12 Years a Slave (2013)

Veteranfan

Kahdentoista vuoden orjuudesta kertoo elokuva,jonka on kirjoittanut Solomon Northup v.1853. kirjaa ei vieläkään ole suomennettu,vaikka leffa pyörii valkokankaalla.
Tämä on poikkeuksellinen western,orjuus on asia joka ollaan haluttu sivuuttaa kaikissa hollywoodin western tuotteissa,joitakin pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.

Solomon Northup jota esittää raastavasti roolia esittävä Chiewetel Ejiofor siepataan huumamalla orjuuteen.Solomonilta vapaalta mieheltä riistetään täten kaikki ihmisoikeudet .

Orjuushan perustuu täysin ihmisen olotilan alemmuuteen,jota harjoitetaan säännöllisin väliajoin väkivallalla ja pelottelulla.Ennenkaikkea orjuudella pyrittiin halpaan työvoimaan ja tietenkin veronkiertoon,asioita joita harrastetaan nykypäivänä enemmän kuin koskaan.
Orjatutkija Kevin Bales kertoo nykypäivänä olevan maailmalla 27.miljoonaa orjaa,joista meillä täällä suomessa on n.650. orjaa.

Orjana Solomon Northup on erikoistapaus sillä hän oli koulutettu mies ja ammattimuusikko viulunsoittajana.Solomonin tarina on elokuvahistorian harvoja tositarinoita orjakuvauksena,jos ei lasketa "Juuret" TV-sarjaa mukaan.

Kirjan filmatisointiin ilmeisesti tarvittiin hollywoodin ulkopuolinen tekijä,sillä ohjaaja Steve McQueen on brittisyntyinen afrikkalaisen sukujuuren omaava lupaavin ohjaajanimi tällä hetkellä rapakon takana.

Elokuvassa on kohtauksia,jotka raastavat sydän pohjaa myöten.
Sydäntäsärkeviä kohtauksia joista tulee äärimmäinen vihan tunne mooraalittomuutta kohtaan.
Viha orjuutta kohtaan on luontevaa tämän elokuvan katsomisen jälkeen.Olisi vain kiva joskus saada luettua Northupin 250.sivuinen teos (teosta saa englanniksi) tämä elokuva on 9. Oscar ehdokkuutta saanut,mutta montako pystiä se saa???

Muistiin tulee Spielbergin 11.Oscar ehdokkuuden saanut Color Purple v.1986. joka ei saanutkaan yhtään pystiä.
12 Years a Slave tuskin tulee jäämään pystittä,tai sitten valitsijat ovat väärällä alalla.
Elokuva on mestariteos.

TÄHTIÄ ¤¤¤¤¤

3

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veteranfan

      Lupita Nyongo palkittiin parhaasta sivuosasta.

      Paras muokattu käsikirjoitus.

      Vuoden paras elokuva.

      Ei mikään mieltä ylentävä elokuva,mutta varmasti tunteisiin vaikuttavin elokuva.

      Orjuutta on nykypäivänä enemmän kuin koskaan,säälimättömän ajankohtainen elokuva.

    • Jfftjujuu5446

      Minua ajetaan kuolemaan psykiatriassa. Minua on hoidettu 10 vuotta (”slave”).

      Ensimmäinen sairaalapsykologi ei pitänyt minua mielisairaana ja minulla ei ollut tarvetta sairauslomiin.

      Voitreko auttaa minua?

      [email protected]

      Tarvitsisin todella apua.

      • Ggjyggtg

        * voitteko


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe