Mikä on suosikkihuonekasvinne ja miksi ?

Ideoita kiitos !

Kevät tulee (aikanaan) ja tekee mieli hankkia 3-4 huonekasvia normaaliin kerrostalohuoneistoon. Valoa on mitä on ja kosteus mitä on. Ikkunat länteen ja ikkunan lähellä on mm. taso, johon mahtuu rehevämpiäkin kukkia kasvamaan.
Ei mitään pieniä santpaulioita halua, mutta toisaalta ei mahdu kuitenkaan kovin isoksi kasvaviakaan. Lähelläni ei ole kukkakauppaa, jossa voisin käydä katsomassa vaihtoehtoja. Kevään korvilla on hyvät valikoimat kaupoissa mainosten mukaan, kaupat vaan on kaukana.
Oletteko jostain nettikaupasta onnistuneet ostamaan hyvät huonrkasvien taimet ?
Suositelkaa kivoja lajeja, joista itse tykkäätte ! Joista saisi vaikka kivan ryhmän tasolle ikkunan lähelle. Taso on matala kirjahylly, sen päällä on tilaa 3-4 :lle kukalle ylöspäin kasvamaan ja alaspäinkin rönsyilemään.

6

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pähkinä purtavana

      Suosikkihuonekasvini on "hukassa". Nimeä en tiedä. Se kuoli pari vuotta sitten talvella muutossa. Voiskohan joku auttaa ? Se muistuttaa jollain tavalla kasvutavaltaan pensaskrassia. Ei kuitenkaan kuki ja on ympärivuotinen huonekasvi, viihtyi toki kesällä partsillakin. Se tekee vihreää lehteä loputtomasti, kasvattaa vartta rönsyilevästikin. Sitä ei tapa mikään (paitsi kylmä koitui tuhoksi) ja se lähtee alkuun pienestäkin oksanversosta. En tiedä olisiko se ollut "juoru" lajiltaan. Lehdet olivat kuitenkin pyöreät, piparkakkureunaiset, rehevänvihreät, tummemmat kuin nurmikko, mutta ei tummanvihreät, lehdet suurimmillan noin 5-7 cm halkaisljaltaan. Sitä ei näe kukkamyymälöissä. Itse sain taimen yli 10 vuotta sitten ja olin jakanut sitä useampaan ruukkuun. Se on viherkasvi parhaasta päästä, mutta en enää ole löytänyt sitä mistään. Tuleeko kellekään mieleen mikä tämä kasvi on ?
      Se kasvaa pehkoksi, on enemmän alaspäin kasvava, on helppo, ei kärsi mistään, kunhan vettä saa ja substraalia joskus.

      • Liisukka-kukka

      • O-mukulakiurunkannus

        Liisukka eli liisankukka kuuluu minunkin suosikkikasveihini. Olen uusinut sen pohjia myöten joka vuosi helmi-maaliskuussa ja loppukesästä se on jo reippaasti toista metriä kanttiinsa. Olen kasvattanut sitä eteläikkunalla, pöydällä (oli hieno, kun valtasi koko 80x120 cm pöydän) ja partsilla. Olen kuullut sitä kutsuttavan myös kotikoivuksi.

        Olen samaa mieltä, että se ei kärsi mistään, siihen ei milloinkaan tule ötököitä, kissa syö sitä vain kerran (pahanmakuinen), jokainen pistokas juurtuu ja kasvaa nopeasti, kunhan saa paljon vettä, valoa ja ravinteita.

        Joskus vielä kokeilen sitä kertakäyttömaanpeitekasvina. Voin kuvitella, millä vahdilla se kasvaa, kun oksat pääsevät juurtumaan sitä mukaa kun maahan ylettävät. Voi sitten ottaa ravinteet ihan siitä, eikä tarvitse kuskata niitä metrin pituisen varren mittaa. Olen kerran nähnyt sellaisen kasvuston, mutta paikka oli kuiva ja kasvi sen vuoksi niukanpuoleinen.

        Minulla ainakin olisi noita liisankukan poikasia pilvin pimein täällä eteläisessä Kanta-Hämeessä, mutta luulisin, että jos aktiivisesti ryhdyt omilta kulmilta kyselemään ja peräänkuuluttamaan, niin kyllä jollakulla se on ja saat uuden kannan.


    • Yksi liisukan ystävä

      Liisukasta tulee muhkea kun istuttaa monta alkua yhteen purkkiin.
      Se on itsessään ihanan rönsyilevä ja sillä saa kukkaryhmän täydennettyä loistavasti, koska sen kasvua ohjailla miten vain.

    • Peikonlehti

      Ostin viime keväänä "poisheittolavalta" muutaman kurjan kynttiläliisukka-raaskun eurolla. Istutin sitä amppeleihin täytteeksi. Kasvoi aivan silmissä, kesti marraskuulle terassilla. Vaatimaton ja hyvin teki tehtävänsä.

    • Peikonlehti

      Helppoja: vuoripalmu, aralia, agaavet, anopinkieli, nukkumatti...näitä kasvatin kun asuin kerrostalossa. Jos lattialla haluaa pitää isoja kasveja, peikonlehti on näyttävä, nopeakasvuinen. Muistan huoneilman olleen hurjan kuiva, suihkuttelin joskus lehtiä.
      Jos haluat aloitttaa aivan alusta, tilaa siemenet, taimeta itse. esim. hienohelma ja monet kaktukset onnistuvat. Omat hienohelmani ja unelmat kestivät kymmeniä vuosia, sitten luovuin niistä.
      Kiinanruusu kasvaa vauhdilla, kukkii, on erivärisiä, kerrottuja ja yksinkertaisia. Voi leikata reilusti, pysyy halutussa koossa sillä tavoin.

      Jos sinulla on kasveja ennestään, pidä kaupasta tuotua viikko, pari "eristyksessä", vältät kasvitaudit ja hyönteiset, joita saattaa tulla tarhoilta. Saamani joulutähdet pölläyttivät hirmuiset määrät höynteisiä parissa viikossa ja nyt olen liemessä miten päästä niistä kun en haluaisi käyttää koko kodin kasvikannalle myrkkyjä.
      Kastelen vain minimin, pinta kuiva, ei auta sekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe