Muilla vastaavaa?

Vatsansa vanki

Mulla ongelmana melko yhtäkkisesti alkaneet vatsavaivat, joita jatkunut nyt yhtäjaksoisesti yli kuukauden. Aamuisin maha on kipeä ja vessaan on päästävä heti herätessä ja muutenkin aamun aikana useampaan kertaan. Uloste ei välttämättä ole mitään ripulia, mutta tulee todella kovalla paineella mahakivun saattelemana. Pidätellä ei pysty. Kun aamusta selviää (suoli tyhjentynyt kunnolla?) niin päivisin olo yleensä Suht normaali. Iltaa kohden alkaa mahan pulputus ja kramppimaiset kivut, kamalat ilmavaivat sekä aivan vetinen uloste, jota lähinnä tulee ilman mukana. Melkein siis joka pieru pitäisi päästellä pöntöllä. Pieraisun jälkeen mahaan myös koskee hetkellisesti. Myös yöllä herään ilmavaivojen aiheuttamiin kipuihin. Alkaa hieman elämänlaatu kärsiä kun aamut menee vessassa ja illat saa piereskellä vettä! Lääkärissä olen käynyt ja kaikki mahdolliset verikokeet otettu ja kaikki normaalit. Tähystykseen (molemmat päät) olen menossa mutta verikokeiden perusteella lääkäri ei uskonut että suolistosta mitään mullistavaa löytyy.

13

4191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh1

Vaikuttaa ärtyneen suolen oireyhtymältä. Minulla vastaavanlaiset oireet ja stressi oireista pahentaa. Minua ei olla tähystetty, mutta sisätautilääkäri antoi oireiden perusteella tuon diagnoosin. Välillä vaivaa kuukausia melkein joka päivä, sitten taas on rauhallisempaa. Ruokavalio voi auttaa.

• vatsansa vanki

Jätin heti kaikki ylimääräiset sokerit pois kun oireet alkoi, söin gluteenitonta (nyt ennen tähystystä syötävä myös viljoja), käytössä myös Vi-siblin. Yritän muutenkin syödä terveellisesti, maukeutusaineita en ole koskaan käyttänyt muutenkaan, maitotuotteet on laktoosittomia jne. En enää keksi miten muuttaisin ruokavaliotani kun tuntuu, että ihan sama mitä syö, vatsa on samanlainen koko ajan.

• Late528

Kannattaisi tähystää niin saa selville

• Vatsansa vanki

Tähystykseen olen siis kyllä menossa.

• hmh1

Joskus vatsalla kestää toipua kokemastaan "järkytyksestä". Tarkoittaen siis että jostain vatsasi on ottanut itseensä, niin suolen toiminnan palautumiseen voi mennä 6-12 kk, näin gastrolääkäri minulle sanoi...

Mutta, tiedän tunteesi vallan hyvin jos vatsa on jostain kovin ärtynyt on aivan sama mitä syö. Yöllä minulla vatsa ei kovasti vaivaa, joskus jos on jo nukkumaan mennessä vatsassa paljon ilmaan, voi siihen tunteeseen yöllä herätä.

• Vatsansa vanki

En minäkään onneksi jatkuvasti öisin mahan takia valvo, mutta usein kerran yössä vähintään maha herättää. Kyllähän varmasti aikaa voi toipumiseen mennä, mutta tosiaan on niin turhauttavaa yrittää syödä terveellisesti jne kun vatsa on samanlainen syö sitten salaattia tai pieniä kiviä

• Vatsansa vanki
        Vatsansa vanki kirjoitti:

En minäkään onneksi jatkuvasti öisin mahan takia valvo, mutta usein kerran yössä vähintään maha herättää. Kyllähän varmasti aikaa voi toipumiseen mennä, mutta tosiaan on niin turhauttavaa yrittää syödä terveellisesti jne kun vatsa on samanlainen syö sitten salaattia tai pieniä kiviä

Mulla todettiin CU.

• 19+7

Mulla todettiin CU.

Mikä hoitona? Mulla tismalleen samankaltaiset oireet, sisätautilääkäri ensi viikolla.

• Vatsansa vanki
        19+7 kirjoitti:

Mikä hoitona? Mulla tismalleen samankaltaiset oireet, sisätautilääkäri ensi viikolla.

Hoitona kasa kalliita lääkkeitä :D Nyt menee Asacol 800mgx4 suun kautta ja 1g x1-2 peräruiske ja kortisonia laskevalla annokselle. Meni vaan sen verran aikaa oireiden alkamisesta tähystykseen ja lopulliseen diagnoosiin, että vielä ei ainakaan oo lääkkeet täysin auttaneet kun suoli muhi tulehtuneena niin pitkään.

• Vatsansa vanki

Hoitona kasa kalliita lääkkeitä :D Nyt menee Asacol 800mgx4 suun kautta ja 1g x1-2 peräruiske ja kortisonia laskevalla annokselle. Meni vaan sen verran aikaa oireiden alkamisesta tähystykseen ja lopulliseen diagnoosiin, että vielä ei ainakaan oo lääkkeet täysin auttaneet kun suoli muhi tulehtuneena niin pitkään.

Niin ja en tainnut aikaisemmin kirjoittaa, että myös verta tulee vessareissujen yhteydessä, mutten aluksi ollut siitä huolissaan kun lääkäri sanoi sen johtuvan sisäisestä pukamasta.. Verenvuotohan on tässä taudissa tyypillinen oire vatsaoireiden lisäksi.

• pupu52

minulla ollut jo yli 20v se cu... oli alussa tosi paha kun ei lekuri antanut oikeita lääkkeitä vaan tosi kalliita ja tehottomia ruiskeita kk tolkulla joilla ei ollut mitään vaikutusta. Onneksi sitten tuli uusi lääkäri ja sanoi suoralta kädeltä että sinut hoidetaan terveeksi.Olin sairaalassa 2vko ja sain suoraan suoneen kovia lääkkeitä ja jätti annosta kortisonia. Se kortisoni kuuri kesti sitten yli 2kk ja azamun lääke sitten minun pelastukseni oli sen taudin kynsistä.Olin oireeton välillä yli 12v, mutta sitten puolisoni selkäsairaus aiheutti kovan stressin minulle ja se cu aktivoitui uudelleen, nyt oli helppo nakki hoitaa kun olen saman lääkärin hoidossa edelleen. Tähystyksessä olin juuri tammikuussa ja seuraava on 1.5 vuoden kuluttua. Tuossa jaksossa jolloin olin oireeton, kävin 2 ja 3 v. välein tähystyksessä.
      Sressi on sellainen syy joka minulle sen cu. n on aiheuttanut alunalkaenkin, vuosia kestänyt alitajuntainen pelko toisen puolesta, että mitä saattaa sattua kun ei oikeaa hoitoa aikanaan selkä sairauteensa puolisoni saanut, stressin syitä on monia ja eri ihmisillä erilailla vaikuttavia.
      Loppuikäni tulen syömään lääkkeitä, hyvinä jaksoina ei tarvi kuin 2kertaa päivässä 2 asacolia.On tärkeää ottaa lääkkeet ohjeen mukaan säännöllisesti niin elämänlaatu pysyy hyvänä.Minä olin erittäin vessariippuvainen pahimmillaan taudin ollessa, kaupassa käyntikin oli tuskaisaa ja kaikki kulkeminen oli tarkoin suuniteltava vessojen sijainnin mukaan. Yöllä kun yli 20 kertaakin vessasa joutui käymään niin alkoi jo univajekin olla suunnatonta, mutta onneksi vaihtui se lääkäri ja sain hyvän hoidon. Toivon sinulle myöskin pikaista paluuta normaaliin elämään.

• Vatsansa vanki

Mullakin edessä kortisonitiputus, jos oireet ei hellitä, mutta hetki vielä odotellaan kun veriarvot kuitenkin ovat pysyneet suhteellisen hyvinä :) Mulla onneksi päivät on Suht helppoja, aamusin ravaan vessassa 2-4 kertaa ja illalla ja yöllä tulee lähinnä vaan nestettä. Muuten maha toimii siis melko normaalilla koostumuksella. Mulla Tulehdus ihan paksunsuolen loppuosassa. Verentulo vaan ahdistaa mutta ehkä Se aikanaan loppuu...

• pupu52

loppuu se ja paraneminen alkaa tuotapikaa... minulla oli kokosuolen mittaiseksi ja pahaksi päässyt juuri sen huonon lekurin takia mutta hyvällä vauhdilla alkoi parantua, jo pari ekaa viikkoa toi selkeän vasteen .Mulla oli veriarvot huonoimmillaan 78 , siis hemoglobiini, ja siksi sainkin 4 pussia verta sairalassa ollessani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe