Lähtemisen teologia

Olemmehan tottuneet, en tiedä onko suoraan opetettu, mutta sisimpään on painettu ja kaiverrettu tieto: Lähtenyt on aina väärässä!
Jos joku lähtee seurakuntayhteydestä, hän on vääräässä ja on hylännyt ainoan oikean seurakunnan.

Jos joku lähtee avioliitosta, hän on syyllinen, emme tiedä minkälaisten pimeyden henkivaltiojen vaikutusta on mutta lähtijä on väärässä, vaikka olisi lähtenyt silmä mustana. Olisi käyttänyt valokynää ja kantanut ristinsä. Uskovan elämähän on Katri -Helenan sanoin: Tiukka mutru huuleen ja selkä vastatuuleen...

18

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpaankin on palattava kontaten, mutta perään ei lähetä, eihän se nyt sovi, mitä ihmisetkin meinais.

    • vapaus ol tai lähteä

      Takavuosina, joskus 60-70 luvulla laulettiin biisiä, missä rakkaus ei enää riitä, siellä tarvitaan sympatiaa.

      sympatia (< kreik.), myötätunto, myötämielisyys, mieltymys.

      Asiassa on aina kaksi puolta, samalla tavalla kun avioliitossakin on kaksi henkilöä.

      Seurakunnasta poistumiseenkin on varmaan jokaisella omat yksilölliset syynsä. Syyllisiä olemme kaikki, - yhtä syyllisiä.
      Rakkaus peittää paljon rikoksia. Harvoin on ystäviä jotka ajattelisivat kaikista asioista samalla tavalla, mutta ystävyys pysyy ja rakkaus toimii erilaisista mielipiteistä huolimatta. Kysymys on siis erilaisuuden sietämisestä. MItä turvallisempi ihminen kiintymysssuhteissaan on, sen vähemmän hänellä on tarvetta lähteä, vaikka yhteisön taikka ystävien mielipiteet eroaisivatkin omista mielipiteistä.

      Kuuluminen esikoislestadioplaisuuteen ei estä toimimista samanaikaisesti jossakin toisessa seurakunnassa. Kukaan ei erota seurakunnasta, vaikka joku toimisi esim. vankilalähetyksessä.

      Psyykkiset syyt ovat monilla syynä seurakunnan jättämiseen, psyyke ei kestä sellaisten ihmisten parissa elämistä, jotka ovat eri mieltä. Silloin lähteminen on hyvä ratkaisu. Jeesus ei tullut ketään ahdistelemaan, taikka pakottamaan jonkun yhteisön jäsenyyteen.

      • Ei konttaamista

        Mitä veljeen tulee, niin kovilta kuulostavista sanoistani huolimatta pidän siitä että olet rehellinen, sellainen kun olet. Ja Jeesuksen todistustyöhön toivotan siunausta. Sitä työtä riittää meille kaikille tahoillamme.

        Mitään sellaista mieltä ei minulla ole, että veljeä pois heittää.
        Eikä mitään konttailemista, vaan iloinen hymy, se kertoo että olemme samalla tiellä, riippimatta siitä että joistakin asioista olemme eri mieltä.

        Kyllä me esikoislestadiolaistaustaiset täällä pärjätään. Ongelma on toisaalla.


      • ihmeellistä asiaa
        Ei konttaamista kirjoitti:

        Mitä veljeen tulee, niin kovilta kuulostavista sanoistani huolimatta pidän siitä että olet rehellinen, sellainen kun olet. Ja Jeesuksen todistustyöhön toivotan siunausta. Sitä työtä riittää meille kaikille tahoillamme.

        Mitään sellaista mieltä ei minulla ole, että veljeä pois heittää.
        Eikä mitään konttailemista, vaan iloinen hymy, se kertoo että olemme samalla tiellä, riippimatta siitä että joistakin asioista olemme eri mieltä.

        Kyllä me esikoislestadiolaistaustaiset täällä pärjätään. Ongelma on toisaalla.

        Minua ihmetyttää se että minulla on ystäviä eri seurakunnista, mutta mistään tällaisesta en ole kenenkään kanssa joutunut vääntämään.

        Mistä nämä muutamat vihaviestejä väsäävät vänkärit tänne tulevat pilkkaamaan lestadiolaisia ja Kristuksen selvää oppia? Ei ainakaan minun tuntemistani seurakunnista.


    • Tulipahan tämäkin testatuksi. Kun tunnistetaan kirjoittaja, niin voidaan tehdä diaknoosi. Omia kaunojaan purkaa raukka.
      Jos edes jollakin olisi paimenen luontoa, niin voisi edes parranajon verran miettiä, jospa siinä on totuutta kipene ja asiaan pitäisi paneutua.

      Oppi on selvä sikäli, kun se on raamatusta. Hän menee niin kaus, että hän löytää? Kenelle se homma kuuluisi?

      Jeesukselle tietenkin. Hänhän ne työt tekee ihmisten puolesta?

      Minun tunnettavat motiivit ovat ihan toiset. Olin Martin kirkossa tilaisuudessa ja siellä puhuttiin lopunajan suuresta herätyksestä. Sain henkeeni sen esteen, mikä estää herätyksen tulon. Se on uskovien kaunaisuus, josta ei tehdä parannusta. Ajatellaan hetki, jos rukoushuoneille tulisi vaikka sata ahdistunutta sielua. Siellä net kuulisivat vaikkapa ankaran kuorosaarnan. He "tekisivät parannuksen", niin minkälaisen kodin he saisivat?

      Minä olen nähnyt erään suuren rukoushuoneen tilaisuudessa, miten kalisevaa kassia kantava mies meni eteen. Tilaisuuden jälkeen ymmärtäväiset piirittivät hänet ja sanoivat, mitä nyt pitää tehdä. Viinat pois ja paljon muuta.. Minä olen laittanuut itseni likoon, se on totta, mutta omituisita väitteistä ehkä omituisin olisi väite, että rukoushuoneen penkissä istuen palvelen Jumalaani jaloimmin.

      Nyt olisi aika herätä. Vanhoillisuus on saanut siipeensä, kun umpio on vähän rakoillut. En iloitse siitä, mutta ei ole syytä vainme hengelliseen ylpeyteen, jos sieltä umpiosta tulee sellaista käryä. Kaikki on julkista ja paljastettua Jumalan edessä.Nyt on armon aika, älkäämme käyttäkö sitä lain lukemiseen toisillemme.

      • Käryä siel ja tääl

        Ei seurakunnan opetusten vastaisesti elävän ihmisen diskriminaatio mistään kaunoista johdu, vaan turvallisuuden tarpeesta.

        Samanmielisten ihmisten kanssa on hyvä ja turvallista elää.

        Kun saarnat tehdään riittävän koviksi vaatimuksilaan (rima korkealle), niin saadaan eri mieltä olevat lähtemään, ja jälleen on yksi uhkatekijä vähemmän seurakunnassa.

        Sen kummemmasta tai pahemmasta asiasta ei siis ole kysymys.

        Kun viemme tämän ilmiön henkilötasolle, niin huomaamme ettei kukaan meistä viihdy sellaisessa seurassa joka ei hyväksy meitä sellaisian kun olemme.

        Sitä olen itsekin ihmetellyt muutamien kohdalla, miksi he vierastavat sellaisia jotka eivät käy säännöllisesti seuroissa.

        Kun nimittän vertaan tuttuihin ja sukulaisiin joita näen vaikkapa vain muutaman vuoden välein, niin heti tapaamisen ensihetkestä lähtien tuntuu kuin tapaamisten välillä ollut aika pyyhkiytyisi pois ja jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin.

        On selvää ettei kukaan ei voi tulla ulkopuolelta ohjaamaan esikoislestadiolaista yhteisöä mihinkään suuntaan. Tällaista on yritetty keinolla jos toisellakin. Jumalan myllyt jauhavat omaan tahtiinsa, vain omaa suhtautumistaan voi muuttaa.


      • Käryä siel ja tääl kirjoitti:

        Ei seurakunnan opetusten vastaisesti elävän ihmisen diskriminaatio mistään kaunoista johdu, vaan turvallisuuden tarpeesta.

        Samanmielisten ihmisten kanssa on hyvä ja turvallista elää.

        Kun saarnat tehdään riittävän koviksi vaatimuksilaan (rima korkealle), niin saadaan eri mieltä olevat lähtemään, ja jälleen on yksi uhkatekijä vähemmän seurakunnassa.

        Sen kummemmasta tai pahemmasta asiasta ei siis ole kysymys.

        Kun viemme tämän ilmiön henkilötasolle, niin huomaamme ettei kukaan meistä viihdy sellaisessa seurassa joka ei hyväksy meitä sellaisian kun olemme.

        Sitä olen itsekin ihmetellyt muutamien kohdalla, miksi he vierastavat sellaisia jotka eivät käy säännöllisesti seuroissa.

        Kun nimittän vertaan tuttuihin ja sukulaisiin joita näen vaikkapa vain muutaman vuoden välein, niin heti tapaamisen ensihetkestä lähtien tuntuu kuin tapaamisten välillä ollut aika pyyhkiytyisi pois ja jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin.

        On selvää ettei kukaan ei voi tulla ulkopuolelta ohjaamaan esikoislestadiolaista yhteisöä mihinkään suuntaan. Tällaista on yritetty keinolla jos toisellakin. Jumalan myllyt jauhavat omaan tahtiinsa, vain omaa suhtautumistaan voi muuttaa.

        No tässä tuli vähän oikaistua, kun Jumalan valtakunta ei minulle ole enää mikään lestadiolaisuuden haaroista. Ei siis kaunaisuudessa ollut kyse minun tai jonkin muun henkilökohtaisesta suhteesta johonkin, vaan yleinen tilanne. Minä toivoisin, että myös lestadiolaiset voisivat olla mukana Jumalan globaalin valtakunnan rakentamisessa.

        Me voimme tehdä asioista persoonapsykolokisen ongelman ja se on helpoin keino, koska silloin ei oikeasti tarvitse olla mitään mieltä.

        Pieni kertmus tähän. Seurue kirjoittautui hotelliin. Huoneet tulivat olemaan hyvin korkealla, johon joku reagoi voimakkaasti, kun ei jostain syystä voinut nukkua niin korkealla. Hän sai vastauksen: Ongelma on teidän, ei meidän.

        Kyllä minä sen tiedän, että esikoisuuttakin voi seurata ihan millaisella mielellä tahansa, mutta pidän sitä epärehellisen toimena omalle kohdalleni olla mukana nurjalla mielellä. Kuitenkin suren sitä, ettäluonnollinen suhde ei nykyisissä oloissa ole toimiva. Tietenkin voisin muuttua, jos voisin.


      • vaaransa on sielläi
        vihne kirjoitti:

        No tässä tuli vähän oikaistua, kun Jumalan valtakunta ei minulle ole enää mikään lestadiolaisuuden haaroista. Ei siis kaunaisuudessa ollut kyse minun tai jonkin muun henkilökohtaisesta suhteesta johonkin, vaan yleinen tilanne. Minä toivoisin, että myös lestadiolaiset voisivat olla mukana Jumalan globaalin valtakunnan rakentamisessa.

        Me voimme tehdä asioista persoonapsykolokisen ongelman ja se on helpoin keino, koska silloin ei oikeasti tarvitse olla mitään mieltä.

        Pieni kertmus tähän. Seurue kirjoittautui hotelliin. Huoneet tulivat olemaan hyvin korkealla, johon joku reagoi voimakkaasti, kun ei jostain syystä voinut nukkua niin korkealla. Hän sai vastauksen: Ongelma on teidän, ei meidän.

        Kyllä minä sen tiedän, että esikoisuuttakin voi seurata ihan millaisella mielellä tahansa, mutta pidän sitä epärehellisen toimena omalle kohdalleni olla mukana nurjalla mielellä. Kuitenkin suren sitä, ettäluonnollinen suhde ei nykyisissä oloissa ole toimiva. Tietenkin voisin muuttua, jos voisin.

        Ei minullekaan mikään herätysliike ole Jumalan valtakunta. Tiedämme sen, että kaikissa seurakunnissa on sekä uskovia, että niitä joilla elävää uskoa Kristukseen ei ole, on vain sosiaalinen yhteys seurakuntaansa.

        Lopun aikoina on kuitenkin oltava hyvin tarkkana, ettei vääriä kristuksia pääse luikertelemaan seurakuntaan. Siksi on aina tarkistettava, että uskoa tunnustava yhtyy sydämestään kolmeen alkukirkon uskontunnustukseen. Ellei niin hengellisen tason yhteys pitää katkaista.

        Tämä on lopun ajan rajuin vaara on unohtunut monilta.
        Väärät monelaisilla ihmeillä ratsastelevat pseudo- kristukset.
        Viettelevyys on juuri siinä, että ne tarjoavat nykyiseen olemukseemme voimaa, paremmuutta muihin ihmisiin nähden, menestystä ja viihdettä. Jeesuksen risti ja maahan vuodatettu Jeesuksen veri jolla syntiä pestään pois on näille joukoille vierasta.


      • Kunpa me kaikki
        vaaransa on sielläi kirjoitti:

        Ei minullekaan mikään herätysliike ole Jumalan valtakunta. Tiedämme sen, että kaikissa seurakunnissa on sekä uskovia, että niitä joilla elävää uskoa Kristukseen ei ole, on vain sosiaalinen yhteys seurakuntaansa.

        Lopun aikoina on kuitenkin oltava hyvin tarkkana, ettei vääriä kristuksia pääse luikertelemaan seurakuntaan. Siksi on aina tarkistettava, että uskoa tunnustava yhtyy sydämestään kolmeen alkukirkon uskontunnustukseen. Ellei niin hengellisen tason yhteys pitää katkaista.

        Tämä on lopun ajan rajuin vaara on unohtunut monilta.
        Väärät monelaisilla ihmeillä ratsastelevat pseudo- kristukset.
        Viettelevyys on juuri siinä, että ne tarjoavat nykyiseen olemukseemme voimaa, paremmuutta muihin ihmisiin nähden, menestystä ja viihdettä. Jeesuksen risti ja maahan vuodatettu Jeesuksen veri jolla syntiä pestään pois on näille joukoille vierasta.

        Jeesus kulkee kaikken seurakuntienkin keskellä jas kaikialla maailmassa missä Jumalan sanaa kuullaan Jeesus etsii niistä omiaan. Siksi emme voi laittaa mitään maallisia rajoja ja sanoa, katso tässä on Kristus.

        Jumalan sana on siemen, jota kylvämme ja kylvetään. Jumala on hän joka antaa siemenen itää ja luo kasvuolosuteet, hedelmällisen maan, ja säätää säät, sateet lämmön ja tuulen.

        Jumalan tahdon tiedämme, se on että me kaikki pelastuisimme uskomalla Herraan Jeesukseen.

        Voimainsa tunnossa elävä ei osaa kaivata parempaa. Särkymättömillä sydämillä ei ole tilaa Jeesukselle.


      • vaaransa on sielläi kirjoitti:

        Ei minullekaan mikään herätysliike ole Jumalan valtakunta. Tiedämme sen, että kaikissa seurakunnissa on sekä uskovia, että niitä joilla elävää uskoa Kristukseen ei ole, on vain sosiaalinen yhteys seurakuntaansa.

        Lopun aikoina on kuitenkin oltava hyvin tarkkana, ettei vääriä kristuksia pääse luikertelemaan seurakuntaan. Siksi on aina tarkistettava, että uskoa tunnustava yhtyy sydämestään kolmeen alkukirkon uskontunnustukseen. Ellei niin hengellisen tason yhteys pitää katkaista.

        Tämä on lopun ajan rajuin vaara on unohtunut monilta.
        Väärät monelaisilla ihmeillä ratsastelevat pseudo- kristukset.
        Viettelevyys on juuri siinä, että ne tarjoavat nykyiseen olemukseemme voimaa, paremmuutta muihin ihmisiin nähden, menestystä ja viihdettä. Jeesuksen risti ja maahan vuodatettu Jeesuksen veri jolla syntiä pestään pois on näille joukoille vierasta.

        Mieleen tulee juttu, kun ystävä lähetti vihkon, jossa puhuttiin armolahjoista. Siinä oli sivuja nelisenkymmentä. Karkea muistikuva on, että 37-39 sivua puhui vääristä ilmiöistä ja sitten ihan kuin sivuhuomautuksena sana, että oikeitakin on olemassa.

        Tässä viime vuoden aikana on ollut ihan kuin oppimismielessä kaksi kohausta. David Herzok ja Dr Owuor. Kirjoitusasu saattaa olla väärä. Käsketään tarkata hedelmää. Nyt on vain se vaikeus, että molempien yhteydessä on tapahtunut samantapaisia asioita. Voiko sitten molemmat olla oikeassa. Toinen saarnaa parannusta ja toinen hyvinvointia noin karkeasti.

        En tuomaroi, mutta parannussaarna tuntuu läheisemmältä, ehkä myös syntikeskeinen saarnaaminen on tullut tutuksi.


      • parannettavaa on
        vihne kirjoitti:

        Mieleen tulee juttu, kun ystävä lähetti vihkon, jossa puhuttiin armolahjoista. Siinä oli sivuja nelisenkymmentä. Karkea muistikuva on, että 37-39 sivua puhui vääristä ilmiöistä ja sitten ihan kuin sivuhuomautuksena sana, että oikeitakin on olemassa.

        Tässä viime vuoden aikana on ollut ihan kuin oppimismielessä kaksi kohausta. David Herzok ja Dr Owuor. Kirjoitusasu saattaa olla väärä. Käsketään tarkata hedelmää. Nyt on vain se vaikeus, että molempien yhteydessä on tapahtunut samantapaisia asioita. Voiko sitten molemmat olla oikeassa. Toinen saarnaa parannusta ja toinen hyvinvointia noin karkeasti.

        En tuomaroi, mutta parannussaarna tuntuu läheisemmältä, ehkä myös syntikeskeinen saarnaaminen on tullut tutuksi.

        Rakkaushan se on armolahjoista suurin.


    • Näissä kysymyksissä tulee mielestäni esille kaksi kysymystä.
      Yksilön hyvinvointi ja toiseksi yksilön vastuu.

      Minun hyvinvointini olisi toteutunut, jos olisin saanut tyssyteltyä sisimpäni sellaiseen horrokseen, että saarnataan esimerkiski asioita joita en pdä oikeina, mutta shwnot?
      Minä elän elämääni omien normieni mukaan.

      Sitten tulee kysymys kuoroista. Kun en laula kuorossa niin taaskin voin sano mitä sitten. Synniksi saarnaajalle se on syntiä. Kun kuoroja on ollut jo melko kauan ja niissä laulaa veljeni tai sisareni, niin onko minulla oltava joku kanta asiaan ja onko velvollisuus toimia jotenkin. Onko minun hyvinvointini tärkeämpi kuin veljen tai sisaren, jonka toimintaa kuorossa aletaan sanoa kristillisyyteen kuulumattomaksi? Voinko tyynesti katsoa sitä sisäistä kamppailua, joka syntyy asian tiimoilta? Olenko veljeni vartija?

      Toisaalta voimme miettiä olisiko Johannes Kastaja esimerkiksi ottanut
      Jum alan kutsun vastaan, jos olisi tiennyt, että se merkitsee kaulan katkeamista? Jeesus tiesi mihin toiminta johtaa, mutta silti Hän kulki sen tien, vaikka pääosa ihmisistä oli Hänen vihollisiaan ainakin toisinaan.

      • muit ei voi muuttaa

        Eräs veli joka laulaa kuorossa totesi hoitokokouksen jälkeen itselleen ominaiseen tapaan kiteyttäen, saarnaajat saarnaa ja kuoro laulaa. :-)


      • muuttis

        Tasokasta keskustelua teillä. Rauhallista ja pohdiskelevaa. Olisipa sitä enemmän tällä sivustolla! Voisimmepa ottaa opiksemme!

        En minäkään laula kuorossa, mutta olen suorastaan pahoilla mielin siitä, että ihmiset, jotka haluavat käyttää Jumalan antamaa lahjaa Hänen kunniakseen viemällä sanomaa Jeesuksesta laulaen, aletaan vainota ja tyrkkiä yhteisöstä ulos.

        Heihin uhattiin käyttää sideavainta, samaa uhoa ja sama malli kuin vanhoillisilla on ollut käytössä. Mikä henkivalta tätä tekee? Ei se ainakaan ole Pyhästä Hengestä.

        Uskon minäkin, että Kristuksen kirkko on maailman laajuinen, enkä hyväksy että se muka olisi yhden herätysliikkeen aitojen sisäpuolella.

        Mielestäni kukaan ei omista koko totuutta raamatusta, me kasvamme Kristuksen sisällisessä tuntemisessa täyteen miehuuteen jos Herra armossaan suo.

        Rakkaus on tuntomerkki, tarkoittaako se sitten että rakastamme vain niitä, jotka meitä rakastavat? Jotka uskovat juuri samoin kuin minä itse?

        On vaikea läksy oppia rakastamaan toisin ajattelevia saati sitten uskosta osattomia Jumalan kieltäjiä. Siihen ei omin voimin kykene? Tai pilkkaajia? Vielä vaikeampaa.

        Kuitenkin pilkkaaja saattaa Jumalan armosta herätä ja tulla johdatetuksi armovaltakuntaan. Täytyisi muistaa Jeesuksen esimerkki, kun Hän tappajistaan sanoi, "he eivät tiedä mitä tekevät" ja niinpä mekin, Hänen surmaajansa syntikuormallamme olemme saaneet armahduksen.

        Minun rukoukseni päivittäin on: Herra Jumala, anna minulle voimaa muistaakseni että olen joka hetki Sinun kasvojesi edessä. Kummallista että se totuus hukkuu minulta arkielämän keskellä tuon tuostakin.

        Tuomiohenki on sitkeässä ja oikeassaolemisen henki myös. Taitavat olla veljeksiä. Saarnaan itselleni tässä.


    • Vertaus: Aikanaan Neuvostoliiton aikana komennuksella ollessa joku ihmetteli miten erottaa rakennuksesta ollaanko sitä purkamassa vai rakentamassa? Vastaus: Rakenteilla olevassa on uudemmat ikkunanpuitteet.

      Jos ikkunanpuitteita ei tunnisteta, niin voidaan tehdä vääriä johtopäätöksiä!

    • miten se menee

      Onko se niin että kuorossa laulaminen on jotainitsensä koroittamista vai mikä se synti siinä on ?

      Entäs jos jollain on kymppitonnin auto parkkipaikalla ja toisella vain parin tonnin ropponen, eisös siinäkin olla toisen yläpuolella silloin ?

      Entäs sitten ne talot maat ja mannut, onko teillä yleisesti toteutunut Apostolien malli, he myivät maansa ja maatilansa ja toivat rahat Apostolien jalkojen juureen ?
      Vai eikö teillä ole niitä apostoleitakaan ja siksi ei voitoteuttaa Raamattua ?

      • älä muille saarnaa

        Miten niin, teillä?

        Oletko sinä vienyt kaiken omaisuutesi apostolien jalkojen juureen?


    • suuri rakkaus

      Et siis kyennyt tajuamaan tekstin asiaa, mutta kravattiin piti hetimmiten tarttua !

      mistä moinen lähimmäisrakkaus?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      191
      4469
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      120
      2811
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2264
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      132
      2245
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1952
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1434
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe