jotta kun on max. 69 km/h rajoitus, on pysäkiltä poistuvalla linja-autolla etuajo-oikeus.
Mutta, onko linja-autoilla myös etuajo-oikeus, kun se vaihtaa kaistaa??
kiilaavat linja-autot
28
1526
Vastaukset
- äsh virhe
siis max 60
- rdfre
Ei ole. Tosin kysymyksesi sisältää jonkin juonen...
- ---
Se raja on muuten 60km/h. eli 60km rajotuksella saa tulla vielä eteen.
Mutta jos se vaihtaa kaistaa niin ei tarvitse väistää. - ...
Ja sit bussit saa kiilata vaan kaks kaistaa kun lähtee pysäkiltä..
Itellä kävi tässä taannoin tilanne että bussi meinas tulla kylkeen kolmen kaistan yli. En antanut tilaa.
http://goo.gl/maps/N0VtO
Olin kääntymässä vasemmalle ja bussi lähti pysäkiltä, aikomuksena myöskin tuonne vasemmalle. - ewdxcewxccxcxcx
Kaistanvaihto on kaistanvaihto.
Ammattikuskeille tulee jossain vaiheessa sitä ylimielisyyttä ajamiseen.
Itse en duuniautolla (niin ammattikuski itsekkin) väistele yhtäkkiä pysäkiltä lähteviäkään, ei ole koskaan vielä tullut kolaria mutta annan kyllä tilaa reilusti kun tilanne vaatii. Osalla bussikuskeista on sellainen pysäkiltä lähtemistyyli että
ei kyllä ihan asiallista ole. Sellanen 10-15 metriä eli bussin mitan päässä kun tulen niin en kyllä ala tekemään mitään kovia jarrutuksia, aja sit päin
jos pitää ajaa. Sama kun bussilla ei ole erillistä bussipysäkin syvennystä ja ohitan bussin niin jotkut lähtee kiihdyttää melkein rintarinnan niin on sekin saatana kummaa touhua, sen verran pitää odottaa bussikuskin että anataa sen yhden auton mennä.
Onhan näitä pässejä jotka ei bussia kunnioita yhtään vaan kun bussia koukitaan ohi vaikka ajamalla melkein nokkakolari vastaantulijan kanssa ja kyseessä on nämä jotka tulee vielä kolantena-neljäntenä autona sieltä jonossa kun bussi on jo aikoja sitten lähtenyt pysäkiltä liikkeelle. - kamelit kuskeina
On niin paljon kamelikuskeja busseissa ettei niiden edesottamuksista aina tiedä.
- Provoko?
"Ja sit bussit saa kiilata vaan kaks kaistaa kun lähtee pysäkiltä.."
Hä? Missä noin sanotaan? Etuajo-oikeus koskee vain pysäkiltä lähtevää, ei kaistaa vaihtavaa linjuria. Voi olla että niissä ammattitolloissa on sellaisiakin tyyppejä jotka itsekin uskovat kuten "...". Pari asiaan liittyvää pykälää suoraan tieliikennelaista:
21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.- Entäs kun
Bussikaista loppuu, kumpi väistää?
- ---
"Ja sit bussit saa kiilata vaan kaks kaistaa kun lähtee pysäkiltä.."
Hä? Missä noin sanotaan? Etuajo-oikeus koskee vain pysäkiltä lähtevää, ei kaistaa vaihtavaa linjuria. Voi olla että niissä ammattitolloissa on sellaisiakin tyyppejä jotka itsekin uskovat kuten "...".
"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, SAMAA tai VIEREISTÄ ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. " - Provoko?
--- kirjoitti:
"Ja sit bussit saa kiilata vaan kaks kaistaa kun lähtee pysäkiltä.."
Hä? Missä noin sanotaan? Etuajo-oikeus koskee vain pysäkiltä lähtevää, ei kaistaa vaihtavaa linjuria. Voi olla että niissä ammattitolloissa on sellaisiakin tyyppejä jotka itsekin uskovat kuten "...".
"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, SAMAA tai VIEREISTÄ ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. "Aivan niinhän siinä tosiaan seisoo. Hupsista. Ei ole vain ihan fiksu laki tuossa kohtaa.
Mutta bussikaistan vaihto lienee aivan normaali kaistan vaihto kuiteskin? --- kirjoitti:
"Ja sit bussit saa kiilata vaan kaks kaistaa kun lähtee pysäkiltä.."
Hä? Missä noin sanotaan? Etuajo-oikeus koskee vain pysäkiltä lähtevää, ei kaistaa vaihtavaa linjuria. Voi olla että niissä ammattitolloissa on sellaisiakin tyyppejä jotka itsekin uskovat kuten "...".
"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, SAMAA tai VIEREISTÄ ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. "Tuo oikeuttaa yhteen kaistanvaihtoon. Viereisellä kaistalla ajavan pitää siis väistää pysäkiltä lähtevää bussia (mikäli se vaihtaa kaistaa). Kaksi kaistanvaihtoa suorittavaa bussia koskevat normaalit kaistanvaihtosäännöt.
- Rotta hourii taas
The_Rat kirjoitti:
Tuo oikeuttaa yhteen kaistanvaihtoon. Viereisellä kaistalla ajavan pitää siis väistää pysäkiltä lähtevää bussia (mikäli se vaihtaa kaistaa). Kaksi kaistanvaihtoa suorittavaa bussia koskevat normaalit kaistanvaihtosäännöt.
Ei osunut Rotan arvailut tässäkään asiassa kohdilleen! Et sä vaan poju osaa etkä ymmärrä!
- PakkiPilluPikkuPalli
Kannattaa ajaa mahdollisimman lähellä pysäkillä olevan bussin kylkeä ettei se mahdu työntämään keulaa eteen vaan törmäys tulee kyljittäin. Näin bussiyhtiö maksaa uuden maalipinnan.
- njnghyt
Niin, mikä on sama tai viereinen kaista?
Onko syvennyksessä oleva bussipysäkki ajokaista? Ehkäpä ei.
Tässäkin viereinen kaista olisi siis keskimmäinen ajokaistoista eli saisi syvennyksestä tulla yhden kaistan yli
http://goo.gl/maps/N0VtO- Provoko?
Tämä on asia jota moni ei varmasti tiedä. Ja myönnän että kuulun heihin. On todella outoa että laki sallisi myös kaistanvaihdon tuossa pysäkiltä lähdettäessä. Joissain paikoissa pysäkki voi olla tosin niin sijoitettu että linja-autoliikenne kärsisi sujuvuudesta, jollei laki sallisi. Luulisin että nämä paikat ovat juuri pk-seudulla.
Moinen mahdollisuus voi aivan varmasti yllättää juuri esimerkki kuvassa keskikaistaa ajavan landepaukun mikäli bussi yhtäkkiä lähtee puskemaan eteen. Sitähän se ei oikeasti saisi tietenkään tehdä koska laissa lukee myös näin:
"Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään." - njnghyt
Provoko? kirjoitti:
Tämä on asia jota moni ei varmasti tiedä. Ja myönnän että kuulun heihin. On todella outoa että laki sallisi myös kaistanvaihdon tuossa pysäkiltä lähdettäessä. Joissain paikoissa pysäkki voi olla tosin niin sijoitettu että linja-autoliikenne kärsisi sujuvuudesta, jollei laki sallisi. Luulisin että nämä paikat ovat juuri pk-seudulla.
Moinen mahdollisuus voi aivan varmasti yllättää juuri esimerkki kuvassa keskikaistaa ajavan landepaukun mikäli bussi yhtäkkiä lähtee puskemaan eteen. Sitähän se ei oikeasti saisi tietenkään tehdä koska laissa lukee myös näin:
"Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."Kysyin kerran tuolta bussinkuljettajien palstalta, että miten tuo "samaa tai viereistä ajokaistaa" luetaan, niin kukaan ei tiennyt. Jos alalla olisi jotain ammattiylpeyttä niin liikennöitsijät selvittäisivät Linja-autoliiton kautta yhdessä ministeriön kanssa mitä alkuperäisen lakiesityksen perusteluissa asiasta on. Netissä olevista hallituksen esityksistä sitä ei löydy.
Nykyinen epäselvä tilanne on iljettävä, kun aina saa olla kylmä rinki siellä, kun lähestyy pysäkkiä millä kaistalla vaan. Eikä se ole bussinkuljettajienkaan etu.
Vaikuttaa pahasti siltä, että tuo ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA on kuolleena syntynyt ajatus. Vaikea osoittaa kolarin jälkeen ettei olisi ollut erityisen varovainen, kun vaan muisti sentään käyttää vilkkua.
Käytännössä näyttää tapahtuvan niin, että kuski polkasee kaasun pohjaan, vilkun päälle ja ojentaa viimeiselle pokalle vaihtorahaa takaisin katse rahoissa ja automaatti lykkää uutta vaihdetta. Sitten katsoo peilistä jäikö ruhjoutuneita autoja matkalle ja putkesta vaan työntyy usvaa...
Busseissa muuten pitäisi olla niin, että matkustamossa näkisi onko vilkku päällä. - Provoko?
njnghyt kirjoitti:
Kysyin kerran tuolta bussinkuljettajien palstalta, että miten tuo "samaa tai viereistä ajokaistaa" luetaan, niin kukaan ei tiennyt. Jos alalla olisi jotain ammattiylpeyttä niin liikennöitsijät selvittäisivät Linja-autoliiton kautta yhdessä ministeriön kanssa mitä alkuperäisen lakiesityksen perusteluissa asiasta on. Netissä olevista hallituksen esityksistä sitä ei löydy.
Nykyinen epäselvä tilanne on iljettävä, kun aina saa olla kylmä rinki siellä, kun lähestyy pysäkkiä millä kaistalla vaan. Eikä se ole bussinkuljettajienkaan etu.
Vaikuttaa pahasti siltä, että tuo ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA on kuolleena syntynyt ajatus. Vaikea osoittaa kolarin jälkeen ettei olisi ollut erityisen varovainen, kun vaan muisti sentään käyttää vilkkua.
Käytännössä näyttää tapahtuvan niin, että kuski polkasee kaasun pohjaan, vilkun päälle ja ojentaa viimeiselle pokalle vaihtorahaa takaisin katse rahoissa ja automaatti lykkää uutta vaihdetta. Sitten katsoo peilistä jäikö ruhjoutuneita autoja matkalle ja putkesta vaan työntyy usvaa...
Busseissa muuten pitäisi olla niin, että matkustamossa näkisi onko vilkku päällä.Kyllä, juuri näin se asia on. Jos kerran kukaan ei tiedä mitä lakitekstillä tarkoitetaan niin silloinhan teksti täytyy muuttaa tai tietoa lisätä eikö niin? Jälkimmäinen lienee nopeampi tapa.
- njnghyt
Provoko? kirjoitti:
Kyllä, juuri näin se asia on. Jos kerran kukaan ei tiedä mitä lakitekstillä tarkoitetaan niin silloinhan teksti täytyy muuttaa tai tietoa lisätä eikö niin? Jälkimmäinen lienee nopeampi tapa.
Linja-auto- ja Autoliiton pitäisi olla aktiivisempi tässä asiassa.
- Provoko?
njnghyt kirjoitti:
Linja-auto- ja Autoliiton pitäisi olla aktiivisempi tässä asiassa.
Kyllä, mutta miten voivat olla jos eivät tiedä koko asiasta mitään?
- .......
Hmmmm. Se on 60 km/h... ...ja kaistan vaihto... ...enempi olen nähnyt niitä jotka pyrkivät estämään bussin kaistan vaihdon kiihdyttämällä tarpeettomasti ja saa näyttämään kiilaamiselta. Monesti on tapahtunut että olen jo keulan saanut toiselle kaistalle ja ollut pysähtyneenä poikittain kaistalla odottaen että jono lähtee liikkeelle niin takaa edellisistä valoista tulee törmäilijä soittaan torvea vilkuttaan valoja ja seuraavalle pysäkille huutaan etyä kiilasin häntä (vaikka kaista oli tyhjä kun vaihdoin ja pyshdyin jonon liikkeelle lähtöä). Taitaa suurin osa kiilaus jutuista olla chaissee ja hesalaistuneiden böndeläisten juttuka
- Provoko?
Sain oikein poliisisedältä vastauksen tähän lain pykälän kohtaan:
"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, SAMAA tai VIEREISTÄ ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä."
Tuo "samaa tai viereistä kaistaa" tarkoittaa tilannetta jossa pysäkki on ajokaistan osa, ei siis varsinainen levennys. Näinhän voi joskus olla. Mikäli pysäkiltä lähdön jälkeen on tarve vaihtaa kaistaa, niin silloin on voimassa normaalit kaistanvaihto säännöt. Eli kaistan yli bussi ei saa tulla ns. omin oikeuksin!
Ylikonstaapeli oli myös sitä mieltä että tässä asiassa on paljon opittavaa puolin jos toisin. Joskus bussikuskit kiilaavat ja esim. lähtevät pysäkiltä ilman suuntamerkkiä. Mutta toisaalta on myös sellaisia ha-kuljettajia jotka eivät piittaa linja-auton etuajo-oikeudesta pysäkiltä lähdettäessä. Voisiko siis olla että nämä kuskit ovat niitä jotka eivät ole kuulleetkaan koko laista?Toinen mitä usein ei ymmärretä, on että väistämisvelvollisuus koskee pysäkkiä lähestyvää ajoneuvoa. Siis ollessasi pysäkin kohdalla, et enää ole väistämisvelvollinen, vaikka bussikuski vilkun päälle laittaisikin. Toki ehkä kannattaa olla ajamatta alle, jos muutama kymmenen tonnia bussia päättää siirtyä kaistallesi, mutta näin teoriassa...
- Provoko?
The_Rat kirjoitti:
Toinen mitä usein ei ymmärretä, on että väistämisvelvollisuus koskee pysäkkiä lähestyvää ajoneuvoa. Siis ollessasi pysäkin kohdalla, et enää ole väistämisvelvollinen, vaikka bussikuski vilkun päälle laittaisikin. Toki ehkä kannattaa olla ajamatta alle, jos muutama kymmenen tonnia bussia päättää siirtyä kaistallesi, mutta näin teoriassa...
Niin siis toihan juuri sellainen tilanne joka on suuntamerkin väärin käyttöä. Jos joku on just kohdalla niin eihän suuntamerkillä hänelle enää mitään merkitystä ole. Aivan sama kun monesti näkee vilkutteluja suurin piirtein käännöksen jälkeen. Näistä kaikista täytyisi antaa muikkari aina kun jeparit näkee. Mutta eihän ne niin tee.
Tulee tuosta rotan esimerkistä mieleen myös se että kuinka laaja mahtaa olla peilien ns. kuollut kulma? Voisiko siinä olla yksi syy kiilaliluihin, vaikka aika hyvät ne peilit täytyy olla.
35 §
Suuntamerkki
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä. - harvoin bussilla
Provoko? kirjoitti:
Niin siis toihan juuri sellainen tilanne joka on suuntamerkin väärin käyttöä. Jos joku on just kohdalla niin eihän suuntamerkillä hänelle enää mitään merkitystä ole. Aivan sama kun monesti näkee vilkutteluja suurin piirtein käännöksen jälkeen. Näistä kaikista täytyisi antaa muikkari aina kun jeparit näkee. Mutta eihän ne niin tee.
Tulee tuosta rotan esimerkistä mieleen myös se että kuinka laaja mahtaa olla peilien ns. kuollut kulma? Voisiko siinä olla yksi syy kiilaliluihin, vaikka aika hyvät ne peilit täytyy olla.
35 §
Suuntamerkki
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.Noinhan ne kamelikuskit ei tee, ensin liikkeelle ja sitten vilkku, olen pari kertaa joutunut turvatumaan julkisen liikenteen käyttäjäksi ja ihan pelotti katsella niitten tohelointia, se näyttää ihan erilaiselta kuin oman auton ratin takaa.
Tulee mieleen että minkälaiset vaatimukset näillä lähiliikenteen bussikuskeilla on, ei tosin käytäntö hirveästi erotu kaukoliikenteenkään bussikuskeista. - ........
harvoin bussilla kirjoitti:
Noinhan ne kamelikuskit ei tee, ensin liikkeelle ja sitten vilkku, olen pari kertaa joutunut turvatumaan julkisen liikenteen käyttäjäksi ja ihan pelotti katsella niitten tohelointia, se näyttää ihan erilaiselta kuin oman auton ratin takaa.
Tulee mieleen että minkälaiset vaatimukset näillä lähiliikenteen bussikuskeilla on, ei tosin käytäntö hirveästi erotu kaukoliikenteenkään bussikuskeista.Hmmmm. Se on 60 km/h... ...ja kaistan vaihto... ...enempi olen nähnyt niitä jotka pyrkivät estämään bussin kaistan vaihdon kiihdyttämällä tarpeettomasti ja saa näyttämään kiilaamiselta. Monesti on tapahtunut että olen jo keulan saanut toiselle kaistalle ja ollut pysähtyneenä poikittain kaistalla odottaen että jono lähtee liikkeelle niin takaa edellisistä valoista tulee törmäilijä soittaan torvea vilkuttaan valoja ja seuraavalle pysäkille huutaan etyä kiilasin häntä (vaikka kaista oli tyhjä kun vaihdoin ja pyshdyin jonon liikkeelle lähtöä). Taitaa suurin osa kiilaus jutuista olla chaissee ja hesalaistuneiden böndeläisten juttuka
- aakoo
Mikäli linja-autopysäkki on syvennys, se on ajoradan ulkopuolista aluetta. Silloin siis oikeanpuoleinen ajokaista on se ensimmäinen ja sen vasemmalla puolella oleva viereinen.
Päälleajo-oikeutta ei tietenkään linja-autonkuljettajallakaan ole, mutta sopivassa kohdessa oleva auto vaan saattaa olla kertakaikkiaan linja-autonkuljettajan jakkaralta katsottaessa kuolleessa kulmassa ja näkökentän ulkopuolella.- njnghyt
"Mikäli linja-autopysäkki on syvennys, se on ajoradan ulkopuolista aluetta. Silloin siis oikeanpuoleinen ajokaista on se ensimmäinen ja sen vasemmalla puolella oleva viereinen."
Olisi mielenkiintoista tietää mihin perustat tämän sinänsä erinomaisen hyvän esityksen. Tuossa on niin paljon pielessä, etten tiedä oikein mistä aloittaa...
1. Bussipysäkki, myös syvennys, on osa tietä ja tarkoitettu ajoneuvoliikenteelle. Sillä on myös tien pituussuuntainen osa, eli kaista (okei, laissa on kehämääritelmä, mutta aika selvä tapaus se on).
2. Oli tai ei, pysäkin viereinen kaista on se, mitä normaalisti oikeanpuoleisena pidetään. Vasemmanpuoleiselle kaistalle voi toki vaihtaa, mutta väistämisvelvollisuus on kaistanvaihtajalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657