Kysymys viini tietäjille?

Ei tietoo viineistä.

Löysin kaapista Romaniasta tuliaseksi saadun punaviinipullon. Cabernet sauvignon, dealu mare- valea calugareasca 2002. Kysymys kuuluukin on kellään tietoa minkälaista viiniä tää on, onko jotain hienoo kallista vuosikertaa 2002 vai kehtaako tätä tarkota kellekään? Oon niin tietämätön näistä viineistä ja ei viittis vieraille juottaa mitään kuraa.

2

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viinistelijä

      Minä joisin tuon viinin pois itse ja pian sittenkin.

      Jos haluat vieraillesi viiniä tarjota, niin hanki siihen tarkoitukseen jotain paremmin tunnettua ja hyväksi tiedettyä viiniä.

      Romania on toki ikivanha viinimaa, mutta sen tuotteista on paha mennä sanomaan mitään niitä maistamatta. Alkon luettelossa on tällä hetkellä Romaniasta vain yksi puna- ja yksi valkoviini, ja molempia luonnehtii poikkeuksellinen makeus. Jos punaviinissä on sokeria 15 grammaa litrassa (kuten Alkon tämänhetkisessä romanialaisessa), niin minulta se jää armotta kaupan hyllylle. Valkoviinin sokeripitoisuus 55 grammaa litrassa on eri asia, mutta tuollainen makeus rajaa valkoviininkin käyttötarkoituksen kapeaksi.

      Alkon kummankin romanialaisen hinta jää alle 10 euron.

      Vain harvat huippuviinit paranevat enää oltuaan kypsymässä toistakymmentä vuotta valmistamisen jälkeen. Useimmat halvat ja keskihintaiset viinit ovat tuon ikäisinä jo "ehtoopuolella", parhaan nautittavuutensa menettäneitä. Kun tuon viinin säilytysolosuhteetkaan 12 vuoden ajalta eivät ole tiedossa, olisi sen paljastuminen huippuviiniksi enemmän kuin yllättävää.

      Muuten: jos olet todellakin tietämätön viineistä, niin miksi ihmeessä haluat tarjota vieraillesi viiniä?

    • Meri ja Miisu

      Jos et halua että sitä juodaan niin käytä se ruokaan. Lihakastikkeeseen tai karjalanpaistiin. Kyllä luulis vieraillekin kelpaavan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1992
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      158
      1682
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe