..
MUTUA,
joka verhotaan muotoon "näin on näreet". - 1300
tsirp2 kirjoitti:
Sitä vähän arvelinkin..
MUTUA,
joka verhotaan muotoon "näin on näreet".Kuunnelkaa nyt tätä tsirp2:sta... :) Oletko terapeutti tai psykologi? Tarkoitukseni ei ollut loukata vaan tuoda esiin mahdollisia epäkohtia, joihin alalla potilas törmää.
- En siis ole alalla
Sinulla on päätäntävalta siinä, haluatko terapiassasi käydä. Tulee vaikutelma tai ainakin kysymys, että hyödyttääköhän jatkaa..
Kunnallisella puolella pitäisi (!!) olla oikeus vaihtaa terapeuttia ilman syyn selittämistä tai perusteluja (ne ovat asiakkaan oma asia).
Kelan kuntoutuspsykoterapiassa pätee sama: psykoterapeutin saa vaihtaa. Siinä tietenkin menettää omaa aikaansa ja vaihtamineen on aina iso prosessi, mutta turhaa terapiaa on turha jatkaa.
Kertomuksessasi on paljon huolestuttavaa ja ärsyttävää (siis puhun terapeutin toiminnasta). Ammattitaitoinen psykoterapeutti autta asiakasta löytämään asiakkaan itsensä.
Tarkoitus ei missään tapauksessa ole manipuloida, syöttää terapeutin omia (muka parempia) ajatuksia tai näkemyksiä. Psykoterapeutin tulee olal neutraali. Ainoat asiat, joissa voi ja pitääkin ottaa kantaa on jos asiakas on uhattu tai uhkaa muita (esimerkiksi asiakas on väkivaltaisessa parisuhteessa) tai asiakkaan lapset ovat vaarassa jollain tavoin (lastensuojeluasiat). Muissa asioissa terapeutin tulee luottaa siihen, että asiakas löytää itse itselleen parhaat vastaukset, suhtautumisen, ratkaisut.
Suututtaa puolestasi. Jaksaisitko toimia ja ehkä infota terapeutin esimiestäkin. - _enymmärrä_
Kerron oman lyhyen kokemukseni eräästä yksityisestä psykoterapeutista jolla oli vielä joku vaativan tason erityiskoulutus eli oli oppinut. Tämä terapeutti sanoi minulle lähes heti että "minulle ei mitkään selitykset kelpaa, että minä en mitään selittelyjä kuuntele". Toisin sanoen hänellä ei ollut kärsivällisyyttä eikä empatiakykyä kuunnella minua kun olin masennuksessa vaikeassa vaiheessa. Sitten hän myös yritti hakata päähäni jotain tosiasioita. Että "nämä on tosiasioita, sinun pitää ymmärtää". Ja muutenkin jotenkin empatiakyvytön. Koin että hän oli jotenkin ankara jota en todellakaan kaivannut siinä pisteessä. Ankara ja oli päättänyt että hän jotenkin "laittaa minut kuntoon". Sellainen olo oli. Ihan kuin hän olisi halunnut kouluttaa minut kuin jonkun koiran tai kurittaa ja kasvattaa minua kuin pikkulasta. Niin kuin minussa olisi ollut vika jonka hän korjaa. Minä odotan kun menen terapiaan että minua arvostetaan ja kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä eikä kohdella kuin olisin pikkulapsi jota vanhemman pitää kurittaa tai niin kuin rikkinäinen auto jossa on mutteri irti ja terapeutti sitten vaan kiristää mutterin paikalleen. Mielestäni terapeutti on ihan tasavertainen, ei ole terapeutin tehtävä jotenkin kasvattaa tai koulia aikuista ihmistä. Mietityttää että miten tälläisiä ihmisiä työskentelee terapeutteina, jotka eivät osaa kohdella ihmisiä tasavertaisina ja joilla ei ole kärsivällisyyttä kuunnella masentuneen ihmisen juttuja, ja jotka pitävät sairastunutta jotenkin heikkona ja vastuuttomana jota sen vuoksi pitää vähän "kurittaa" ja koulia? Ja jotka eivät osaa ottaa heikoilla olevan ihmisen tunteita huomioon?? Tottakai terapeutin loppuminen laitettiin sitten lopulta minun syykseni.
- _enymmärrä_
Tarkoitan terapian loppuminen, ei terapeutin loppuminen.
- 1300
Todella hyvä asioita otat esiin. Nimenomaan koko terapian lähtöajatus pitää olla empatian ja tuen tarjoaminen, ei autoritäärinen käskeminen, painostaminen tai moittiminen. Terapiasuhde menee useimmiten heti pieleen, jos osapuolet eivät ole samalla tasolla arvovallan kanssa. Ongelma ei ole vain osassa terapiasuhteita vaan koko psykiatrinen järjestelmä perustuu autoritääriseen valta-asetelmaan, jossa potilas on määrättävissä, uhkailtavissa ja pakotettavissa tiettyyn valta-asemassa olevan henkilön, usein psykiatrin, määräämään käsittelyyn. Käsittelyä voi olla pakkohoito (joka on oikean hoidon irvikuva) tai pakkolääkitykseen (joka taasen on oikean lääkitsemisen vastakohta). En tiedä onko moni terapeutti tai psykologi yhtä huonoja, mutta toivotaan, että löydät empaattisen ja humaanin ihmisen avuksesi, jonka kanssa voit tehdä luotettavaa yhteistyötä.
- _enymmärrä_
1300 kirjoitti:
Todella hyvä asioita otat esiin. Nimenomaan koko terapian lähtöajatus pitää olla empatian ja tuen tarjoaminen, ei autoritäärinen käskeminen, painostaminen tai moittiminen. Terapiasuhde menee useimmiten heti pieleen, jos osapuolet eivät ole samalla tasolla arvovallan kanssa. Ongelma ei ole vain osassa terapiasuhteita vaan koko psykiatrinen järjestelmä perustuu autoritääriseen valta-asetelmaan, jossa potilas on määrättävissä, uhkailtavissa ja pakotettavissa tiettyyn valta-asemassa olevan henkilön, usein psykiatrin, määräämään käsittelyyn. Käsittelyä voi olla pakkohoito (joka on oikean hoidon irvikuva) tai pakkolääkitykseen (joka taasen on oikean lääkitsemisen vastakohta). En tiedä onko moni terapeutti tai psykologi yhtä huonoja, mutta toivotaan, että löydät empaattisen ja humaanin ihmisen avuksesi, jonka kanssa voit tehdä luotettavaa yhteistyötä.
Kiitos, virkistävää että on samalla tavalla ajattelevia ihmisiä. Välillä tuntuu että tämä koko maailma ihan hullu kun jopa psykiatrisessa hoidossa ihmisiä suoranaisesti alistetaan ja sitten sun pitäisi vain hyväksyä se. Osa psykiatrisella alalla toimivista ihmisistä näyttää olevan täysin sokeita omalle käytökselleen. Mutta ehkäpä jostain löytyisi joku järkevä ihmisen terapeutiksi.
- Turhautunut..
ap se täällä.. Kiitos kaikille myötätuntoisista vastauksista. Sitä alkaa ihan liian usein miettiä, että vika on itsessä, kun se terapeutti siinä on kuitenkin se täyspäinen osapuoli.
Meneillään on minulla siis Kelan tukema terapia, joka alkaa olla jo pian lopuillaan. Mietin vaan, että jättäisikö loput kuukaudet käyttämättä ja kävisi sillä rahalla vaikka hieronnassa rentoutumassa. Kun tuntuu, että tuolla vaan kasaa frustraatiota. Terapeutti on kamalan viehtynyt kaikkiin teorioihin ja lukee aina ääneen jostakin kirjasta otteita, koska "tällaista ongelmaa sinulla selvästi on". Minulle on yhdentekevää, istunko jonkin kirjan kuvaukseen - kysymys kuuluu, mitä asialle voi tehdä?
Paniikki tässä alkaa iskeä; terapia kokeiltu, kaikkien lääkeryhmien lääkkeitä kokeiltu, ruokavaliota koetettu parantaa, lisäravinteet testattu. Mikään ei vaan auta tähän pahaan oloon.- kasölökd
Googlaa mitä kaikkea apua on saatavilla 12-askeleen ohjelmasta ja ryhmistä. Moni on saanut apua jatkuvaan pahaan oloonsa.
- Terapiatapaus
Onko kyseessä ihan oikea psykoterapeutti? Kyse siis ole depressiohoitajan ns. keskusteluavusta?
Oletko sanonut terapeutille suoraan mitä ajattelet hän asenteestaan ja puheistaan?
Joo ei vaikuta ammattimaiselta touhu.
Kannattaa laittaa vaihtoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791