helatorstain 1 evankeliumisaarnasta
16. Ällös siis mitenkään ryhdy selittelemään näin: Usko ei yksin saa vanhurskaaksi tulemista aikaan, siihen kuuluvat teotkin; onhan sen perusteella, mitä me sanoimme, päivänselvää, etteivät teot asiaan vähääkään vaikuta. Ketään ei vahingoita mikään muu kuin epäusko, koska teot eivät riitä. Jos olisi käsillä usko, kaikki olisi hyvää. Yhtä vähän siis kuin teot, epäuskossa oltaessa, vaikuttavat sitä, että ne ovat pahoja, yhtä vähän ne uskossa oltaessakaan vaikuttavat sitä, että ne ovat hyviä. Epäusko yksin turmelee kaikki teot, usko taas tekee ne kaikki hyviksi.
17. Tässä on kuitenkin vielä yksi seikka. Kristus sanoo: "Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi". Sanonet: Kuulenpa, että kastekin tässä tarvitaan. Tietysti se tässä tarvitaan, mutta kaste ei ole teko, jonka me itse teemme. Sen täytyy olla uskon mukana siitä syystä, että Jumala tahtoo, ettei usko jää sydämen salaisuudeksi, vaan että se purkautuu esiin, tullakseen maailman edessä tunnetuksi ja ilmeiseksi. Jumala on asettanut tämän ulkonaisen merkin sitä varten, että jokainen voisi osoittaa ja tunnustaa uskonsa, ja niin tultaisiin pyhään ristiin. Jos näet usko saa pysyä salassa sydämessä, voidaan olla varmoja siitä, ettei tarvitse kantaa ristiä eikä seurata Kristusta. Ellei näet maailma tietäisi meidän uskovan, meitä ei vainottaisi.
Luther kastesaarna III
34
105
Vastaukset
- maan m..
18. Toiseksi: kukaan ei meistä kostu eikä tule uskoon, ellemme julkisesti tunnusta evankeliumia ja ellei meillä ole julkista merkkiä, josta tiedetään, missä kristityitä on ja keitä he ovat. Jumala on siis järjestänyt siten, että meidän uskomme on tuleva ilmeiseksi pakanoille: ken vain on kristitty ja on kastattanut itsensä, on jo sellaisenaan vaarassa joutua pakanoiden ja epäkristittyjen käsiin ja surmattavaksi. On siis välttämätöntä, että me, jos olemme kristityitä, kastatamme itsemme, tai, ellei se ole mahdollista, ainakin sanomme: Halusta tulisin kastetuksi.
19. Tämä merkki on sitä paitsi annettu meille senkin tähden, että me Jumalan omalla armollisella avulla olisimme varmoja hänen armostansa, ja että jokainen voisi sanoa: Jumala on antanut minulle tämän merkin sitä varten, että olisin varma autuaaksitulemisestani, minkä hän on luvannut evankeliumilla. Hän on näet antanut meille sanansa, kirjeen, ja sanojen ohella kasteen, sinetin; näin usko, joka käsittääpi sanan, vahvistuu merkin ja sinetin avulla.- maan m..
20. Mutta tässä et todellakaan havaitse mitään ihmistekoa: kaste ei ole minun tekoani, vaan Jumalan. Se näet, joka minut kastaa, on Jumalan sijaisena, eikä hän suorita mitään ihmistekoa, vaan kaikki on Jumalan käsialaa ja tekoa: Jumala siinä varsinaisesti toimii. Sen tähden sopii ja pitääkin minun sanoa: Itse Jumala, minun Herrani, on kastanut minut ihmiskäden välityksellä; siitä minä voin kerskata ja siihen minä nojaudun ja sanon: Jumala on minulle antanut merkin, hän ei tahdo eikä saata valhetella, ja näin minä olen varma siitä, että hän on minulle armollinen ja että hän tahtoo tehdä minut autuaaksi: Poikansa kautta hän on lahjoittanut minulle kaiken, mikä hänellä on. Meidän puolellamme siis ei ole mitään muuta kuin usko yksin, ja hänen puolellansa sana ja merkki yksin. Tästä olemme tarpeeksi usein puhuneet; nyt siis ei ole tarvis tätä kysymystä enempää eikä laajemmalta käsitellä.
- teu,
"# Maan m #2
aloitus ,on minusta kummallinen -------------------------------------------------
Katso kohtaa 16. Ällös mitenkään ryhdy , selittämään näin , Usko
ei yksin saa vanhurskaaksi tulemista aikaan ... siihen kuuluvat teotokin
onhan sen pedrusteella , mitä me sanoimme ...
Tässä mennään ohi Jumalan sanan 1 Moos 15:6 sanoo toisin . - teu,
Maan m"
Mulla on kyllä juuri tuo saarna postillassani , je sen painatus on 2009 siis melko uusi
joka tarkoittaa lähinnä sitä , että näihin ei ole tehty selitys kirjoja minusta vielä..
mutta hkpä joskus , niin kuin niihin vanhimpiin on kuten 1949 , on
ja Lutherin selitys Galattalisille .
Mutta ostin kerran vahinkossa selitys saamatun se sattui kun katsotaan Nytkin Mark.
16:14:20 . Tähän sanoo , Jeesus ,vihdoin hän ilmestyy myös niille yhdelletoista
jotka oli aterialla , ja Hän nuhteli heitän epäuskoaan heidän sydämemsä kovuutta , kun he eivät olleet Uskoneet niitä , jotka olivat nähnet Hänedt ylönousseksi .
15. Ja Hä'n sanoi heille , Mankää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankelijumia kaikille luoduille. .
Jeesuksen ylösxnousemuksen jälkeiset ilmestymiset , opetus lapsille , näyttävät tapahtuneen seuraaraavati :
1. Maria Magdaleenalle ja ne muut naiset.
2. Pääsiäispäivänä , Pietarille ja Johannekselle .
3.Iltapuoleen opetus lapsille (2 , emmaiksen tiellä
4. Pääsiäs päivän iltana 10 opetuslsta , puuttui iskariot ja Tuomas .
5. Seuraavana sunnuntaina taas opetus lapsille ,Tuomas oli mukana
6, Tiberian järven rannalla , 7 opetus lasta .
7. Enemmälle kuin 500 veljelle
8. Velipuolelleen Jaakobille .
9. kaikille Apostoleille
10. Niille jotka olivat läsnä Hänen taivaaseen astumisessaan
Kopiontikilpailu jatkuu. Lutherin kirjasta Baabelin vankeudesta:
"Meidän tulee siis varoa niitä, jotka ovat heikontaneet ja vähentäneet kasteen voimaa sanoen, että kasteesta kyllä vuotaa meihin armoa, mutta että se sitten taas synnin tähden vuotaa meistä pois, joten meidän siis kasteen menetettyä tehonsa tulee pyrkiä taivaaseen toista tietä. Älä ajattele näin, vaan tiedä kasteen merkitsevän sitä, että me sen kautta kuolemme ja elämme uudelleen!
Parannuksen tietä tai mitä muuta tietä tahansa et voi palata muuhun kuin kasteen voimaan miettien yhä uudelleen sitä, että olet kastettu, miettiäksesi, mitä kasteesi merkitsi. Kaste ei menetä milloinkaan pätevyyttään, paitsi jos sinä epätoivoon joutuneena et enää tahdo palata pelastuksesi lähteelle. Sinä voit kyllä joksikin aikaa joutua hiukan eroon merkistä, mutta silti ei merkki ole menettänyt pätevyyttään. Niinpä sinut on kerran kastettu sakramentin mukaisesti, mutta sinun täytyy alituisesti tulla kastetuksi uskon kautta, alituisesti kuolla ja nousta uuteen elämään. Kaste on upottanut koko ruumiisi ja antanut sen sinulle takaisin. Samoin kasteen olemuksen täytyy niellä koko olemuksesi, ruumiisi ja sielusi ja antaa se takaisin viimeisenä päivänä kirkkauden ja kuolemattomuuden pukuun puettuna. Me emme siis milloinkaan ole ilman kasteen merkkiä emmekä sen olemusta. Päinvastoin on meitä kastettava yhä enemmän ja enemmän, kunnes viimeisenä päivänä täydellisesti vastaamme kasteen merkkiä."
=>Oleellista on, että ymmärrämme kasteen merkityksen. Nyt käyty juupas-eipäs väittely ei ole mitenkään oleellista, eli voiko joku uskoa ennen kastetta vai ei. Kasteessa kuitenkin tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä eikä missään muualla.
Pääasia on, että on kastettu ja uskoo siihen.- maan m..
"Kasteessa kuitenkin tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä eikä missään muualla."
Tämä tarkoittaa, että kastamaton ei voi pelastua. Miksi siis et tuomitse lainaamiani Lutherin kirjoituksia harhaopiksi? Olen lähes varma, että jos olisin omiin nimiini kirjoittanut jotain tänne päinkään: "Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon", niin jo olisi minut hurmahengitetty.
Siksi toisekseen itse allekirjoitan myös tuon tuomasi kopion, sikäli kun Lutherin tyyliä tunnen. Ja jos en allekirjoittaisi, ei tekisi heikkoa sitä sanoa. maan m.. kirjoitti:
"Kasteessa kuitenkin tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä eikä missään muualla."
Tämä tarkoittaa, että kastamaton ei voi pelastua. Miksi siis et tuomitse lainaamiani Lutherin kirjoituksia harhaopiksi? Olen lähes varma, että jos olisin omiin nimiini kirjoittanut jotain tänne päinkään: "Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon", niin jo olisi minut hurmahengitetty.
Siksi toisekseen itse allekirjoitan myös tuon tuomasi kopion, sikäli kun Lutherin tyyliä tunnen. Ja jos en allekirjoittaisi, ei tekisi heikkoa sitä sanoa.En sanonut että kastamattomuus kadottaa, mutta sanon että kaste pelastaa.
Kyselenpä sinulta maan matkamies tyhmiä:
Missä muualla kuin kasteessa sinulla on käsillä vettä ja henkeä yhtä aikaa?
Vai turvaudutko allegoriaan ja sananvaihtoon: eli vesi onkin "vesi" eli Pyhä Henki ?
Eli tarkoitatko siis että "jos ihminen ei synny Hengestä ja Hengestä ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Tai Ef 5:26 :että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
Tarkoitatko siis tässäkin Hengellä pesten, sanan kautta?
1. Piet 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste,..
tarkoitatko että kaste tässäkin on Henki?maan m.. kirjoitti:
"Kasteessa kuitenkin tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä eikä missään muualla."
Tämä tarkoittaa, että kastamaton ei voi pelastua. Miksi siis et tuomitse lainaamiani Lutherin kirjoituksia harhaopiksi? Olen lähes varma, että jos olisin omiin nimiini kirjoittanut jotain tänne päinkään: "Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon", niin jo olisi minut hurmahengitetty.
Siksi toisekseen itse allekirjoitan myös tuon tuomasi kopion, sikäli kun Lutherin tyyliä tunnen. Ja jos en allekirjoittaisi, ei tekisi heikkoa sitä sanoa."niin jo olisi minut hurmahengitetty."
Olet oikeassa. Niin olisikin tehty, oikein antaumuksella :)
Ukko Luteerus ei ole aina ollut tarkkana joka rivillä. Itsekin huomasi asian ja käski polttaa kaikki kirjansa ja lukea vain raamattua.
Ja sitten näitä yksittäisiä pitkän tekstin palasia käytetään oman uuden teologian tueksi. Niinkuin on käytetty lestadiolaisuudessakin.- maan m..
tyhmelin kirjoitti:
En sanonut että kastamattomuus kadottaa, mutta sanon että kaste pelastaa.
Kyselenpä sinulta maan matkamies tyhmiä:
Missä muualla kuin kasteessa sinulla on käsillä vettä ja henkeä yhtä aikaa?
Vai turvaudutko allegoriaan ja sananvaihtoon: eli vesi onkin "vesi" eli Pyhä Henki ?
Eli tarkoitatko siis että "jos ihminen ei synny Hengestä ja Hengestä ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Tai Ef 5:26 :että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
Tarkoitatko siis tässäkin Hengellä pesten, sanan kautta?
1. Piet 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste,..
tarkoitatko että kaste tässäkin on Henki?"Kasteessa kuitenkin tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä eikä missään muualla."
"En sanonut että kastamattomuus kadottaa, mutta sanon että kaste pelastaa."
Ei ole rehtiä.
Miksi et tuomitse Lutherin tekstejä - maan m..
tyhmelin kirjoitti:
"niin jo olisi minut hurmahengitetty."
Olet oikeassa. Niin olisikin tehty, oikein antaumuksella :)
Ukko Luteerus ei ole aina ollut tarkkana joka rivillä. Itsekin huomasi asian ja käski polttaa kaikki kirjansa ja lukea vain raamattua.
Ja sitten näitä yksittäisiä pitkän tekstin palasia käytetään oman uuden teologian tueksi. Niinkuin on käytetty lestadiolaisuudessakin.No jo oli heitto!
maan m.. kirjoitti:
No jo oli heitto!
No kai olet huomannut.
Täällä jokaisen pitää löytää toisen teksteistä joku vika jotta voi mätkiä harhaoppiseksi, ja samalla pääsee ylentämään itsensä.
Harrastus se on tämäkin.maan m.. kirjoitti:
"Kasteessa kuitenkin tapahtuu uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä eikä missään muualla."
"En sanonut että kastamattomuus kadottaa, mutta sanon että kaste pelastaa."
Ei ole rehtiä.
Miksi et tuomitse Lutherin tekstejä"Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta."
OK. Kyllä voin tuota virkettä kritisoida erillisenä. Ei kuulosta luterilaiselta muusta tekstistä irrotettuna.- usko vai luterilais.
tyhmelin kirjoitti:
"Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta."
OK. Kyllä voin tuota virkettä kritisoida erillisenä. Ei kuulosta luterilaiselta muusta tekstistä irrotettuna.Ei millään pahalla, mutta muutaman tekstisi lukeneena, tunnut olevan pahasti väärällä palstalla. Linkin ihmiset nostavat tunnuskirjat ym. polttokehoituksen saaneet kirjoitukset raamatun tasolle.
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3782 - Jumalan Armoliitto
tyhmelin kirjoitti:
No kai olet huomannut.
Täällä jokaisen pitää löytää toisen teksteistä joku vika jotta voi mätkiä harhaoppiseksi, ja samalla pääsee ylentämään itsensä.
Harrastus se on tämäkin.Puhuttaessa Kasteen Sakramentista monille syntyy väärä mielikuva.
Maailma kastaa laivojakin, ja ihmiset mieltävät kasteen tilaisuudeksi, jossa henkilö saa nimen.
____
Silloin kun kristinuskon salaisuuksia ei käsitä, eikä tunne kirjoituksia, käy helposti niin että Kasteen hengellinen merkitys ei avaudu, sellaisena kun Jumalan sana sen meille ilmoittaa.
____
Pahinta mitä kristitylle voi käydä, on ettei hän ymmärrä Pyhän Kasteen olevan armoliitto Jumalan puolelta. Kaste on suomenkielellä "merkitä joku jollekin", alkukielellä "singnum"
Kasteessa surmataan vanha ihminen ja puetaan ylle UUSI ihminen joka on Hengestä syntynyt. Se on uusi ihminen Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus.
Ellei ymmärrä joka aamu nousevansa Pyhään Kasteeseen, jossa vanhaa ihmistä surmataan ja Kristuksen Henki synnyttää uutta Hengen elämää, niin silloin kilvoituksesta tulee, anteeks, anteeks, anteeks, anteeks, kun minä en pysty paremapaan, kun minä en pysty parempaan, kun minä en pysty parempaan. Toisin sanoen vanhasta ihmisestä eli lihasta yritetään yritttämästä päästyäänkin rakentaa parempaa, enemmän Jumalaa tottelevaista lihaa.
Pettymys tällaisessa kilvoituksessa saavutettuihin tuloksiin seuraa toinen toistaan, anteeks anteeks anteeks anteeks, kun minä oloen tällainen.
Ellei ihminen nouse joka aamu USKOSSA KASTEEN ARMOLIITTOON, siihen uskoon ja niihin armolupauksiin jotka Jumala hänelle Pyhässä Kasteessa antoi kastepäivänä, niin krammarin neula kiertää samaa kulunutta vanhaa uraa, pettymys seuraa toinen toistaan, syyllisyys pelko ja häpeä hallitsevat ihmistä.
Kasvot ovat vakavat ilottomat, asento käy kumaraksi ja ylle puettavat asusteetkin käyvät yhä mustemmiksi.
Elämä Kristuksessa ei ole vanhan ihmisen viilaamista paremmaksi, vaan se on nousemista joka aamu uskon ja Kasteen kautta uuteen Hengen elämään, - Kristuksessa Jeesuksessa.
Kasteessa on Jumalan lupaus, joka on joka aamu yhtä tuore ja elinvoimainen. Aivan yhtä tuore kun Jeesuksen ruumis ja veri ovat Herran Pyhässä Ehtoollisessa. Me elämme tämän elämämme ajan USKOSSA, ja Kasteen armoliitossa, emme vielä katsomisessa. - Paavali Kasteesta
Jumalan Armoliitto kirjoitti:
Puhuttaessa Kasteen Sakramentista monille syntyy väärä mielikuva.
Maailma kastaa laivojakin, ja ihmiset mieltävät kasteen tilaisuudeksi, jossa henkilö saa nimen.
____
Silloin kun kristinuskon salaisuuksia ei käsitä, eikä tunne kirjoituksia, käy helposti niin että Kasteen hengellinen merkitys ei avaudu, sellaisena kun Jumalan sana sen meille ilmoittaa.
____
Pahinta mitä kristitylle voi käydä, on ettei hän ymmärrä Pyhän Kasteen olevan armoliitto Jumalan puolelta. Kaste on suomenkielellä "merkitä joku jollekin", alkukielellä "singnum"
Kasteessa surmataan vanha ihminen ja puetaan ylle UUSI ihminen joka on Hengestä syntynyt. Se on uusi ihminen Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus.
Ellei ymmärrä joka aamu nousevansa Pyhään Kasteeseen, jossa vanhaa ihmistä surmataan ja Kristuksen Henki synnyttää uutta Hengen elämää, niin silloin kilvoituksesta tulee, anteeks, anteeks, anteeks, anteeks, kun minä en pysty paremapaan, kun minä en pysty parempaan, kun minä en pysty parempaan. Toisin sanoen vanhasta ihmisestä eli lihasta yritetään yritttämästä päästyäänkin rakentaa parempaa, enemmän Jumalaa tottelevaista lihaa.
Pettymys tällaisessa kilvoituksessa saavutettuihin tuloksiin seuraa toinen toistaan, anteeks anteeks anteeks anteeks, kun minä oloen tällainen.
Ellei ihminen nouse joka aamu USKOSSA KASTEEN ARMOLIITTOON, siihen uskoon ja niihin armolupauksiin jotka Jumala hänelle Pyhässä Kasteessa antoi kastepäivänä, niin krammarin neula kiertää samaa kulunutta vanhaa uraa, pettymys seuraa toinen toistaan, syyllisyys pelko ja häpeä hallitsevat ihmistä.
Kasvot ovat vakavat ilottomat, asento käy kumaraksi ja ylle puettavat asusteetkin käyvät yhä mustemmiksi.
Elämä Kristuksessa ei ole vanhan ihmisen viilaamista paremmaksi, vaan se on nousemista joka aamu uskon ja Kasteen kautta uuteen Hengen elämään, - Kristuksessa Jeesuksessa.
Kasteessa on Jumalan lupaus, joka on joka aamu yhtä tuore ja elinvoimainen. Aivan yhtä tuore kun Jeesuksen ruumis ja veri ovat Herran Pyhässä Ehtoollisessa. Me elämme tämän elämämme ajan USKOSSA, ja Kasteen armoliitossa, emme vielä katsomisessa.Paavali kertoo saman asian Kasteen armoliitosta, kirjeessään roomalaisille
Room. 6:1-14
Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
____________
***) Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
____________
Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
***) Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla. - pysytään siis asiass
tyhmelin kirjoitti:
En sanonut että kastamattomuus kadottaa, mutta sanon että kaste pelastaa.
Kyselenpä sinulta maan matkamies tyhmiä:
Missä muualla kuin kasteessa sinulla on käsillä vettä ja henkeä yhtä aikaa?
Vai turvaudutko allegoriaan ja sananvaihtoon: eli vesi onkin "vesi" eli Pyhä Henki ?
Eli tarkoitatko siis että "jos ihminen ei synny Hengestä ja Hengestä ei pääse Jumalan valtakuntaan."
Tai Ef 5:26 :että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
Tarkoitatko siis tässäkin Hengellä pesten, sanan kautta?
1. Piet 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste,..
tarkoitatko että kaste tässäkin on Henki?Ei voida sanoa, että Kaste pelastaa. Koska kaste ilman uskoa ei ketään pelasta.
Usko ja kaste.
Usko käy tässäkin edellä, on nimittäin tilanteita jossa kastetta ei ole ehditty, taikka voitu ottaa. pysytään siis asiass kirjoitti:
Ei voida sanoa, että Kaste pelastaa. Koska kaste ilman uskoa ei ketään pelasta.
Usko ja kaste.
Usko käy tässäkin edellä, on nimittäin tilanteita jossa kastetta ei ole ehditty, taikka voitu ottaa.Sinäkin liukastuit banaaniin, ystävä hyvä. Kastetta ja uskoa ei voi asettaa vastakkain eivätkä ne ole vaihtoehtoja.
- viiim.mohik.
tyhmelin kirjoitti:
Sinäkin liukastuit banaaniin, ystävä hyvä. Kastetta ja uskoa ei voi asettaa vastakkain eivätkä ne ole vaihtoehtoja.
tyhmelin yksin pystyssä enää, Luther ja muut kaadettu...
kukas se luuli vt:n kertomuksessa että oli ainoana elossa.... - mariia2
Jumalan Armoliitto kirjoitti:
Puhuttaessa Kasteen Sakramentista monille syntyy väärä mielikuva.
Maailma kastaa laivojakin, ja ihmiset mieltävät kasteen tilaisuudeksi, jossa henkilö saa nimen.
____
Silloin kun kristinuskon salaisuuksia ei käsitä, eikä tunne kirjoituksia, käy helposti niin että Kasteen hengellinen merkitys ei avaudu, sellaisena kun Jumalan sana sen meille ilmoittaa.
____
Pahinta mitä kristitylle voi käydä, on ettei hän ymmärrä Pyhän Kasteen olevan armoliitto Jumalan puolelta. Kaste on suomenkielellä "merkitä joku jollekin", alkukielellä "singnum"
Kasteessa surmataan vanha ihminen ja puetaan ylle UUSI ihminen joka on Hengestä syntynyt. Se on uusi ihminen Jeesuksen Kristuksen vanhurskaus.
Ellei ymmärrä joka aamu nousevansa Pyhään Kasteeseen, jossa vanhaa ihmistä surmataan ja Kristuksen Henki synnyttää uutta Hengen elämää, niin silloin kilvoituksesta tulee, anteeks, anteeks, anteeks, anteeks, kun minä en pysty paremapaan, kun minä en pysty parempaan, kun minä en pysty parempaan. Toisin sanoen vanhasta ihmisestä eli lihasta yritetään yritttämästä päästyäänkin rakentaa parempaa, enemmän Jumalaa tottelevaista lihaa.
Pettymys tällaisessa kilvoituksessa saavutettuihin tuloksiin seuraa toinen toistaan, anteeks anteeks anteeks anteeks, kun minä oloen tällainen.
Ellei ihminen nouse joka aamu USKOSSA KASTEEN ARMOLIITTOON, siihen uskoon ja niihin armolupauksiin jotka Jumala hänelle Pyhässä Kasteessa antoi kastepäivänä, niin krammarin neula kiertää samaa kulunutta vanhaa uraa, pettymys seuraa toinen toistaan, syyllisyys pelko ja häpeä hallitsevat ihmistä.
Kasvot ovat vakavat ilottomat, asento käy kumaraksi ja ylle puettavat asusteetkin käyvät yhä mustemmiksi.
Elämä Kristuksessa ei ole vanhan ihmisen viilaamista paremmaksi, vaan se on nousemista joka aamu uskon ja Kasteen kautta uuteen Hengen elämään, - Kristuksessa Jeesuksessa.
Kasteessa on Jumalan lupaus, joka on joka aamu yhtä tuore ja elinvoimainen. Aivan yhtä tuore kun Jeesuksen ruumis ja veri ovat Herran Pyhässä Ehtoollisessa. Me elämme tämän elämämme ajan USKOSSA, ja Kasteen armoliitossa, emme vielä katsomisessa.Näin se on.Kaste on uudensyntymisen peso,saamme joka aamu aloittaa pesemään vanhaa ja tuomaan uutta ihmistä esiin Jumalan armosta.
- teu.
Niin varman on .. mutta jos joku vielä nuori , ei häntä saa
asettaa liian tiukalle , näissä asioissa täma nuori Isä on
valtavan paljon minuin silmissä arvokas , ja pystyy
kirjoittamaan monia hyviä tekstejä , minulle
se on sama kopioiko , saiinäkin pitää valita..- Vanhastako uutta?
Teu, ei se tuikalle mene, kun saa heittää kaikki kuormansa uskossa Kristuksen kannettavaksi. Siinä muuttuu jalkakin paljon kevyemmäksi. Jsa kiitosmieli täyttää sydämen. Hallelujaa kiitos Jeesus! :-)
Omanvanhurskauden taakkojen alla elämä vaikeata on. Piru pistää ihmisen orjakseen, viilamaan vanhaa lihaa, niin että se edes jollakin tavalla Jumalalle kelpaisi. Ei Jumalan olisi tarvinnut syntyä tänne lihaksi ja kuolla, jos vanhasta lihasta höyläämällä ja viilaamalla uuden saisi.
Vain seppä suutari ja sika tekevät vanhasta uutta. Jeesus antaa UUDEN elämän, Hengestä Kristuksen sanan kautta syntyneen. - muuttis
Vanhastako uutta? kirjoitti:
Teu, ei se tuikalle mene, kun saa heittää kaikki kuormansa uskossa Kristuksen kannettavaksi. Siinä muuttuu jalkakin paljon kevyemmäksi. Jsa kiitosmieli täyttää sydämen. Hallelujaa kiitos Jeesus! :-)
Omanvanhurskauden taakkojen alla elämä vaikeata on. Piru pistää ihmisen orjakseen, viilamaan vanhaa lihaa, niin että se edes jollakin tavalla Jumalalle kelpaisi. Ei Jumalan olisi tarvinnut syntyä tänne lihaksi ja kuolla, jos vanhasta lihasta höyläämällä ja viilaamalla uuden saisi.
Vain seppä suutari ja sika tekevät vanhasta uutta. Jeesus antaa UUDEN elämän, Hengestä Kristuksen sanan kautta syntyneen.Aamen! Kiitos Herran Jeesuksen, joka aamu on armo uusi!
Puhun vertauksin: Siviilistä sotilaaksi. Ensimmäinen homma on rättivarasto. Siellä annetaan hulvaton säkki ensimmäiseksi. Tämä on alku, mutta ei päätepiste. Sitten mennään pitkää pöytää ohitse monessa kohdassa annetaan säkkiin täytettä ja viimein mennään majoituspaikkaan ja pukeudutaan niihin varusteisiin. Sitten alkaa harjaantuminen. Missä kohdassa siviili muuttui sotilaaksi? Eikö se ollutkin sarja asioita ei yksittäinen kohta.
- Jumalan ihmiset
Jumalan sanassa toiminta ei vastaa ollenkaan ihmisen lihassa tapahtuvia toimintoja.
Jumalan sanan mukaan liha surmataan, elikkä vihneen vertaukseen verraten sotilasvaatteen poltetaan ja pyssyt sulatetaan, ja kasarmit tyhjennetään ja poltetaan. Ja tilalle nousee tykkänään uuri luomus Hengestä syntynyt.
Näin sanoo JUmalan mies, joka ei ole ikinä sotilasvaatteita päälleen pukenut, eikä asetta käteensä ottanut. - näinkin on
Jumalan ihmiset kirjoitti:
Jumalan sanassa toiminta ei vastaa ollenkaan ihmisen lihassa tapahtuvia toimintoja.
Jumalan sanan mukaan liha surmataan, elikkä vihneen vertaukseen verraten sotilasvaatteen poltetaan ja pyssyt sulatetaan, ja kasarmit tyhjennetään ja poltetaan. Ja tilalle nousee tykkänään uuri luomus Hengestä syntynyt.
Näin sanoo JUmalan mies, joka ei ole ikinä sotilasvaatteita päälleen pukenut, eikä asetta käteensä ottanut.Mutta sinulle kelpaa kaikki ne etuudet jotka vapaa maa tarjoaa vai oletko kieltäytynyt niistä ?
Jos ei kukaan olisi aseeseen tarttunut tämä maa oisi täynnä maalaamattomia mökkejä ja eläkkeetkin hiukka pienempiä.
Eli ei pidä ylpeillä sekin on syntiä.
Edelleen et ymmärtänyt alkuunkaan mitä vihne halusi sanoa. - kaikenlaista kauraa
näinkin on kirjoitti:
Mutta sinulle kelpaa kaikki ne etuudet jotka vapaa maa tarjoaa vai oletko kieltäytynyt niistä ?
Jos ei kukaan olisi aseeseen tarttunut tämä maa oisi täynnä maalaamattomia mökkejä ja eläkkeetkin hiukka pienempiä.
Eli ei pidä ylpeillä sekin on syntiä.
Edelleen et ymmärtänyt alkuunkaan mitä vihne halusi sanoa.Kyllä ymmärsin. Isä oli 5 vuotta rintamalla kannaksella ja kolme poikaa palvelivat Suomen harmaissa. Kaikki kansalaiset eivät valitettavasti ole palveluskelpoisia.
vihne harrastaa lihan paremmaksi viilaamista, joka on todettu jo 2000 vuotta sitten Jumalan edessä pelkäsi saastaksi. UUsi luomus tarvitaan. Hengestä Kristuksen sanan kautta uudestisyntynyt.
Onhan se tietenkin mukavaa esitellä tekojaan, ja tärkeätä on että tekeviä löytyy. Minulla on ystäviä joiden teot ovat toista luokkaa, mutta ei yhtäkään heidän viestiään ole täällä näkynyt.
Eli uskosta tulevat teot eivät luetteloidu netteihin tai muihin julkaisuihin kerskuttaviksi asti, ne tehdään rakkaudesta
Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan.
Huvittaa välillä kun tilinumeroita vilisee TV7 ruudussa, mutta aina siitä joku nimellä mainittu taho kunnian ottaa, vaikka kysymyksessä on kansan karttuisa käsi, - ei se liike joka kunniaa sillä tekee! :-))))
- näin se menee
Juuri noin !
Ensin on syntymä ja sitten kasvu.
Mitä enemmän lihaa saadaan kuoletettua, sitä suurempi mahdollisuus on toimittaa asioita Jumalan pellolla.
Mutta voi olla sata vuotta uskossa oloaikaa ja liha on ihan samanlainen kuin syntymässä, mitään kasvua ei ole tapahtunut.
Tällaiseen kuuluu lupaus pelastua kuin tulen läpi, mutta mitään ei jää hedelmäpuolelle ja nekin mitä luultiiin hedelmäksi, nekin palavat.
Eli tuhkaläjästä menee sielu Jumalan taivaaseen, mutta elämä meni hukkaan.
Suomalainen nuori mies kun saa kutsun armeijaan siinä on lupaus sotilaasta, mutta vasta siviiliinpääsypäivnä voidaan passista lukea miten sen lupauksen kanssa kävi.
Tuleehan sieltä ainakin rivimiehen useimmat, jotkut edistyy pitemmllekkin.- itkeä vai nauraa
Voi voi näitä "lihan kuolettajia". Kunpa oikein tuntisitte tilanne.
- haikeana oottaa
itkeä vai nauraa kirjoitti:
Voi voi näitä "lihan kuolettajia". Kunpa oikein tuntisitte tilanne.
Niin mitä sitten tapahtuisi ?
sittenkö Raamatun kehoitus lakkaisi olemasta voimassa vai mitä ?
Eikö sinun kirjassasi lue ollnekaan mm, "kuolettakaa maalliset jäsenenne...jne ulkomuistista..."
Niin eikölue, ja jos lukee, niin miten se sielläpäin itkun ja naurun välissä selitetään kerro meille voi voi lihankuolettajille ! - ajankello
haikeana oottaa kirjoitti:
Niin mitä sitten tapahtuisi ?
sittenkö Raamatun kehoitus lakkaisi olemasta voimassa vai mitä ?
Eikö sinun kirjassasi lue ollnekaan mm, "kuolettakaa maalliset jäsenenne...jne ulkomuistista..."
Niin eikölue, ja jos lukee, niin miten se sielläpäin itkun ja naurun välissä selitetään kerro meille voi voi lihankuolettajille !Kerro minulle "haikeana oottaa", kuinka sinä kuoletat lihaasi?
Odotan vastausta tähän. Haluan tietää miten se tapahtuu sinun elämässäsi. - voi voi heittiä
ajankello kirjoitti:
Kerro minulle "haikeana oottaa", kuinka sinä kuoletat lihaasi?
Odotan vastausta tähän. Haluan tietää miten se tapahtuu sinun elämässäsi.Täällä on ollut kysymyksiä siitä kuinka kuollaan pois synnistä.
Kannattaa ostaa Raamattu. KUn 100000 tuntia olet lukenut tiedät vastauksen kuinka kuollaan pois synnistä. Viiden pisteen vihje: Vastauksessa on kaksi sanaa.
- lasku pää
Kun synti alkaa kiusata, sanon sille että meneppäs kuule toiseen osoitteseen, minä palvelen nyt toista Herraa, en sinua.
Ja tähän saan voiman Jumalan Hengestä joka minussa asuu.
ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää.- että sitä rataa
Eikä siihen tarvita sataatuhatta tuntia Raamatun lukemista.
Siihen riittää uudestisyntymä Jumalan Hengestä, silloinjo tietää hyvin suuren osan asioista jotka eivät kuulu Jumalan palvelukseen, ja lisää asia kirkastuukunhan tapahtuu kasvua Kristukseen.
Mutta ei Jumalan Henki sano koskaan mitään typerää, että riisu nyt napit ja vetoketjut pukimistasi ja vedä irti seinätapetit ja vastaavat ! - saa oppia
että sitä rataa kirjoitti:
Eikä siihen tarvita sataatuhatta tuntia Raamatun lukemista.
Siihen riittää uudestisyntymä Jumalan Hengestä, silloinjo tietää hyvin suuren osan asioista jotka eivät kuulu Jumalan palvelukseen, ja lisää asia kirkastuukunhan tapahtuu kasvua Kristukseen.
Mutta ei Jumalan Henki sano koskaan mitään typerää, että riisu nyt napit ja vetoketjut pukimistasi ja vedä irti seinätapetit ja vastaavat !niin siinä oli ajankellolle vastausta ja saa muutkin lukea.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976008Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442827- 442297
- 932049
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291395- 771362
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2941346Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131297Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61226