Kai tosta pelleilystä jotain korvausta saa?

eihäntässoomitääjärk

Siis jos nyt olen käsittänyt oikein miten tää touhu taloudellisesti menee, niin ei voi muuta sanoa kuin että sairas koko maanpuolustuslaitos. Ja näinkin äärimmäinen väite perustuu tällä kertaa puhtaasti taloudellisiin siyihin (tällä kertaa ei ole kyseessä armeijaa haukkuva totaali/sivari :P).

Siis, ei mulla sinänsä mitään armeijaa vastaan ole, luulen että fyysiseltä puolelta pärjään ihan hyvin ja sinne oon nyt menossakin, lähtö oli vissiin heinäkuun alussa. Haluisin kyllä käydä mieluiten armeijan mutta olen opiskelija (1. vuotta), armeijaan kun menen niin menetän opintotuet, valtio sentään maksaa vuokrat ym. mutta muutenhan olen käytännössä tyhjän päällä.

En saa MITÄÄN muuta kuin päivärahat, on aika saatanan vaikeeta löytää duunia jota vois tehdä vaan lauantaisin ja sunnuntaiaamuisin. Eli milläköhän vitulla tää järjestelmä luulee mun pärjäävän? Ei voi oikein ns. isin kukkarollakaan käydä kun tilanne on vähän semmonen erikoinen, että porukat asuu ulkomailla ja ite omassa opiskelijaluukussa. Päivärahoista ei ole mihinkään. Siis jumaliste ajatelkaa nyt, 4,7e/PÄIVÄ! Eikä ne viimeisten kuukausienkaan päivärahat 11e/päivä päätä huimaa. Eihän sillä saa röökiaskiakaan. Ja muuten, en polta. Mutta kyllähän sen kaikki tietää että siellä sitä on melkeinpä pakko. Olet ihan outo ja silleen jos et polta. Eli vähänninkuin yläasteelle taas palaisi. :P

Olen kuullut ns. kotouttamisrahasta, joka kuulemma poistettiin joskus aikasemmin. Jos se on mitä ajattelen, niin se olis aika hemmetin tärkeetä hommata takasin ja äkkiä. Mutta onko mitään tämmöstä ylimäärästä tukea mitä voisi mahdollisesti saada inttiaikana?

11

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eihäntässoomitääjärk

      Ei yksikään itseään kunnioittava valtio pidä isänmaan puolustajia kuin orjina tai koirina. Kyllä monet maat maksaa kunnon korvausta sotilailleen.

      • C Mies

        Ihan totta. Päivärahan suuruus kertoo ihan suoraan sen, minkä arvoisena valtio "palvelusta" pitää. Asevelvolliset tekevät arvokasta työtä vain armeija-intoilijoiden juhlapuheissa.

        Jokainen joka pitää omaa aikaansa röökiaskia kalliimpana hankkii C-paperit.


    • infopaketti

      Kelasta saa kyllä tukea varusmiesajalta. http://www.kela.fi/asevelvolliset

      Perheetön kaltaisesti varusmies voi saada

      1) asumisavustusta , ks kelan sivuilta ehdot tälle.
      2) opintolainojen korot maksetuksi, jos ne erääntyvät varusmiesaikana.

      Sen lisäksi voit aina hakea toimeentulotukea kotikuntasi sosiaalitoimistosta sellaisiin kuluihin mitä päiväraha ja muu varallisuutesi yhdessä eivät kata. Kannattaa suosiolla hakea, kun tuo päiväraha on niin naurettavan pieni. Eri asia tietenkin jos sinulla on säästöjä.

      Kotiutumisen jälkeen nuori varusmies joutuu käytännössä (jos siis ei ole työpaikkaa tai opiskelupaikkaa mihin palata) ilmottautumaan avoimeksi työnhakijaksi ja hakemaan työttömyystukea ja kelasta asumislisää. Sosiaalitoimesta saa myös tälläisessäkin tapauksessa toimeentulotukea.

    • Nii-i

      Ei armeija ole todellakaan tuollainen yläasteen tapainen paikka, jossa pitää painostuksesta polttaa, ketään ei kiinnosta jos poltat tai ei.



      Tuohon valtion maksamiin vuokriin sen verran, että kannattaa se oma kämppä etsiä hyvissä ajoin, pitää olla asunut vähintään 3kk omillaan sillon kun astut palvelukseen, muuten kela ei maksa vuokriasi(koska kokevat asian niin että olet vartavasten hankkinut kämpän jotta saisit asua valtion piikkiin)

    • Elä voohota.

      Voi poika kuule, ilmaiset ruuat saat kuule joka päivä! Lämmin punkka kassulla ja teltta päänpäällä metsässä, vaatteet saat ilmatteeks kunhan vain pidät huolta niistä ettei ne rikkoonnu/häviä. Haluaisitko vielä noista kaikista maksaa?

    • Armeija on hölmöille

      Saat paljonkin, mm. juopot elämänkoulu-skapparit (eli ne kaikki) venyttävät sun persereikää ihan ilmaiseksi, kuvitteles! Ja sitten saat kans käyttää tilisi tyhjäksi ja mahdolliset opiskeluja varten olevat säästöt siihen turhaan paskaan! Onko suurempaa onnea kuni joutua velkahelvettiin armeijan ja isänmaan nimissä, oijoi. Lisäksi todennäköisesti saat selkävikoja ja homeen aiheuttamia ongelmia. Kyllä vaan, aika hyvältä toi kaikki tuntuu.

    • Reservin luutnantti

      Onpa taas "hauskaa" luettavaa. Viestin aloittava itkee huonoa kohtaloaan ja sitä kuinka valtio riistää häneltä toimeentulon. Itse jäin siihen käsitykseen, että hän on tähän asti elänyt valtion kustannuksella, koska menettää opintotuen. Ja koska hän on ollut oikeutettu opintotukeen, niin luultavasti hänen asumisensakin on maksanut valtio. Eli kylläpä valtio on häntäkin riistänyt oikein viimeisen päälle.

      Sitten toinen kohta mikä kiinnitti huomioni, oli puhe sotilaista, jotka kirjoittaja käsittääkseni ymmärsi palkkasotilaiksi. Varusmies kun ei olemikään sotilas. Kyllä puolustusvoimat maksavat kantahenkilökunnalleen ihan oikeaa palkkaa. Ja maksavat siitä, että he yrittävät tehdä kaikenlaisista vellihousuista oikeasti miehiä. Joidenkin kohdalla peli ollaan varmaan menetetty jo aikaa sitten, mutta kuitenkin...

      Oletteko muuten edes kysyneet sosiaalitoimistosta toimeentulotukea lomien ajaksi. Ainakin sieltä ennen maksettiin pieni korvaus jokaisesta lomapäivästä. Toimeentulotuki on luultavasti luokkaa 20 euroa / päivä, jolla saa kyllä ruoat kustannettua helposti päiväksi. Ellei sitten ole niin onneton, että joutuu syömään ravintolassa kun ei osaa uunia käyttää.

      Joku kirjoitti vielä velkahelvetistä johon varusmiesaikana joutuu. Kuinka ihmeessä se nyt voi olla mahdollista? Tai voihan se, mutta kuinka se voi varusmiespalveluksesta johtua?

      Ja sitten vielä lopuksi C-paperimiehelle. Onneksi olen sellaisessa asemassa työelämässä, että saan omakohtaisesti päättää, ketkä tulevat töihin firmaan, jossa työskentelen. Ja voin kertoa etten ole ottanut YHTÄKÄÄN miespuolista töihin, jolla ei ole varusmiespalvelus käytynä. Ja tiedän toki,että sitähän ei saa haastattelussa edes kysyä. Mutta kysynpähän kuitenkin...

      • eihäntässoomitääjärk

        Kuules nyt. Herra luutnantti ei ilmeisesti ymmärrä tilanteeni vakavuutta, vaikutat itse siltä että isukki on aikanaan antanut mojovat rahat käteen aina joka viikonloppu lomilla ettei poika joudu tyhjän päälle, tai sitten olet äidin helmoissa aina punkannut lomat, ja käsittäkseni ns. kotouttamisrahakin oli vielä jonkun aikaa sitten normaali standardi jolloin itse lienet käynyt armeijan.

        Saat asian muutenkin kuulostamaan tosi yksinkertaiselta. "Itken huonoa kohtaloani"? Niinkö? Eli hymyilläkkö tässä pitäisi kun on kahdessa viikossa käytettävissä 70 euroa? Sillä kustannat aivan kaiken? Oletko itse kokeillut, että tiedät sanoa? Ja kyllä, tiedän että KELAlta saa mm. asunnon vuokrat palvelusajalle, mutta sepä ei paljoa auta kun safkakin pitäisi sinne saada. Ja esim. netti-, ja kännykkäliittymää valtio ei maksa palvelusajan aikana. Irtisanoakko ne sitten pitäisi? Ja mitä palkkasotilaisiin tulee, niin kyllähän jumalauta varusmies aivan samalla tavalla pistää kaikkensa, ja kuten minä toimeentulonsa, likoon isänmaan puolesta, joten kyllä varusmiehelle aivan yhtä lailla kuuluu kunnon rahallinen korvaus. C-miehiin sun muihin en ota kantaa; kuten sanoin viestissä, jos jaksoit sitä edes kunnolla lukea: haluaisin ensisijaisesti käydä armeijan juurikin sen takia, että se näyttää hyvältä CV:ssä. Mutta taloudelliset syyt pistää vähän kapuloita rattaisiin minulla.

        Noista toimeentulotuista sen verran, että olen KELAn sivuilta yrittänyt etsiä, toistaiseksi tuloksetta. Koitan soittaa sinne vielä ennen palveluksen aloittamista ja toivon todellakin, että sieltä jotain kohtuullista tukea saisi. Ei tarvitse olla pitkää matikkaa kirjottanut tajutakseen että 5 eurolla päivässä ei saatana eletä...


      • erergeargergg

        Velkaantuminen varusmiesaikana on todellakin mahdollista. Ei niillä orjarahoilla saa juuri mitään. PAlveluksen aikana joutuu maksamaan pakkipussit, parranajovälineet , särmärit, hukkunet varusteet, lisämuonat leireille, puhelinlaskut, vuokrat, HSL_ KUUKAUSIKORTIT yms.

        Luulisi, että "luutnantti " ei olisi noin saatanan tietämätön debiili kusipää.


      • vitunluutnantti
        erergeargergg kirjoitti:

        Velkaantuminen varusmiesaikana on todellakin mahdollista. Ei niillä orjarahoilla saa juuri mitään. PAlveluksen aikana joutuu maksamaan pakkipussit, parranajovälineet , särmärit, hukkunet varusteet, lisämuonat leireille, puhelinlaskut, vuokrat, HSL_ KUUKAUSIKORTIT yms.

        Luulisi, että "luutnantti " ei olisi noin saatanan tietämätön debiili kusipää.

        Vuokrasta korvataan 93 %.


    • infopaketti 2

      Ongelma onkin siinä, että sinä etsit tietoa toimeentulotuesta KELAN sivulta.

      KELA ei myönnä toimeentulotukea, vaan toimneentulotukea myöntää kotikuntansi sosiaalitoimisto.

      Kirjoitappa nyt googleen toimeentulotuki ja kotikuntasi nimi. Siitä se lähtee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe